Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1238970_0001.png
1238970_0002.png
Spørgsmål ACStillet af Michael AastrupJensen (V)

Samrådsspørgsmål AC

Hvordan forholder ministeren sig til udviklingeninden for salget af e-bøger og andre digitalekulturprodukter, hvor flere virksomheder sælgerderes produkter fra Luxembourg med enmomssats på kun 3 pct., hvilket giver dissevirksomheder en klar konkurrencefordel i forholdtil distributører i Danmark?

Svar:

Jeg vil gerne begynde med at sige, atmomsreglerne lige nu er sådan, at elektroniskeydelser, herunder e-bøger og andre digitaleprodukter som film og musik, der sælges tilprivate forbrugere, skal momses i det land, hvorvirksomheden er etableret.Specielt for ydelser, der let kan sælgeselektronisk over grænserne, giver den gældendemomsregel en konkurrencemæssig fordel tilvirksomheder, der er etableret i lande med lavmomssats.Fra dansk side har vi gennem mange år arbejdetfor at få mest mulig beskatning i forbrugernesland frem for i salgsvirksomhedernes land.I 2008 lykkedes det at få vedtaget nye EU-regler,som betyder, at fra 1. januar 2015 skal alleelektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningsydelser momses i forbrugerens land.Jeg havde naturligvis gerne set, at ændringen ibeskatningsstedet blev indført tidligere. Men forat undgå at alle virksomheder i EU med salg afelektroniske ydelser m.v. skal momsregistreres i
-2-
alle deres kunders lande, har det væretnødvendigt at udforme et system – kaldet OneStop Shop – hvor virksomhederne kan angive ogbetale momsen til alle EU-lande i deres eget land.Det er så myndighederne, der skal sørge for atvideresende momsen til det rette modtagerland.Dette system kan først være klart 1. januar 2015.Fra 1. januar 2015 vil alt salg af e-bøger tildanske forbrugere derfor blive momset med 25pct. dansk moms, uanset hvor salgsvirksomhedener etableret.Forbrugslandsbeskatningen vil dermed fra 2015rent momsmæssigt give virksomhederne ligekonkurrencevilkår uanset, i hvilket land de eretableret.