Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1266412_0001.png
1266412_0002.png
1266412_0003.png
1266412_0004.png
1266412_0005.png
FULD TALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Samrådsspørgsmål AE og AFÅbentDen 26. juni 2013 kl. 09.00-10.0026. juni 2013
Tak til udvalget for spørgsmålene AE og AF, som jegtillader mig at svare på samlet.Som indledning til svaret på samrådsspørgsmål AE vil jegkort nævne de væsentligste ting fra den politiske aftale af12. maj 2009, som er grundlaget for etableringen afSyddanske Musikkonservatorium og Skuespillerskole(SMKS) og dermed sammenlægning af konservatorierne iOdense og Esbjerg. Punkterne fra aftalen som jeg vilfremhæve er:Der skal fortsat være udbud afkonservatorieuddannelser svarende til det nuværendeaktivitetsniveau både i Esbjerg og OdenseFusionen har ikke et besparelsesformål, men har alenetil formål at styrke kvaliteten af Kulturministerietsvideregående uddannelserSyddanske Musikkonservatorium og Skuespillerskole skalaltså dels sikre, at der før og efter fusionen udbydes detsamme aktivitetsniveau i både Odense og Esbjerg, delssikre, at fusionen styrker kvaliteten af uddannelserne.
Dok. nr. 1804536
Side 2
SMKS har meddelt Kulturministeriet, ataktivitetsniveauet vil være det samme på konservatoriet ihhv. Odense og Esbjerg før og efter omlægningen, hvilketbetyder, at SMKS lever op til den politiske aftale.Hvis spørgeren mener, at der ikke må ændres påfagudbuddet på konservatoriet eller mellemkonservatoriets afdelinger, så er jeg ikke enig medspørgeren i denne præmis.Vi har som politikkere fastlagt de overordnede rammer foruddannelsesinstitutionerne, og det er op til ledelsen på denenkelte institution at udfylde disse rammer, og dermedsikre de bedst mulige uddannelser.Der er i forlængelse heraf en enkelt ting, som jeg synes deter vigtigt at nævne, og som ikke rigtigt er kommet frem iden debat, der har været omkring omlægningen afstudieretningerne mellem konservatoriets uddannelser iOdense og Esbjerg.SMKS’s afdeling i Esbjerg vil fortsat udbyde uddannelserinden for det klassiske område!Esbjerg-afdelingen vil fra 2014 udbyde klassiskeuddannelser inden for kirkemusik, klassiskmusikpædagogisk brobygger og klassiskmusiker/underviser.Det er korrekt, at de klassiske uddannelser i Esbjerg,bortset fra kirkemusik, vil have et stærkere fokus på denmusikpædagogiske vinkel, men det er uddannelser, sombliver efterspurgt af konservatoriets aftagere.Jeg mener derfor, at SMKS med det klassiskemusikpædagogiske fokus er med til at løfte en meget vigtigopgave, når det gælder fødekæden til den klassiske musik.
Side 3
Udgangspunktet for min besvarelse af samrådsspørgsmålAF er et ønske, om at konservatorierne uddanner på dethøjest mulige niveau.Konservatorierne er rygmarven i en væsentlig del af danskmusikliv, og spiller en stor rolle hele vejen fra dekommunale musikskoler, det brede musikliv tilsymfoniorkestrene.Derfor er det meget vigtigt, at vi fortsat udviklerkonservatorierne, så de kan blive ved med at uddannemusikere og musikpædagoger på det højeste niveau.Når det er sagt, så er der noget med logikken isamrådsspørgsmålet, som jeg ikke kan følge. I spørgsmåletbliver det sagt, at samlingen af klassiske studiepladser eren konsekvens af fusionerne.Det forholder sig sådan, at samlingen af studiepladserne eren konsekvens af, at konservatorierne skal udvikle ogfastholde niveauet på de klassiske uddannelser, ogsamtidigt er der klassiske studier både i Esbjerg ogOdense.Fusionerne på Det Jyske Musikkonservatorium og SMKShar gjort det muligt at gennemføre en tilrettelæggelse afstudieretningerne, hvor kvalitet og arbejdsmarkedetsbehov er i højsæde.Fusionerne har gjort det muligt for konservatorierne atlave en hensigtsmæssig arbejdsdeling, hvor de enkelteafdelinger på konservatoriet arbejder med de dele af denklassiske musik, som de er bedst til, og som de har søgningtil.De klassiske studieretninger i såvel Esbjerg som Aalborghar haft det svært de seneste år, og det har væretvanskeligt at tiltrække et tilstrækkeligt antal studerende
Side 4
til at fastholde et stærkt fagligt miljø på de klassiske deleaf konservatorierne.Hvis jeg skal give et konkret eksempel, så vil jeg fremhæveantallet af ansøgere til de klassiske uddannelser i Aalborgog Esbjerg de seneste to tilgængelig år. I Aalborg havdeman de år hhv. 8 og 4 ansøgere til de klassiskeuddannelser, mens man i Esbjerg havde hhv. 3 og 6.Rekrutteringsgrundlaget har altså været småt, og defaglige miljøer har været tilsvarende små.Jeg har besøgt SMKS for ganske nylig, og i den forbindelsetalte jeg med rektor på SMKS om situationen på deklassiske uddannelser.Rektor har om det aktuelle klassiske studiemiljø i Esbjergfortalt, at der p.t går 7 studerende fordelt på 5 årgange påde klassiske musikerlinjer med orkesterinstrument: 4violinister, 2 bratschister og en slagstøjsspiller.Med det studiemiljø og den studenterpopulation kan manhverken forme en klavertrio, en strygekvartet, enblæserkvintet eller en messingkvintet. Det gør det altsåmeget svært at udbyde en særligensemblemusikeruddannelse eller kammermusikalskuddannelse i Esbjerg.Der går p.t. 6 sangstuderende på SMKS’s klassiskemusikerlinje i Esbjerg med hovedfaget sang fordelt på 5årgange samt en enkelt solistklassestuderende. Det er ikketilstrækkelig til at skabe rammer for relevantensemblesang og musikdramatik på et niveau, derfremadrettet kan gøre de studerende konkurrencedygtigemed de øvrige klassiske uddannede.En af udfordringerne er, at SMKS har touddannelsessteder, der konkurrerer om de sammestuderene til noget der ligner de samme uddannelser.
Side 5
Udfordringen for de klassiske musikuddannelser i Esbjerger altså, at der har været vigende ansøgning til deklassiske uddannelser og de klassiske studentermiljøer erså små, så der ikke kan laves egentligt ensembler ellerklassik samspil.I Aalborg var der i 2011 18 studerende fordelt på fireklassiske linjer. Allerede samme år ønskede en rækkestuderende at blive overført til afdelingen i Aarhus, så derkun var 8 studerende tilbage på de klassiske linjer.I Aalborg har der altså også været meget få studerende, ogdermed også et meget lille fagligt miljø.Jeg er på den baggrund ikke bekymret for, at nogle af deklassiske uddannelser samles i Aarhus, Odense ogKøbenhavn, fordi jeg grundlæggende mener, at det vilskabe et stærkere fagligt miljø til gavn for de studerende oghele det klassiske musikliv.Jeg synes også det er vigtigt at understrege, atkonservatorieafdelingen i Esbjerg har en rækkestyrkepositioner og udbyder nogle meget interessanteuddannelser inden for bl.a. musikformidling, rytmisk ogklassisk musikpædagogik, tone space og kirkemusik, somhar et meget højt fagligt niveau, tiltrækker studerende ogsom efterspørges af arbejdsmarkedet.Omlægningen af studiepladser giver uddannelserne iEsbjerg gode muligheder for at udvikle de kvaliteter ogmusikområder, som de er stærke til.Tak for ordet