Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Spørgsmål 122
Offentligt
Finansministeren31. maj 2013
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:KOU alm. del
Spørgsmål 122
Regeringen, KL og Danske regioner blev i forbindelse med kommuneaftalenfor 2013 enige om at analysere mulighederne for en mere effektiv serviceringaf borgere, der henvender sig til det offentlige på telefon og mail, f.eks. ved ”atetablere et fællesoffentligt call center”, som det fremgår af Aftale om kommu-nernes økonomi for 2013, bilag 2.Er ministeren opmærksom på, at den påtænkte centralisering kan have f.eks.følgende negative konsekvenser:– at borgerne mister muligheden for gennem det lokale demokrati at få ind-flydelse på serviceniveauet,– at kommunerne generelt mister opgaver, og at der dermed bliver mindrekommunalt selvstyre,- at retssikkerheden antastes, da det bliver vanskeligtat håndtere komplekse sager i et kontaktcenter,– at det bliver dobbeltarbejde i forhold til kommunerne, der alligevel skalhåndtere borgerne?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Marlene Borst Hansenformand
1/1