Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1253085_0001.png
1253085_0002.png
1253085_0003.png
1253085_0004.png
NOTATReferat til Folketingets EuropaudvalgRådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 16.-17. maj 2013 – kul-tur- og sportsdelen6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EU-initiativ ved-rørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033Formanden konstaterede uden debat, at Rådet havde opnået en generel indstilling omforslaget.Kommissionen fremhævede, at der nu lå en generel indstilling, der i vid udstrækningfølger Kommissionens oprindelige forslag. Der var dog nogle meningsforskelle mellemRådet og Kommissionen om enkelte punkter i forslaget. Bl.a. fandt Kommissionen afhensyn til behovet for hurtig behandling af ansøgningerne, at Kommissionen selv og ik-ke Rådet skulle udpege kulturhovedstæderne. Kommissionen var dog overbevist om, atman nok skulle finde en løsning på dette og andre forskelle.22. maj 2013
[7. Afgørelse fra Rådet om hvilken holdning EU skal tage i Komitéen for kul-turelt samarbejde, som er nedsat i henhold til Frihandelsaftalen mellem EU ogdens medlemsstater på den ene side og Republikken Sydkorea mht. vedtagelseaf forretningsordenen for Komitéen for kulturelt samarbejde]Punktet er udgået af dagsordenen.
8. Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2017 og 2018Efter et indlæg fra Danmark, Cypern og Malta konkluderede formanden, at Rådets af-gørelse om udpegelse af Den Europæiske Kulturhovedstad 2017 i Danmark og Cypernog 2018 i Malta var vedtaget.Danmark oplyste bl.a. at se meget frem til at rumme Den Europæiske Kulturhovedstadi 2017 og henviste til, at ikke mindst Aarhus glæder sig til at tage opgaven op. Den uaf-hængige jury havde anbefalet Aarhus som Kulturhovedstad på grund af byens ganskeveludviklede kulturelle infrastruktur, det kunstneriske program og et bredt engage-ment i byen og de omkringliggende byer i regionen. Afslutningsvis blev der fra danskside udtrykt håb om, at alle ville besøge Aarhus i 2017.
9. Brug af kultur som et blødt politisk instrument i EU’s eksterne forbindelserFormanden henviste til, at han fra et møde for nylig med den kinesiske kulturministerhavde forstået, at der fra kinesisk side er stor interesse for det arbejde, som Kommissi-onens ekspertgruppe om Kina har gennemført.
Dok. nr. 1761742
Side 2
Kommissionen oplyste, at man var meget tilfreds med den rapport, som ekspertgruppenhavde udarbejdet. Kommissionen havde haft lejlighed til at drøfte rapporten og densanbefalinger med alle landes ambassadører i Beijing, som havde kvitteret positivt påanbefalingerne.De lande, der tog ordet, bakkede op om rapportens anbefalinger. En række lande pege-de på det vigtige i at anlægge en bottom-up tilgang til brug af kultur som et blødt poli-tisk instrument i forholdet til Kina, andre lande fandt det samtidig centralt ikke at in-strumentalisere kulturen. I den forbindelse burde man være opmærksom på at værneom kultursektorens uafhængighed, ligesom det var helt oplagt også at inddrage områ-der som intellektuel ejendomsret, mangfoldighed og grundlæggende menneskerettighe-der, når man samarbejder og fører dialog med Kina. Flere af indlæggene opfordrede tilat etablere et kulturkontaktpunkt på EU-delegationen i Beijing.Blandt de lande, der tog ordet, var der generel opbakning til at gå videre med rappor-tens anbefalinger, og flere lande fandt, at man kunne overføre og tilpasse anbefalinger-ne fra rapporten til andre lande.Formanden takkede for indlæggene og afsluttede punktet.
10. Henstilling fra Kommissionen med henblik på Rådets afgørelse om bemyn-digelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlinger-ne om en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af mani-pulation af sportsresultaterFormanden orienterede om drøftelserne om Kommissionens deltagelse i forhandlinger-ne om en international konvention i Europarådets regi om bekæmpelse af manipulationaf sportsresultater. Det var håbet fra formandskabets side, at det snart ville være mu-ligt for Kommissionen at deltage i forhandlingerne.
11. Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes rege-ringer, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvereFormanden orienterede om indholdet af konklusionerne og konstaterede uden debat, atudkastet til konklusionerne fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes rege-ringer, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvere var vedtaget.Kommissionen udtrykte sin støtte til konklusionerne og angav at se frem til deres op-følgning. Man ville fra Kommissionens side følge området tæt.
12. Antidoping- Orientering ved formandskabet- [Udpegelse af bestyrelsesmedlem – udgået]- Orienterende debat om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af mere sofistike-rede dopingmetoder i sporten
Side 3
Formanden orienterede om bestyrelsesmødet den 12. maj i Antidopingagenturet WADA.Den efterfølgende orienterende debat om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsenaf mere sofistikerede dopingmetoder i sporten blev indledt af et oplæg fra direktøren fordet amerikanske antidopingagentur USADA. Direktøren understregede bl.a., at pro-blemerne vedr. doping ikke blot var et nicheproblem i toppen af visse sportsgrene, menet etisk og sundhedsmæssigt samfundsproblem. Den amerikanske repræsentant foku-serede på fire elementer: Lovgivning, uafhængighed, finansiering og håndhævel-se/involvering – på engelsk: LIFE (Legislation,Independence, Financing, Engagement).Kommissionen understregede udfordringen i at følge med udviklingen på dopingområ-det teknisk såvel som ikke mindst juridisk. Handel med dopingstoffer kunne sidestillesmed handel med narkotika, og Kommissionen opfordrede endvidere til et styrket sam-arbejde mellem medlemsstaterne om bekæmpelse af distribution. Man var fra Kommis-sionens side i færd med opfølgning på rådskonklusioner vedtaget under dansk formand-skab – dvs. igangsættelse af en undersøgelse om problemet samt udarbejdelse af ret-ningslinjer.Den efterfølgende debat viste bred enighed blandt de lande, der tog ordet, om, at det varnødvendigt at iværksætte foranstaltninger til at bekæmpe problemet. Af mulige forslagtil indsatser blev der gennemgående peget på behovet for at sætte ind med opmærk-somhedsskabende initiativer og uddannelse på alle niveauer inden for idrætten. Derblev ligeledes opfordret til øget samarbejde og erfaringsudveksling blandt landenes an-tidopingorganisationer, politi og toldmyndigheder samt offentlige myndigheder og me-dicinalindustrien. Videre blev det foreslået, at forskningen på området skulle styrkes.En gruppe af lande fandt det centralt også at rette fokus på brugen af sofistikerede do-pingmetoder inden for breddeidrætten.Danmark fremhævede, at dopingindsatsen måtte gå på to ben og talte for at fokuserebåde på bredde og elite. Eliteidrætsudøvere begyndte typisk deres karriere i bredde-idrætten, og det var kendt, at dopingdistributører ofte var de samme til elite og bredde.Endvidere var det vigtigt, at idrætsorganisationerne indførte regler og iværksatte enfokuseret uddannelsesindsats, ligesom det ville være gavnligt, hvis der kunne etablereskonkrete samarbejdsaftaler om informationsudveksling mellem myndigheder. Manhavde i Danmark besluttet at hæve strafferammen for handel med doping for bl.a. atgive politiet bedre efterforskningsmæssige muligheder og værktøjer. Fra dansk side ud-trykte man endvidere tilfredshed med den styrke og enighed, som prægede medlems-landenes indlæg.Kommissionen noterede sig indlæggene og henviste til, at det var vigtigt at udnytte mu-lighederne for at bakke op om arbejdet i det kommende sportsprogram. Det var ligele-des vigtigt at træffe beslutning om, hvorvidt doping fortsat skulle være en prioritet iden kommende arbejdsplan for sport.Formanden opsummerede indlæggene og konkluderede, at der var behov for en kultur-ændring og for uddannelse på området.
Side 4
13. Kulturel mangfoldighed i forbindelse med det transatlantiske handels- oginvesteringspartnerskabFormanden oplyste, at drøftelsen om en frihandelsaftale mellem EU og USA ville findested på rådsmødet (handel) i juni, og at dagens drøftelse gik på spørgsmålet om, hvor-dan man kan fremme kulturel mangfoldighed i forbindelse med det transatlantiskehandels- og investeringspartnerskab.Kommissionen redegjorde for Kommissionens indsats for at fremme kulturel mangfol-dighed gennem støtteprogrammer og initiativer til fordel for Europas kulturelle ogsproglige mangfoldighed. Kommissionen ønskede ikke at adressere forhandlingsmanda-tet i forbindelse en EU-USA frihandelsaftale, men påpegede, at den kulturelle undta-gelse ikke var til debat.En gruppe lande var bekymret for de audiovisuelle tjenester i forbindelse med kom-mende forhandlinger om en EU-USA frihandelsaftale og ønskede, at kulturområdetblev undtaget fra forhandlingerne. En anden gruppe lande, heriblandt Danmark, fandt,at en frihandelsaftale mellem EU og USA potentielt gav store muligheder, og at manikke på forhånd skulle udelukke nogen sektorer fra frihandelsforhandlingerne. Disselande anså det samtidig for vigtigt at kunne opretholde nationale støtteordninger på detaudiovisuelle og kulturelle område – hvilket var af stor betydning for Europas kulturel-le mangfoldighed og ikke mindst for de små sprogområder. Flere af disse lande slogeksplicit til lyd for en balanceret tilgang til frihandel og kulturel mangfoldighed.Danmark udtrykte støtte til indledningen af frihandelsforhandlinger mellem EU ogUSA, der forventes at få positive samfundsmæssige konsekvenser i form af øget sam-handel med deraf afledte effekter i form af f.eks. øget beskæftigelse, lavere forbruger-priser mv. Fra dansk side fandt man det samtidig vigtigt at kunne opretholde nationalestøtteordninger på det kulturelle og audiovisuelle område, således at medlemslandeneskulturer, film og andre audiovisuelle tjenester bevares. Danmark kvitterede endelig forKommissionens udtalelse om, at den kulturelle undtagelse ikke var til debat.Kommissionen noterede afslutningsvis, at de forskellige indlæg pegede på, at alle med-lemsstater var enige om at bakke op om kulturel mangfoldighed, og at der i virkelighe-den var større enighed end uenighed blandt landene i spørgsmålet.Formanden takkede Kommissionen og medlemslandene for drøftelsen.