Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1225810_0001.png
1225810_0002.png
1225810_0003.png
1225810_0004.png
DemTechCarsten SchürmannLeder af forskningsprojeketet DemTech8 Marts 2013
Lovforslaget, L132, er udformet af Økonomi- og Indenrigsministeriet efteren anmodning fra flere kommuner om at skabe juridiske rammer for forsøgmed e-valg. Kommunerne foreslog, at de ønskede forsøg blev gennemført itæt samarbejde med forskningsaktiviteterne i Demtech. I dette oplæg vil jegderfor fokusere på, hvordan Demtech kan bidrage i forhold til detforeliggende lovforslag.DemTech er et forskningsprojekt med base på IT-Universitetet i København,som arbejder med de sociale, administrative og tekniske aspekter iforbindelse med elektronisk valgteknologi. DemTech-projektet løber frem tiljuli 2016 og er primært finansieret af Det Strategiske Forskningsråd, hvilketgør os økonomisk uafhængige i forhold til fx Økonomi- ogIndenrigsministeriet. For at forklare, hvordan vi arbejder, vil jeg kortfortælle om tre forpligtelser i forhold til bevillingen fra Det strategiskeForskningsråd:For det første skal Demtech være et tværfagligt projekt. I praksis vil det sige,at vi ikke kun fokuserer på, om teknikken virker som tilsigtet i forhold tilsikkerhed og korrekthed. Vi undersøger fx også vælgernes tillid tilvalgteknologien – og vi tager i den forbindelse udgangspunkt i tilliden tilden nuværende valgproces. For det andet forventes det, at Demtech-projektets indflydelse når ud over de akademiske kredse; et mål, som jeg vilvove at påstå, at vi bl.a. indfrier ved at tale her i Landstingssalen i dag. Fordet tredje forventes det, at vi producerer resultater i verdensklasse. I denforbindelse vil jeg sige, at Demtech’s eksistens hviler på anbefalinger fra ogsamarbejder med en række internationale forskere, og at Demtech’sinternationale forskergruppe i vid udstrækning bliver brugt til at besvarespørgsmål om de tekniske, sociale og sikkerhedsrelaterede udfordringer,som er forbundet med en digitalisering af valghandlingen ogstemmeoptællingen.
I Demtech undersøger vi, hvilke mekanismer i den nuværende valgproces,som giver vælgerne tillid til at processen forløber som tilsigtet, fra valgetbliver udskrevet til valgresultatet er offentliggjort. Vi fokuserer på, om oghvordan disse mekanismer kan digitaliseres. Tømningen af valgurnerne,four-eye-principleog tilstedeværelsen af valgtilforordnede, som kankontrollere processen, er eksempler på, hvordan denne tillid bliver skabt. Iden forbindelse vil jeg gerne tilføje, at flere tillidsvækkende mekanismerallerede er blevet digitaliserede, fx registreringen af vælgerne, overførslen afstemmeoptællinger og den endelige stemmeoptælling. De i lovforslagetbeskrevne ambitioner om at undersøge, hvorvidt en digitalisering af flere afdisse mekanismer kan bidrage til en bedre valgproces, er selve kernen afDemTech’s forskningshypotese. DemTech har nemlig til formål atundersøge, om "Det er muligt at modernisere valgprocessen og samtidig tagehøjde for befolkningens tillid til troværdigheden af den anvendte teknologi."For at af- eller bekræfte hypotesen, er vi nødt til eksperimentere for at opnåen bedre forståelse af, hvordan en digitalisering egentlig vil påvirkevalgprocessen administrativt, forfatningsmæssigt, økonomisk, praktisk (hvorman opbevarer stemmemaskinerne) socialt og teknisk. Vigtigst er det, at vialle forstår, at det er vælgernes tillid, som er på spil, når vi diskuterervalgteknologi – og her taler jeg ikke kun om stemmemaskiner, men omvalgteknologi generelt.Mange lande har udført forsøg med digitalisering af stemmeafgivelsen, fxHolland, Storbritannien, Norge, Tyskland og USA. Flere lande har ogsåvalgt at implementere stemmemaskiner med begrænset succes. I Holland eralle aktiviteter med elektronisk stemmeafgivning fx blevet stoppet, bl.a.fordi man fandt det for risikabelt at outsource en så vital del af demokratiettil en enkelt leverandør. Hensigten med forsøgene i andre lande har ofteværet at undersøge, om og hvor godt et bestemt produkt virker, og hvordandet blev modtaget af vælgerne. Med baggrund i erfaringerne med e-valg iandre lande, konkluderer jeg, at det ikke er en optimal måde at digitaliserevalghandlingen på. Jeg tror, at de udenlandske erfaringer ville have væretbedre, hvis man havde inkluderet forskere og lavet videnskabeligeeksperimenter, som kunne undersøge, hvilken effekt valgteknologien har iforhold til demokratiet. Derfor vil jeg i den resterende del af mit oplægoverveje i hvilken udstrækning L-132 gør det muligt for DemTech og andreforskningsgrupper at udføre videnskabelige forsøg.
• Demtech havde håbet, at de første forsøg med e-valg ville blive ikke-bindende forsøg, men vil alligevel se frem til muligheden for at deltage ibindende forsøg som de er beskrevet lovforslaget, L-132.I bindende forsøg er det hele administrationen af valget og helevalgprocessen, som er genstand for forsøget. Forsøg af denne art er vigtigefor DemTech, fordi vælgernes tillid er forbundet med processen som helhed.• L-132 kræver, at forsøgene skal evalueres. Det er jeg helt enig i. For atopretholde den høje kvalitet i den nuværende valgproces, er det afgørende, atsucceskriterierne bliver beskrevet omhyggeligt og i god tid forud for ethvertforsøg på en sådan måde, at vi kan tage ved lære og revurderespecifikationskravene og udvikle nye forsøg til kommende valg.Jeg bemærker, at forsøgene og succeskriterierne ikke er detaljeret beskrevetlovforslaget.• L-132 er ikke specifik omkring, hvilke kvalitetsstandarder teknologien skalleve op til. Man vil kunne tilføje et simpelt krav om, at teknologien skalvære software-uafhængig. Software-uafhængighed er et internationaltanerkendt begreb, som betyder, at man kan spore, hvis der er software-fejl iet system. I forbindelse med et valgsystem vil software-uafhængighed fxkunne sikre, at man vil opdage, hvis skjulte fejl eller ændringer i softwarenhar betydning for valgresultatet.Jeg konstaterer, at disse og andre vigtige krav ikke er beskrevet ilovforslaget.• L-132 kræver en offentlig udbudsprocedure, hvilket gør det svært forDemTech at designe kravspecifikationer og succeskriterier og på samme tidproducere og eksperimentere med DemTech’s egne tekniske løsninger. Hvisvi i DemTech er med til at definere de kravspecifikationerne, vil vi ikkevære i stand til at bidrage med eksperimentelle systemer til forsøget, fordidet sandsynligvis vil blive diskvalificeret fra udbuddet på grund af eninteressekonflikt.Jeg erkender dog, at formuleringen af et offentligt udbud i L-132 kan værenødvendig på grund af EU-direktiver.Med dette oplæg, håber jeg at have vist, at det foreliggende lovforslag i envis udstrækning gør Demtech’s aktiviteter mulige, samtidig med at det på
nogle områder forhindrer Demtech i at bidrage optimalt til de forsøg, somkommunerne foreslog i deres anmodning til ministeriet. Jeg anbefaler derfor,at man inkluderer anbefalingerne i vores høringssvar i lovteksten.Jeg håber, at Demtech bliver inkluderet i den fremtidige proces. Demtechbidrager gerne i udviklingen, udførslen og evalueringen af de bindendeforsøg, såfremt lovforslaget L-132 bliver vedtaget.