Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1197779_0001.png
1197779_0002.png
1197779_0003.png
1197779_0004.png
Naturstyrelsen Haraldsgade 53 2100 København Ø [email protected] kopi til: [email protected] Journalnummer NST-·‐100-·‐00065 København, den 14. december 2012

Høring – forslag til lov om ændring af planloven – Ny landdistriktsbestemmelse mv.

Idet vi takker for muligheden for at afgive høringssvar, fremsender Canal Digital Danmark A/S, Viasat A/S og Boxer TV A/S hermed samlet følgende bemærkninger til ovennævnte lovforslag. Boxer, Canal Digital og Viasat støtter initiativet, der gavner forbrugernes frie valgmuligheder ved at ophæve udvalgte tv-·‐distributørers værn mod konkurrence. Dette lovforslag er et vigtigt, men dog lille skridt i den rigtige retning, -·‐ et vigtigt skridt fordi det siden juni 2010 har været Folketingets udtrykkelige intention at gennemføre en fuldstændig afskaffelse af tilslutningspligten, men et lille skridt fordi afskaffelsen først træder i kraft fem år efter beslutningen om, at det skulle ske. Vi mener, at den meget sene ikrafttrædelse altovervejende vil være til gavn for de store kabeludbydere, og dermed være til fortsat og yderligere skade for konkurrencen. De kommercielle operatører bør derfor ikke nyde gavn af udskydelsen, hvilket vi nærmere vil redegøre for i det følgende.
Det er derfor vor anbefaling, at tilslutningspligten afskaffes generelt og med omgående virkning -der indbygges dispensationsmulighed udelukkende for antenneforeninger, som ejer og driver egne tekniske anlæg. Antenneforeninger, som har afhændet deres tekniske anlæg til en kabeludbyder har ikke behov for tilslutningspligten, idet tilslutningsbidraget udelukkende kommer ejeren af det tekniske anlæg til gavn -ikke-·‐kommercielle antenneforeninger, som har afskrevet deres anlæg, ikke bør kunne opnå en overgangsordning, idet de derved ikke har behov herfor -kommunerne opfordres til at informere borgerne om tilslutningspligtens ophævelse -kommunerne opfordres desuden til – indtil tilslutningspligten er endeligt afskaffet – at informere borgerne om rettigheder og pligter i forbindelse med tilslutningspligten, således at borgerne oplyses om, at man ikke har aftagepligt, men alene er pligtig til betaling af tilslutningsbidrag og faste årlige udgifter -eftersom der er betydelig forvirring blandt forbrugerne om tilslutningspligt, opfordrer vi tilsvarende Kulturministeriet til på sin hjemmeside at oprette en kort information om den nye lovs betydning for forbrugerne. Hvis en gennemsigtig og sund konkurrence skal sikres, er det afgørende, at forbrugerne kan søge informationer ved en uafhængig, troværdig og objektiv kilde, som korrekt og uden kommercielle interesser kan informere fyldestgørende -·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐-·‐ -Ophævelsen af tilslutningspligten vil være til væsentlig gavn for den frie konkurrence på det danske tv-·‐marked, idet tilslutningspligten hidtil har begrænset konkurrencen, primært til fordel for markedslederen. En udskydelse til 2015 vil ikke bare tilgodese potentielt økonomisk trængte ikke-·‐kommercielle antenneforeninger, som det var den politiske intention, men også de antenneforeninger, som har afhændet deres tekniske anlæg og dermed deres væsentligste økonomiske forpligtelser til en kommerciel operatør samt antenneforeninger, der allerede har afskrevet deres anlæg og derfor ikke er omfattet af den politiske intention om at beskytte dem mod en økonomisk klemme. Vi har kunnet konstatere, at blandt de største årsager til at vores kunder opsiger deres abonnement ikke er utilfredshed eller ønske om at skifte, men fordi de flytter til et område, hvor de ikke kan – eller måske ikke tror, at de ikke kan – medtage deres eksisterende tv-·‐abonnement pga. tvunget tv-·‐abonnement hos en antenneforening eller en kommerciel kabel-·‐udbyder.
Det har været nævnt, at tilslutningspligten visse steder ikke håndhæves, men det véd forbrugerne som oftest ikke. Derfor er det essentielt, at pligten helt er afskaffet, således at der etableres et entydigt retsgrundlag, som er gældende for alle. Dette er en basal forudsætning for effektiv og tydelig kommunikation til forbrugerne, så både forbrugere og operatører klart og tydeligt véd, hvad der gælder, hvilket i sidste ende gavner konkurrencen. Det er væsentligt at bemærke, at tilslutningspligten ikke er en aftagepligt, og at grundejerne således ikke kan pålægges at betale til et egentligt forbrug af ydelser. Tilslutningspligten indebærer alene pligt til årlig betaling af tilslutningsbidrag og faste årlige udgifter. Det er helt centralt for os at gøre opmærksom på, at i de tilfælde hvor anlægget ikke længere ejes og drives af den private, ikke-·‐kommercielle antenneforening, men af en kommerciel operatør, er det helt urimeligt, at grundejerne ikke hurtigst muligt frigøres fra tilslutningspligten og dermed forpligtelsen til at betale tilslutningsbidrag til de rent kommercielt-·‐ejede anlæg. Vi opfordrer derfor til, at tilslutningspligten generelt afskaffes straks i forbindelse med lovens ikrafttrædelse, men at der indbygges en dispensationsmulighed, såfremt en antenneforening selv ejer det tekniske anlæg og dermed selv har det økonomiske ansvar for drift og vedligeholdelse for anlægget. I det omfang anlægget er overdraget til en kommerciel operatør, er det meningsløst at opretholde tilslutningspligten til 2015. Det gavner udelukkende de kommercielle tv-·‐udbydere, som ejer anlæggene, og det skader i væsentlig grad konkurrencen og dermed forbrugerne. Det har i debatten om tilslutningspligten været nævnt, at sløjfeanlæg har en særlig udfordring, hvis pligten ophæves. Dette er ikke korrekt. Sløjfeanlæg er en teknik, som er forældet, og som udfases overalt. Sløjfeanlæggenes udfordring er, at tv-·‐indhold kun kan fordeles, så alle husstande modtager den samme, store tv-·‐pakke. Man kan så at sige ikke undgå at få signalet. Tilslutningspligten omhandler imidlertid ikke indholdslevering, idet der ikke er en aftagepligt for indhold. Tilslutningspligten er derfor ikke et fundament til at imødegå sløjfeanlæggenes tekniske udfordring. Den kan ikke anvendes til at tvinge de tilsluttede til at betale for tv-·‐pakker, hvorfor en ophævelse af tilslutningspligten ej heller indebærer en ændring i vilkårene for sløjfeanlæg. Såfremt man vælger at se bort fra vores klare anbefaling om straks at fjerne den del af tilslutningspligten, som er til gavn for kommercielle tv-·‐udbydere, beder vi om, at man henstiller til kommunerne at anerkende, at tilslutningspligten er på vej til udfasning, og at kommunerne derfor generelt forholder sig positivt til enhver ansøgning om dispensation, såfremt dette ikke berører foreninger med ejerskab over eget tekniske anlæg. Vi kan konstatere, at der hersker betydelig forvirring og uvidenhed blandt borgerne omkring tilslutningspligten. Undersøgelser viser, at hver fjerde husstand oplever sig omfattet af tilslutningspligt. Desuden overvurderes omfanget af tilslutningspligten, så mange borgere tror, at de er forpligtet til ikke bare at bidrage til anlæg, men også har pligt til at aftage indhold fra foreningen eller operatøren. Den reelle eller oplevede tilslutningspligt kan imidlertid være kostbar for forbrugerne. Vi er bekendt med tilfælde, hvor forbrugere uden behov for tv afkræves kr. 1.100,00 om året.
Vi opfordrer til, at kommunerne pålægges en informationsforpligtelse overfor borgerne om, at ophævelse af tilslutningspligt har fundet sted. Indtil dette sker, bør kommunerne informere om, hvorvidt man i den pågældende kommune håndhæver tilslutningspligt samt om rettigheder og pligter – herunder at man ikke er pligtig til at aftage indhold, men udelukkende et bidrag til anlæggets vedligeholdelse – i tilknytning hertil. Det bør påhvile kommunerne som interessent at bidrage til at sikre den mindst mulige skadevirkning af tilslutningspligten i forhold til konkurrencen. Boxer, Canal Digital og Viasat støtter lovforslaget under den forudsætning, at man sikrer, at en udskydelse ikke kommer de kommercielle kabel-·‐tv operatører yderligere til gavn, og at ophævelsen af tilslutningspligten derfor sker med omgående virkning. Vi gør desuden opmærksom på, at tilslutningspligtens ophævelse kun er ét skridt i retning af mere effektiv og friere konkurrence på tv-·‐markedet, som er det overordnede politiske mål. Vi benytter denne lejlighed til at efterlyse yderligere initiativer på andre, kendte områder – blandt andet lejeloven – hvor lovgivning tilsvarende virker stærkt begrænsende på den frie konkurrence, idet den enkelte forbruger er forpligtet til at betale til den kabel-·‐tv operatør, som udlejeren har valgt. Dette sker ofte på en for forbrugeren uigennemsigtig måde, hvor betaling for tv og vedligehold af infrastruktur opkræves via huslejen og ikke som en fritstående regning. Afslutningsvist stiller vi os naturligvis til rådighed med yderligere fakta og informationer om de konkrete konkurrencemæssige udfordringer på tv-·‐markedet. Med venlig hilsen Steen Ulf Jensen Adm. direktør Boxer TV A/S Catja Middelboe Andersen Kommunikationsdirektør Canal Digital Danmark A/S Jette Andersen Adm. direktør Viasat A/S