Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1255074_0001.png
1255074_0002.png
1255074_0003.png
1255074_0004.png
1255074_0005.png
1255074_0006.png
1255074_0007.png
1255074_0008.png
1255074_0009.png
1255074_0010.png
1255074_0011.png
1255074_0012.png
1255074_0013.png
1255074_0014.png
1255074_0015.png
1255074_0016.png
BRANCHEFORENINGEN DANSKE BIOGRAFER1
ÅRSRAPPORT 2012
/INDHOLD
ÅRSRAPPORT 2012BRANCHEFORENINGEN DANSKE BIOGRAFERDen sociale værdi af biografer ………………………………………………………………..……………..…Lokalmiljøet ………………………………………………………………………………………………………………Investeringer …..……………………………………………………………………………………………………....Økonomi …………………………………………………………………………………………………………………..Årsberetning ………………………………..……..………………………………………………………………....Statistik …………………………………………………………………………………………………………………...Hovedtal …………………………………………………………………………………………………………Tilskuerantal og omsætning ………………..………………………………………..……………..…Antal premierefilm og dansk films markedsandel ………………………………….……..…Top 20 ………………………………………………………………………………………………...............Markedsandele top 20 …………………………………………………………………………………….Gennemsnitlig billetpris og antal bookinger ………….…………..…………………………….Tilskuerantal i udlandet ……………………………………………………………………………………Kildeangivelse …………………………………….………………………………………………………………...Danske Biografers bestyrelse…………………………………………………………………………………...Kontakt ……………..……………………………….………………………………………………………………...Side 3Side 4Side 5Side 6Side 7Side 9Side 9Side 10Side 11Side 12Side 13Side 14Side 15Side 16Side 16Side 16
2012 blev et endegyldigt farvel til 35 mm filmen
2
/DEN SOCIALE VÆRDI AF BIOGRAFER
Brancheforeningen Danske Biografer er en paraplyorganisation, som repræsentererDanmarks 4 biografforeninger; Foreningen af Premierebiografer i København, Aarhus,Odense og Aalborg, Foreningen af Større Provinsbiografer, Foreningen af StoreProvinsbiografer og Foreningen af Mindre og Mellemstore Biografer, i alt 163 biografer(2012-tal). Fra den mindste lokale biograf, over artcinemas, til de største multiplexer.Alle biografer, uanset størrelse, tilføjer værdi til deres lokalsamfund - et påskønnetog meget benyttet mødested, for et bredt udsnit af den danske befolkning. Mangeaf disse er lokale kulturhuse, som ikke blot viser mainstream film, men også artfilm ogandre former for kunstudfoldelse. Biografer giver beskæftigelse til mange i lokalsamfundet,enten direkte, eller gennem handel med lokale erhverv.Biografer giver en mulighed for befolkningen til at forstå og udtrykke deres lokale ognationale identitet. Biograferne rækker ud efter unge som gamle, med vidt forskelligbaggrund. Biograferne hjælper til at anerkende og hylde forskelligheden, publikum bliverpræsenteret for i biografernes mørke.Men frem for alt; biograferne forbliver det ypperste sted at se levende billeder i en standard,som matcher filminstruktørens forventninger, på det store lærred foran et publikum, somsammen nyder oplevelsen. Biograferne tilbyder en til tider udfordrende, men ogsåfornøjelig og økonomisk let tilgængelig underholdning for et stort publikum.
Fra åbningen af Kulturbiografen i Holbæk i 2012. Pga.udsolgt hus, blev verdensstjernen Nikolaj Coster-Waldauhenvist til gulvet.
3
/LOKALMILJØETOplevelser på biografernes store lærred er Danmarks mest populære kulturelle aktivitet.Biografernes publikum spreder sig over en bred vifte af demografiske grupper fra helelokalmiljøet. I 2012 besøgte mere end 14,4 mio. tilskuere biograferne, iflg. Foreningen AfFilmudlejere I Danmark (FAFID).En tur i biografen er ofte en af de første store oplevelser unge mennesker, sammen medvenner, får tilladelse til at have på egen hånd. Biograferne tilbyder et kontrolleret ogsikkert miljø, hvor unge mennesker kan socialisere sammen om aftenen.Mange biografer viser specielle film, f.eks. Dox:Bio og visning af ’event cinema’; bl.a.sportsbegivenheder, opera og koncerter, som ofte vises i biograferne ’live’. Derudoverstiller biografernes sig til rådighed for filmfestivalerne Cph:Pix, Cph:Dox, Buster Filmfestival,Copenhagen Gay & Lesbian Film Festival, Odense International Film Festival og AarhusFilmfestival.I 2012 bragte ”10 års dagen” 9.072 glade 10-årige gratis i biografen, hvoraf mange havdederes første biografoplevelse, og ”Den store biografdag” fik 151.273 til at sætte sig ibiografernes magelige stole.Lokale biografer har mange arrangementer, som henvender sig til ’oversete’ grupper.’Babybio’ er en af dem, ligesom mange biografer har skole-bio og filmklubber med lavebilletpriser – for slet ikke at snakke om de 204.000 medlemmer af Biografklub Danmark,som giver publikum en enestående mulighed for at opleve nogle af de bedste spillefilmtil billige penge.Biografer er ofte samlingspunktet for lokalsamfundet og grupper i afsides beliggendeområder af Danmark. I Danmark er der over 75 foreningsdrevne biografer med tusindvis afmedlemmer, som sikrer biografdrift i ’Udkantsdanmark’, hvor markedets mere kommerciellespillere finder det vanskeligt at opererer.
Nyåbnet biograf i 2012: BioCity, Næstved
4
/INVESTERINGERDe danske biografer har gennem de sidste 10 år investeret mange hundrede millioneri renovering og nybyggerier. Der er ikke den by i Danmark, som ikke har fået sit egetstrålende biografpalads.De danske biografer afsluttede i 2012 overgangen til digital teknologi. Investeringen påover kr. 300 mio. blev tilvejebragt gennem biografernes og Det Danske Filminstitutsegen investering, samt for enkelte biografers vedkommende gennem VPF, folkeaktier,kommunal- samt EU-støtte.Producenternes besparelser er i denne anledning til at få øje på; de behøver ikke længerefremstille og fremsende de tunge 35 mm spoler.Digitaliseringen – som man også så det med f.eks. Dolby Surround Sound – er først blevetintroduceret i biograferne, for derefter også at blive brugt i hjemmebiografen. Biografernefører atter an i den teknologiske udvikling.Digitaliseringen har også miljøfordele. Harddics kan blive genbrugt, hvor 35 mm kopier ikkekan, og der er ikke længere behov for fremstilling og fragt af over 32.000 kilometerfilm hvert år. Og inden længe vil også harddiscs blive overflødiggjort, når branchen overgårtil digital distribution.Investeringsbølgen er dog langt fra slut, idet digitaliseringen har igangsat et sandtteknologikapløb med konstante opdateringer og forbedringer af det digitale udstyr, herunderbl.a. laserprojektion, Higher Frame Rates og 3D-lyd med anlæg såsom Dolby Atmos ogBarco Auro.Biograferne leder til stadighed vejen til omsætningsstigninger i home entertainment-industrien, gennem introduktionen af en ny måde at se film på.Biograferne driver ligeledes et stærkt marked for DVD, Blu-ray, VoD og filmrelateretmerchandise fremad.
Det digitale operatørrum
5
/ØKONOMII 2012 omsatte biograferne mere end kr. 873,3 mio., iflg. FAFID, alene på spilleindtægterfor filmforevisning – det bedste år nogensinde.De danske biografer tilbyder værdi for pengene gennem en række loyalitetsprogrammer,herunder Biografklub Danmark, og individuelt gennem f.eks. Biozonen og Club CinemaxX.Biografer forsøger ofte at sætte fokus på byernes centrum, eller indkøbscentre, som ’firstmovers’ i nybyggerier, derigennem tiltrækker biografer andre forretninger og service-udbydere, og hjælper til med at drive den lokale økonomi frem.Biografer er de mest udbredte kulturelle faciliteter indenfor bycentrum, hvor biografernesspilletidspunkter sørger for en jævn strøm af forbrugere til byområdet, og tjener somankerpunkt for samfundets ’aften-økonomi’.De danske biografer har over 5.000 aflønnede ansatte og understøtter tusindvis andre jobs iog omkring filmindustrien og i lokalområdet.Biograferne bruger mellem 42% og 62% af deres årlige udgiftsbudget på lokale varer ogservices, inklusive lønninger, reparation, vedligeholdelse, annoncering, og kontorhold.Alle biografer, især de mindste, er afhængige af indtægter fra concessions forat gøre deres forretning rentabel - idet kun en del af indtægterne på filmforevisninggår til biografen selv. Hvis biograferne ikke havde denne indtægt ville prisen påbiografbilletter være højere, for at kompensere for de tabte indtægter. Dette ville igenbetyde, at færre mennesker ville have råd til at gå i biografen.Et stigende antal biografer er begyndt at tilbyde forhøjede billetpriser for ekstra værdi, foreksempel stolerækker med ekstra brede sæder og ekstra god benplads og plads til atdrikkevarer kan nydes under filmen, hvilket tiltrækker et endnu større publikum, somligeledes også nyder de øvrige lokale spisetilbud og shopping faciliteter.
Massiv opbakning til foreningsbiografen i Nr. Aaby
6
/ÅRSBERETNING2012 blev året, hvor overgangen til Digital Cinema blev tilendebragt og tilskuerantalletsatte ny rekord, iflg. Foreningen af Filmudlejere i Danmark (FAFID) og hele 2 splinternyebiografcentre så dagens lys.Dansk film oplevede endnu et år med betydelig tilskuermæssig succes og imponerendeprisregn. Dansk films fine markedsandel på 29%, blev i 2012 kun overgået af Frankrig ogEngland i Europa.Danske biografgængere hører til de flittigste i Europa, kun overgået af Frankrig, Englandog Luxembourg i Europa.Filmtyverierne sker først i det øjeblik forbrugeren har legal adgang på talrige platforme.Der er ingen illegale uploads og downloads på danske film, så længe filmene vises ibiograferne, det sker først når de danske film udsendes på DVD, streaming og VoD.Lutter fakta som burde kunne sætte brede smil på hele den danske filmbranche.Men det er nu ikke de brede smil, der kendetegner filmbranchen pt., tværtimod, faktisk.Der råbes ’fri tilgængelighed!”, ”nye forretningsmodeller!” og ”eksperimenter!”, nærmestsom bare at råbe disse ord løser ethvert problem filmbranchen har. De færreste har doggjort sig ulejlighed med at gøre sig tanker om konsekvenser og præcis hvordan de nyeforretningsmodeller skal skrues sammen.Målet er jo at få den samlede omsætning til at stige – og ikke skubbe yderligere på denvogn, der får omsætningen til at falde.Foreløbig vil dog samtlige fremkomne forslag kun drive den samlede omsætning én vej,og det er nedad.Fortsættes/
Mads Mikkelsen modtager pris i Cannes 2012 forBedste Mandlige Hovedrolle i Vinterbergs ”Jagten”
7
/ÅRSBERETNINGBiograferne repræsenterer i dag producenternes største indtægt, men sådan har det ikkealtid været. Tidligere har DVD været nummer et, men denne indtægtskilde bliver pt.kannibaliseret af de nye digitale medier, blot til en lavere udsalgspris, med lavere samletindtægt som resultat. Vi har så at sige at gøre med en ond cirkel.Brancheforeningen har forståelse for behovet for nye forretningsmodeller, men må pådet kraftigste advare mod modeller, som betyder svækkelse af det vigtigste vindueaf dem alle: biografernes.Ikke alene er biograferne – som nævnt – producenternes største indtægtskilde, mendet er også for biografernes store lærred spillefilm er produceret og biografenes brandingaf filmene giver ekstra værdi i de efterfølgende vinduer.Biograferne må tilmed imødese et sandt teknologikapløb – muliggjort af digitaliseringen –som sikrer, at biograferne altid vil være den mindre skærm teknologisk overlegen.Higher Frame Rates, laserprojektion, 3D-lyd er landvindinger biograferne vil være tvunget tilat investere i de kommende år.Alt dette tager dog ikke pippet fra biograferne – tværtimod – nye strålende biografer erpå vej i både Rødovre, Valby og Ørestaden.Held og lykke i 2013!København, den 28. maj 2013
/fortsat
Kim PedersenFormand, Brancheforeningen Danske Biografer
Tidspunktet, hvor enhver filminstruktør elsker en biograf
8
/STATISTIK/hovedtal2012:Hovedtal:(i parentes 2011-tal)Antal solgte billetter:Omsætning:Gennemsnitlig billetpris:Biografbesøg pr. indbygger:Antal biografsale:Antal biografer:Antal siddepladser:Markedsandele:Danmark:Europa:USA:Øvrige:14,4 mio.(12,4 mio.) (+ 16,1%)873,3 mio. kr.(749,8 mio.) (+ 16,7%)61,50 kr.(60,30 kr.) (+ 1,9%)2,5(2,3)406(396)163(161)59.000(57.000)29%(27%)19%(15%)51%(56%)1%( 2%)
Cinemaxx i Aarhus udvidede i 2012 med 3 sale,deriblandt en ’first class’-cinema
9
/tilskuerantal og omsætningTilskuerantal - 2000-2012:(i mio.)1614121086420
/STATISTIK
Antal solgte bil
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Omsætning – filmforevisning - 2000-2012:(i mio.)10009008007006005004003002001000
2012
Antal solgte bi
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
”Skyfall” – årets største succes
2011
2012
10
/antal premierefilm og dansk films markedsandel
/STATISTIK
Antal udsendte premierefilm - 2000-2012300250200150100500A nt al s ol gt e bi l l et t er
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
Dansk films markedsandel - 2000-2012:35302520151050
20
12
Antal solg
000200120022003200420052006200720082009201020112012”Hvidstengruppen” – årets største danske succes
2
11
/STATISTIK/top 20 - 2012
#1

2

3

4

5

6

7

8910

11

12

13

141516171819

20

TitelSkyfallHvidstengruppenDen skaldede frisørThe Dark Knight RisesEn kongelig affæreHobbitten: En uventet rejseFar til Fire til søsDe urørligeIce Age 4: På gyngende grundTwilight Saga: Breaking Dawn – 2.delMin søsters børn alene hjemmeThe AvengersMarie KrøyerThe Hunger GamesDen bestøvlede katTedMadagascar 3ModigJernladyenSover Dolly på ryggen?
AntalNationalitetDistributørtilskuere911.337GBFilmcompagniet/SF765.521DKUIP644.681DKNordisk568.124USFilmcompagniet/WB528.937DKNordisk518.235USFilmcompagniet/SF412.848DKScanbox365.966FRScanbox358.305USFilmcompagniet/Fox348.906USNordisk314.770DKFilmcompagniet/SF305.189USWalt Disney296.376DKFilmcompagniet/SF252.312USNordisk249.454USUIP/Paramount234.994USUIP/Universal229.143USUIP/Paramount224.498USWalt Disney207.043GBScanbox200.245DKNordisk
”The Dark Knight Rises” – Årets største amerikanske succes
12
/markedsandel top 20Markedsandel TOP 20 - 2000-2012År2000200120022003200420052006200720082009201020112012%53%62%56%55%53%50%51%44%53%52%52%50%55%
/STATISTIK
7060504030201002000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012A nt al s ol gt e bi l l et t
”De urørlige” – årets største franske succes
13
/gennemsnitlig billetpris og antal bookingerGennemsnitlig billetpris i de danske biografer - 2000-2012:706050403020100
/STATISTIK
Antal solg
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Antal bookinger fra premieredato - 2005-2012:(Top 20 – gennemsnitligt)14012010080604020020052006200720082009201020112012Ant al solgt e billet t er
Digitaliseringen har ført til store stigninger i besøgetblandt landets mindste biografer
2012
14
/tilskuerantal i udlandet
/STATISTIK
Tilskuerantal i mio.LandBelgienDanmarkEnglandFinlandFrankrigIrlandItalienHollandLuxembourgNorgeRuslandSchweizSpanienSverigeTyrkietTysklandØstrigTilskuerantalTilskuerantal2011201222,821,912,414,4171,6172,57,28,6217,1204,316,315,3101,391,330,530,61,31,311,712,1162,0168,815,215,995,690,916,418,442,344,3129,6135,116,816,7+/-- 4,2%+ 16,1%+ 0,5%+ 19,4%- 5,9%- 6,7%- 9,9%+ 0,3%- 1,8%+ 4,0%+ 4,2%+ 4,5%- 4,9%+ 12,2%+ 4,8%+ 4,2%- 0,3%
De skandinaviske lande oplevede store stigninger ibesøgstallet i 2012. Billede fra Nordisk Films KinoCity,Drammen i Norge – hvad der skulle vise sig at være førsteskridt inden en større landgang
15
/kildeangivelse og Danske Biografers bestyrelse
/KONTAKT
Kildeangivelse:
Foreningen af Filmudlejere i DanmarkDet Danske FilminstitutDanmarks StatistikUNIC – The International Union of Cinemas
/tilskuerantal i udlandet
Bestyrelse:
Helle Schmidt(Udpeget af Foreningen af Premierebiografer i København, Aarhus,Odense og Aalborg)Kim Brochdorf(Udpeget af Foreningen af Premierebiografer i København, Aarhus,Odense og Aalborg)Jens E. Kris(Udpeget af Foreningen af Større Provinsbiografer)Finn Nielsen(Udpeget af Foreningen af Større Provinsbiografer)Carsten Gade Nielsen(Udpeget af Foreningen af Store Provinsbiografer)Steen A. Rasmussen(Udpeget af Foreningen af Store Provinsbiografer)Jane Lykke(Udpeget af Foreningen af Mindre og Mellemstore Biografer)Lotte Warming(Udpeget af Foreningen af Mindre og Mellemstore Biografer))Kim Pedersen (Formand)
Kontakt:
Brancheforeningen DANSKE BIOGRAFERVognmagergade 101120 København KTlf.: 45 46 10 52 - Fax: 45 46 10 53E-mail: [email protected]Hjemmeside: www.danske-biografer.dkKim Pedersen – Mobil tlf. 20 33 53 01 – E-mail: [email protected]Jonna Jensen – E-mail: [email protected]16
Formand:Sekretariatsleder: