Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 113
Offentligt
8/2012
Beretning ommøde- og repræsentationsudgifteri Kulturministeriets departement
8/2012
Beretning ommøde- og repræsentationsudgifteri Kulturministeriets departement
Statsrevisorerne fremsender denne beretningmed deres bemærkninger til Folketinget ogvedkommende minister, jf. § 3 i lov omstatsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov omrevisionen af statens regnskaber m.m.København 2013
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommendeminister.Kulturministeren afgiver en redegørelse til beretningen.Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilketforventes at ske i august 2013.Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i april måned – i dette tilfælde Endeligbetænkning over statsregnskabet 2012, som afgives i april 2014.
Henvendelse vedrørendedenne publikation rettes til:StatsrevisorerneFolketingetChristiansborg1240 København KTelefon: 33 37 59 87Fax: 33 37 59 95E-mail: [email protected]Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kankøbes ved henvendelse til:Rosendahls-Schultz DistributionHerstedvang 102620 AlbertslundTelefon: 43 22 73 00Fax: 43 63 19 69E-mail: [email protected]Hjemmeside: www.rosendahls-schultzgrafisk.dk
ISSN 2245-3008ISBN 978-87-7434-400-1
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,den 20. marts 2013BERETNING OM MØDE- OG REPRÆSENTATIONSUDGIFTER I KULTUR-MINISTERIETS DEPARTEMENTStatsrevisorerne har bedt om denne undersøgelse på baggrund af en anmodning omrevisionsmæssig bistand fra Folketingets Kulturudvalg i december 2012.Statsrevisorerne bemærker:At interne kontroller og forretningsgange for møde- og repræsentationsudgifter iKulturministeriets departement har været svage i 2011 og 2012, idet man i flere til-fælde har afveget fra interne retningslinjer om fx beløbslofter for bespisning.At der lå kulturpolitiske, faglige eller logistiske begrundelser for, at den daværen-de kulturminister afholdt 5 konkrete arrangementer på Akademiet For UtæmmetKreativitet. 3 ud af de 5 arrangementer har ikke været håndteret helt tilfredsstillen-de, fx med hensyn til overholdelse af beløbsloft for bespisning og indhentning afalternative tilbud.At Rigsrevisionen ikke har grundlag for at fastslå, at den daværende kulturministervar inhabil i beslutningen om, at de 5 arrangementer blev placeret på AkademietFor Utæmmet Kreativitet.Peder LarsenHenrik ThorupHelge Adam MøllerKristian JensenMogens JensenKlaus Frandsen
Statsrevisorerne finder, at kulturministeren og Kulturministeriets departement har haften utilstrækkelig dialog om ministerens mulige inhabilitet.
Beretningen fremsendes til Kulturudvalget, der inden 2 uger meddeler Statsre-visorerne, om udvalget vil lade beretningen indgå eller optrykke som et bilag tilen udvalgsbetænkning eller beretning. Er dette ikke tilfældet, afgiver Statsrevi-sorerne beretningen til Folketinget og fremsender den til kulturministeren medanmodning om en ministerredegørelse med svarfrist på 2 mdr.
Beretning til Statsrevisorerne ommøde- og repræsentationsudgifteri Kulturministeriets departement
Rigsrevisionen afgiver hermed denne beretning tilStatsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1, § 17, stk. 2,i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af19. januar 2012. Beretningen vedrører finanslovens§ 21. Kulturministeriet.
Indholdsfortegnelse
I.II.
Introduktion og konklusion ........................................................................................... 1Indledning .................................................................................................................... 3A.Baggrund .............................................................................................................. 3B.Afgrænsning og metode........................................................................................ 3Kulturministeriets beslutningsgange, forretningsgange og interne kontrolleri forbindelse med møde- og repræsentationsudgifter ................................................. 5A.Regler og god praksis for møde- og repræsentationsudgifter .............................. 5B.Gennemgang af Kulturministeriets forretningsgange for møde- ogrepræsentationsudgifter ........................................................................................ 6Habilitetsforhold, faglige begrundelser og omkostningsniveau for 5 konkretearrangementer afholdt på AFUK Produktionsskole ...................................................... 8A.Regler om inhabilitet ............................................................................................. 8B.Gennemgang af de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole........................ 9C.Habilitetsforhold vedrørende 5 afholdte arrangementer på AFUK Produk-tionsskole ............................................................................................................ 12D.Faglige begrundelser og omkostningsniveau ..................................................... 13
III.
IV.
Beretningen vedrører finanslovens § 21. Kulturministeriet.I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:Per Stig Møller: februar 2010 - oktober 2011Uffe Elbæk: oktober 2011 - december 2012Marianne Jelved: december 2012 -
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
I. Introduktion og konklusion
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 12. december 2012 Rigsrevisionen om:generelt at vurdere Kulturministeriets beslutningsgange, forretningsgange og interne kon-troller i forbindelse med møde- og repræsentationsudgifter i perioden 2011-2012at undersøge eventuelt kritisable dispositioner i forbindelse med 5 konkrete arrangemen-ter, som kulturministeren har afholdt på Akademiet For Utæmmet Kreativitet (AFUK) i pe-rioden 2011-2012, samt at vurdere habilitetsforhold, de faglige begrundelser for og om-kostningsniveauet ved arrangementerne.FællesskabetAkade-miet For UtæmmetKreativitet (AFUK)er en paraplyorganisa-tion, der består af 2skoler (AFUK Produk-tionsskole og AFUKDagshøjskole) og 3foreninger (Ørkenfor-tet, Innercirq og Pro-fessionelle Artister iKøbenhavn). AFUK’sskoler og foreninger erselvejende institutio-ner med selvstændigledelse og bestyrelse.
2. Baggrunden for Statsrevisorernes anmodning er Kulturudvalgets anmodning af 5. decem-ber 2012 til Statsrevisorerne om revisionsmæssig bistand. På baggrund af et samråd medkulturminister Uffe Elbæk den 4. december 2012 besluttede Kulturudvalget, at der var behovfor en nærmere udredning og afklaring af eventuelt kritisable forhold i forbindelse med 5 ar-rangementer, som kulturministeren har afholdt på AFUK i 2011 og 2012.3. Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt, at undersøgelsen blev bredere, så den ogsåindeholdt en mere generel vurdering af Kulturministeriets departements forretningsgangem.m. i forbindelse med møder og repræsentation, hvori 3 kulturministre har deltaget i 2011og 2012.4. Rigsrevisionens undersøgelse er gennemført i perioden december 2012 - februar 2013.
UNDERSØGELSENS KONKLUSIONRigsrevisionen finder, at Kulturministeriets departements interne kontroller ogforretningsgangene for møde- og repræsentationsudgifter i 2011 og 2012 harværet svage. Det svarer til det billede, Rigsrevisionen rapporterede om ved års-revisionen i november 2012.Revisionen har vist, at niveauet for bespisning i flere tilfælde lå over det niveau, hvorKulturministeriets departements retningslinjer angiver, at overskridelser skal begrun-des og godkendes. I ingen af disse tilfælde var der angivet begrundelse for overskri-delsen ved regnskabsgodkendelsen. I flere tilfælde var der ikke indhentet flere tilbud,hvor de koncerninterne retningslinjer angiver, at det bør ske. Ved ca. halvdelen af ar-rangementerne var der ved regnskabsgodkendelsen ikke angivet oplysninger om,hvem der deltog i arrangementerne. Rigsrevisionens gennemgang har endvidere vist,at væsentlige udgifter vedrørende repræsentation fejlagtigt var registreret på andrekonti, og at departementet generelt i perioden ikke havde fået refunderet moms afindenlandske repræsentationsudgifter.
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Rigsrevisionen anbefaler:at Kulturministeriet ved regnskabsgodkendelsen skærper opmærksomheden påat begrunde væsentlige afvigelser fra de interne retningslinjer for repræsentations-udgifter, så det tydeligt fremgår, at der er taget skyldige økonomiske hensynat Kulturministeriet indhenter flere tilbud ved arrangementer over 25.000 kr., somministeriets koncerninterne retningslinjer angiver, at man bør gøre.
Kulturministeriet har oplyst, at ministeriet vil indarbejde Rigsrevisionens anbefalingeri instrukser og vejledninger. Ministeriet har som opfølgning på årsrevisionen gennem-gået de afholdte repræsentationsudgifter i 2012 og korrigeret hovedparten af moms-fejlene.Rigsrevisionen finder, at afholdelsen af de 5 arrangementer på AFUK Produk-tionsskole på en række punkter ikke har været håndteret helt tilfredsstillende.Rigsrevisionen har ikke grundlag for at fastslå, at kulturminister Uffe Elbæk varinhabil i forhold til beslutningen om at lægge de 5 arrangementer på AFUK Pro-duktionsskole.Rigsrevisionen konstaterer, at kulturministeren ikke bragte spørgsmålet om sin muli-ge inhabilitet frem med henblik på at få det vurderet. Rigsrevisionen har ikke grund-lag for at konkludere, at dette nødvendigvis skulle være sket. Rigsrevisionen finderdog, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis ministeren havde taget initiativ til enafklaring af eventuel inhabilitet i forhold til AFUK Produktionsskole i forbindelse medsin partners ansættelse på stedet.Efter det oplyste overvejede Kulturministeriet ved 2 lejligheder – henholdsvis i maj ogjuni 2012 – om kulturministerens partners ansættelse på AFUK Produktionsskole kun-ne medføre, at ministeren kunne blive inhabil. Ministeriet vurderede i begge tilfælde,at forholdet ikke medførte, at ministeren blev inhabil. Ministeren blev ikke gjort be-kendt med disse overvejelser, og der blev ikke udarbejdet notater herom. Rigsrevisio-nen finder, at der i disse tilfælde burde have været udarbejdet notater om vurderingenaf ministerens habilitet.Rigsrevisionen konstaterer, at der er faglige begrundelser for selve afholdelsen af de5 arrangementer. Rigsrevisionen kan herudover konstatere, at Kulturministeriet harredegjort for overvejelserne bag beslutningen om, hvor arrangementerne skulle pla-ceres. Begrundelserne for placeringen på AFUK Produktionsskole har været entenkulturpolitiske, faglige eller logistiske.Ved de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole blev der afholdt 3 middage. Rigs-revisionen konstaterer, at niveauet for alle 3 middage lå klart over det niveau, hvorKulturministeriets retningslinjer angiver, at overskridelser skal begrundes og godken-des. Rigsrevisionen konstaterer, at der ikke var anført begrundelser for overskridel-serne ved regnskabsgodkendelsen. I 2 ud af 3 tilfælde var der ikke indhentet alterna-tive tilbud, så ministeriet kunne overveje forskellige muligheder for placeringen af dekonkrete arrangementer.Gennemgangen af de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole underbygger dengenerelle vurdering af, at Kulturministeriets forretningsgange for repræsentationsud-gifter har været svage og bør styrkes.
INDLEDNING
3
II. Indledning
A.
Baggrund
5. Denne beretning behandler de forhold, som Statsrevisorerne den 12. december 2012 badRigsrevisionen om at undersøge.6. Beretningen er opdelt i 4 kapitler. I kap. II beskrives metodegrundlaget. I kap. III besva-res Statsrevisorernes spørgsmål om Kulturministeriets beslutningsgange, forretningsgangeog interne kontroller i forbindelse med møde- og repræsentationsudgifter. I kap. IV besva-res Statsrevisorernes spørgsmål om eventuelt kritisable dispositioner i forbindelse med 5konkrete arrangementer, som kulturministeren har afholdt på AFUK Produktionsskole, her-under habilitetsforhold, faglige begrundelser og omkostningsniveau.Kap. III indledes med en beskrivelse af regelgrundlaget for repræsentation. Derefter er deren gennemgang af Kulturministeriets forretningsgange for møde- og repræsentationsudgif-ter og en vurdering heraf.Kap. IV består af en beskrivelse af regler for inhabilitet, en gennemgang af de 5 arrangemen-ter på AFUK Produktionsskole og vurderinger af habilitetsforholdet, de faglige begrundelserog omkostningsniveauet for arrangementerne.
B.
Afgrænsning og metode
7. Undersøgelsen er gennemført ved Kulturministeriets departement. Departementet har i2011 og 2012 afholdt interne og eksterne repræsentationsudgifter for i alt 2,8 mio. kr. Rigs-revisionen har revideret såvel repræsentationsudgifter, hvor kulturministeren har deltaget,som øvrige repræsentationsudgifter for at vurdere ministeriets beslutningsgange, forret-ningsgange og interne kontroller i forbindelse med møde- og repræsentationsudgifter i 2011og 2012.Rigsrevisionen har revideret samtlige bilag med eksterne repræsentationsudgifter i forbindel-se med møder og rejser, hvor ministeren har deltaget. For alle disse bilag er de omkostnin-ger, der har været afholdt, og som fremgår af det enkelte bilag, blevet vurderet. For øvrigeeksterne repræsentationsbilag, hvor ministeren ikke har deltaget, er alle bilag over 2.500 kr.revideret.Bilag vedrørende intern repræsentation – eller hvad der kan sidestilles med intern repræ-sentation, dvs. hvor det repræsentative formål vedrører møder i ministeriet e.l. – er ikke ble-vet gennemgået. Der er her typisk tale om udgifter af mindre omfang, fx mødekaffe, og deer derfor beløbsmæssigt ikke væsentlige. Herunder er henregnet udgifter til fortæring underrejser, der alene vedrører ministeriets egne folk, og fortæring ved kursusaktivitet, der lige-ledes har karakter af intern repræsentation.
4
INDLEDNING
8. Undersøgelsen er endvidere baseret på interviews med relevante medarbejdere i Kultur-ministeriet med det formål at få belyst beslutningsgange og forretningsgange i forbindelsemed de 5 konkrete arrangementer på AFUK Produktionsskole. Rigsrevisionen har ikke in-terviewet forhenværende kulturminister Uffe Elbæk.9. Statsrevisorerne har bl.a. ønsket en vurdering af, om kulturminister Uffe Elbæk var inha-bil i forhold til en række konkrete dispositioner. Det bemærkes i den forbindelse, at Rigsre-visionen ikke kan fastsætte, hvad der er gældende ret eller praksis, da dette alene tilkom-mer domstolene. Rigsrevisionen har i beretningen vurderet, om habilitetsproblematikken harværet behandlet hensigtsmæssigt af ministeren og ministeriet.10. Beretningen har i udkast været forelagt Kulturministeriet, hvis bemærkninger i videst mu-ligt omfang er indarbejdet.
KULTURMINISTERIETS BESLUTNINGSGANGE, FORRETNINGSGANGE OG INTERNE KONTROLLERI FORBINDELSE MED MØDE- OG REPRÆSENTATIONSUDGIFTER
5
III. Kulturministeriets beslutningsgange, forret-ningsgange og interne kontroller i forbindelsemed møde- og repræsentationsudgifter
A.
Regler og god praksis for møde- og repræsentationsudgifter
11. Der findes kun få regler på området for repræsentation. Regnskabsreglerne giver enkel-te anvisninger på kontering, og det følger af budgetvejledningen, at der ved repræsentations-udgifter af større omfang skal tilvejebringes særskilt hjemmel. Herudover gælder de alminde-lige regler for udgiftsdokumentation. For at sikre en mere ensartet praksis udstedte Stats-ministeriet i juni 2008 ”Vejledning om ministerens udgifter”. Vejledningen beskriver bl.a. godpraksis for disponering og regnskabsmæssig håndtering af repræsentationsudgifter.Det fremgår af vejledningen, at der ikke kan fastsættes generelle retningslinjer for repræsen-tationens niveau. Niveauet må konkret afpasses til anledningen og deltagerkredsen. Det an-befales, at valget begrundes i en notits på sagen, hvis der i særlige tilfælde lægges et højtniveau.På bilagene anføres formålet med den repræsentative udgift samt enten deltagernes navneeller antal deltagere og deltagerkreds. For udgifter afholdt uden for ministeriet skal bilageneendvidere indeholde oplysninger om de leverede ydelser.12. Kulturministeriet har i sine interne retningslinjer for repræsentation, der har været gæl-dende i den undersøgte periode, valgt at fastsætte niveauet for bespisning til ca. 450 kr. pr.person inkl. drikkevarer for en arbejdsmiddag og ca. 350 kr. for en arbejdsfrokost. Ved sær-lige repræsentative formål angiver de interne retningslinjer, at et højere udgiftsniveau kangodkendes af den ansvarlige enhedschef, fx ved deltagelse af internationale gæster. Herud-over er det fastsat, at der kan gives gaver for et beløb på op til 500 kr. afhængigt af anled-ning.13. Kulturministeriet har endvidere koncerninterne retningslinjer, som angiver, at den enkel-te institution for udgifter på 25.000-99.999 kr. bør indhente mindst 2 skriftlige tilbud, såfremtdet økonomisk og administrativt kan svare sig.
Repræsentations-udgifterer udgifter,der har karakter afopmærksomhed ellergæstfrihed over for envirksomheds eksterneparter (ekstern repræ-sentation) eller overfor virksomhedensmedarbejdere (internrepræsentation). Ud-giften kan fx være be-spisning og gaver.
6
KULTURMINISTERIETS BESLUTNINGSGANGE, FORRETNINGSGANGE OG INTERNE KONTROLLERI FORBINDELSE MED MØDE- OG REPRÆSENTATIONSUDGIFTER
B. Gennemgang af Kulturministeriets forretningsgange for møde- og repræsen-tationsudgifterBaggrund14. Ved den løbende årsrevision i efteråret 2012 fandt Rigsrevisionen, at Kulturministerietsdepartements forretningsgange og interne kontroller for forvaltningen af repræsentationsud-gifter var svage og burde styrkes. Der er i forbindelse med denne beretning foretaget en ud-videt revision af møde- og repræsentationsudgifter i 2011 og 2012.15. Der er i alt gennemgået 86 bilag. 33 bilag vedrørte udgifter til møder og repræsentation,som kulturministeren har deltaget i. De øvrige 53 bilag vedrørte ekstern repræsentation i øv-rigt.Kulturministeriets departement har afholdt interne og eksterne repræsentationsudgifter i 2011og 2012 for i alt 2,8 mio. kr., hvoraf 0,6 mio. kr. var fejlkonteret på andre konti. De 86 bilagvedrørende ekstern repræsentation udgør beløbsmæssigt 1,2 mio. kr.Det enkelte bilag kan indeholde flere tilfælde af eksterne repræsentationsudgifter. De 86 bi-lag omfatter 73 arrangementer med bespisning og 28 indkøb af gaver, fx blomster.16. Rigsrevisionen har undersøgt, om det enkelte bilag er blevet registreret korrekt i forholdtil kontering, beløb og afløftning af indenlandsk moms, og om Kulturministeriet ved regn-skabsgodkendelsen har forholdt sig til bilagets materielle og økonomiske indhold. Gennem-gangen har også omfattet, om der for det enkelte bilag med repræsentationsudgifter er an-givet formål og deltagerkreds samt angivet begrundelser for repræsentationsudgifter, der erhøjere end niveauet angivet i departementets interne retningslinjer. Endelig har Rigsrevisio-nen vurderet, om der er taget skyldige økonomiske hensyn, og om der er indhentet tilbudved udgifter over 25.000 kr., som Kulturministeriets koncerninterne retningslinjer angiver, atman bør gøre.Kontering17. Rigsrevisionen har konstateret, at der har været en del fejlregistreringer af repræsenta-tionsudgifter, som er blevet registeret på andre konti. Fejlregistreringerne udgør samlet 0,6mio. kr.Moms18. Rigsrevisionen har konstateret, at Kulturministeriets departement generelt i 2011 og 2012ikke har fået refunderet moms af indenlandske repræsentationsudgifter. Departementet hardermed ikke fået refusion for købsmomsen på afholdte repræsentationsudgifter, som depar-tementet ellers var berettiget til.Ministeriet har som opfølgning på årsrevisionen i november 2012 ændret momsopsætnin-gen, så der fremadrettet afløftes moms automatisk af indenlandske repræsentationsudgifter.Ministeriet har også gennemgået de allerede afholdte repræsentationsudgifter i 2012 og kor-rigeret hovedparten af momsfejlene.Formål og deltagerkreds19. Rigsrevisionen har generelt fundet, at formål med den repræsentative udgift fremgår afbilag, konteringstekst eller i øvrigt ved den regnskabsmæssige registrering.Rigsrevisionens gennemgang har vist, at der i 34 ud af 73 tilfælde ikke var anført deltagereved regnskabsgodkendelsen. Kulturministeriet har efterfølgende fremsendt oplysninger omdeltagerne.
KULTURMINISTERIETS BESLUTNINGSGANGE, FORRETNINGSGANGE OG INTERNE KONTROLLERI FORBINDELSE MED MØDE- OG REPRÆSENTATIONSUDGIFTER
7
Begrundelse ved overskridelse af niveauet for bespisning og gaver20. I 28 tilfælde fandt Rigsrevisionen, at frokoster eller middage lå over det niveau, hvor Kul-turministeriets departements retningslinjer angiver, at overskridelser skal begrundes. I ingenaf disse tilfælde var der anført begrundelse for overskridelsen ved regnskabsgodkendelsen.Den reelle kuvertpris for de 3 middagsarrangementer på AFUK Produktionsskole kan ikke op-gøres, jf. pkt. 53. Den gennemsnitlige kuvertpris for de øvrige 25 arrangementer var 598 kr.,mens den højeste kuvertpris var 944 kr. I 9 tilfælde var overskridelsen på mere end 50 % afde beløb, der er angivet i de interne retningslinjer.21. Revisionen har for de 28 bilag, der vedrører gaver eller øvrige repræsentative udgifter, ik-ke konstateret nogen overskridelser af de interne retningslinjers beløbsgrænse.Indhentelse af flere tilbud22. Ved 13 arrangementer var udgiften større end 25.000 kr. I 8 af disse tilfælde har Kultur-ministeriets departement ikke indhentet flere tilbud, som de koncerninterne retningslinjer an-giver, at man bør gøre.Vurdering23. Rigsrevisionen finder, at de interne kontroller og forretningsgangene for møde- og repræ-sentationsudgifter i 2011 og 2012 har været svage og svarer til det billede, Rigsrevisionenrapporterede om ved årsrevisionen i november 2012.Rigsrevisionen anbefaler, at Kulturministeriet ved regnskabsgodkendelsen skærper opmærk-somheden på at begrunde væsentlige afvigelser fra de interne retningslinjer for repræsenta-tionsudgifter, så det tydeligt fremgår, at der er taget skyldige økonomiske hensyn.Rigsrevisionen anbefaler endvidere, at ministeriet bør være opmærksom på at indhente fleretilbud ved arrangementer over 25.000 kr., som de koncerninterne retningslinjer angiver, atman bør gøre.Ministeriet har på baggrund af revisionen i 2012 oplyst, at ministeriet vil indarbejde Rigsrevi-sionens anbefalinger i instrukser og vejledninger samt gennemføre workshops for disponen-ter og kontrollanter for at styrke den generelle viden om forvaltningen på området.
8
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
IV. Habilitetsforhold, faglige begrundelserog omkostningsniveau for 5 konkrete arrange-menter afholdt på AFUK Produktionsskole
A.
Regler om inhabilitet
Reglerne ominhabili-tetskal medvirke til:at sikre borgernestillid til forvaltningenat værne forvaltnin-gen mod ubegrun-det mistanke om athave inddragetusaglige hensyn.
24. Ministres besiddelse af hverv i offentlige eller private virksomheders, foretagenders el-ler institutioners tjeneste er reguleret i § 8 i lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004 omvederlag og pension mv. for ministre (ministerpensionsloven). Ifølge ministerpensionslovener det hovedreglen, at en minister skal fratræde sådanne hverv ved sin tiltrædelse som mi-nister.25. Der er i forvaltningslovens kap. 2 fastsat regler om personlig, speciel inhabilitet. Bestem-melserne gælder for behandlingen af sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af enforvaltningsmyndighed, men også for behandlingen af sager om indgåelse af kontraktforholdeller lignende privatretlige dispositioner. Ved bedømmelsen af inhabilitet i forbindelse medanden forvaltningsvirksomhed vil retsgrundsætninger af et indhold svarende til forvaltnings-lovens bestemmelser normalt finde anvendelse.26. I forvaltningslovens § 3, stk. 1, er der opregnet en række konkrete situationer, der somudgangspunkt bevirker, at en person, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inha-bil i forhold til en bestemt sag. Situationerne omfatter fx private interesser, pårørendes inte-resser og tilknytning til en juridisk person.Bestemmelsen afsluttes med en opsamlingsbestemmelse, hvorefter vedkommende er inha-bil i forhold til en bestemt sag, hvis der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnedetil at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed. Det kan fx være nære venskabsforhold,personlige modsætningsforhold samt offentlige og kategoriske forhåndstilkendegivelser omudfaldet af en given sag.For at en person er inhabil, kræves en særlig personlig eller økonomisk interesse af en visstyrke, og at de hensyn, interessen udspringer af, er ”uvedkommende” i forhold til varetagel-sen af den pågældende forvaltningsfunktion. Der foreligger dog ikke inhabilitet, hvis der somfølge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioneri forbindelse med sagsbehandlingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagenvil kunne blive påvirket af uvedkommende hensyn (krav om påvirkningsrisiko), jf. § 3, stk. 2,i forvaltningsloven.27. Retsvirkningerne af inhabilitet er bestemt i forvaltningslovens § 3, stk. 3. Herefter må den,der er inhabil, ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behand-lingen af sagen.28. Af hensyn til inhabilitetsreglernes forebyggende sigte er det vigtigt, at mulige spørgsmålom inhabilitet bliver afklaret hurtigt og på en måde, der er tillidsvækkende. Den nærmere frem-gangsmåde for afklaringen er fastlagt i forvaltningslovens § 6. Området for underretningsplig-ten omfatter ikke alene de tilfælde, hvor der anses at foreligge inhabilitet, men også tilfælde,hvor inhabilitet ikke åbenbart kan afvises.
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
9
29. Pligten til at bringe spørgsmålet om mulig inhabilitet op gælder også for ministre. I admi-nistrativ praksis er spørgsmålet om ministres inhabilitet blevet vurderet mere restriktivt, endforvaltningslovens regler tilsiger.30. I alle sager, hvor det er overvejet, om der foreligger forhold, som efter forvaltningslovens§ 3 kan begrunde, at en minister er inhabil, bør det fremgå af sagen. Som følge af notatplig-ten bør der således også udarbejdes et kort notat herom i de tilfælde, hvor spørgsmål om enministers habilitet har været overvejet, men hvor det anses for åbenbart, at det pågældendeforhold er uden betydning – og sagen derfor er behandlet på sædvanlig måde i ministeriet.Notatpligtens overholdelse er en forudsætning for eksempelvis gennemførelse af retten tilaktindsigt og normalt også en forudsætning for, at det efterfølgende kan klarlægges, hvadder er sket i en sag, og dermed for en effektiv kontrol med, om myndigheden har handlet kor-rekt.
NotatpligtenDet følger af en rets-grundsætning, at enforvaltningsmyndighedhar pligt til at gøre no-tat om alle væsentligeekspeditioner, som ik-ke fremgår af de øvri-ge akter i en sag.Notatpligten efter rets-grundsætningen sup-plerer offentlighedslo-vens § 6 om notatpligti sager, hvor der vilblive truffet afgørelse.
B.
Gennemgang af de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole
Baggrund31. Uffe Elbæk var menigt bestyrelsesmedlem af bestyrelsen for AFUK Produktionsskole fra2008 til hans tiltrædelse som kulturminister den 3. oktober 2011. Ministerens partner tiltrådteden 1. maj 2012 en ikke-ledende stilling på AFUK Produktionsskole.Kulturministeriet afholdt følgende 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole i 2011 og 2012:middag med Kulturudvalget den 15. december 2011middag med Team Culture den 27. februar 2012”Kultur på Kanten #2” den 8. maj 2012middag under EU-sportsdirektørmøde den 31. maj 2012”Kultur på Kanten #3” den 21. august 2012.
Middag med Kulturudvalget32. Kulturministeriet har oplyst, at det er kutyme, at kulturministeren inviterer Kulturudvalgettil middag med udvalgte medarbejdere fra ministeriet med fast kadence. Det tilstræbes, atder afholdes en årlig middag, men i de senere år har der dog kun været afholdt middag i2005, 2008 og 2011.Beslutningen om at afholde middagen den 15. december 2011 på AFUK Produktionsskoleblev truffet af ministeren, der ønskede at knytte middagen sammen med en præsentation afAFUK Produktionsskole for at vise Kulturudvalget et eksempel på nyskabende kultur. I til-knytning til middagen var der en rundvisning på skolen for medlemmerne af udvalget. Undermiddagen blev der vist indslag med nycirkusartister.33. Ved middagen deltog 10 medlemmer og 2 nævnssekretærer fra Kulturudvalget og 14personer fra Kulturministeriet. Alle udvalgets medlemmer og suppleanter var inviteret (30medlemmer inkl. suppleanter).Arrangementet kostede i alt 41.250 kr. (inkl. moms), heraf middag (625 kr. pr. person), leje aflokale inkl. servering af middag og rigning til optræden (15.625 kr.) samt optræden (9.375 kr.).
10
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
Middag med Team Culture34. Team Culture var et initiativ taget af kulturminister Uffe Elbæk og EU-kommissæren foruddannelse, kultur, flersprogethed og ungdom i forbindelse med det danske EU-formand-skab. Formålet med initiativet var at finde eksempler på kultur, der gør en forskel i en krise-tid. Til formålet blev bl.a. 11 europæiske kulturpersonligheder sat sammen for at drøfte te-maet.Projektet blev indledt med 1½ dags konference i slutningen af februar 2012. Programmetindeholdt mødeaktivitet i Carlsbergs Æresbolig og efterfølgende middag på AFUK Produk-tionsskole. Kulturministeriet overvejede alternativer til afholdelsen af mødeaktiviteten, bl.a.DR’s foyer. Placeringen af middagen på AFUK Produktionsskole blev valgt i sammenhængmed valget af æresboligen.Det var ministerens beslutning at lægge middagen på AFUK Produktionsskole, da han gerneville præsentere nye vækstlag i kulturen og mente, at AFUK Produktionsskole var et godteksempel på, hvordan kultur kan gøre en forskel i en krisetid.35. Ved middagen deltog i alt 18 personer (heraf 5 fra Kulturministeriet og 2 journalister), ogder var i forbindelse med middagen rundvisning på skolen og optræden.Arrangementet kostede i alt 33.500 kr. (inkl. moms), heraf middag (750 kr. pr. person), lejeaf lokale inkl. rigning og lys (12.500 kr.) samt optræden (7.500 kr.).”Kultur på Kanten” (arrangement den 8. maj 2012 og den 21. august 2012)36. ”Kultur på Kanten” var en række offentligt tilgængelige debatmøder, som kulturministerUffe Elbæk tog initiativ til.Idéen med debatmøderne var at skabe et åbent og uformelt debatforum, der inddrog denbredere offentlighed. Gæsterne bestod af kulturpersonligheder, studerende og den brede of-fentlighed. Ministeren var vært og deltog i en paneldiskussion med kulturpersonligheder, somKulturministeriet havde inviteret. Ved arrangementerne var der forskellige kunstneriske ind-slag.Ministeriet har oplyst, at ministeren ønskede, at alle debatmøderne skulle finde sted på densamme lokation for at skabe en fast ramme for debatmøderne. Ministeriet foretog forskelli-ge undersøgelser af mulige placeringer.Ministeren foreslog, at debatmøderne blev afholdt i Library Bar på Copenhagen Plaza. Derblev indgået aftale med Plaza, og det første debatmøde blev afholdt i Library Bar den 7. fe-bruar 2012. Mødet på Plaza blev set som et pilotprojekt.37. Den 18. april 2012 – forud for det 2. planlagte ”Kultur på Kanten”-arrangement den 8. maj2012 – modtog Kulturministeriet imidlertid besked om, at Plaza ikke længere kunne tilbyde,at de planlagte arrangementer kunne afholdes i Library Bar. Plaza tilbød, at næste mødekunne afholdes gratis i tilstødende lokaler, ligesom der kunne reserveres borde i Library Barefter mødeafslutningen. Ministeriet fandt imidlertid, at den tilbudte løsning ikke ville funge-re, da ministeriet vurderede, at de tilbudte lokaler ikke var store nok og ikke havde den sær-lige identitet, som Library Bar har.Kulturministeren var, da han den 18. eller 19. april 2012 blev orienteret herom, enig i, at ste-det ikke kunne bruges, og foreslog, at man prøvede AFUK. Ministeriet tog kontakt til AFUKProduktionsskole og vurderede, at skolen var egnet til afholdelsen af arrangementet. Heref-ter blev ministeren forelagt, at AFUK Produktionsskole kunne benyttes, og der blev truffetendelig aftale herom.
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
11
I forbindelse med den praktiske tilrettelæggelse af det 2. ”Kultur på Kanten”-arrangement blevministeriet i begyndelsen af maj 2012 bekendt med, at ministerens partner var blevet ansatpå AFUK Produktionsskole. Ministeriet gjorde sig ikke videre overvejelser om det eventueltproblematiske i partnerens ansættelse i forhold til ministeriets brug af skolen, da arrangemen-tet var aftalt forinden.38. Det 3. ”Kultur på Kanten”-arrangement, der blev afholdt den 21. august 2012, blev lagt påAFUK Produktionsskole i naturlig forlængelse af, at det 2. arrangement havde været afholdtder, da konceptet som nævnt var, at debatarrangementerne skulle afholdes samme sted.Kulturministeren blev ikke inddraget i den konkrete vurdering.Mellem det 2. og 3. ”Kultur på Kanten”-arrangement havde man i Kulturministeriet en drøf-telse af forholdet omkring ministerens partners ansættelse på AFUK Produktionsskole og omdet eventuelt problematiske heri, men ministeriet vurderede ikke, at det gav problemer i for-hold til reglerne om inhabilitet. Ministeren blev ikke gjort bekendt med disse overvejelser, ogder blev ikke udarbejdet notat herom.39. Forud for afholdelsen af det 4. arrangement i debatrækken den 21. november 2012 vur-derede Kulturministeriet dog, at kulturministeren skulle tage stilling til, om ministeriet fortsatskulle benytte AFUK Produktionsskole, da det ville blive det 6. arrangement på stedet indenfor 1 år, hvilket kunne misforstås. Problemstillingen blev ikke vurderet som værende et habi-litetsproblem, men ud fra en pressemæssig vinkel. Ministeren var enig, og det blev besluttetat holde arrangementet på Den Danske Filmskole – også henset til, at det passede til temaetfor arrangementet.40. Arrangementet den 8. maj 2012 omfattede omkostninger til leje af lokale for 6.250 kr.(inkl. moms). Ved arrangementet den 21. august 2012 var der omkostninger til leje af loka-le og snacks m.m. til en samlet pris på 12.500 kr. (inkl. moms). Arrangementet den 21. no-vember 2012 på Den Danske Filmskole omfattede omkostninger til lettere bespisning af del-tagerne og diverse indkøb m.m. til en samlet pris på 11.272 kr. (inkl. moms).Middag under EU-sportsdirektørmøde41. Der afholdes som fast praksis et uformelt halvårligt møde mellem de ansvarlige embeds-mænd for sport i EU-landene (sportsdirektører). Mødet holdes i det land, der har formand-skabet. Ifølge Kulturministeriet er det normalt for denne type af møder, at der i forbindelsemed mødet er et middagsarrangement, og at der i tilknytning hertil afvikles et indslag medet bevægelsesislæt. Mødet tilrettelægges af det siddende formandskab under hensyntagentil aktuelle idrætspolitiske problemstillinger. Mødet blev afholdt den 31. maj og den 1. juni2012 i Eigtveds Pakhus.Kulturministeriet har oplyst, at ministeriet overvejede at holde middagsarrangementet en-ten på AFUK Produktionsskole, på Wallmans eller i DGI-byen med eventuel kombination afDGI’s Verdenshold som indslag. DGI-byen blev fravalgt, da en del af de deltagere, der skul-le være med til sportsdirektørmødet, tidligere havde set DGI’s Verdenshold. Endvidere øn-skede ministeriet at undgå, at andre idrætsorganisationer kunne betragte et valg af DGI-by-en som en slags favorisering af DGI. Ministeriet vurderede, at det underholdningsmæssigeindslag på Wallmans var mindre relevant end indslaget på AFUK Produktionsskole. Mini-steriet valgte derfor at lægge middagen med indslag på AFUK Produktionsskole, da man iministeriet fandt at have haft gode erfaringer med stedet. Ministeriet kunne her kombinereen middag med præsentation af et særegent indslag med bevægelsesislæt (artisteri), lige-som ministeriet ønskede at vise, at idræt kan være mange ting.
12
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
Beslutningen om at afholde middagen på AFUK Produktionsskole blev truffet på embeds-mandsniveau, og kulturministeren blev orienteret herom. Beslutningen om placeringen afmiddagen blev truffet primo april 2012. I den efterfølgende planlægning blev ministeriet be-kendt med, at ministerens partner var tiltrådt en ikke-ledende stilling på AFUK Produktions-skole i maj 2012. I ministeriet reflekterede man over spørgsmålet, om ansættelsen af mini-sterens partner gav anledning til mulig inhabilitet, men fandt, at der ikke var tale om en pro-blemstilling, som burde undersøges og dokumenteres. Ministeren blev ikke gjort bekendtmed disse overvejelser, og der blev ikke udarbejdet notat herom.42. Arrangementet kostede i alt 88.125 kr. (inkl. moms), heraf middag (750 kr. pr. person),leje af lokale inkl. servering af middag og rigning til optræden (15.625 kr.) samt optræden(12.500 kr.). Der deltog 80 personer i middagen, heraf 6 fra Kulturministeriet.
C. Habilitetsforhold vedrørende 5 afholdte arrangementer på AFUK Produk-tionsskole43. Kulturministeriet har oplyst, at Uffe Elbæk i forbindelse med sin tiltrædelse som ministeri oktober 2011 fik udleveret ”Håndbog om ministerhvervet” og blev bedt om at træde ud afde bestyrelser, han hidtil havde siddet i. Ministeren fratrådte herefter sine hidtidige hverv ioverensstemmelse med reglerne.44. Som det fremgår af gennemgangen af arrangementerne, ligger de alle efter, at kulturmi-nisteren var udtrådt af bestyrelsen for AFUK Produktionsskole. De 2 første arrangementer påAFUK Produktionsskole lå før, ministerens partner tiltrådte en ikke-ledende stilling på skolen.De 3 sidste arrangementer blev afviklet efter ministerens partners tiltræden på skolen, hvor-af 2 dog var aftalt inden partnerens tiltræden.Kulturministeriet har oplyst, at ministeriet ikke er bekendt med, at Uffe Elbæk – ud over sinperiode som bestyrelsesmedlem og sin partners stilling på AFUK Produktionsskole – har no-gen økonomiske eller personlige interesser i forhold til AFUK Produktionsskole.45. Der foreligger ingen oplysninger om, at kulturministeren bragte spørgsmålet om sin mu-lige inhabilitet op med henblik på at få det vurderet.Vurdering46. Rigsrevisionen har ikke grundlag for at fastslå, at kulturminister Uffe Elbæk var inhabil iforhold til beslutningen om at lægge de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole.47. Rigsrevisionen konstaterer, at kulturministeren ikke bragte spørgsmålet om sin mulige in-habilitet frem med henblik på at få det vurderet. Rigsrevisionen har ikke grundlag for at kon-kludere, at dette nødvendigvis skulle være sket, men finder, at det havde været hensigts-mæssigt, hvis ministeren havde taget initiativ til en afklaring af eventuel inhabilitet i forholdtil AFUK Produktionsskole i forbindelse med sin partners ansættelse på stedet.48. Efter det oplyste overvejede Kulturministeriet ved 2 lejligheder – henholdsvis i maj og ju-ni 2012 – om kulturministerens partners ansættelse på AFUK Produktionsskole kunne med-føre, at ministeren kunne blive inhabil. Ministeriet vurderede i begge tilfælde, at forholdet ik-ke medførte, at ministeren blev inhabil. Ministeren blev ikke gjort bekendt med disse overve-jelser, og der blev ikke udarbejdet notater herom. Rigsrevisionen finder, at der i disse tilfæl-de burde have været udarbejdet notater om vurderingen af ministerens eventuelle inhabilitet.
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
13
D.
Faglige begrundelser og omkostningsniveau
49. Rigsrevisionen konstaterer, at der er faglige begrundelser for at afholde de 5 arrange-menter. Rigsrevisionen har herefter vurderet Kulturministeriets begrundelser for placeringenaf de 5 arrangementer på AFUK Produktionsskole, herunder om ministeriet havde overve-jet alternative placeringer.50. For middagene for Kulturudvalget og Team Culture besluttede kulturministeren, at deskulle placeres på AFUK Produktionsskole, da han ønskede at vise en anden side af kultur-livet. Rigsrevisionen vurderer, at der for begge arrangementer er tale om en kulturpolitisk be-grundelse for valget af placering.51. Middagen under EU-sportsdirektørmødet blev planlagt af Kulturministeriet, som ønske-de at vise et bevægelsesorienteret indslag. Rigsrevisionen vurderer, at der har indgået fag-lige begrundelser og overvejelser om alternative lokationer ved valget af placering.52. Endelig var der ved debatarrangementerne ”Kultur på Kanten” tale om en situation, hvorbeslutningen om placering blev truffet med kort varsel. Rigsrevisionen finder, at begrundel-sen var af mere logistisk karakter end af egentlig faglig karakter, og konstaterer, at alterna-tiver ikke blev overvejet. Rigsrevisionen finder på denne baggrund ikke, at der var særligtfaglige grunde til at placere arrangementerne på AFUK Produktionsskole fremfor et andetsted. Rigsrevisionen konstaterer dog også, at niveauet for lokaleleje ligger under Kulturmini-steriets koncerninterne retningslinjer på 25.000 kr., hvor der bør indhentes flere tilbud.53. Til vurderingen af omkostningsniveauet for de 3 middage lægger Rigsrevisionen til grund,at omkostninger til leje af lokale og servering er omkostninger, som en restauratør må afhol-de, og som derfor indgår i kuvertprisen på en restaurant. For middagene på AFUK Produk-tionsskole indgår disse omkostninger ikke i den oplyste kuvertpris, men som et samlet beløbsammen med udgifter i forbindelse rigning af lys mv. til optræden.Den oplyste kuvertpris for de 3 middage ligger på 625-750 kr. Hertil skal lægges omkostnin-ger til lokale og servering, så den reelle kuvertpris er derfor højere end den kuvertpris, derumiddelbart fremgår.Rigsrevisionen kan konstatere, at niveauet for alle 3 middage ligger klart over Kulturministe-riets niveau på ca. 450 kr. pr. person, som er angivet i de interne retningslinjer. Rigsrevisio-nen finder, at ministeriet ved regnskabsgodkendelsen burde have angivet begrundelser fordet høje niveau.Vurdering54. Rigsrevisionen konstaterer, at der er faglige begrundelser for selve afholdelsen af de 5arrangementer. Rigsrevisionen kan herudover konstatere, at Kulturministeriet har redegjortfor overvejelserne bag beslutningen om, hvor arrangementerne skulle placeres. Begrundel-serne for placeringen på AFUK Produktionsskole har været enten kulturpolitiske, faglige el-ler logistiske.55. Rigsrevisionen konstaterer, at niveauet for alle 3 middage på AFUK Produktionsskole låklart over det niveau, hvor Kulturministeriets departement retningslinjer angiver, at overskri-delser skal begrundes og godkendes. Rigsrevisionen konstaterer, at der ikke var anført be-grundelser for det høje niveau ved regnskabsgodkendelsen. I 2 ud af 3 tilfælde var der ikkeindhentet alternative tilbud, så ministeriet kunne overveje forskellige muligheder for placerin-gen af de konkrete arrangementer.
14
HABILITETSFORHOLD, FAGLIGE BEGRUNDELSER OG OMKOSTNINGSNIVEAU FOR 5 KONKRETEARRANGEMENTER AFHOLDT PÅ AFUK PRODUKTIONSSKOLE
56. Gennemgangen af de 5 arrangementer underbygger Rigsrevisionens anbefaling fra no-vember 2012 om, at Kulturministeriet fremover bør skærpe opmærksomheden på at noterebegrundelser for væsentlige afvigelser fra de internt fastsatte retningslinjer for repræsenta-tionsudgifter, så det tydeligt fremgår, at der er taget skyldige økonomiske hensyn, og at derer indhentet flere tilbud.
Rigsrevisionen, den 13. marts 2013
Lone Strøm
/Morten Henrichsen