Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1255324_0001.png
1255324_0002.png
1255324_0003.png
1255324_0004.png
1255324_0005.png
1255324_0006.png
1255324_0007.png
1255324_0008.png
1255324_0009.png
1255324_0010.png
1255324_0011.png
1255324_0012.png
1255324_0013.png
1255324_0014.png
1255324_0015.png
1255324_0016.png
1255324_0017.png
PUBLIC SERVICE & DRSROLLE I DANMARKMARIA RØRBYE RØNN
TRE POINTER FORPUBLIC SERVICEDR er for alle danskere – og skaber sammenhængskraftDR sikrer et højt oplysningsniveau – og stimulerer demokratietDR skaber mangfoldighed og kvalitet – i et kommercielt og internationalt marked
POINTE I”DR ER FOR ALLE DANSKERE- OG SKABER SAMMENHÆNGSKRAFT”
NÆSTEN ALLE BRUGER DRUgentlig dækning for DRpå tværs af medier (15+ år)99%99%
DR skal samle, udfordre og oplyse98%
99%
99%
98%
98%
99%
98%
98%
97%
97 pct. af danskerne bruger DR
Kilde: DR Medieforskning / Megafon
DR OG PS VURDERES VIGTIGHvor tilfredsfor den danskemed DRs programmer påHvor vigtigt er deter du overordnetbefolkning som helhed, at DRradio, tv ogserviceHvor vigtigt er detvigtigt er deteksisterer som publicnet? ///institution? /// Hvorfor dig og dinfor digfamilie, at DR eksisterer som public service institution?og din familie, at DR eksisterer som public service institution? //////du overordnet medden danske befolkning somHvor tilfreds erHvor vigtigt er det forDRs programmer på radio, tv og net?helhed at DR eksisterer som
Vigtig for befolkningenVigtig for enkelte dansker
82%
Opbakning til DR og public service
78%
74%
Befolkning
Mig og min familie
TilfredshedKilde: DR Medieforskning / Megafon 2013
POINTE II”DR SIKRER ET HØJT OPLYSNINGSNIVEAU- OG STIMULERER DEMOKRATIET”
SKARPERE KANALERDen samlende kanalDen begavede samfundskanalDen innovative og underholdende kanalDen passionerede kanalPublic service til små børnPublic service til store børn
STYRKELSE AF DR1Sendetimer på DR1 i hverdagens primetime(September-april, 2011-2012 og 2012-2013,programstart man.-tors. ml. kl. 19.58 og 21.58)
Styrkelse af substansPrioritering af formidling
Før
Efter
279232216
286
1227286
96
Oplysning ogKultur
Aktualitet
Førstegangs-udsendelser
Dansk-produceretKilde: DR Medieforskning
POINTE III”DR SKABER MANGFOLDIGHED & KVALITET- I ET KOMMERCIELT OG INTERNATIONALT MARKED”
UNGE FORETRÆKKER NETTETHvilket af følgende medier ville du have sværestved at undvære som nyhedsmedie?37%21%11%8%8%4%4%
Unge ser nyheder på net/mobilTV stadig et udbredt nyhedsmedie
3%
0%
15-29 år
Alle
Kilde: DR Medieforskning / Megafon 2013
NYHEDER VIGTIGE PÅ DR.DK1. Hvor vigtigt mener du, at det er for den danske befolkning somhelhed, at DR bringer nyheder på dr.dk?2. I hvilken grad er du tilfreds med nyhederne på dr.dk?Andel af svar 7-10 på 10-punkts skala
Øget vigtighed for befolkningenHøj tilfredshed med dr.dk/nyheder
85%67%
83%
87%70%60%61%63%65%
70%
Vigtighed2009201020112012
Tilfredshed2013
Kilde: DR Medieforskning / Megafon 2013
DR HINDRER IKKE BETALINGSidevisninger på DR region & Midtjyske Medier7+ år, sidevisninger pr. måned5.000.0004.500.0004.000.000
Midtjyske Medier har mistet trafikDR har ikke overtaget trafikken
3.500.0003.000.0002.500.0002.000.000
Januar til oktober 2012Januar til februar 2013
Ingen kausalitet mellem medierne
1.500.0001.000.000500.000-
Kilde: DR Medieforskning / FDIM / Gemius
NY PROFIL PÅ DR3Fokusområder for DR3:VidenskabDokumentarMusikSportHumorFiktionPrioritering af dansk i prime timeMindre fiktion end kommercielle
Andre typer af programmer:”Homolesbians””DR3 på stoffer”
”Generation Plastik”
FORSKELLIGE SEEREZulu t uk t uk
Minimalt overlap i seereForskellig i form og indhold
Emnemæssigt slægtskab
Mont e Car lo elsker Put inKonger ne i sneen
Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
PUBLIC SERVICE BØRIKKE BEGRÆNSES I OPGAVENFORDI:DR er for alle danskere – og skaber sammenhængskraftDR sikrer et højt oplysningsniveau – og stimulerer demokratietDR skaber mangfoldighed og kvalitet – i et kommercielt og internationalt marked
DRSINDTÆGTER ER STABILEDRs samlede indtægter 2004-2012, 2012-priser4.5004.0003.5003.000Mio. kr.2.5002.000
1.5001.000500-2004Kilde: DR årsrapporter20052006200720082009201020112012