Kulturudvalget 2012-13
KUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1168999_0001.png

Folketinget dræber medborgeres forretninger.

Gennem 18 år har jeg overdænget Folketingets medlemmer med beviser på, at Folkeoplysningsloven medfører envoldsom konkurrence-forvridning over for private udøvere på fritidsmarkedet. Denne lov giver nemlig klubber ogforeninger gratis lokaler og/eller udendørsanlæg, direkte økonomisk tilskud til alle børn og unge under 25 år, samt i etvist omfang løn til underviseren. Som indehaver af en privatdrevet danseskole i Albertslund Centrum mærker jeg ogmin familie ligesom andre danseskoler i landet disse urimeligheder meget hårdt.Danseskolerne er noget af det eneste der er tilbage på fritidsmarkedet, som ikke kan få denne støtte.Her er der kun eleverne eller deres forældre til at betale de store udgifter, der er ved at drive en privat forretning,mens stort set samtlige andre fritidstilbud i Danmark er støttet af stat og kommune via Folkeoplysningsloven.For 40 år siden var der ca. 400 privatdrevne danseskoler i Danmark. Nu er der kun 72 tilbage samlet i vor interesse-organisation ”De Danske Danseskoler”, og stadig tvinges mange danseskoler til at måtte lukke, og ejere og ansattekastes ud i arbejdsløse. Hvad er det dog for et samfund, der fuldt bevidst byder deres borgere dette!Hvis vi som privat danseskole ønsker at knytte en danseklub til os, hvorved denne klub kan søge om støtte fraFolkeoplysningsloven, skal vi give driften af danseskolen fra os, da denne skal styres af en bestyrelse, som overtagerhele den daglige drift, og som har ret til at afskedige ejeren og underviserne, hvis man er utilfreds med disse.På samme måde kan de flytte danseskolen fra dens dyre lokaler til gratis lokaler stillet til rådighed af kommunen.Mange borgere har mistet deres privatdrevne danseskole på denne måde. Danseskolen er blevet til en danseklub.På en danseskole er man sikker på, at der findes undervisere som har en 3-årig faglig-pædagogisk uddannelse.I danseklubber er det ofte unge piger der underviser uden ret megen viden, om det de har med at gøre.Tænk hvis den lokale skotøjsforretning oplevede, at kommunen lige ved siden af åbnede en konkurrerende skotøjs-forretning, hvor kommunen betalte huslejen og alle driftsudgifter til el, varme, rengøring, forsikring mm, samtlønninger til de ansatte og yderligere gav et direkte beløb til alle børn og unge under 25 år til at handle i dennekommunale forretning. Hvilket ramaskrig ville der ikke lyde? Men det er den virkelighed danseskolerne lever med.Danseskolerne trues af danseklubber, der ofte er knyttet til Dansk Idrætsforbund og sportsdanseklubber samlet iDansk Sportsdanserforbund, men alle andre støttede fritidstilbud trækker også elever væk fra danseskolerne.Gennem 18 år har det ikke været muligt at få ændret noget trods mine utallige henvendelser sig til samtlige partier.Jamen har vi så ikke domstole for at få ændret på uretfærdigheder i samfundet?Jo, det troede jeg også engang på, men henvendelse til diverse advokater har ændret mit syn på dette.Det viser sig nemlig, at Kammeradvokaten med meget stor sandsynlighed indtræder i sagen og fører sagen for stat ogkommune. Han kan helt nægte os at føre sag mod stat og kommune, eller han kan ved at gå ind i sagen sørge for atder skal kastes voldsomt mange ressourcer ind. Vor nuværende advokat mener, at det vil blive meget svært for os atvinde sagen. Dette skyldes, at staten som udgangspunkt har meget vide rammer for at forvalte og udfærdige love.De privatdrevne danske danseskoler er simpelthen jaget vildt på fritidsmarkedet, for vor advokat mener et sagsanlægkan komme til at koste os op helt op mod 800.000 kr. – især hvis vi taber sagen som skal føres i landsretten, thi virisikerer ud over at betale vor egen advokat også at skulle betale alle sagsomkostninger incl. modpartens advokat.Så mange penge har ”De Danske Danseskoler” slet ikke.Det synes helt utroligt, at ingen af folketingets partier eller medlemmer har vilje til at gribe ind i disse forhold.Det burde være lovligt, at kunne knytte en klub eller forening til en privatdrevet danseskole, uden at en forenings-bestyrelse skal forhindre ejeren i fortsat at administrere sin egen forretning, og uden at bestyrelsen skal kunneafskedige ham og danseskolens undervisere. Kommunen bør alene føre kontrol med, at de tilførte midler benyttes tilat nedsætte danseskolens honorarer svarende til tilskuddet til gavn for brugerne af danseskolen.Dette kan ikke gøres inden for de rammer, der i øjeblikket er i folkeoplysningsloven, men man kunne jo moderniseredenne lidt og lave en tilføjelse om, hvordan loven fungerer i samarbejde med de privatdrevne danseskoler påfritidsmarkedet med støtte til husleje i egne eller lejede lokaler, samt støtte til medlemmer og undervisere.Når man via dette indlæg får viden om lovens skadelige virkninger, bør ethvert anstændigt medlem af folketingetarbejde for en lovændring, så lovens ødelæggende virkninger over for landets egne borgere straks stoppes.På et væld af andre områder ser vi samarbejde mellem offentlige og private tilbud.Hvorfor så ikke også på vores område, for at undgå at flere medborgere går fallit med deres forretning og drives ud iarbejdsløshed? Ved at bevare de privatdrevne danseskoler sikrer man også fremover et højt undervisnings-niveau forlandets danseglade børn og voksne. Undertegnede står altid til rådighed for dem der vil forsøge at hjælpe.Med venlig hilsen Tommy HavdrupDaglig leder af danseskole i Albertslund[email protected]Tlf. 40 51 08 12www.havdrupdans.dk