Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1244034_0001.png
1244034_0002.png
1244034_0003.png
1244034_0004.png
1244034_0005.png
1244034_0006.png
1244034_0007.png
1244034_0008.png
1244034_0009.png
1244034_0010.png
1244034_0011.png
1244034_0012.png
1244034_0013.png
1244034_0014.png
1244034_0015.png
1244034_0016.png
1244034_0017.png
1244034_0018.png
1244034_0019.png
1244034_0020.png
1244034_0021.png
1244034_0022.png
1244034_0023.png
1244034_0024.png
1244034_0025.png
1244034_0026.png
1244034_0027.png
KulturministerietSamlenotat
24. april 2013
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport (UUKS)) den 16.-17. maj 2013Dagsordenspkt. 6– side 2Forslag til Europa-Parlamentets of Rådets afgørelse om et EU-initiativ vedrø-rende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033KOM (2012) 407- generel indstillingDagsordenspkt. 7– side 9Afgørelse fra Rådet om hvilken holdning EU skal tage i Komitéen for kultureltsamarbejde, som er nedsat i henhold til Frihandelsaftalen mellem EU og densmedlemsstater på den ene side og Republikken Sydkorea mht. vedtagelse afforretningsorden for komitéen for kulturelt samarbejdeKOM (2012) 463- RådsafgørelseDagsordenspkt. 8– side 12Rådsafgørelse om udpegning af Den Europæiske Kulturhovedstad for 2017,Danamark og Cypern samt for Malta i 2018KOM-dokument foreligger ikke- VedtagelseDagsordenspkt. 9– side 14Politisk drøftelse om kulturens rolle i EU’s eksterne relationerKOM-dokument foreligger ikke- Politisk drøftelseDagsordenspkt. 10- side 17Henstilling fra Kommissionen med henblik på Rådets afgørelse om bemyndi-gelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlingerneom en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af manipula-tion af sportsresultater.KOM (2012) 655- State of playDagsordenspkt. 11– side 23Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regerin-ger, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvereKOM-dokument foreligger ikke- RådskonklusionerDagsordenspkt. 12– side 27AntidopingKOM-dokument foreligger ikke- Information fra formandskabet- Udpegelse af bestyrelsesmedlem til WADA
Dok. nr. 1740735
Side 2
-
Politisk drøftelse om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af stadig mere so-fistikerede former for doping
Dagsordenspkt. 6Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EU-initiativ vedrø-rende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033KOM (2012) 407- Generel indstilling (forventet)1. ResuméDet irske formandskab har sat forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse omet EU-initiativ vedrørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033 ved foreståen-de UUKS-rådsmøde d. 16.-17. maj 2013 på dagsordenen mhp. generel indstilling. For-slaget er blevet behandlet i Rådets arbejdsgruppe for kulturelle anliggender. På bag-grund af forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen forventes en generel indstilling opnået,der – som det oprindelige forslag – indeholder bestemmelser vedr. vurderingskriterier,sammensætningen af et panel af uafhængige eksperter, udvælgelses- og udpegningspro-cessen mv. Væsentligt er det at fremhæve, at der i den generelle indstilling bl.a. lægges optil, at medlemsstaterne kan vælge at udpege to uafhængige nationale eksperter til pane-let, der forestår nomineringen af kulturhovedstaden samt monitorere processen og udvik-lingen op til, udpegningen af byen. Derudover lægges der op til, at det er Rådet der, somtidligere, formaliserer panelets beslutning og udpeger kulturhovedstæderne. Dette er tilforskel fra Kommissionens oprindelige forslag, hvor panelet udelukkende bestod af uaf-hængige europæiske eksperter samt, at Kommissionen forestod den formelle udpegning.Kommissionen ser fortsat, at den formelle udpegning foretages af Kommissionen og harderfor et forbehold for teksten som den foreligger.For øjeblikket iværksættes konkurrencen om titlen seks år inden arrangementet, såledesat de udpegede byer har tilstrækkelig tid til at forberede sig inden det år, hvor de skalbære titlen. Med henblik på at sikre en glidende overgang, er der lagt op til at, det nyeretsgrundlag for videreførelsen af de europæiske kulturhovedstæder skal vedtages i løbetaf 2013.Europa-Parlamentet forventes at vedtage en betænkning vedrørende forslaget senere d.å.2. BaggrundKommissionen stillede i 2012 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etEU-initiativ vedrørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033, der indeholderet nyt retsgrundlag til videreførelse af initiativet om de europæiske kulturhovedstæder,og erstatter den eksisterende afgørelse (nr. 1622/2006/EF) som udløber i 2019. Det erforventningen, at forslaget kan blive vedtaget ved almindelig beslutningsprocedure i lø-bet af 2013. Således forsøges en glidende overgang sikret, da konkurrencen om titleniværksættes seks år før titlen skal bæres.Forslaget blev stillet med henblik på at videreføre initiativet, der første gang blev lan-ceret i 1985 som et mellemstatsligt initiativ. Siden er initiativet blevet revideret to gan-ge. Første gang i 1999, hvor initiativet officielt blev lavet om til en fællesskabsaktion for
Side 3
at gøre det mere effektivt. I denne forbindelse blev også indført nye kriterier og udvæl-gelsesprocedurer, der blev fastlagt en kronologisk liste over medlemsstaterne i denrækkefølge, hvori de var berettiget til at være værter for arrangementet, og der blevnedsat en europæisk jury af uafhængige eksperter til at vurdere ansøgningerne. Initia-tivet blev revideret for anden gang i 2006, hvor reglerne blev fornyet med henblik på atvidereudvikle initiativets effektivitet gennem forbedring af konkurrencen mellem byer-ne og højnelse af ansøgningernes kvalitet. De nye regler indførte også forskellige foran-staltninger til at bistå byerne i forbindelse med deres forberedelser, herunder overvåg-ning af processen. Afgørelse fra 2006 udløber i 2019.Forslaget er blevet behandlet i Rådets arbejdsgruppe for kulturelle anliggender, og detirske formandskab forventer at opnå en generel indstilling vedrørende den foreliggendetekst ved kommende rådsmøde for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport d. 16.-17. maj.Det irske formandskab forventes i den forbindelse også at nævne, at der stadig er etudestående i forhold til kommissionen, vedrørende den formelle udpegning af kulturho-vedstæderne.3. Formål og indholdDet irske formandskab forventer at opnå en generel indstilling på rådsmødet vedrøren-de initiativet ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033.Initiativet har overordnet til formål at bevare og fremhæve de europæiske kulturersmangfoldighed og fremhæve deres fælles træk samt at fremme kulturens bidrag til by-udvikling på langt sigt.Målsætningen med initiativet er desuden at øge mangfoldigheden og den europæiskedimension i de europæiske byers kulturtilbud, styrke byernes internationale profilervha. kulturtiltag og tilskynde til øget samarbejde imellem den kulturelle sektor og an-dre sektorer samt sikre bedre adgang til og deltagelse i kulturlivet.Initiativets programtekst indeholder bestemmelser vedrørende varigheden for titlen,programmets deltagerkreds, vurderingskriterier og udvælgelsesproces mv.Med hensyn til titlens varighed og deltagerkredsen for programmeter der i Rådets ar-bejdsgruppe for kulturelle anliggender opnået politisk enighed om, at titlen som ”euro-pæisk kulturhovedstad” fortsat skal vare et år, samt at titlen kan tildeles europæiskebyer i EU-medlemslande, kandidatlande og potentielle kandidatlande. Inklusionen afbyer fra kandidatlande og potentielle kandidatlande er en tilbagevenden til tilstandenoptil 2010. Desuden er der i rådet enighed om at fastholde et rotationsprincip for tilde-lingen af titlen, således at tildelingen foregår på baggrund af en kronologisk liste overmedlemsstater.Med hensyn til vurderingskriterier,lægger teksten lægger op til, at en ansøgning somkulturhovedstad skal bygge på et kulturprogram, som lever op til mere målbare kriteri-er end der hidtil har været. Som i Kommissionens oprindelige forslag til nyt retsgrund-
Side 4
lag for programmet, fokuserer kriterierne på kandidatbyernes langsigtede lokale ogkulturbaserede udviklingsstrategier og gennemførselskapacitet; den europæiske dimen-sion i kulturprogrammerne samt på kvaliteten i det kulturelle og kunstneriske indhold.Derudover lægges der i teksten også vægt på kriterier, der vedrører fremme af deltagel-se af lokalbefolkningen, uafhængighed for de kunstneriske team samt sikring af bud-getstabilitet, hvilket også er en opstramning i forhold til tidligere.Med hensyn til vurderingen og udvælgelsesprocessensamt den efterfølgende monitore-ring af forberedelserne byens program, lægges der op til, at dette gennemføres af ét pa-nel bestående af uafhængige eksperter, som udpeges for tre år af gangen. Der lægges optil at medlemsstaterne hvor kulturhovedstæderne ligger kan vælge at udpege to uaf-hængige nationale eksperter til panelet. Dette er dog frivilligt og alene op til medlems-staten. I dag udpeger medlemsstaterne nationale eksperter til udvælgelsesfasen, menikke til monitoreringsfasen. Det foreslås endvidere, at panelet indstiller til Rådet hvilkebyer der bør tildeles titlen som kulturhovedstad, på baggrund af hvilken Rådet forestården formelle udpegning, som det også er tilfældet i dag.I teksten lægges der også op til en videreførelse af den såkaldteMelina Mercouri-pris,der følger med Kulturhovedstadstitlen. Tidspunktet for udbetaling af prisen til titelbæ-reren skal ske senest i slutningen af marts kulturhovedstadsåret. Tidspunktet for udbe-taling af prisen skal tjene til, at byerne overholder deres forpligtelser i forhold til pri-sen.Endelig er der også enighed om at forstærke evalueringen af Kulturhovedstæderne iforhold til tidligere, hvilket også fremgik af Kommissionens oprindelige forslag. På den-ne måde søges et samlet overblik over titlens virkninger sikret.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet vil vedtage en udtalelse om initiativet til juni 2013.Europa-Parlamentet har generelt stor interesse for initiativet, og det irske formandskabhar tilkendegivet en forventning om, at der vil blive stillet en række ændringsforslag ogforslag til tilføjelser. Af de foreløbige meldinger der har været, kan det bl.a. forventes atEuropa-parlamentet vil fokusere på at styrke den europæiske dimension i initiativet, oglægge op til at intensivere samarbejdet mellem byer, der hhv. har været og står til atblive kulturhovedstad.
5. NærhedsprincippetDet er kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet. I relation hertil lægger Kommissionen vægt på, at forslaget har hjemmel i arti-kel 167 i TEUF, der giver EU mandat til at "bidrage til, at medlemsstaterne kulturerkan udfolde sig, idet den respekterer den nationale og regionale mangfoldighed og sam-tidig fremhæver den fælles kulturarv". Derudover betones det, at de vigtigste gennem-
Side 5
førelsesforanstaltninger i forbindelse med initiativet stadig træffes stadig på lokalt ognationalt plan.Regeringen kan tilslutte sig kommissionens vurdering.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekven-ser for det offentlige.Forslaget har ingen direkte konsekvenser for EU’s budget. Perioden, som forslaget om-fatter, er sammenfaldende med flere flerårige finansielle rammer. I perioden 2014-2020er udgifterne til juryen, Melina Mercouri-prisen, promoveringen af initiativet mv. om-fattet af programmet Et Kreativt Europa. I perioden efter 2020 vil de juridiske og fi-nansielle aspekter ved initiativet være direkte knyttet til bestemmelserne i de fremtidi-ge flerårige finansielle rammer, og være omfattet af de forskellige EU-programmervedr. kulturstøtte.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. HøringDet oprindelige forslag fra kommissionen blev sendt i bred høring til følgende organisa-tioner og institutioner m.v. med frist den 11. oktober 2012:Aarhus Kommune, Bibliotekschefforeningen, Børnekulturens Netværk, Børne- og kul-turchefforeningen, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, Danmarks Teaterforenin-ger, Dansk Kunstnerråd, Danske Kultur- og Koncerthuse, Danske Regioner, DanskeTeatres Fællesorganisation, Danske Universiteter, Det Danske Filminstitut, Det Kon-gelige Bibliotek, Det Kongelige Teater, Det Københavnske Teatersamarbejde, Forenin-gen af Kunsthaller i Danmark, Kommunernes Landsforening, Kulturhusene i Dan-mark, Kulturministeriets Rektorer – KUR, LandsdelsOrkesterForeningen, Landsfor-eningen Kulturelle Samråd i Danmark, Nationalmuseet, Organisationen Danske Muse-er, Rektorkollegiet, Sammenslutningen af Danske Scenografer, Sammenslutningen afLokalarkiver, Spillesteder.dk, Statens Arkiver, Statens Kunstfond, Statens Kunstråd,Statens Museum for Kunst, Statsbiblioteket, Sønderborg Kommune, Teatercentrum,Teatrenes Interesseorganisation.Der er modtaget høringssvar fra følgende:
Side 6
Aarhus Kommune (25/10/12), Børne- og kulturchefforeningen (10/10/12), Danske Uni-versiteter (05/10/12), Det Københavnske Teatersamarbejde (01/10/12), Kulturhusene iDanmark (12/10/12), Kulturministeriets Rektorer – KUR (10/10/12), LandsforeningenKulturelle Samråd i Danmark (10/10/12), Statens Arkiver (11/10/12), Statsbiblioteket(19/09/12), Teatrenes Interesseorganisation (05/10/12).Høringssvarene kan opsummeres som følger:Det Københavnske Teatersamarbejde, Statens Arkiver og Statsbiblioteket har ingenbemærkninger.Aarhus Kommune har sendt et længere høringssvar, på baggrund af deres aktuelle er-faringer med udpegning til Den Europæiske Kulturhovedstad 2017. For det første pegerAarhus kommune på, at initiativet skal klassificeres som et EU-program af hensyn tilmulighed for yderligere finansiering på baggrund af Kommissionens forslag om øget fi-nansiering på det kulturelle område fra 2014. I forlængelse heraf, mener Aarhus Kom-mune ikke, at frivillig deltagelse i programmet er et validt argument for ikke at klassi-ficere forslaget som et program frem for initiativ, idet alle europæiske programmer påkulturområdet er frivillige. Frem for alt er det nødvendigt at sikre stabile finansie-ringspartnerskaber på lokalt, nationalt og europæisk niveau for alle ECoC byer, forherved at sikre tilstrækkelig mulighed for at implementere forskellige aktiviteter i for-bindelse med udmøntningen af det kommende kulturhovedstadsprogram. For det andetmener Aarhus Kommune, at juryens sammensætning fortsat skal være forankret pånationalt niveau, idet national repræsentation vil sikre kendskab til lokale/nationaleforhold og nationalt engagement i udmøntningen af det enkelte kulturhovedstadspro-jekt. Helt konkret foreslår Aarhus Kommune at tre ud af 13 medlemmer skal være na-tionale eksperter. Dertil kommer, at juryen skal sikre en grundig og proaktiv monitore-ringsproces, der allerede i det første år, frem for udelukkende i udmøntningsåret, skalsikre at grundlæggende elementer og milepæle er fastsat. Aarhus kommune støtterKommissionens forslag til at udvælgelse skal finde sted på to stadier, men mener at deter væsentligt at ansøgningsprocessen kvalificeres med hensyn til spørgeskema (over-lappende spørgsmål, niveau for detaljeringsgrad) og præcisering af formalia for ansøg-ningen. For det tredje mener Aarhus Kommune, at udpegningen af kulturhovedstaderskal være langt mere strategisk end blot udpegning af to årlige kulturhovedstader efterrotationsprincippet eller åben ansøgning og foreslår derfor, at europæiske byer fremad-rettet skal vælges på baggrund af en ansøgning der bygger på samarbejde med andreeuropæiske byer. En model som beror på udpegning af én årlig europæisk by som heref-ter skal præsentere et program med minimum tre mulige europæiske byer som samar-bejdspartnere, vil sikre langsigtet samarbejde mellem kulturelle aktører på tværs afEU, samt at fri konkurrence vil sikre høj kvalitet.Børne- og kulturchefforeningen mener, at fokus på langvarig lokal kulturudvikling skalstyrkes i kulturhovedstadsprojektet, samt at samarbejdet mellem de enkelte kulturho-vedstader og den pågældende region bør videreudvikles. Samtidig er der behov for meremålbare og sammenlignelige evalueringskriterier (indikatorer), således at bl.a. Kultur-
Side 7
hovedstaden og regionale samarbejdspartnere i kulturhovedstadsprojektet kan måle ef-fekterne af titlen (afsnit7, tabel 5). Der bør laves en løbende evaluering – både før ho-vedstadsåret, under og ikke mindst i årene efter, hvormed effekterne af investering iprojektet bliver mere synlige (afsnit 7).Kulturhusene i Danmark er generelt enig i Kommissionens anbefalede ændringer, menmener at der er behov for mere præcise evalueringsindikatorer for langsigtet lokal kul-turudvikling (artikel 7, tabel 5, målsætning 2) og at disse kunne styrkes ved at øge fo-kus på kulturbyernes samarbejde med kulturelle nonprofit organisationer i civilsam-fundet både lokalt og måske især på europæisk niveau. Dette kan samtidig afhjælpe endel af det af Kommissionens påpegede problem vedrørende den begrænsede europæiskedimension (afsnit 2.4.2).Landsforeningen Kulturelle Samråd i Danmark mener, at ændringer i de fremtidigeudpegningsregler er væsentlige, men er samtidig uenig i, at den nuværende kulturpoli-tiske linje i forhold til tildeling af titlen ”Kulturhovedstad” er helt i tråd med målsæt-ningerne i UNESCO-konventionen om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryks-formers mangfoldighed (afsnit 2.1) og mener at der er sket en nedgradering af civilsam-fundets kultur på nationalt og europæisk plan, hvor civilsamfundets kulturelle udtrykikke værdsættes på lige fod med kulturelle aktiviteter, der giver økonomisk afkast (ar-tikel 2, stk. 5 og 7). På den baggrund støtter Landsforeningen Kulturelle Samråd iDanmark i særdeleshed Kommissionens forslag vedrørende styrkelse af borgere og ci-vilsamfundets rolle i forhold til inddragelse af de lokale befolkninger og civilsamfundet iforberedelsen og gennemførelsen af kulturhovedstadsaktionen, øget deltagelse af frivil-lige på det kulturelle område, adgang for en bred vifte af borgere til kulturelle aktivite-ter og mulighed for dannelse af partnerskaber også mellem borgere i EU (afsnit 4.2.3).Sidstnævnte vil styrke den europæiske dimension i kulturhovedstadsprojektet.Danske Universiteter og Kulturministeriets Rektorer – KUR og Teatrenes Interesseor-ganisation bakker generelt op om videreførelse af forslaget.Kompromisforslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 25. april 2013 kl. 9.30.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at ikke at være udeståender i Rådet i forhold til teksten.Der har i rådet været opbakning til, at det fortsat er rådet der skal forestå den formelleudpegning af kulturhovedstæderne, pba. indstilling fra panelet. Hertil har Kommissio-nen dog tilkendegivet et markant forbehold, da det efter Kommissionens opfattelse ermed til at forlænge udpegelsesprocessen unødvendigt. Den formelle udpegning forven-tes derfor at blive et af de centrale udeståender ved de kommende trilog-forhandlinger.10. Regeringens generelle holdning
Side 8
Regeringen støtter overordnet set videreførelsen af initiativet for ”Den Europæiske Kul-turhovedstad” for perioden 2020-2033. Det er regeringens holdning, at initiativet bidra-ger til at sætte et særligt fokus på kulturens betydning og rolle for et lokalområ-des udvikling - kulturelt, socialt og økonomisk. Det er ligeledes regeringens vurdering,at initiativet bidrager med en platform for profilering af et helt lands kulturliv, samtnational og international synliggørelse af en bys kulturelle infrastruktur, tilbud og for-måen.Regeringen finder, at den generelle indstilling, som forventes vedtaget, indeholdermange positive elementer, også i forhold til den frivillige ordning i forhold til udpegel-sen af nationale eksperter til panelet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering d. 23.november 2012 i forbindelse med forelæggelsen UUKS-rådsmødet d. 26.-27. november2012.
Side 9
Dagsordenspkt. 7Afgørelse fra Rådet om hvilken holdning EU skal tage i Komitéen for kultureltsamarbejde, som er nedsat i henhold til Frihandelsaftalen mellem EU og densmedlemsstater på den ene side og Republikken Sydkorea mht. vedtagelse afforretningsorden for komitéen for kulturelt samarbejdeKOM- Rådsafgørelse1. ResuméEU og Sydkorea indgik i 2010 en frihandelsaftale, der bl.a. rummer en kulturprotokol,hvis implementering skal overses af et specialiseret udvalg for kulturelt samarbejde jf.protokollens artikel 3. Det specialiserede udvalg har til formål at agere dialogforum mel-lem Sydkorea og EU samt overse implementeringen af kulturprotokollen og træffe be-slutninger og komme med anbefalinger indenfor protokollens ordlyd. Det specialiseredeudvalg skal nedsættes pba. en rådsbeslutning, der fastlægger udvalgets forretningsorden.Ved forestående UUKS-rådsmøde 16.-17. maj forventer det irske formandskab at frem-lægge et forslag til rådsafgørelse om forretningsordenen for det specialiserede udvalgmed henblik på vedtagelse.2. BaggrundEU og Sydkorea indgik i 2010 en frihandelsaftale, der bl.a. rummer en kulturprotokol,hvis implementering skal overses af et specialiseret udvalg for kulturelt samarbejde, jf.protokollens artikel 3. Kulturprotokollen fastlægger overordnet en ramme for deltagelsei en politisk dialog om samarbejde og fremme af udvekslinger i forbindelse med kultu-relle aktiviteter. Protokollen har således til hensigt at facilitere og fremme udvekslin-gen af kulturelle aktiviteter, varer og tjenesteydelser, også indenfor det audiovisuelleområde, (der ellers er ekskluderet fra frihandelsaftalens artikel 7 (Trade in Services,Establishment and Electronic Commerce)). Protokollens artikel 3 slår fast, at der skalnedsættes et specialiseret udvalg senest 6 måneder efter protokollen er taget i anven-delse. Det specialiserede udvalg skal nedsættes på baggrund af en rådsbeslutning, derfastlægger udvalgets forretningsorden.Ved forestående UUKS-rådsmøde 16.-17. maj forventer det irske formandskab at frem-lægge et forslag til rådsafgørelse vedrørende forretningsorden for det specialiserede ud-valg med henblik på vedtagelse.3. Formål og indholdForslaget til rådsafgørelse har til formål at nedsætte og fastlægge forretningsgangenefor det specialiserede udvalg for kulturelt samarbejde mellem EU og Sydkorea, jf. Fri-handelsaftalens Kulturprotokol. Samarbejdsudvalget agerer ligeledes dialogforum forpartnerne med henblik på at videndele og afklare potentielle udeståender indenfor Kul-turprotokollens rammer.Forslaget til rådsafgørelsen slår indledningsvist fast, at kulturprotokollens artikel 5,der giver europæiske og sydkoreanske co-produktioner på AV-området adgang til regio-
Side 10
nale støtteordninger til promovering af kulturindhold i periode på tre år efter, at proto-kollen er taget i anvendelse, ikke skal forlænges medmindre der i Rådet er konsensusom at forlænge perioden. Af forretningsordenen fremgår det, at udvalget har to for-mænd fra hhv. Sydkorea (Kulturministeriet) og EU-kommissionen (DGEAC). Udvalgetskal mødes en gang om året, eller opfordring af en af parterne (EU eller Sydkorea). Detspecialiserede udvalg kan træffe beslutninger og komme med anbefalinger indenforrammerne fastsat af protokollen. Derudover indeholder forretningsordenen bestemmel-ser vedrørende procedurer og frister for dagsorden, mødedokumenter samt referat mv.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserForslag til rådsafgørelse om forretningsorden for det specialiserede udvalg for kultureltsamarbejde mellem EU og Sydkorea har ingen selvstændige lovgivningsmæssige, stats-finansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom den ikke har administra-tive konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.8. HøringPunktet om forslag til rådsafgørelse om forretningsorden for det specialiserede udvalgfor kulturelt samarbejde mellem EU og Sydkorea har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 25. april 2013 kl. 9.30.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslag til rådsafgørelse om forretningsorden for det specialiserede udvalg for kultureltsamarbejde mellem EU og Sydkorea har været behandlet i rådsarbejdsgruppen for kul-turelle anliggender.Flere lande har haft særlig bevågenhed overfor det specialiserede udvalgs beføjelser ogtyper af afgørelser det kan foretage. Det er forventningen, at en afklaring heraf kan fin-de sted i arbejdsgrupperegi forud for rådsmødet.Det irske formandskab forventer fortsat at kunne fremlægge et forslag til rådsafgørelseom forretningsorden, der kan opnå enighed forud for rådsmødet 16.-17. maj, med hen-blik på dets vedtagelse.10. Regeringens generelle holdningRegeringen ser positivt på Frihandelsaftalen mellem EU–Sydkorea og Kulturprotokol-len indeholdt heri. Kulturprotokollen tjener til at lette og fremme udvekslingen af kul-turelle aktiviteter, varer og tjenesteydelser, også indenfor det audiovisuelle område,mellem EU og Sydkorea, hvilket er i dansk interesse.
Side 11
Nedsættelsen af det specialiserede udvalg er en forudsætning for implementeringen afkulturprotokollen, og dets beføjelser afgrænset indenfor protokollens bestemmelser. Iforlængelse heraf er nedsættelsen af udvalget også en forudsætning for et godt og kon-struktivt samarbejde mellem EU og Sydkorea om kulturudvekslingsaktiviteter, hvorforregeringen generelt velkommer dets snarlige nedsættelse.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen vedrørende forslaget til rådsbeslutning om forretningsorden for det specialisere-de udvalg for kulturelt samarbejde mellem EU og Sydkorea har ikke tidligere været fo-relagt Folketingets Europaudvalg.
Side 12
Dagsordenspkt 8Rådsafgørelse om udpegning af Den Europæiske Kulturhovedstad for 2017,Danmark og Cypern samt for Malta i 2018KOM-dokument foreligger ikke- Vedtagelse1. ResuméRådet forestår den formelle udpegelse af kulturhovedstæder på baggrund af indstillingfra Juryen. Ved kommende Rådsmøde vil Århus samt Phapos i Cypern blive udpeget somKulturhovedstæder i 2017. Derudover forventes Valetta på Malta at blive udpeget somkulturhovedstad i 2018.2. BaggrundRådet forestår den formelle udpegelse af kulturhovedstæder på baggrund af indstillingfra en jury. Ved rådsmødet vil Århus sammen med Phapos i Cypern blive præsenteretsom Kulturhovedstæder i 2017. Valetta på Malta forventes udpeget som Kulturhoved-stad i 2018.3. Formål og IndholdPunktet har til formål formelt at udpege og præsentere Den Europæiske Kulturhoved-stad for årene 2017 samt en af byerne, der skal være Kulturhovedstad i 2018.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserDen formelle udpegelse af kulturhovedstæder har ingen lovgivningsmæssige, statsfi-nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom den ikke har administrativekonsekvenser for erhvervslivet i Danmark.8. HøringPunktet om den formelle udpegelse af kulturhovedstæder har været sendt i høring iEU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 25. april kl. 9.30.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle medlemsstater forventer at bakker op om den formelle udpegning af kulturhoved-stæderne for 2017 og 2018.10. Regeringens generelle holdning
Side 13
Regeringen ser positivt frem til den formelle udpegelse af Århus som Kulturhovedstad i2017.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 14
Dagsordenspkt. 9Politisk drøftelse om brug af kultur som soft power middel i EU’s eksterneforbindelserKOM-dokument foreligger ikke- Politisk drøftelse1. ResuméDet irske formandskab har lagt op til en politisk drøftelse af kulturens rolle i EU’s eks-terne relationer. Baggrunden for dette emne er, at Rådets arbejdsplan for Kultur 2011-2014 har kultur i EU’s eksterne relationer som et prioritetsområde. Den politiske drøftel-se skal ligeledes ses i sammenhæng med det arbejde der allerede ligger på området, somresultat af forskellige formandskabskonferencer under hhv. ungarsk, polsk og danskformandskab.Konkret er der udkommet en rapport om emnet fra en ekspertgruppe nedsat af Kommis-sionen, der havde som formål at komme med generelle indsigter og anbefalinger til ar-bejdet med kultur i EU’s eksterne relationer. Ekspertgruppen havde særligt fokus på Ki-na som test case. Under dansk formandskab var emnet i fokus, og den danske formand-skabsmøde afholdt af Kulturministeriet og Udenrigsministeriet i samarbejde d. 14.-15.juni 2012, havde bl.a. som formål at føde ind til ovennævnte ekspertgruppes arbejde ograpport.Det irske formandskab vil i sit oplæg til drøftelse stille mere overordnede og åbnespørgsmål til drøftelsen, såsom:-Forslag til/refleksioner over generelle principper for at inddrage kultur i EU’s eks-terne relationer;-Forslag til/refleksioner over relevante geografiske prioriteter ift. inddragelse af kul-tur i EU’s eksterne relationer-Forslag til/refleksioner over eventuelle konkrete elementer der kan arbejdes med iforhold til inddragelsen af kultur i EU’s eksterne relationer.2. BaggrundPå kulturområdet vedtager Rådet en arbejdsplan for en fireårig periode, og for perioden2011-2014 har kultur i EU’s eksterne relationer været et prioritetsområde. I forlængel-se heraf nedsatte Kommissionen en ekspertgruppe med repræsentanter fra medlems-staternes udenrigs- og kulturministerier. Fra dansk side deltog således også eksperterfra begge ministerier. Formålet var at undersøge hvorvidt og hvordan øget samarbejdeom kultur kan spille positivt ind i forhold til EU’s eksterne relationer, eksemplificeretved Kina som en konkret case. Ekspertgruppens arbejde blev desuden understøttet af,at der havde været afholdt Embedsmandskonferencer med samme emne for repræsen-tanter fra Udenrigsministerier og Kulturministerier under ungarsk, polsk og danskformandskab. Det danske embedsmandsmandsmøde havde bl.a. som hovedformål at fø-de direkte ind til ekspertgruppens arbejde. Ekspertgruppen udkom i november 2012med en rapport, der indeholder en række refleksioner og anbefalinger i forhold til ud-viklingen af en strategisk tilgang til kultur i EU’s relationer med Kina. Rapporten er
Side 15
tænkt som et baggrunds- og inspirationsdokument, i forhold til den eventuelle videreproces med at udvikle en strategisk tilgang til kultur i EU’s eksterne relationer.Det forventes at formandskabet lægger op til en mere generel drøftelse, hvor inddragel-sen af rapporten er op til medlemsstaterne.3. Formål og indholdFormålet med den politiske drøftelse er, på et politisk niveau at drøfte perspektiver ogprincipper for inddragelsen af kultur i EU’s eksterne relationer. Endvidere går drøftel-sen på spørgsmål om samarbejde imellem medlemsstaterne på kulturområdet, somsupplement til medlemsstaternes bilaterale kulturudvekslingsaktiviteter.Det irske formandskab lægger op til at medlemsstaterne i deres indlæg er frie til at fo-kusere på overordnede principper og perspektiver men også er velkomne til at blive me-re konkrete, f.eks. i forhold til indholdet i ovennævnte rapport. Det irske formandskabhar f.eks. foreslået at stille spørgsmål, der vedrører følgende:- Forslag til/refleksioner over generelle principper for at inddrage kultur i EU’s eks-terne relationer;- Forslag til/refleksioner over relevante geografiske prioriteter med henblik på at ud-bygge arbejdet med kultur i EU’s eksterne relationer- Forslag til/refleksioner over konkrete elementer der kan arbejdes med i forhold tilinddragelsen af kultur i EU’s eksterne relationer.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserDen politiske drøftelse om kulturens rolle i EU’s eksterne relationer har ingen lovgiv-ningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom denikke har administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.8. HøringPunktet om den politiske drøftelse af kulturens rolle i EU’s eksterne relationer vil blivesendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 25. aprilkl. 9.30.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemsstaterne forventes at bidrage til den politiske drøftelse.
Side 16
10. Regeringens generelle holdningRegeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse om kultu-rens rolle i EU’s eksterne relationer, da emnet er en vedtaget prioritet under Rådets ar-bejdsprogram 2011-2014 og også har været i fokus under det danske formandskab.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 17
Dagsordenspkt. 10Henstilling fra Kommissionen med henblik på Rådets afgørelse om bemyndi-gelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlingerneom en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af manipula-tion af sportsresultater.KOM (2012) 655- State of Play1.ResuméDet er på et ministermøde i Europarådet i marts 2012 besluttet at igangsætte forhand-linger om en mulig konvention om matchfixing i regi af Europarådet. I lyset heraf frem-satte Kommissionen i november 2012 en henstilling med henblik på Rådets afgørelse ombemyndigelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlingerneom konventionen. Henstillingen drøftes i rådsarbejdsgruppen for sport. Formandskabetvil på rådsmødet give en status på drøftelserne. Der forventes ikke en egentlig drøftelsepå rådsmødet.2. BaggrundEuroparådet afholdt i marts 2012 et ministermøde for de idrætsansvarlige ministre fraEuroparådets medlemsstater. På mødet vedtog ministrene en resolution om matchfi-xing, hvoraf det fremgik, at et udvalg under Europarådet (den såkaldte udvidede del-overenskomst om sport, EPAS) i samarbejde med væsentlige interessenter skulle påbe-gynde et arbejde med at udforme en mulig konvention til bekæmpelse af matchfixing.Hvis konventionen realiseres, vil den udgøre en internationalt, juridisk bindende aftalemed henblik på forebyggelse og bekæmpelse af manipulation af sportsresultater, særligtmatchfixing. Formålet med konventionen vil være at fremme internationalt samarbejdeog etablere en monitoreringsmekanisme for at sikre, at konventionens bestemmelserudmøntes effektivt.Konventionsforhandlingerne blev iværksat i efteråret 2012 og ventes af Europarådet af-sluttet ultimo 2013. Foruden de lande, der deltager i forhandlingerne, konsulteres re-præsentanter fra såvel idrætsbevægelsen og udbyderne af væddemål om sport (spilud-bydere) løbende mellem forhandlingerne. Danmark er repræsenteret i forhandlingerneved repræsentanter fra Kulturministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet. For-handlingerne skrider fremad, men er fortsat i den indledende fase rent indholdsmæs-sigt.I lyset af udviklingen i Europarådet fremsatte Europa-Kommissionen i november 2012en henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlingerne om en international kon-vention fra Europarådet om bekæmpelse af manipulation af sportsresultater.Siden fremsættelsen af henstillingen i november 2012 er henstillingen blevet drøftet irådsarbejdsgruppen for sport. Drøftelserne har primært kredset om at få præciserethjemmelsgrundlaget for bemyndigelsen til Kommissionen.
Side 18
Indtil Rådet har truffet afgørelse om bemyndigelse til Kommissionen, deltager Kommis-sionen som observatør i forhandlingerne i regi af Europarådet, men har intet forhand-lingsmandat.3. Formål og indholdFormålet med Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse er at sikretildeling af et mandat for Kommissionen til på vegne af EU at forhandle de dele af kon-ventionen, som falder inden for Unionens kompetence. Medlemsstater kan deltage iforhandlingerne og forhandle på de områder, som falder inden for medlemsstaterneskompetence.I det seneste udkast til afgørelse og tilhørende bilag fremgår det, at den mulige konven-tion vil berøre følgende af Unionens kompetenceområder:1.Fremme retfærdighed og åbenhed i sportskonkurrencer og samarbejde mellem deorganisationer og myndigheder, der har ansvar for sport, samt ved at beskyttesportsudøvernes, især de yngstes, fysiske og moralske integritet.Bestemmelser om det indre marked (fri udveksling af tjenesteydelser og etable-ringsretten), for så vidt disse relaterer sig til relevante bestemmelser om matchfi-xing og væddemål på sport i udkastet til konventionen.Retligt samarbejde i straffesager og politisamarbejde, for så vidt disse relaterer sigtil manipulation af sportsresultater.Databeskyttelse i relation til ovenstående områder.
2.
3.4.
Endvidere fremgår det af udkastet, at EU, repræsenteret ved Kommissionen og underhensyn til kompetencefordelingen, på de fire ovennævnte områder vil deltage i forhand-lingerne med det formål at:Tage højde for EU politikker på sportsområdet, herunder EU arbejdsplanen forsport 2011-141og rådskonklusioner om matchfixing2.Sikre at bestemmelserne i den fremtidige konvention ikke er i uoverensstemmelsemed EU-bestemmelser vedrørende etableringsretten og fri udveksling af tjeneste-ydelser i relation til væddemål, at sikre at konventionens bestemmelser udeluk-kende adresserer væddemål på sport for så vidt disse relaterer sig til manipulationaf sportsresultater samt at konventionen ikke sigter mod eller i praksis medføreren harmonisering af reguleringen af markedet for væddemål, uden at regler heromforinden er vedtaget af Unionen.Sikre at bestemmelserne i den fremtidige konvention ikke er i uoverensstemmelsemed regler vedtaget af Unionen vedrørende retligt samarbejde i straffesager og po-litisamarbejde.
Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om en EU-arbejdsplan for sport for 2011-2014 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:162:0001:0005:DA:PDF)2Rådets konklusioner om bekæmpelse af aftalt spil (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:378:0001:0002:DA:PDF)1
Side 19
Sikre at bestemmelserne i den fremtidige konvention ikke er i uoverensstemmelsemed regler vedtaget af Unionen på databeskyttelsesområdet.
Herudover fremgår det af udkastet, at Kommissionen skal konsultere rådsarbejdsgrup-pen om sport forud for hver forhandling og/eller tekstudarbejdelse til konventionen ogendvidere efter hver forhandling og/eller tekstudarbejdelse til konventionen skal rap-portere til rådsarbejdsgruppen om forhandlingernes resultat.Det fremgår også, at Unionen og medlemsstaterne i medfør af princippet om loyaltsamarbejde respekterer hinanden og bistår hinanden ved gennemførelsen af forhand-lingerne om konventionen.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. HøringSeneste udkast til afgørelse har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpo-litiske spørgsmål med frist den 25. april 2013 kl. 9.30.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDen generelle holdning blandt medlemsstaternes synes at være, at det vil være gavnligtat bemyndige Kommissionen til at deltage i forhandlingerne i Europarådet på vegne afEU.En lang række medlemsstater har udtrykt den holdning, at Kommissionens oprindeligehenstilling til Rådets afgørelse ikke var tilstrækkelig præcis med hensyn til, hvilke af
Side 20
Unionens kompetencer, forhandlingsmandatet berørte. Formandskabet har siden for-søgt at præcisere dette, men der udestår fortsat afklaring af en række spørgsmål.Det væsentligste udestående relaterer sig til hjemmelsgrundlaget for bemyndigelsen og,i sammenhæng hermed, det eventuelle behov for en opsplittet afgørelse pga. forbeholdpå retsområdet for UK, Irland og Danmark.Drøftelsen om dette udestående har hidtil drejet sig om, hvorvidt det vil være nødven-digt at anføre hele det materielle hjemmelsgrundlag i forhandlingsmandatet. Formand-skabet har i sit seneste udkast ikke medtaget det materielle hjemmelsgrundlag, menhar dog præsenteret en alternativ model, hvor hjemlerne er medtaget (denne model in-debærer en opsplitning af afgørelsen i to afgørelser).Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget har betydning for, om der kan vedtages én samletafgørelse, som bemyndiger Kommissionen til at forhandle på alle de fire områder (sport,indre marked i relation til væddemål og matchfixing, retligt samarbejde i relation tilmanipulation af sportsresultater og databeskyttelse i relation til disse områder), ellerom det er nødvendigt med to separate afgørelser, hvoraf én afgørelse omhandler sports-området, indre marked i relation til væddemål og matchfixing samt databeskyttelse irelation til de to øvrige områder og vil kunne træffes af alle 27 medlemsstater, og én af-gørelse omhandler retligt samarbejde om straffesager samt politisamarbejde i relationtil manipulation af sportsresultater og vil kunne træffes af alle medlemsstater undta-gen UK, Irland og Danmark.Vurderingen fra Rådets Juridiske Tjeneste er, at det er nødvendigt at anføre det mate-rielle hjemmelsgrundlag. I så fald medfører det britiske og irske forbehold på retsområ-det (Protokol nr. 21) og det danske forbehold på retsområdet (Protokol nr. 22), at afgø-relsen må opdeles i to afgørelser som beskrevet oven for.Kommissionen har udtrykt modstand mod en opdelt afgørelse og anfører, at man fraKommissionens side ønsker et samlet mandat, som er praktisk anvendeligt i forhand-lingerne i Europarådet.Der er ikke entydig støtte blandt medlemsstaterne til en af de to modeller (enkelt elleropsplittet afgørelse), idet et flertal af medlemsstater synes at hælde til en opsplittet af-gørelse.Én medlemsstat har givet udtryk for, at man kun ønsker at bemyndige Kommissionentil at forhandle for så vidt angår sportsområdet, indre marked i relation til væddemål ogmatchfixing samt databeskyttelse i relation til disse områder, og at medlemsstaterneskal forhandle på egne vegne med hensyn til retligt samarbejde om straffesager samtpolitisamarbejde i relation til manipulation af sportsresultater.10. Regeringens generelle holdning
Side 21
Regeringen ønsker, at EU’s medlemsstater skal spille en aktiv rolle og søge indflydelse ikonventionsforhandlingerne i Europarådet. Regeringen vurderer, at en bemyndigelse tilKommissionen til at deltage i forhandlingerne på vegne af EU og side om side med med-lemsstaterne vil styrke muligheden for at opnå indflydelse på konventionens indhold.Regeringen er derfor positivt indstillet over for at give bemyndigelse til Kommissionentil at deltage i forhandlingerne på vegne af EU.Regeringen vurderer samtidig, at hvis der skal opnås et udbytte af bemyndigelsen tilKommissionen, skal der træffes afgørelse om bemyndigelse snarest, således at Kommis-sionen kan spille en aktiv rolle i de forhandlinger, som allerede er påbegyndt.Regeringen ønsker på den baggrund, at der lægges vægt på at finde en pragmatisk oghurtig løsning, som tager højde for de juridiske krav til afgørelsens udformning.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 22
Dagsordenspkt. 11Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regerin-ger, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvereKOM-dokument foreligger ikke- Rådskonklusioner1. ResuméFormandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om dobbelte karriereforløbfor idrætsudøvere. Konklusionerne har til formål gennem forskellige forslag og opfor-dringer at fremme eliteidrætsudøveres mulighed for på forsvarlig vis at kombinere ud-dannelse og/eller arbejde med en eliteidrætskarriere. I konklusionsudkastet opfordresmedlemsstater, idrætsorganisationer og Kommissionen til at iværksætte tiltag, som kanforbedre idrætsudøveres mulighed for at kombinere idrætskarrieren med en uddannelseog/eller en erhvervskarriere, herunder gennem særlige uddannelsesforløb og vejledning.Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet.2. BaggrundRådet etablerede med vedtagelsen i 2011 af en EU-arbejdsplan for sport for perioden2011-2014 seks ekspertgrupper, hvoraf en (”XG Education & Training”) fik til opgave atudarbejde et forslag til retningslinjer om dobbelte karrierer. Ekspertgruppen nedsatteselv en undergruppe bestående af fageksperter fra de 27 medlemsstater, som udarbej-dede udkast til retningslinjerne. I undergruppen deltog fra Danmark en repræsentantfra Team Danmark. Retningslinjerne for dobbelte karriereforløb for idrætsudøvere3blev godkendt af ekspertgruppen ”XG Education & Training” i september 2012 og præ-senteret for rådsarbejdsgruppen for sport i december 2012. Det irske formandskab harpå grundlag heraf fremlagt et udkast til rådskonklusioner om dobbelte karriereforløbfor idrætsudøvere.3. Formål og indholdFormålet med rådskonklusionerne er gennem forskellige forslag og opfordringer atfremme eliteidrætsudøveres mulighed for på forsvarlig vis at kombinere uddannelseog/eller arbejde med en eliteidrætskarriere.I udkastet til rådskonklusioner genkalder Rådet sig EU-arbejdsplanen for sport 2011-14, hvori Rådet nedsatte en ekspertgruppe (”XG Education & Training”), som skulleudarbejde et forslag til europæiske retningslinjer om dobbelte karriereforløb. I udkastettil rådskonklusioner anføres detbl.a.,at Rådet tager hensyn til, at topidrætspræstatio-ner bør kunne kombineres med uddannelse eller en erhvervskarriere, at fremme afdobbelte karriereforløb kan bidrage til at opfylde flere af målene i Europa 2020-strategien, at en eliteidrætskarriere ofte medfører megen rejseaktivitet, hvilket kan be-sværliggøre uddannelse eller erhvervskarriere.Det anføres desudenbl.a.,at Rådet tager hensyn til, at de væsentligste udfordringer iforbindelse med uddannelseskvalitet og støtteaktiviteter for idrætsudøvere er beskyt-3
http://ec.europa.eu/sport/library/documents/c3/dual-career-guidelines-final.pdf
Side 23
telse af idrætsudøvernes udvikling, særligt i sportsgrene med tidlig specialisering, sik-ring af balancen mellem idræt og uddannelse/beskæftigelse samt sikring af en god af-slutning af udøveres idrætskarriere.På den baggrund opfordres medlemsstater, idrætsorganisationer og andre relevante ak-tører til, inden for deres respektive kompetencer og ansvarsområder, at udvikle politik-ker og/eller nationale retningslinjer for kombination af en idrætskarriere og uddannel-se/arbejde. Der opfordres endvidere til fremme af samarbejde mellem relevante aktørerpå området, til fremme af samarbejde på tværs af sektorer, til udveksling af erfaringermellem medlemsstater, til sikring af ligestilling mellem kønnene og for handicappede iudarbejdelsen af tiltag til sikring af dobbelte karriereforløb, til at sikre at idrætsudøve-re opnår støtte fra kvalificerede ansatte eller frivillige i sammensætningen af et dobbeltkarriereforløb samt til at fremme brugen af kvalitetsstandarder i sportsakademier ogelitetræningscentre med hensyn til fremme af dobbelte karriereforløb.Yderligere opfordres medlemsstater, idrætsorganisationer og andre relevante aktørertil, for så vidt angår uddannelse for idrætsudøvere,bl.a.at muliggøre tilpassede uddan-nelsesforløb, til at overveje at støtte uddannelsesinstitutioner i deres samarbejde om atudvikle tilpassede uddannelsesforløb, til at overveje tiltag, der kan fremme geografiskmobilitet for idrætsudøvere, så de bedre kan forene deres idrætskarriere med uddannel-ser i udlandet og til at fremme udviklingen af kompetencer hos idrætsudøvere gennemsamarbejder mellem sportsorganisationer og erhvervsuddannelser.For så vidt angår beskæftigelse for idrætsudøvere opfordres medlemsstater, idrætsor-ganisationer og andre relevante aktørerbl.a.til at støtte konkrete arrangementer (fxseminarer og konferencer) for idrætsudøvere, som sætter fokus på vigtigheden af dob-belte karriereforløb, til at overveje at etablere særlige programmer for dobbelte karrie-reforløb i det offentlige og til at overveje muligheder for godtgørelser i lyset af de ulem-per, som eliteidrætsudøveres ofte ustabile tilknytning til arbejdsmarkedet medfører.For så vidt angår idrætsudøveres sundhed opfordres medlemsstater, idrætsorganisatio-ner og andre relevante aktørerbl.a.til at overveje at støtte samarbejder mellem rele-vante myndigheder med henblik på at yde sundhedsmæssig og psykologisk støtte tilidrætsudøvere.For så vidt angår økonomiske forhold for eliteidrætsudøvere opfordres medlemsstater,idrætsorganisationer og andre relevante aktørerbl.a.til at udforske den videre udvik-ling af støttesystemer for studerende eliteidrætsudøvere. Endvidere opfordres der til atoverveje udviklingen af specifikke uddannelses- eller støtteforløb på højere læreanstal-ter og erhvervsuddannelser, som kan gøre det muligt for idrætsudøvere at kombinereuddannelse og idræt.I udkastet til rådskonklusioner opfordres idrætsorganisationer, under hensyntagen tilidrættens autonomi,bl.a.til at udvikle, lede eller deltage i netværk og mekanismer,som kan fremme muligheden for dobbelte karriereforløb og til at overveje anvendelsen
Side 24
af ”ambassadører” for dobbelte karriereforløb, som kan demonstrere værdien af at kom-binere eliteidræt med uddannelse/arbejde.Afslutningsvis opfordres Kommissionenbl.a.til at følge op på anbefalingerne inden forden kommende arbejdsplansperiode, til at yde støtte til netværk for relevante aktørervedrørende dobbelte karriereforløb, til at fremme og støtte udvekslingen af gode prak-sisser samt til at opfordre førende uddannelsesinstitutioner i EU til at samarbejde omudviklingen af uddannelsesforløb for idrætsudøvere.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retArbejdet med dobbelte karriereforløb for eliteidrætsudøvere forestås i Danmark afTeam Danmark (i samarbejde med relevante parter), hvis virksomhed er reguleret i lovom eliteidræt. Det fremgår af bekendtgørelse af lov om eliteidræt, LBK nr. 1332 af 30.november 2007, at Team Danmark i samarbejde med Danmarks Idræts-Forbund, Dan-marks Idræts-Forbunds specialforbund og andre relevante samarbejdspartnere iværk-sætter, koordinerer og effektiviserer fælles foranstaltninger for eliteidrætten i Danmarkvedbl.a.at sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og soci-alt, ved at tilvejebringe uddannelsestilbud til eliteidrætsudøvere og ved at etablere ar-bejdsmarkedsmæssige og sociale støtteforanstaltninger for eliteidrætsudøvere.Af bemærkningerne til forslag til lov om eliteidræt fremgår det, at dette bl.a. indebærer,at eliteidrætsudøvere skal kunne indgå i en uddannelse og/eller i et civilt erhverv undersåvel som efter karrieren, og at elitekarrieren skal kunne forenes med en alsidig socialog personlig udvikling. Det fremgår ligeledes af bemærkningerne, at Team Danmarkskal medvirke til at etablere generelle uddannelsesordninger for såvel unge talenter iforbindelse med ungdomsuddannelserne som international elite i forbindelse med de vi-deregående uddannelser, og at Team Danmark skal medvirke til at etablere individuel-le forløb for aktive, som har behov for særlige løsninger i forbindelse med uddannelsen.For så vidt angår erhvervskarriere fremgår det bl.a. af bemærkningerne, at der skaletableres foranstaltninger, der forbedrer mulighederne for en normal tilknytning til ar-bejdsmarkedet sideløbende med tilværelsen som eliteidrætsudøver.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Side 25
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. HøringUdkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-politiske spørgsmål med frist den 25. april 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle medlemsstater forventes i sidste ende at kunne tilslutte sig forslaget. Et mindreantal medlemsstater har i den afsluttende fase af forhandlingerne forbehold vedrørendeoverskriften på artikel 2, vedrørende artikel 3.7 om sportsgrene med tidlig specialise-ring og vedrørende artikel 6.1 om en opfordring til Kommissionen om at følge op på an-befalingerne i den kommende arbejdsplansperiode.10. Regeringens generelle holdningDet er regeringens holdning, at danske eliteidrætsudøvere skal have mulighed for atkombinere deres idrætskarriere med uddannelse og/eller et civilt erhverv.Det er regeringens vurdering, at der med lov om eliteidræt og Team Danmarks arbejdevedrørende dobbelte karriereforløb for eliteidrætsudøvere eksisterer en god ramme iDanmark for at sikre, at eliteidrætsudøvere har mulighed for at tage en uddannelse oghave en erhvervskarriere ved siden af og efter idrætskarrieren. Det er endvidere rege-ringens vurdering, at de foreslåede rådskonklusioner rummer mange fællestræk medden model, vi har etableret i Danmark, og at rådskonklusionerne i tillæg hertil rummerforslag til, hvordan samarbejdet og videndelingen på dette område kan styrkes på tværsaf medlemsstater. På den baggrund er regeringen tilfreds med indholdet i rådskonklu-sionerne.Regeringen arbejder for at sikre, at rådskonklusionerne ikke bliver for tekniske og de-taljere, men får en anvendelig karakter, samt at konklusionerne ikke foregriber, atdobbelte karriereforløb skal udgøre en prioritet i den kommende arbejdsplansperiode påsportsområdet (2015-2018).11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 26
Dagsordenpkt. 12AntidopingKOM-dokument foreligger ikke- Information fra formandskabet- Udpegelse af bestyrelsesmedlem til WADA- Politisk drøftelse om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af stadig mere so-fistikerede former for doping1. ResuméFormandskabet har lagt op til en orientering fra møderne i WADA’s forretningsudvalgog bestyrelse, som finder sted 11.-12. maj 2013, til en udpegelse af en ny EU-repræsentant til WADA’s bestyrelse samt til en politisk drøftelse af offentlige myndighe-ders rolle i bekæmpelsen af stadig mere sofistikerede former for doping.2. BaggrundDer er tre underpunkter til dagsordenspunktet om antidoping:a) Orientering fra formandskabet om møder i WADA’s forretningsudvalg og bestyrelseden 11.-12. maj 2013.b) Udpegelse af en ekspertminister til WADA’s bestyrelse for perioden 2013-15c) Politisk drøftelse om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af stadig mere so-fistikerede former for doping.3. Formål og indholdFormandskabets orientering fra møderne i WADA er et fast orienteringspunkt påidrætsdelen af rådsmøderne for uddannelse, ungdom, kultur og sport.Udpegelsen af en ekspertminister til WADA’s bestyrelse er sat på dagsordenen, fordi enaf de tre repræsentanter fra EU-landene i WADA’s bestyrelse, den portugisiske statsse-kretær for ungdom og sport, Alexandre Mestre, er fratrådt posten som statssekretær.Der skal derfor udpeges en afløser.Proceduren med hensyn til fordeling af EU’s bestyrelsespladser i WADA indebærer, atén plads går til et medlem af det siddende trio-formandskab, én plads går til et medlemaf det kommende trio-formandskab, mens én plads af de 27 medlemsstater i fællesskabtildeles en person på ministerniveau med passende erfaring og viden på dopingområdet.De to trio-formandskabssæder bestrides pt. af Irlands sportsansvarlige minister, LeoVaradkar, og Luxembourgs sportsansvarlige minister, Romain Schneider. Med Ale-xandre Mestres afgang skal der således udpeges en ny person på ministerniveau medpassende erfaring og viden på dopingområdet.Eneste kandidat til posten er på nuværende tidspunkt den flamske sportsminister,Phillippe Muyters. Hvis ikke andre kandidater melder sig, forventes Muyters udpegetpå rådsmødet.Den politiske drøftelse om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af stadig meresofistikerede former for doping forventes baseret på et baggrundspapir om emnet fradet irske formandskab.
Side 27
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retSpørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. HøringDagsordenspunktet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiskespørgsmål med frist den 25. april 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemsstaterne forventes at lytte til formandskabets orientering, deltage i udpegelsenaf et nyt bestyrelsesmedlem til WADA’s bestyrelse samt bidrage til den politiske drøf-telse.10. Regeringens generelle holdningRegeringen byder dagsordenspunktet velkomment. Fra dansk side vil man lytte til for-mandskabets orientering, deltage i udpegelsen af et nyt bestyrelsesmedlem til WADA’sbestyrelse samt bidrage med danske erfaringer og synspunkter i den politiske drøftelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.