Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 34
Offentligt
TALEArrangement:Samråd i Folketingets Kulturudvalg den 21. no-vember 2012 vedr. indstilling til kultur- ogsportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom,kultur og sport) d. 26.-27. novemberLukketDen 21. november 2012, kl. 10.30Folketinget, vær. 1-13313. november 2012
Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:
Tak for ordet.
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har – for kultur- og sportsde-lens vedkommende – 9 punkter, heraf 2 kulturpunkter, 1 kultur- og au-diovisuelt punkt, 2 audiovisuelle punkter samt 4 punkter om sport.
Jeg vil henvise til samlenotatet, som er blevet oversendt, og her kort om-tale 3 dagsordenspunkter, henholdsvis dagsordenspunkt 10, 13 og 16.
Først vil jeg gerne kort nævnepunkt 10
om forslag til forordning om op-rettelse af programmet Et Kreativt Europa, der er til orientering.
Forslaget om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa for 2014-2020samler som bekendt det nuværende Kulturprogram og de nuværendeMEDIA- og Media Mundus-programmer i et fælles rammeprogram. Alle
Dok. nr. 1535040
Side 2
tre nuværende programmer udløber i 2013. Som noget nyt lægger forsla-get desuden op til at skabe en ny facilitet, som skal lette finansierings-mulighederne for små og mellemstore virksomheder og organisationer ide kulturelle og kreative sektorer.
Målet med Et Kreativt Europa er at yde EU-støtte til de kulturelle ogkreative sektorer med det dobbelte formål at fremme den kulturelle ogsproglige mangfoldighed i Europa og styrke sektorernes konkurrenceev-ne.
Jeg indhentede forud for rådsmødet den 10.-11. maj 2012 (kultur- ogsportsdelen) forhandlingsmandat i forhold til alle de indholdsmæssigedele i forslaget i Folketingets Europaudvalg den 3. maj 2012. Da forsla-get indgår i EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020, forhandlesforslagets budgetmæssige dele inden for rammerne af de overordnedeforhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme. Finansministerenhar siden hen i Folketingets Europaudvalg den 2. november 2012 ind-hentet forhandlingsmandat vedrørende Kommissionens forslag til denflerårige finansielle ramme.
På rådsmødet den 10.-11. maj 2012 blev der opnået en delvis generel ind-stilling om det danske formandskabs kompromistekst i forhold til deindholdsmæssige dele af Kommissionens forslag. Forslaget om finansie-
Side 3
ringsfaciliteten for små og mellemstore virksomheder og organisationer ide kulturelle og kreative sektorer var ikke på daværende tidspunkt fær-digforhandlet i Rådet og var dermed ikke omfattet af den delvise generel-le indstilling.
Den foreslåede finansieringsfacilitet har under det cypriotiske formand-skab været yderligere forhandlet i Rådet, der generelt har bakket op omfinansieringsfaciliteten og i alt væsentligt har ønsket ændringer af merepræcisionsmæssig karakter og vedrørende indflydelse i programmets im-plementeringsfase.
Forslaget er på denne baggrund sat på dagsordenen for rådsmødet medhenblik på en delvis generel indstilling omfattende de indholdsmæssigedele af forslaget om finansieringsfaciliteten.
Dernæst vil jegom dagsordenspunkt 13
nævne, at der i udkastet tilrådskonklusioner om Kommissionens meddelelse fra maj 2012 om en eu-ropæisk strategi for et bedre internet for børn er fokuseret på de positiveaspekter ved børn og unges brug af internettet. Konklusionsudkastetadresserer i den forbindelse strategiens to første indsatsområder, sommedlemsstaterne tager positivt imod. Disse indsatsområder er fremme afonlineindhold af høj kvalitet for børn og unge samt fremme af medie-
Side 4
kundskab og anvendelse af opmærksomhedsskabende tiltag over forbørn, forældre, lærere og andre, der beskæftiger sig med børn.
Dette fokus på de positive aspekter ved børn og unges brug af internetteter efter min opfattelse meget centralt. Det er vigtigt på europæisk planat signalere, at Internettet giver samfundet (virksomheder, borgere, ud-dannelsessystemet, børn og unge) helt nye muligheder for innovation,leg, læring, kompetenceudvikling, medborgerskab osv. Og mediekund-skab og opmærksomhedsskabende tiltag er i den sammenhæng vigtigeredskaber, som i væsentlig grad kan forbedre børns, forældres og læreresdigitale færdigheder og udvikle en kritisk tilgang til online-indhold. Deter derfor vigtigt, at der er fokus på en styrkelse af disse tiltag i takt medmedieudviklingen - både på dansk og europæisk plan.
Regeringen ser i den forbindelse positivt på formandskabets initiativnævnt underdagsordenspunkt 14
til en politisk drøftelse på rådsmø-det af samarbejder om udvikling af produkter og tjenester, som kanfremme læring og kompetenceudvikling.
Til sidst vil jeg, med hensyn til sportsdelen af rådsmødet, gerne nævnedagsordenpunkt 16
om bekæmpelse af matchfixing. Matchfixing er etinternationalt problem, som truer sportens integritet på tværs af græn-ser og sportsgrene. Problemet har gennem de seneste år fået stigende
Side 5
opmærksomhed fra internationale organisationer, regeringer, idrætsbe-vægelsen og spilindustrien – desværre på en kedelig baggrund. Der harnemlig været adskillige skandalesager inden for en række sportsgrene, fxfodbold, håndbold, cricket og tennis, for blot at nævne nogle stykker.
I Danmark er vi indtil videre sluppet for de store skandalesager. Mennår vi ser på landene omkring os, er der ingen grund til at tro, at vi erimmune i Danmark. Derfor er vi i regeringen – på tværs af ministerier ogmyndigheder – i god dialog med de relevante parter om, hvordan visammen kan imødegå denne alvorlige trussel. Vi taler naturligvis medidrætsbevægelsen, men også med udbyderne af spil, som også spiller encentral rolle.
Rådskonklusionerne, som skal vedtages på rådsmødet, tager et vigtigtskridt fremad i samarbejdet om bekæmpelse af matchfixing. Hvis mansammenligner konklusionerne med de konklusioner, Rådet vedtog sidsteår om samme emne, vil man se, at der er kommet væsentlig mere kød påanbefalingerne og flere konkrete idéer til, hvordan problemet kan be-kæmpes. Det byder jeg velkomment, for der er brug for de gode idéer,hvis vi skal beskytte idrætten.Tak for ordet!