Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 199
Offentligt
D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N
Public servicei en dansk sammenhængFolketingets Kulturudvalg 30. maj 2013.
Stig HjarvardProfessor, Ph.D.University of Copenhagenhttp://staff.hum.ku.dk/stigSection of Film and Media StudiesDepartment of Media, Cognition and Communication
Dias 1
Julius Bomholt, 1964, DR Årbogen 1963-64"Indsnævrede kulturvaner er ved radio og tv´shjælp blevet sprængt. Isolerede og tilbageståendekulturgrupper i befolkningen er blevet opløst. Enfælles kulturel baggrundsorientering har bragtbefolkningen på talefod. Når æren for at haveafskaffet tidligere tiders indskrænkede almue oguvidende proletariat skal fordeles, må DanmarksRadio have en væsentlig del af æren".
Dias 2
• Per Stig Møller, 2011, ”Hvorfor public service?”
Dias 3
Public service under tidlige radio-/tv-monopol• Afsenderstyrede radio og tv• Opdragende funktion – i samspil med andrekulturelle tiltag• National enhedskultur som centraltomdrejningspunkt (klassemæssige, regionale ogkulturelle forskelle skal udjævnes)• Kommercielle kræfter forsøgt holdt ude• Public service som ‘embedsmand i almenhedenstjeneste’• Ikke hævet over konflikter af politisk ellermediemæssig art: Fx pressens radioavis 1926-64
Dias 4
Public service fra dominans til koeksistens• Public service medier tvunget til at koeksistere medkommercielt mediesystem siden 1980’erne• Public service omdefineret til et ‘moderne’ ellerbredere public service begreb• Ikke kun som supplement, men som en fuldservice inden for alle genrer – og siden ogsåinden for flere platforme, der skal bidrage tildansk kulturs fortsatte sammenhængskraft – i aldens mangfoldighed• Øget modtagerorientering, service somkundebetjening• TV 2 ganske hurtigt den dominerende public servicevirksomhed på tv-området, men på samme tidforstået som ‘public service light’
Dias 5
TV 2’s rolle er vigtig for at forstå publicservice begrebets udvikling i Danmark• En meget bred definition i forhold til genrer ogmålgrupper• Public service medier skal konkurrere medhinanden og samle hele nationen – ikke kunsupplere• Public service medier er folkelige – ikke kunoffentlighedens stemme, men folkets stemmeover for beslutningstagere
Dias 6
Det ‘uafhængige’ public servicebegreb•2000 (lov nr. 1272): Public service forstås i princippetuafhængig af platform, organisation og finansieringsform,men i praksis knyttes det i stigende grad til DRPublic service har i dag fortsat en betydelig position i detsamlede mediemarked, hvis man regner DR+TV2 sompublic service, fx share of viewingHvis public service = DR, har public service mindrefremherskende position sammenlignet med andre nordiskelande på tv-området, men vigtig position på radio oginternet
•
•
Dias 7
‘Public service’ får konkurrence fra ‘publicistisknyhedsformidling’•Publicistisk ideal som blanding af mediepolitisk plusord oganalytisk kategori: især båret frem af dagspressensmediepolitiske dagsordenPublicistisk ideal••••Knyttet mere snævert til nyhedsformidling og specieltjournalistisk producerede nyhedsmedierBidrager til demokrati og medborgerskabIndebærer kvalitetskravStyrker pressens rolle som 4. statsmagtBredere kulturel og samfundsmæssig opgaveHøjere grad af brugerorienteringPublicistiske idealer genfindes i/bygger på krav tilnyhedsformidling i public service regiMen i praksis knyttes ‘publicistisk’ til private aktørersdemokratiske nytteværdi, mens ‘public service’ fortrinsvisknyttes til offentlige aktørers samlede kulturelle ogdemokratiske funktion
•
•
Public Service•••
•
Publicistisk ideal som delmængde af public service ideal•
Dias 8
D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N
Public servicei en dansk sammenhængFolketingets Kulturudvalg 30. maj 2013.
Stig HjarvardProfessor, Ph.D.University of Copenhagenhttp://staff.hum.ku.dk/stigSection of Film and Media StudiesDepartment of Media, Cognition and Communication
Dias 9