
Formand: Alex Heick. Tonemestervej 9, 2400 Kbh. NV - alexheick@dadlnet.dk
Sekretariatschef: Mogens Videbæk – mv@kulturcenter.dk

Sekretariat:   
Drejervej 17.3. 2400 København NV, tlf. 22912574

København d. 23.03.13

Kommentarer fra DKPK / Dilem til Kulturstyrelsens rapport fra 11.03.13 v. medieforsker Per 
Jauert. Kommentarerne vedrører  faktuelle oplysninger, historien og den aktuelle situation.

1. Historisk gennemgang.
Vor forståelse af medieverdenen i 1980´erne er anderledes end rapportens, idet vi mener, at 
hele sagen begyndte med ”Radio Merkur”.  Derefter kom frigivelsen af æteren med bl.a. 
Radikale Jens Bilgrav Nielsen som bannerfører for TV2 regionerne og lokale elektroniske 
medier. De første der lovligt brød TV monopolet i Danmark var KKR/TV. Denne lokale tv-
station i København havde dengang op til 200.000 seere søndag aftener. KKR/TV  levede af 
gaveindtægter, reklamer og diverse spil.  KKR/TV sendte også via polititilladt networking 
landsdækkende  indsamlinger til fordel for bl.a. Dansk Røde Kors. Sidstnævnte blev senere 
imiteret via Superchancen o.l. Da der i 1988 blev indført tilskud til lokal-tv, fulgte en lind 
strøm af mere eller mindre seriøse lokal-tv-stationer.
Helt faktuelt fik KKR/TV sin sendetilladelse af det lokale nævn i 1983 og har siden 
oktober 1984 sendt lokal-tv uafbrudt. Det er klart, at der er skriftlig dokumentation på 
dette,  ligesom der findes artikler i både lokale samt landsdækkende aviser og dagblade.
I 1984 fik ligeledes de kristne stationer AKTV i Ålborg og TV77 i Århus sendetilladelse. 
Sende-tilladelser blev ligeledes givet til flere socialdemokratiske foreninger. En af dem på 
Bornholm, som  via dagbladet Bornholmeren sendte lokal-tv på øen. Via denne kanal kom 
frikirkelivet ligeledes til orde på Bornholm fra december 1984. Dvs. at en stor del af landet 
blev dækket af lokal tv fra 1984/1985. I Københavnsområdet sendte KKR/TV  på Kanal 23 i 
København og på Frederiksberg, samt på Kanal 60 i Københavns Amt sammen med andre
aktører.  Kanal 60 blev senere den kommercielle kanal og Kanal 23 den ikke-kommercielle. 
Det er således 1984, der er opstarten for lokal-tv i Danmark,  og ikke 1987 som Per Jauert 
skriver i rapporten.  

2. Vedr. afsnittet om ”eksempelvis små trossamfund”.
Det er korrekt, at Mediesekretariatet ved de seneste tildelinger af sendetilladelse, tildelte 
sendetilladelse til ”små trossamfund.” DKPK repræsenterer ikke alle disse, men DKPK har 
et bagland i både Frikirkelige kredse og Folkekirkelige foreninger, der i alt tæller et 
medlemstal på ca. 250.000. DKPK har flere gange beklaget Mediesekretariatets  tildeling af 
sendetilladelser til førnævnte ”små trossamfund”,  men desværre for døve øren.  Derfor 
opleves det mere end unfair hvis seriøst arbejdende lokal-tv-stationer, der har sendt lokal-tv 
siden 1984 nu skal bøde for disse fejltagelser.
Bemærkningerne om ”små trossamfund”  fortsætter Per Jauert desværre i sin rapport på side 
5.  Samtidig vil vi nævne, at ligesom disse ”små trossamfund”, som i de senere år har fået 
sende-tilladelse,  begik også  fagbevægelsen (LO), landbruget og andre ”store” 
landsdækkende organisationer en række fejl.  Glædeligvis  har Kulturstyrelsens 
Medieafdeling afdækket disse ulovligheder og  standset misbruget. 

Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del  Bilag 120
Offentligt



Formand: Alex Heick. Tonemestervej 9, 2400 Kbh. NV - alexheick@dadlnet.dk
Sekretariatschef: Mogens Videbæk – mv@kulturcenter.dk

Sekretariat:   
Drejervej 17.3. 2400 København NV, tlf. 22912574

Disse var vore få bemærkninger, som vi mener, er ret afgørende. Ønskes yderligere oplysninger, 
står undertegnede naturligvis til rådighed.

Med venlig hilsen,
Mogens Videbæk

Daglig leder f. DILEM  * mv@kulturcenter.dk * Tlf. 22 91 25 74


