Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1239389_0001.png
1239389_0002.png
1239389_0003.png
1239389_0004.png
1239389_0005.png
1239389_0006.png
1239389_0007.png
SAMRÅDSTALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forventet antal deltagere:Andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Samråd om bogmoms /ebøgerÅbentD. 18. april kl. 9.00Christiansborgca. 5 min.9. april 2013
Samrådet har også deltagelse af skat-teministeren, som besvarer 3 af de 4stillede spørgsmålMichael Winding
Kontaktperson:

Indledning

Der er stillet 4 spørgsmål til samrådet, hvoraf de 2– spørgsmål Æ og Å – er stillet til skatteministeren,mens spørgsmål AC er stillet til begge ministre, ogspørgsmål Ø er stillet til mig.For så vidt angår spørgsmål AC, henviser jeg tilskatteministerens besvarelse.

Samrådsspørgsmål Ø:

Ministeren bedes redegøre for de kulturpoliti-

ske konsekvenser på bogmarkedet af at afskaf-

fe eller sænke bogmomsen, blandt andet base-

ret på erfaringerne i andre lande f.eks. Sveri-

ge, hvor man har sænket bogmomsen.

Jeg vil nu besvare spørgsmål Ø, hvori der bedes omen redegørelse for de kulturpolitiske konsekvenserpå bogmarkedet af at afskaffe eller nedsætte bog-momsen, blandt andet baseret på erfaringerne i an-
Dok. nr. 1732871
Side 2
dre lande f.eks. Sverige, hvor man har sænket bog-momsen.Det er vigtigt at understrege, at udviklingen indenfor et område som for eksempel befolkningens læse-vaner må antages at ske på baggrund af et kom-plekst samspil mellem mange faktorer som blandtandet landets kultur og sociale, økonomiske og poli-tiske forhold.Det er ligeledes vigtigt at understrege, at bogmom-sens størrelse blot er én af mange faktorer, der kanspille en rolle på området. Det skal også bemærkes,at vi ikke kan sige noget sikkert om de præcise år-sagssammenhænge på området.

De svenske erfaringer

Sverige sænkede d. 1. januar 2002 momsen på pa-pirbøger fra 25 % til 6 %. Derudover omfattede densvenske momsnedsættelse på bøger også: brochurer,aviser, tidsskrifter, musiknoder, kort, hæfter ogprogrammer. Men ikke E-bøger, hvor momsen er 25%.Samtidig med momsnedsættelsen nedsatte densvenske regering en kommission, ”Bokpriskommis-sionen”, der skulle overvåge konsekvenserne afmomsnedsættelsen. Kommissionens afsluttenderapport forelå i 2005, og siden da har det svenskesidestykke til Danmarks Statistik fulgt udviklin-gen.Det fremgår af Bokpriskommissionens slutrapportfra 2005, at momsnedsættelsen først og fremmest
Side 3
skete på baggrund af et politisk ønske om at stimu-lere læsningen og aktivere nye læsere. Der var altsåikketale om et initiativ, som skulle styrke en bran-che i krise.Hvordan er det så gået i Sverige?

Bogpriser

Når det gælder bogpriserne, viste Bokpriskommis-sionens slutrapport fra 2005, at bogpriserne i 2001-2004 kun var faldet med godt 7 %. I boghandelenvar faldet på ca. 6 %, mens det i bogklubberne varpå ca. 9 %.Prisfaldet var således væsentligt mindre end mankunne forvente ved en nedsættelse af momsen på19 %, og prisfaldet var mest slået igennem på skøn-og børnelitteratur, mens priserne på faglitteraturslet ikke var faldet i samme periode.

Bogsalget

Når det gælder bogsalget, viste Bokpriskommissio-nens slutrapport fra 2005 en vis stigning umiddel-bart efter momssænkningen.Men af rapporten fra den svenske regerings littera-turudredning fra 2012, ”Läsandetskultur”,fremgårdet, at boghandlernes omsætning på bøger i perio-den 2002 til 2011 faktisk var faldet med 28 %.Udviklingen i bogpriser og bogsalg er interessant.Men den fortæller os først og fremmest noget ombogbranchens situation. Kulturpolitisk set er det
Side 4
imidlertid af større interesse at se på udviklingen ibefolkningens læsning.

Effekter for læsningen

Udgangspunktet for den svenske momssænkningpå bøger var som nævnt et ønske om at stimulerebefolkningens læsning og aktivere nye læsere.Hvordan er dét så gået?Da Bokpriskommissionens slutrapport blev udfær-diget i 2005, antydede de foreløbige resultater, atbefolkningens læsning generelt var øget, men atsænkningen desværre ikke havde medført den øn-skede udvidelse i bredden af læserskaren.Tværtimod syntes udviklingen for de grupper, derikke læste, faktisk at være gået den modsatte vej.De ikke-læsende grupper var ikke blevet mere læ-sende, mens de allerede-læsende grupper var blevetmere læsende.Den svenske regerings litteraturudrednings rapportLäsandets kulturfra 2012 synes at bekræfte kon-klusionerne fra 2005. Tendensen er, at særligt deyngre generationers læsevaner og -færdigheder erblevet ringere.

Konklusion

For at opsummere, så er de svenske erfaringer, aten del af nedsættelsen af bogmomsen ikke nåedefrem til forbrugerne i form af lavere bogpriser.
Side 5
Når det gælder bogsalget, synes der at have væreten umiddelbar positiv effekt af momsnedsættelsen iSverige. Men set over en længere periode er bog-handlernes omsætning på bøger faldet i Sverige. Vived dog ikke med sikkerhed, hvad denne udviklingskyldes. Der kan for eksempel også være tale om eneffekt af finanskrisen. Vi ved det som sagt ikke.Udviklingen i bogpriserne og i bogsalget kan somnævnt fortælle os noget om bogbranchens situation.Men kulturpolitisk er det som nævnt mere interes-sant at se på udviklingen i befolkningens læsning.Tendensen i Sverige har været, at befolkningenslæsning generelt er øget, men at der desværre ikkeer sket en udvidelse i bredden af læserskaren.Tværtimod synes udviklingen for de grupper, derikke læste, faktisk at være gået den modsatte vej.Hvordan har udviklingen i Danmark så været?Når det gælder den voksne befolkning, så viser Kul-turministeriets seneste kulturvaneundersøgelse, atandelen af voksne danskere, som læser/hører skøn-litteratur dagligt eller ugentligt, er steget markantfra 1993 til 2012− fra 29 % til 45 %.Den viser også, at andelen af voksne danskere, deraldrig læser skønlitteratur, i perioden 1993 til 2012faktisk er faldet fra 31 % til 21 %. Med til billedethører også, at færre læser fag litteratur, formentligfordi det er så nemt at gå på nettet og google sigfrem til det man gerne ville have læst i en faglitte-raturbog. Men vi ved det desværre ikke.
Side 6
Kulturvaneundersøgelsen fortæller også, at der forvoksne er den sammenhæng mellem alder og læs-ning af skønlitteratur, at jo ældre man er, destomere læser man.Når det gælder børn, fortæller kulturvaneundersø-gelsen, at mange danske børn læser i større ellermindre grad. Kun 13 % læser aldrig bøger.Når det gælder mangfoldigheden i udbuddet iDanmark, ser vi, at antallet af udgivelser af danskskønlitteratur med dansk originalsprog i perioden2002-2011 er steget fra 495 til 732 titler. Når detgælder skønlitteratur for børn, er antallet af udgi-velser med dansk originalsprog i samme periodesteget fra 572 til 915.Alt i alt synes jeg faktisk ikke, at det ser så ringeud i Danmark.Jeg tillader jeg mig at konkludere, at de svenske er-faringer i hvert fald ikke umiddelbart tyder på, aten sænkning af bogmomsen vil være et specieltvirkningsfuldt instrument til, at vi i Danmark op-når vores kulturpolitiske målsætninger om at fåendnu flere mennesker til at læse.Med til billedet hører også, at Skatteministerietskønner, at en nedsættelse af den danske moms påbøger til 6 % svarende til den svenske vil medføre etprovenutab i størrelsesordenen 425 mio. kr.
Side 7
Hvis vi forestiller os, at vi i Danmark besluttede osfor at støtte læsningen med nye penge i denne stør-relsesorden, så ville der være langt mere effektiveog målrettede instrumenter at anvende end en ned-sættelse af bogmomsen.Jeg sigter til de instrumenter, som vi i dag alleredebruger i Danmark såsom støtte til forfatterne, støt-te til litteraturformidling og støtte til bibliotekerne.Jeg vil tilføje, at jeg – som tidligere udmeldt – vilsupplere disse tiltag med et kommende læsefrem-mende initiativ, som skal forøge befolkningens læ-selyst. Ja jeg har sat mig som mål, at Danmark skalvære en nation af litteraturlæsere.