Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1252747_0001.png
1252747_0002.png
1252747_0003.png
Justering af nyhedsformidlingen i det regionale Danmarkaf Frands Mortensen, Preben Sepstrup og Erik Nordahl SvendsenMålsætning og præmisserMålet med forslaget om justering af nyhedsformidlingen i det regionale Danmark er atsikre et udbud i alle regioner af nyheder, aktualitetsstof og debat, der både nu og i dendigitale fremtid har tilstrækkelig kvalitet til, at borgerne kan træffe beslutninger omsamfundsmæssige anliggender på et oplyst grundlag. Dette publicistiske udgangspunkt ergrundlaget for det efterfølgende forslag om justering af ressourceanvendelsen.Nyhedsformidlingen i regionerne leveres i dag i det væsentlige af tre aktører: deregionale/lokale dagblade, de regionale radiostationer og de regionale TV-stationer, dels ideres primære medier, dels på nettet og mobilt. Ingen af de tre har hver for sigtilstrækkeligt med ressourcer til at opfylde formålet, og mangfoldighed, alsidighed ogkvalitet opnås ikke ved indbyrdes konkurrence mellem ressourcesvage aktører.Målet nås heller ikke ved at forbyde de regionale radio- og TV-stationer at anvende nogleaf deres begrænsede ressourcer til at løse opgaven. Lukning af de regionale radio- og TV-stationers hjemmesider vil ikke sikre dagbladene så store abonnements- ogreklameindtægter på deres hjemmesider, at der bliver ressourcer nok til at skabe et bedreprogramudbud end det, der allerede findes på de tre aktørers nuværende hjemmesider.Løsningen er ikke at reducere ressourcerne i hver region, men at koncentrere anvendelsenaf dem og derved opnå synergifordele. Den ressourcemæssige begrænsning begrunderløsningen.Det er en præmis for forslaget, at dagbladene er hovedleverandør af regionale nyheder,og at deres bidrag til det samlede programudbud derfor må opretholdes. De beskæftiger idag størstedelen af den journalistiske arbejdskraft i regionerne.Ordningen må konstrueres så den ressourcemæssigt er til gavn for dagbladene samtidigtmed, at DR’s og de regionale TV-regioners public serviceforpligtelser opfyldes.ForslagetDer skal i hver større by (inkl. hovedstaden) skabes “en stor hjemmeside”, der samler denjournalistiske formidling af stof af samfundsmæssig betydning, og som sikrer borgerne etmangfoldigt og alsidigt programudbud af kvalitet. Hjemmesiden skal være gratis og frittilgængelig for alle. Hjemmesiden kan bringe reklamer. Hjemmesiden drives af denkoncessionshaver, der nævnes nedenfor.Alle licensfinansierede stationer samles under én hat. TV 2-regionerne overføres til DR,og deres programmer sendes bl.a. på DR1, men de kan også findes på DR’s andre femkanaler.
1
Produktion afnyheds- og aktualitetsprogrammeri de regionale radio- og TV-udsendelser udbydes samlet i koncession i hvert koncessionsområde. Udgangspunkt er enfast pris (f. eks. 80 mio. kr. årligt, der tages fra licensen), og Radio- og tv-nævnetsudvælgelse sker via skønhedskonkurrence. Løbetid er f. eks. otte år. Udsendelsernesendes på DR’s kanaler, og DR har det redaktionelle ansvar, ganske som det gælder, nårDR anvender entrepriseproducenter.Produktion af andre regionale radio- og TV-programmer end nyheds- ogaktualitetsprogrammer foretages af DR.Vinderen af koncessionen forpligtes til at etablere “den store hjemmeside” i alle størrebyer i koncessionsområdet. For byen København/hovedstadsområdet skabes en lignendeordning.Antallet og omfanget af koncessionsområder/regioner justeres. De byer, der skal havehjemmesider, lægges fast før udbuddet.Radiolovens §10 om public service skal overholdes i “den store hjemmeside”, evt. medenkelte præciseringen med hensyn til omfang og opdatering af nyheder, men ikke meddetaljer som i Radio 24Syv. Nyhederne på radio og TV skal også overholde § 10, da desendes under DR’s redaktionelle ansvar. Radio- og tv-nævnet styrkes og fører tilsyn med“den store hjemmeside” med mulighed for normale sanktioner.Vinderen af koncessionen er frit stillet til at udgive andre medier, f.eks. dagblade ogandre trykte medier efter eget ønske – det gælder både frekvens, indhold og finansiering.Her gælder §10 ikke. Eksisterende (og evt. nye) statsstøtteordninger kanfortsætte/oprettes.Vinderen kan ved siden af “den store hjemmeside” oprette egne hjemmesider medselvvalgt indhold, og disse kan finansieres af både reklamer og abonnement.DR forbereder et ’kontrolbud’, der anvendes, såfremt der ikke indkommer kvalificeredebud på koncessionen.Opgiver koncessionshaver at videreføre koncessionen (f. eks. pga. egen konkurs),udbydes den igen i en ny otte-års periode.Der etableres en overgangsordning efter de arbejdsretslige regler for de ansatte i radio- ogTV-kanalerne.Konsekvenser for de nuværende aktørerDe public service-forpligtelser, DR og de regionale TV-stationer er pålagt, kan fortsatopfyldes. Dog overgår driften af DR’s regionale nyhedshjemmesider til en eksternproducent.
2
De dagblade, der ikke vinder koncessionen i deres område, vil lukke inden for kort tid.Det er muligt for flere bladhuse i samarbejde at byde på en koncession, og det vil fremmede fusioner, der allerede er i gang. Ordningen vil accelerere en udvikling, der ikke kanstoppes. Den kommende regionale opdeling kan uden større vanskeligheder indpasses iforhold til de tilbageværende bladhuse.Ordningen garanterer ikke, at det bliver de regionale bladhuse, der vinder koncessionerne,men det er sandsynligt, da de i forvejen har de regionale journalistiske ressourcer og denerfaring, der skal til for at kvalificere sig i skønhedskonkurrencen. Landsdækkendedagblade kan ikke hindres i at byde, hvad andre medier heller ikke kan.Koncessionshaver kan i konkurrence med de eksterne producenter byde på andreentrepriseopgaver, f. eks. de dele af TV 2/Danmark A/S’ og DR’s programmer, der iøvrigt sendes i udbud.TV 2/Danmark A/S kan fortsat sende regional TV-reklame, da sendernettet erregionaliseret.At flytte de regionale TV-udsendelser væk fra TV 2/Danmark A/S’ hovedkanal vilimidlertid årligt koster TV 2/Danmark A/S et stort millionbeløb på udgiftssiden. TV2/Danmark A/S skal herefter selv finansiere produktionen af de ca. 40 daglige minutter,som TV-regionerne hidtil har stillet gratis til rådighed. Hvad det reelt koster, må TV2/Danmark A/S kunne beregne. Et usikkert skøn ligger over 200 mio. kr. Denne fordel,som TV 2/Danmark A/S mister, har hidtil udgjort indirekte statsstøtte, der falder bort.Hvis staten vil, kan statsstøtten erstattes med direkte statsstøtte til driften eller ved enengangsinvestering i form af et kapitalindskud. Sådanne ordninger er godkendt i Frankrigaf EU-Kommissionen. Hvis staten ikke kompenserer TV 2/Danmark A/S, vil det være envæsentlig svækkelse af virksomheden.Forholdene angående landsnyheder ændres ikke. Den fulde konkurrence mellem privatemedier og statslige public service-medier kan og skal opretholdes nationalt for at sikreborgerne et samlet programudbud med mangfoldighed, alsidighed og kvalitet, selv omdet ikke kan lade sig gøre af ressourcemæssige årsager på regionalt plan.
3