Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1248612_0001.png
1248612_0002.png
1248612_0003.png
1248612_0004.png
1248612_0005.png
1248612_0006.png
1248612_0007.png
1248612_0008.png
1248612_0009.png
1248612_0010.png
1248612_0011.png
1248612_0012.png
1248612_0013.png
1248612_0014.png
1248612_0015.png
1248612_0016.png
1248612_0017.png
1248612_0018.png
1248612_0019.png
1248612_0020.png
1248612_0021.png
1248612_0022.png
1248612_0023.png
1248612_0024.png
1248612_0025.png
1248612_0026.png
1248612_0027.png
1248612_0028.png
1248612_0029.png
1248612_0030.png
MICHAEL CHRISTIANSEN / BESTYRELSESFORMANDMARIA RØRBYE RØNN / GENERALDIREKTØRGITTE RABØL / MEDIEDIREKTØR
ØGET DEBAT OM DR OG PUBLICSERVICEDR NYHEDER PÅ NETTET SOM KONKURRENT TIL DAGBLADE• FØRST FOKUS PÅS
• DERNÆST FOKUS PÅ DRSTILBUD TIL YNGRE PÅ DR3 I FORHOLD TIL KOMMERCIELL• NU GENERELT FOKUS PÅ DEFINITIONEN AF PUBLIC SERVICE• SVÆRT AT BALANCERE DISKUSSIONER MED MANGE FORSKELLIGE INTERESSER• PUBLIC SERVICE ER HELHEDEN - SUMMEN AF TILBUD TIL ALLE DANSKERE
GRUNDLAG FOR PUBLIC SERVICE§10 ”Den samlede public service-virksomhed skal via fjernsyn, radio og internet el. lign. sikre dendanske befolkningetbredt udbudafprogrammer og tjenester omfattende nyhedsformidling,oplysning,undervisning, kunst ogunderholdning.
Der skal i udbuddet tilstræbeskvalitet, alsidighedogmangfoldighed.Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet tilinformations- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed.Programvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentligsamfundsinformation og debat.Der skal endvidere lægges særlig vægt pådansksprogogdansk kultur.Programvirksomheden skal endvidere afspejle bredden i produktionen af kunst og kultur og give programtilbud, somreflekterer mangfoldigheden af kulturinteresser i det danske samfund”
PUBLIC SERVICE SKAL BETYDE NOGET• MÅLET ER AT SAMLE, UDFORDRE OG OPLYSE• OPLYSNING ER FORUDSÆTNING FOR DEMOKRATIET OG EN LEVENDESAMFUNDSDEBAT• SKABER SAMMENHÆNGSKRAFT MED CA. 700.000 SEERE TIL TV-AVISEN HVERAFTEN• DEN FÆLLES SAMTALE BLIVER SVÆRERE OG SVÆRERE AT OPRETHOLDE
PUBLIC SERVICE ER VIGTIG FORDANSKERNEVURDERES VIGTIG FOR SAMFUNDEHvor tilfreds er du overordnet med DRs programmer påradio, tv og net? /// Hvor vigtigt er det for dig og dinfamilie, at DR eksisterer som public service institution?/// Hvor vigtigt er det for den danske befolkning somhelhed at DR eksisterer som public service institution?
83%
VURDERES VIGTIG FOR DENENKELTEOVERORDNET TILFREDSHED MEDDR
78%
73%
Befolkning
Mig og min familie
TilfredshedKilde: DR Medieforskning / Megafon 2012
PUBLIC SERVICE ER FOR ALLE• 97 PCT. AF DANSKERNE BRUGER DR I LØBET AF EN UGE
• DR ER I KONTAKT MED HELE DANMARK MED SAMLET UDBUD AF PROGRAMMER OGNET•DR SAMLER BEFOLKNINGEN PÅ TVÆRS AF SKEL•DR LEVERER HØJ KVALITET INDEN FOR DEN ENKELTE GENRE•DR’S PROGRAMMER ER IKKE UDVIKLET MED KOMMERCIELT FORMÅL
SKARPERE KANALER MED SUBSTANSDen samlende kanalDen begavede samfundskanalDen innovative og underholdende kanalDen passionerede kanalPublic service til små børnPublic service til store børn
DANSKERNE BAKKER OP OM NYEKANALERMANGFOLDIGT TILBUD TIL ALLEDaglig seertid på DRs tv-kanaler,sammenlignet med tilsvarende perioder sidste år60,563,7
ISÆR DR1 ER TAGET GODT IMOD40,043,025,815,88,5 8,4
SEERTID STEGET MED CA. 3 MIN.FørEfter
STADIG UDFORDRENDE MARKEDFORKLARER IKKE KOMMERCIELTTAB
Primo sept. -medio apr.
Primo sept. -medio apr.
Uge 10-16
Uge 5-16
3,03,4
Uge 10-16
Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
MEST OPLYSNING OG KULTUR PÅ DRTVFOKUS PÅ ET SKARPERE DR30,025,0Andel af samlet sendetid20,015,010,025,926,923,9
STYRKELSE AF SUBSTANSFORMIDLING ER VIGTIGTVÆRKTØJ•UNDERHOLDNINGFYLDER IKKE
17,2Oplysning og kulturUnderholdning
5,01,70,0
2,6
2,3
2,0
2009
2010
2011
2012
DANSKERNE FÅR NYHEDERNE FRA TVFår dagligt eller næsten dagligt nyheder fra …TVRadioInternet via computerTekst-TVLandsdækkende dagbladeLokale/regionale aviserMobiltelefonTablet computerGratisaviser
79%
TV ER STØRSTE NYHEDSMEDIERADIOEN STADIG VIGTIG KILDENETTET BRUGES FLITTIGT
61%54%
31%24%
23%23%
MOBILE NETNYHEDER VINDERFREMUNGE SER NYHEDER PÅ MOBIL
11%6%
Kilde: DR Medieforskning / Megafon 2012
DANSKERNE ØNSKER DRSNYHEDER PÅNETVIGTIGT MED NYHEDER PÅI hvilken grad er du tilfreds med nyhederne på dr.dk? //Hvor vigtigt mener du, at det er for den danske befolkningsom helhed, at DR bringer nyheder på dr.dk?Andel af svar 7-10 på 10-punkts skala85%67%70%83%60%61%70%63%
DR.DKVIGTIGHEDEN ER STEGETTILFREDSHEDEN ER HØJ
Vigtighed
Tilfredshed
2009
2010
2011
2012Kilde: DR Medieforskning / Megafon 2012
KONKURRENCEN KOMMER FRAAndel af sidevisningerUDLANDETpå netsiderAMERIKANSKE SITES DOMINERER15+ år
NÆSTEN FORDOBLING SIDEN 200828%16%5%6%
•DANSKESITES HOLDER STATUSQUO20082012
Facebook, Google ogYouTube
7 store danskemediesiderKilde: DR Medieforskning / FDIM / Gemius
NETTET VIGTIGSTE NYHEDSMEDIE FORHvilketUNGEaf følgende medier ville du have sværestved at undvære som nyhedsmedie?•ANDRENYHEDSVANER FOR UNGE43%
NETTET ER NUMMER 1MOBILEN REGNES MED
23%
1%
1%
3%
4%
5%
9%
11%
RADIO/DAGBLADE SAMMENIVEAU
15-29 år
Alle
Kilde: DR Medieforskning / Megafon 2012
1.000.000
1.500.000
2.000.000
2.500.000
500.000
-
DR Fynfyens.dkDR Midt og Vestdagbladetringskjern.…dagbladet-holstebro-…viborgfolkeblad.dkfolkebladetlemvig.dk*DR Nordjyllandnordjyske.dkDR Sjællandfolketidende.dksn.dkDR SydDR Esbjergjv.dk
Samlet besøg om måneden7+ år, 2012
DR Trekantenvejleamtsfolkeblad.dkDR Østjyllandamtsavisen.dkstiften.dkhorsensfolkeblad.dk
DR ER EN LILLE REGIONAL AKTØR
FORSKEL I REGIONALTINDHOLD
DR GØR REGIONALT TILNATIONALT
REGIONALT ER DR EN LILLEAKTØR
STOR FORSKEL I BESØGSTAL
Kilde: DR Medieforskning / FDIM / Gemius
DR ØDELÆGGER IKKEBETALINGSMURENSidevisninger på DR region & Midtjyske Medier7+ år, sidevisninger pr. måned5.000.0004.500.0004.000.000
3.500.0003.000.0002.500.0002.000.000
Januar til oktober 2012Januar til februar 2013
MIDTJYSKE MEDIER MISTETTRAFIKDR HAR IKKE OVERTAGETTRAFIK
1.500.0001.000.000500.000-
Kilde: DR Medieforskning / FDIM / Gemius
KONKURRENCEN ER OM DANSKERNESTID!• VI SKAL SIKRE EN SUND OFFENTLIG DEBAT OG OPLYSNING TIL ALLE BORGERE• DANSK SPROG OG DANSK KULTUR ER UNDER PRES FRA UDENLANDSKE MEDIER•DE YNGRE GENERATIONER TÆNKER IKKE SOM OS OG STILLER ANDRE KRAV
DR3 / 15 MAJ 2013
DR ER TIL FOR ALLE– OGSÅ DE YNGREDANSKERE
INNOVATIVUNDERHOLDENDE
Klar tirsdag. Fås fra Nanna Bernth
STYRKEPOSITIONERVidenskabDokumentarHumorMusikSportFiktion
VIDEN SOMUNDERHOLDNING
DOKUMENTAR TILMÅLGRUPPENSeerandel til DR3 dok mandag i uge 5-19 20133,0Share %2,01,0
2,41,7
0,0
Alle 3+ år
15-39 år
Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
DANSKE PROGRAMMERTIL MÅLGRUPPENDanske produktioner sendt i prime time på DR3 (28/1-12/5 2013)10
8Share %642
10565
564
3,8
4,3
62
3,34947
4,22,636251,823
57
2,520
1002,21,250
0
16
0
Alle - Share %
15-39 år - Share %
Alle - Rating (000)Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
Rating (000)
1768,4
2006,75,4150
INTERNATIONALKVALITET
MÅLGRUPPEN VÆLGERKANALEN TILSeerandel på DR HD / DR3 i uge 5-19 2012 / 20133,02,01,00,02,11,51,6Share %
1,4
Alle 3+ årUge 5-19 2012Uge 5-19 2013
15-39 år
Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
FORSKELLIGE SEEREZulu t uk t uk
INDEN FOR SAMME UGE ER DERMINIMALT OVERLAP MELLEMSEERNE TIL PROGRAMMER PÅDR3 OG DE KOMMERCIELLEKANALERELLERS ET VIST EMNEMÆSSIGTSLÆGTSKAB MELLEMPROGRAMMERNE
Mont e Car lo elsker Put inKonger ne i sneen
Kilde: DR Medieforskning / TNS Gallup TV-Meter
INNOVATIV OGUNDERHOLDENDE
DR3 / 15 MAJ 2013