Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 115
Offentligt
1229456_0001.png
1229456_0002.png
1229456_0003.png
1229456_0004.png
1229456_0005.png
1229456_0006.png
1229456_0007.png
1229456_0008.png
1229456_0009.png
1229456_0010.png
1229456_0011.png
1229456_0012.png
1229456_0013.png
1229456_0014.png
1229456_0015.png
1229456_0016.png
1229456_0017.png
1229456_0018.png
1229456_0019.png
1229456_0020.png
1229456_0021.png
1229456_0022.png
1229456_0023.png
1229456_0024.png
1229456_0025.png
1229456_0026.png
1229456_0027.png
1229456_0028.png
1229456_0029.png
1229456_0030.png
1229456_0031.png
Kulturudvalget13.03 2013
Epinion og Pluss Leadership
DANSKERNES KULTUR,- FRITIDS- OGMEDIEVANER – 20121964 – 1975 – 1987 – 1993 – 1998 – 2004 -2012Kvantitativ:Spørgeskema til mere end 12.000 borgereVidereføre, kvalificere og modernisere3.600 voksne(15 +)1.500 børn(7-14 år)1.300 nydanskere (Ex-Jugoslavien, Irak, Tyrkiet,Libanon, Pakistan)Kvalitativ:Workshops og dialoger (fagfolk).Rundbordssamtaler (brugere/ikke-brugere, Kbh./provins)
VOKSNE
BØRN
Borgernes forbrug og vaner 2012 & over tidHvor ofte, hvem (køn, alder, uddannelse,indkomst, bopæl), hvordan, egen aktivitetTVÆRGÅENDEUdviklingen over tid, på tværs af kulturområderBrugere/ikke-brugere – barrierer/andre prioriteterKulturøkonomi (offentlig og pr. borger)Kulturelle værdier samt forbrug i ’generationer’
FORSKELLIGE VANER & AKTIVITETER
Kunst & Kultur• Musik• Teater/scenekunst• Film• Museer/kulturarv• Biblioteker• Bøger
Fritid• Sport/motion• Andre fritids-aktiviteter• Computerspil
Medier• TV• Radio• Aviser, blade• Internet
STIGNING I AKTIVITETFALD I DANSKERNES UDGIFTER TIL KULTUR
% aktive
Kr. udgifter
2004
2012
NYE SPORTS- OGMOTIONSVANERDEN TEKNOLOGISKEUDVIKLING
DEN TEKNOLOGISKE UDVIKLINGOG DIGITALISERING HAR ÆNDRETKULTURVANER OG MEDIEBRUG MEGETINDHOLDFra udbud tilefterspørgsel
APPARATMobilitetFleksibilitetMultifunktioner
MEDIEPolariseringUnikke valgTovejs
BRUGER INTERNETTET I FRITIDEN
2012
74 %2004
43 %
BRUGER INTERNETTET I FRITIDEN
96 %
48 %
VOKSNES KULTURFORBRUG 2004-2012Musik(36 – 79%),teater, litteratur, museer,Sport & motion(58 – 68%),frivilligt arbejde(39 – 53%),computerspil/digitale spilInternet i fritiden(43 – 74%)BiograferAttraktioner, folkeoplysning/aftenskoleRadioBiblioteker(65 – 54%),filmTV(95 – 91%),aviser, blade
Kunst og kultur 1964-2012Årligt
Fremgang
LÆSER BØGER
2012
45 %2004
31 %
SKØNLITTERATUR, DAGLIGT ELLERUGENTLIGT ANDELE AF BEFOLKNINGEN
GÅR PÅ BIBLIOTEKET
2004
65 %2012
54 %
BIBLIOTEKET, ANDELEN AF BEFOLKNINGEN,MINDST EN GANG OM MÅNEDEN
GÅR PÅ MUSEUM
2012
41 %2004
33 %
Museer og talDanskernes museumsvaner
DYRKER SPORT & MOTION
2012
68 %2004
58 %
SPORT OG MOTION – 1964-2012
SPORTSGRENE – MOTIONSFORMER
Fitness &JoggingCyklingGymnastik –SvømningFodbold –Badminton –Ridning
FRIVILLIGT ARBEJDE
2012
53 %2004
39 %
DE KULTURAKTIVE
BykommunerneDe unge og De gamleLang uddannelseHøj indkomstKultur: KvinderFritid: Kvinder &MændMedier: Mænd
IKKE-BRUGERE, KUNST & KULTUR, 1964–2012OPERA, MUSICAL, BALLET, SKUESPIL, KLASSISK KONCERT, KUNSTMUSEUM
ÅRSAGER TIL FRAVALG – BARRIERERGENERELTAndre interesser og prioriteringerInteresserer mig ikke. Jeg har ikke tid
Tilgængelighed – geografisk og økonomiskFor langt.For dyrt.De lokale muligheder appellerer ikke tilmig. Ved ikke, hvilke tilbud der er
Kulturelle barriererFøler mig ikke velkommen. Ikke henvendt til mig
Sociale barriererHar ikke nogen at følges med. Er afhængig af børnepasningom aftenen
GRUPPEN AF NYDANSKEREI FORHOLD TIL SAMLET BEFOLKNING
NYDANSKEREIFT. DEN SAMLEDE BEFOLKNINGBiblioteker(58–54%) - (36–25%)Engagement i frivilligt arbejde(53–73%)Musik, biografer, sport & motionTeater, museer, koncert, litteraturTV, radio
NYDANSKERE IFT. DEN SAMLEDEBEFOLKNINGBiblioteker(58–54%) - (36–25%)Engagement i frivilligt arbejde(53–73%)Musik, biografer, sport & motionTeater(26–43%),museer(36–51%),koncert(30–45%) - (9–17%),skønlitteratur(27–55%),TV(83–91%),radio(35–74%)
BØRNS KULTURFORBRUG ER STEGETMERE END DE VOKSNES
BØRNS KULTURFORBRUG 2004-2012Musik, teater, litteratur, kultur-/naturhistoriskmuseum(47–53%)Sport & motion(88–92%)Computerspil/digitale spilInternet i fritidenBiblioteker, biografer, filmAttraktionerTV, radio, aviserKunstmuseum(44–33%)
SAMMEN MED HVEM (% BRUGERE)Bibliotek

Familie

Skolen

Venner

Alene

79 %37 %30 %

18 %

Biograf93 %23 %62 %1%Museum88 %

63 %

19 %1%Teater83 %

69 %

41 %2%
Markant sammenhæng mellem forældres og børns biblioteksvaner
www.Schultzboghandel.dkwww.Kum.dkTak for jeres tidGod fornøjelse med den videre kulturudvikling
Lene BakPluss Leadership