Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
FULD TALEArrangement:Samråd om DR BookingÅbent eller lukket:ÅbentDato og klokkeslæt:Onsdag den 8. maj 2013 kl. 10.30-11.30Sted:Folketinget - KulturudvalgetTaletid:Ca. 10 minutterForv. Antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Afd.chef Jesper Hermansen (mob 40 386085)Kontaktperson:3. maj 2013
Samrådsspørgsmål ABMinisteren bedes uddybe sine svar til Folketingets Kulturudvalg vedrørende DRBooking, herunder om ministeren forstår branchens mange ikke licensfinansieredevirksomheders frustrationer over at se en offentlig virksomhed, hvis økonomiskegrundlag er lovbestemt, monopolisere en stor del af markedet for landets mest popu-lære og dygtige entertainere.
Tak for ordet.Jeg har som nævnt i samrådsspørgsmålet – med udgangspunkt i oplysninger, somjeg har indhentet fra DR, - tidligere besvaret en række spørgsmål fra Kulturudval-get om DR’s bookingbureau ”DR Booking”.Jeg vil gerne indledningsvis kort repetere hovedlinjerne i mine tidligere svar.For det første er det fremgået, at DR har oprettet sit eget bookingbureau ”DRBooking”, der har til formål at formidle kontakten til DR-figurer, DR-værter og op-trædende fra DR’s programmer osv. i forbindelse med optrædener uden for DR’srammer. Bookingbureauet skal ifølge DR yde professionel vejledning til DR’s an-satte i forbindelse med sådanne optrædener, som er i tråd med DR’s værdier ogformål. Ved at skabe klarere rammer for DR’s figurer, værter og medvirkendes ak-tiviteter er ambitionen med DR Booking ifølge DR at skabe nye muligheder for de-res optræden og ikke at tage artister og andele fra den etablerede bookingbranche.Desuden er det af de tidligere svar fremgået, at DR forud for etableringen af book-ingbureauet har haft en dialog med de bookingvirksomheder, som traditionelt harbooket DR’s figurer og brands til optræden. DR har på den anden side ikke haft endialog med de bookingvirksomheder, som ikke har haft en betydende eller længe-revarende forretning med DR’s figurer og brands. Dette skyldes ifølge DR, at DR
Dok. nr. 1743422
Side 2
Booking alene booker DR-figurer og ansatte og således ikke er en aktør på det sam-lede marked for booking.Dernæst har jeg i mine tidligere svar taget DR’s oplysninger om, at DR’s booking-bureau drives i overensstemmelse med regelsættet om anden virksomhed end pub-lic service-virksomhed til efterretning. Det betyder, at denne virksomhed skal fore-gå på konkurrencemæssige vilkår, idet der ikke må ske konkurrenceforvridningover for konkurrenter, og at virksomheden skal være regnskabsmæssigt adskilt fraDR’s public service-virksomhed. Det betyder også, at de indtægter, som bookingak-tiviteterne skaber, går tilbage til programvirksomheden.Herudover har jeg oplyst, at jeg som kulturminister ikke kan blande mig i DR’sdriftsmæssige dispositioner. Det følger af radio- og fjernsynsloven, hvori det erfastsat, at DR’s bestyrelse er DR’s øverste ledelse, mens DR’s generaldirektør vare-tager den daglige administrative og økonomiske ledelse af DR.Jeg har i anledning af samrådsspørgsmålet bedt DR om en supplerende redegørelsevedrørende DR’s oprettelse af DR Booking, herunder for baggrunden for oprettel-sen og DR’s dialog med bookingbranchen forud for oprettelsen.Jeg vil gerne fremhæve forskellige oplysninger i redegørelsen af uddybende ogpræciserende karakter.Omkring baggrunden for oprettelsen af DR Booking oplyser DR bl.a., at i tiden føretableringen af DR Booking oplevede DR’s eftertragtede brands, figurer, værter ogmedvirkende i X Factor og MGP at skulle forholde sig til flere bookere, mellem-mænd og arrangementer samtidigt. Dette gjorde det besværligt for de optrædende,som selv skulle holde styr på logistik og aftaler. Det betød ifølge DR også, at DRhavde svært ved at forvalte sine brands, fordi DR ikke kunne kontrollere arrange-menternes aftaler, karakter og markedsføring. DR’s brands, figurer, værter ogmedvirkende i X Factor og MGP risikerede således at optræde i sammenhænge,som ikke var i overensstemmelse med DR’s værdier.Om DR Bookings aktiviteter oplyser DR i redegørelsen, at DR Booking booker forDR’s brands, figurer, værter og medvirkende i X Factor og MGP. Reglen er ifølgeDR, at DR’s brands, figurer og medvirkende i MGP skal benytte DR Booking, og atDR’s værter selv vælger om, de ønsker at benytte DR Booking. Når der i DR’s rede-gørelse refereres til DR’s værter, henvises der således til de værter, som selv harvalgt at blive booket via DR Booking. For de medvirkende i X Factor gælder for-skellige forhold, som der gøres nærmere rede for i redegørelsen.DR oplyser desuden om DR Bookings aktiviteter, at det er DR Bookings opgave atformidle kontakten, når mellemagenter og arrangører ønsker, at DR’s brands, figu-rer, værter og medvirkende i X Factor og MGP skal optræde i en sammenhæng el-ler et arrangement uden for DR’s programmer. DR Booking udfylder således ifølgeDR alene rollen som booker – og alene for DR’s brands, figurer, værter og medvir-
Side 3
kende i X Factor og MGP – hvorfor DR Booking ikke er en del af det bredere mar-ked for booking.DR oplyser desuden, at med DR Booking har mellemagenter og arrangører fået énindgang til DR’s brands, figurer, værter og medvirkende i X Factor og MGP. Hviset bookingbureau gennem DR Booking booker et af DR’s brands, figurer, værter el-ler medvirkende i X Factor og MGP, optræder det pågældende bookingbureau i rol-len som mellemagent, og bookingbureauet og DR Booking deler bookingprovisio-nen.DR oplyser herudover, at rammerne for booking er blevet klarere med etableringenaf DR Booking, og at DR forventer, at etableringen vil øge mellemagenternes og ar-rangørernes muligheder for at booke DR’s forskellige brands, figurer, værter ogmedvirkende i X Factor og MGP.I forhold til DR’s dialog med bookingbranchen forud for etableringen af DRBooking, oplyser DR supplerende, at DR bl.a. har været i dialog med seks booking-bureauer, som tidligere har booket Lille Nørd, Åh Abe, Hr. Skæg samt medvirken-de fra MGP og X Factor. Der har ifølge DR i den forbindelse ikke været konstateretmodstand mod planerne på området.Jeg tager DR’s redegørelse til efterretning – og jeg skal til slut oplyse, at jeg natur-ligvis gerne vil fremsende redegørelsen til Kulturudvalgets orientering.