Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Naturstyrelsen
Haraldsgade
53
2100
København
Ø
[email protected]
kopi
til:
[email protected]
Journalnummer
NST-·‐100-·‐00065
København,
den
14.
december
2012
Høring
–
forslag
til
lov
om
ændring
af
planloven
–
Ny
landdistriktsbestemmelse
mv.
Idet
vi
takker
for
muligheden
for
at
afgive
høringssvar,
fremsender
Canal
Digital
Danmark
A/S,
Viasat
A/S
og
Boxer
TV
A/S
hermed
samlet
følgende
bemærkninger
til
ovennævnte
lovforslag.
Boxer,
Canal
Digital
og
Viasat
støtter
initiativet,
der
gavner
forbrugernes
frie
valgmuligheder
ved
at
ophæve
udvalgte
tv-·‐distributørers
værn
mod
konkurrence.
Dette
lovforslag
er
et
vigtigt,
men
dog
lille
skridt
i
den
rigtige
retning,
-·‐
et
vigtigt
skridt
fordi
det
siden
juni
2010
har
været
Folketingets
udtrykkelige
intention
at
gennemføre
en
fuldstændig
afskaffelse
af
tilslutningspligten,
men
et
lille
skridt
fordi
afskaffelsen
først
træder
i
kraft
fem
år
efter
beslutningen
om,
at
det
skulle
ske.
Vi
mener,
at
den
meget
sene
ikrafttrædelse
altovervejende
vil
være
til
gavn
for
de
store
kabeludbydere,
og
dermed
være
til
fortsat
og
yderligere
skade
for
konkurrencen.
De
kommercielle
operatører
bør
derfor
ikke
nyde
gavn
af
udskydelsen,
hvilket
vi
nærmere
vil
redegøre
for
i
det
følgende.
Det
er
derfor
vor
anbefaling,
at
tilslutningspligten
afskaffes
generelt
og
med
omgående
virkning
-der
indbygges
dispensationsmulighed
udelukkende
for
antenneforeninger,
som
ejer
og
driver
egne
tekniske
anlæg.
Antenneforeninger,
som
har
afhændet
deres
tekniske
anlæg
til
en
kabeludbyder
har
ikke
behov
for
tilslutningspligten,
idet
tilslutningsbidraget
udelukkende
kommer
ejeren
af
det
tekniske
anlæg
til
gavn
-ikke-·‐kommercielle
antenneforeninger,
som
har
afskrevet
deres
anlæg,
ikke
bør
kunne
opnå
en
overgangsordning,
idet
de
derved
ikke
har
behov
herfor
-kommunerne
opfordres
til
at
informere
borgerne
om
tilslutningspligtens
ophævelse
-kommunerne
opfordres
desuden
til
–
indtil
tilslutningspligten
er
endeligt
afskaffet
–
at
informere
borgerne
om
rettigheder
og
pligter
i
forbindelse
med
tilslutningspligten,
således
at
borgerne
oplyses
om,
at
man
ikke
har
aftagepligt,
men
alene
er
pligtig
til
betaling
af
tilslutningsbidrag
og
faste
årlige
udgifter
-eftersom
der
er
betydelig
forvirring
blandt
forbrugerne
om
tilslutningspligt,
opfordrer
vi
tilsvarende
Kulturministeriet
til
på
sin
hjemmeside
at
oprette
en
kort
information
om
den
nye
lovs
betydning
for
forbrugerne.
Hvis
en
gennemsigtig
og
sund
konkurrence
skal
sikres,
er
det
afgørende,
at
forbrugerne
kan
søge
informationer
ved
en
uafhængig,
troværdig
og
objektiv
kilde,
som
korrekt
og
uden
kommercielle
interesser
kan
informere
fyldestgørende
-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐
-Ophævelsen
af
tilslutningspligten
vil
være
til
væsentlig
gavn
for
den
frie
konkurrence
på
det
danske
tv-·‐marked,
idet
tilslutningspligten
hidtil
har
begrænset
konkurrencen,
primært
til
fordel
for
markedslederen.
En
udskydelse
til
2015
vil
ikke
bare
tilgodese
potentielt
økonomisk
trængte
ikke-·‐kommercielle
antenneforeninger,
som
det
var
den
politiske
intention,
men
også
de
antenneforeninger,
som
har
afhændet
deres
tekniske
anlæg
og
dermed
deres
væsentligste
økonomiske
forpligtelser
til
en
kommerciel
operatør
samt
antenneforeninger,
der
allerede
har
afskrevet
deres
anlæg
og
derfor
ikke
er
omfattet
af
den
politiske
intention
om
at
beskytte
dem
mod
en
økonomisk
klemme.
Vi
har
kunnet
konstatere,
at
blandt
de
største
årsager
til
at
vores
kunder
opsiger
deres
abonnement
ikke
er
utilfredshed
eller
ønske
om
at
skifte,
men
fordi
de
flytter
til
et
område,
hvor
de
ikke
kan
–
eller
måske
ikke
tror,
at
de
ikke
kan
–
medtage
deres
eksisterende
tv-·‐abonnement
pga.
tvunget
tv-·‐abonnement
hos
en
antenneforening
eller
en
kommerciel
kabel-·‐udbyder.
Det
har
været
nævnt,
at
tilslutningspligten
visse
steder
ikke
håndhæves,
men
det
véd
forbrugerne
som
oftest
ikke.
Derfor
er
det
essentielt,
at
pligten
helt
er
afskaffet,
således
at
der
etableres
et
entydigt
retsgrundlag,
som
er
gældende
for
alle.
Dette
er
en
basal
forudsætning
for
effektiv
og
tydelig
kommunikation
til
forbrugerne,
så
både
forbrugere
og
operatører
klart
og
tydeligt
véd,
hvad
der
gælder,
hvilket
i
sidste
ende
gavner
konkurrencen.
Det
er
væsentligt
at
bemærke,
at
tilslutningspligten
ikke
er
en
aftagepligt,
og
at
grundejerne
således
ikke
kan
pålægges
at
betale
til
et
egentligt
forbrug
af
ydelser.
Tilslutningspligten
indebærer
alene
pligt
til
årlig
betaling
af
tilslutningsbidrag
og
faste
årlige
udgifter.
Det
er
helt
centralt
for
os
at
gøre
opmærksom
på,
at
i
de
tilfælde
hvor
anlægget
ikke
længere
ejes
og
drives
af
den
private,
ikke-·‐kommercielle
antenneforening,
men
af
en
kommerciel
operatør,
er
det
helt
urimeligt,
at
grundejerne
ikke
hurtigst
muligt
frigøres
fra
tilslutningspligten
og
dermed
forpligtelsen
til
at
betale
tilslutningsbidrag
til
de
rent
kommercielt-·‐ejede
anlæg.
Vi
opfordrer
derfor
til,
at
tilslutningspligten
generelt
afskaffes
straks
i
forbindelse
med
lovens
ikrafttrædelse,
men
at
der
indbygges
en
dispensationsmulighed,
såfremt
en
antenneforening
selv
ejer
det
tekniske
anlæg
og
dermed
selv
har
det
økonomiske
ansvar
for
drift
og
vedligeholdelse
for
anlægget.
I
det
omfang
anlægget
er
overdraget
til
en
kommerciel
operatør,
er
det
meningsløst
at
opretholde
tilslutningspligten
til
2015.
Det
gavner
udelukkende
de
kommercielle
tv-·‐udbydere,
som
ejer
anlæggene,
og
det
skader
i
væsentlig
grad
konkurrencen
og
dermed
forbrugerne.
Det
har
i
debatten
om
tilslutningspligten
været
nævnt,
at
sløjfeanlæg
har
en
særlig
udfordring,
hvis
pligten
ophæves.
Dette
er
ikke
korrekt.
Sløjfeanlæg
er
en
teknik,
som
er
forældet,
og
som
udfases
overalt.
Sløjfeanlæggenes
udfordring
er,
at
tv-·‐indhold
kun
kan
fordeles,
så
alle
husstande
modtager
den
samme,
store
tv-·‐pakke.
Man
kan
så
at
sige
ikke
undgå
at
få
signalet.
Tilslutningspligten
omhandler
imidlertid
ikke
indholdslevering,
idet
der
ikke
er
en
aftagepligt
for
indhold.
Tilslutningspligten
er
derfor
ikke
et
fundament
til
at
imødegå
sløjfeanlæggenes
tekniske
udfordring.
Den
kan
ikke
anvendes
til
at
tvinge
de
tilsluttede
til
at
betale
for
tv-·‐pakker,
hvorfor
en
ophævelse
af
tilslutningspligten
ej
heller
indebærer
en
ændring
i
vilkårene
for
sløjfeanlæg.
Såfremt
man
vælger
at
se
bort
fra
vores
klare
anbefaling
om
straks
at
fjerne
den
del
af
tilslutningspligten,
som
er
til
gavn
for
kommercielle
tv-·‐udbydere,
beder
vi
om,
at
man
henstiller
til
kommunerne
at
anerkende,
at
tilslutningspligten
er
på
vej
til
udfasning,
og
at
kommunerne
derfor
generelt
forholder
sig
positivt
til
enhver
ansøgning
om
dispensation,
såfremt
dette
ikke
berører
foreninger
med
ejerskab
over
eget
tekniske
anlæg.
Vi
kan
konstatere,
at
der
hersker
betydelig
forvirring
og
uvidenhed
blandt
borgerne
omkring
tilslutningspligten.
Undersøgelser
viser,
at
hver
fjerde
husstand
oplever
sig
omfattet
af
tilslutningspligt.
Desuden
overvurderes
omfanget
af
tilslutningspligten,
så
mange
borgere
tror,
at
de
er
forpligtet
til
ikke
bare
at
bidrage
til
anlæg,
men
også
har
pligt
til
at
aftage
indhold
fra
foreningen
eller
operatøren.
Den
reelle
eller
oplevede
tilslutningspligt
kan
imidlertid
være
kostbar
for
forbrugerne.
Vi
er
bekendt
med
tilfælde,
hvor
forbrugere
uden
behov
for
tv
afkræves
kr.
1.100,00
om
året.
Vi
opfordrer
til,
at
kommunerne
pålægges
en
informationsforpligtelse
overfor
borgerne
om,
at
ophævelse
af
tilslutningspligt
har
fundet
sted.
Indtil
dette
sker,
bør
kommunerne
informere
om,
hvorvidt
man
i
den
pågældende
kommune
håndhæver
tilslutningspligt
samt
om
rettigheder
og
pligter
–
herunder
at
man
ikke
er
pligtig
til
at
aftage
indhold,
men
udelukkende
et
bidrag
til
anlæggets
vedligeholdelse
–
i
tilknytning
hertil.
Det
bør
påhvile
kommunerne
som
interessent
at
bidrage
til
at
sikre
den
mindst
mulige
skadevirkning
af
tilslutningspligten
i
forhold
til
konkurrencen.
Boxer,
Canal
Digital
og
Viasat
støtter
lovforslaget
under
den
forudsætning,
at
man
sikrer,
at
en
udskydelse
ikke
kommer
de
kommercielle
kabel-·‐tv
operatører
yderligere
til
gavn,
og
at
ophævelsen
af
tilslutningspligten
derfor
sker
med
omgående
virkning.
Vi
gør
desuden
opmærksom
på,
at
tilslutningspligtens
ophævelse
kun
er
ét
skridt
i
retning
af
mere
effektiv
og
friere
konkurrence
på
tv-·‐markedet,
som
er
det
overordnede
politiske
mål.
Vi
benytter
denne
lejlighed
til
at
efterlyse
yderligere
initiativer
på
andre,
kendte
områder
–
blandt
andet
lejeloven
–
hvor
lovgivning
tilsvarende
virker
stærkt
begrænsende
på
den
frie
konkurrence,
idet
den
enkelte
forbruger
er
forpligtet
til
at
betale
til
den
kabel-·‐tv
operatør,
som
udlejeren
har
valgt.
Dette
sker
ofte
på
en
for
forbrugeren
uigennemsigtig
måde,
hvor
betaling
for
tv
og
vedligehold
af
infrastruktur
opkræves
via
huslejen
og
ikke
som
en
fritstående
regning.
Afslutningsvist
stiller
vi
os
naturligvis
til
rådighed
med
yderligere
fakta
og
informationer
om
de
konkrete
konkurrencemæssige
udfordringer
på
tv-·‐markedet.
Med
venlig
hilsen
Steen
Ulf
Jensen
Adm.
direktør
Boxer
TV
A/S
Catja
Middelboe
Andersen
Kommunikationsdirektør
Canal
Digital
Danmark
A/S
Jette
Andersen
Adm.
direktør
Viasat
A/S