Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1268566_0001.png
1268566_0002.png
1268566_0003.png
1268566_0004.png
1268566_0005.png
Grund- og nærhedsnotat til FolketingetsEuropaudvalg2. juli 2013
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv omtilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra enmedlemsstats område (omarbejdning)KOM(2013) 3111.ResumeKommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets ogRådets direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra enmedlemsstats område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterende direktiv(93/7/EØF).Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering aflovgivning vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter denalmindelige lovgivningsprocedure. Baggrunden for forslaget er, at Kommissionengennem en række evalueringer har konstateret, at direktivet har haft begrænseteffektivitet i forhold til at sikre tilbagelevering af ulovligt udførte kulturgoder.Kommissionen har derfor fremsat det foreliggende forslag til ændring af direktivet,der navnlig betyder, at en række indsnævringer mht. de genstande, som kanomfattes af direktivet, bortfalder; at fristen for at anlægge sag med krav omtilbagelevering udvides fra ét til tre år efter, at den medlemsstat, der gør krav pågenstanden, blev opmærksom på dens opholdssted; samt at kravene til ”nødvendigagtpågivenhed” hos besidder strammes, hvis der skal kunne opnås erstatning forkonfiskerede genstande.Forslaget forventes at skulle forhandles i Rådets arbejdsgruppe for kultur i efteråret2013. En vedtagelse af forslaget vil kunne medføre behov for ændringer i dansk ret;umiddelbart vil ændringer dog kunne gennemføres via bekendtgørelse i medfør afbemyndigelse til kulturministeren i den eksisterende implementeringslov.
2. BaggrundKommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets ogRådets direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra enmedlemsstats område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterendedirektivom tilbagelevering af kulturgoder (93/7/EØF).Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering aflovgivning vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter denalmindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse medkvalificeret flertal. Forslaget forventes præsenteret for Rådets arbejdsgruppe omkultur den 12. juli 2013 og underkastet første egentlige drøftelse i samme
Dok. nr. 1806363
Side 2
arbejdsgruppe i september 2013. Videre tidsplan foreligger ikke på nuværendetidspunkt.Kommissionen har gennem en række evalueringer kunnet konstatere, at direktivetom tilbagelevering af kulturgoder, har haft en begrænset effekt med hensyn til atopnå, at ulovligt fjernede kulturgenstande er leveret tilbage.Evalueringerne har peget på en række årsager til dette:Betingelserne for at genstande kan klassificeres som ”nationale skatte” ogdermed være omfattet af direktivet.Den korte frist for adgang til at anlægge sag om tilbagelevering.Omkostningerne til erstatning.I forbindelse med evalueringerne har man desuden konstateret, at der er behov forat forbedre det administrative samarbejde i forbindelse med implementering afdirektivet.På denne baggrund har Kommissionen fremsat ovenstående forslag tilomarbejdning af direktivet om tilbagelevering af kulturgoder.
3. Formål og indholdI forslaget til omarbejdning af direktivet om tilbagelevering af kulturgoder indgåren række ændringer, der skal sikre, at direktivet opnår større effekt med henblikpå at opnå, at ulovligt fjernede kulturgenstande tilbageleveres.Det drejer sig om:En ændring af definition på ”kulturgode” i direktivets betydning. Fremoveromfatter direktivet genstande, som efter national lovgivning eller administrativeprocedurer er klassificeret som ”nationale skatte”, som anført i TEUF artikel 36. Etbilag til direktivet, der begrænser, hvilke kategorier af genstande, der kanklassificeres som sådan, bortfalder.En forpligtelse for medlemsstaterne til at anvende informationssystemet for detindre marked (IMI). De relevante myndigheder i medlemsstaterne skal efterændringsforslaget anvende IMI i deres indbyrdes samarbejde og samråd iforbindelse med gennemførslen af direktivet. Hensigten er at lette detadministrative samarbejde.En ændring af fristen for påvisningen af, at en fundet genstand er et kulturgode.Efter det nuværende direktiv har den medlemsstat, der ansøger omtilbagelevering, to måneder til at påvise, at en funden genstand er et kulturgode idirektivets betydning.Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor ansøgeren har modtaget meddelelse om, atden er fundet i en anden medlemsstat. Direktivet fastslår, at det gør det lettere foren ansøgende medlemsstat at bevise i en retssag, at en genstand er et kulturgode,
Side 3
såfremt denne frist overholdes. Såfremt fristen overholdes er det land, hvorigenstanden befinder sig, endvidere forpligtet til at træffe foranstaltninger medhenblik på den fysiske bevaring af kulturgodet og med henblik på, at kulturgodetikke unddrages tilbageleveringsproceduren.Med ændringsforslaget udvides den pågældende frist til fem måneder.En ændring af fristen for at anlægge sag om tilbagelevering. Fristen er i dag ét årefter, at den ansøgende medlemsstats myndigheder fik kendskab til kulturgodetsopholdssted og besidderens identitet. Fristen udvides med ændringen til tre år.En ændring af vilkårene for at opnå erstatning ved tilbagelevering. I dag tilkendesbesidderen en ”rimelig” erstatning, såfremt domstolen overbevises om, atbesidderen har udvist den nødvendige agtpågivenhed. Med ændringen strammesformuleringen, så besidderen skal bevise, at der er udvist den nødvendigeagtpågivenhed.Der fastlægges endvidere en række kriterier for ”nødvendig agtpågivenhed”,inspireret af de kriterier, der er fastsat i den såkaldte UNIDROIT-konvention fra1995 (UNESCO’s konvention om ulovligt udførte kulturgoder, som Danmark harratificeret i 2010). Det drejer sig f.eks. om at sikre sig korrekte udførselstilladelser,dokumentation for genstandens proveniens, ved at foretage søgninger i relevanteregistre over stjålne kulturgoder mv.Med ændringsforslaget vil der endvidere ske evaluering af direktivet hvert femteår, frem for i dag hver tredje år.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. NærhedsprincippetKommissionen konstaterer, at det indre marked hører under Unionens ogmedlemsstaterne fælles kompetence, og at nærhedsprincippet derfor gælder.Kommissionen konstaterer også, at den tværnationale dimension, der gør siggældende ved ulovlig udførsel af kulturgoder, betyder, at det er Unionen, der bedster i stand til at gribe ind og sørge for, at kulturgoder, som er blevet udført påulovlig vis og befinder sig på en anden medlemsstats område, leveres tilbage. Udenfælles regler og procedurer ville en besidder, som er vidende om, at kulturgodet erudført af en medlemsstat på ulovlig vis, kunne bosætte sig i en anden medlemsstatuden at risikere at miste den pågældende genstand. Medlemsstaterne ville såledesikke på passende vis kunne virkeliggøre målet med direktivforslaget, der kræverhandling på EU-plan.Regeringen er enig i, at formålet om bekæmpelse af ulovlig udførelse afkulturgenstande fra en medlemsstat til en anden bedst kan gennemføres viahandling på EU-plan og at nærhedsprincippet som sådan er overholdt.
Side 4
6. Gældende dansk retRådets direktiv af 15. marts 1993 om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligter fjernet fra en medlemsstats område (93/7/EØF) er implementeret i dansk ret vedlov om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et EU-medlemslands område m.v. (lov nr. 1104 af 22. december 1993).Ved en senere ændring af ovenstående lov (lov nr. 422 af 10. juni 1997) erkulturministeren bemyndiget til at fastsætte regler med henblik på anvendelseeller gennemførelse af EF-direktiver eller EF-forordninger vedrørende ændring afdirektivet. I medfør af denne bemyndigelsesbestemmelse er udstedt tobekendtgørelser (BEK nr. 1064 af 18. december 1997 og BEK nr. 956 af 28.november 2002) i forbindelse med ændringer/præciseringer af retsgrundlaget.
7. KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk regulering påområdet. Jf. afsnit 6. kan sådanne ændringer dog som udgangspunkt ske viabekendtgørelse i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i den danskeimplementeringslov vedrørende direktivet om tilbagelevering af kulturgoder.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenserfor EU’s budget.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Afhængigt af den endelige udformning af forslaget kan en vedtagelse medføremindre administrative konsekvenser for virksomheder og offentlige institutioner(f.eks. museer), der handler med eller køber kulturgenstande.
8. HøringForslaget har været sendt i høring i regeringens EU-specialudvalg forkulturpolitiske spørgsmål med frist 1. juli 2013. Høringen gav ikke anledning tilbemærkninger.Forslaget vil blive udsendt i høring til følgende organisationer og institutioner medfrist den 1. oktober 2013:AdvokatrådetAuktionslederforeningenBruun Rasmussens AuktionerDansk Kunst og Antikvitetshandler UnionDansk Retspolitisk ForeningDanske AdvokaterDatatilsynetDen Danske AntikvarboghandlerforeningDen Danske DommerforeningDommerfuldmægtigforeningenDomstolsstyrelsen
Side 5
ForbrugerrådetGallerisammenslutningenHøiland AuktionerInstitut for MenneskerettighederKulturstyrelsenKulturværdiudvalgetLauritz.comOrganisationen Danske MuseerRetssikkerhedsfondenSotheby's Auktioner (København)UNESCOs Nationalkommision,Østre Landsret, Vestre Landsret og samtlige byretter
Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark finder det vigtigt at bekæmpe handel med stjålne kulturgenstande oggenstande fra ulovlige arkæologiske udgravninger, og bakker op om bestræbelsenpå at sikre, at direktivet om tilbagelevering af kulturgoder opnår sin tilsigtedevirkning.Ulovlig fjernelse af kulturgenstande generelt er en stor skadevolder i forhold tilden europæiske kulturarv som sådan. Det er ikke vurderingen, at ulovlig fjernelseaf kulturgenstande fra dansk jord er noget stort problem, sammenlignet med detomfang, problemerne kan have i andre EU-lande. Det skal dog bemærkes, at sagerogså forekommer i Danmark.Det er samtidig regeringens opfattelse, at reguleringen af området ikke må have enform, så den gør lovlig handel med kulturgenstande umulig. Det er helt legitimt forsåvel institutioner som privatpersoner at handle med eller samle påkulturgenstande, så længe det foregår under overholdelse af nationale lovgivningerog internationale regelsæt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.