Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Sagsnr.2012-01398Doknr.66664Dato6. marts 2013
Afgørelser på ansøgninger i 4. ansøgningsrunde i frikommuneforsøget samt enkelte ansøgninger fratidligere runder – fordelt på frikommuneOversigten på de følgende sider viser afgørelser på de i alt 83 forsøgsansøgninger, som frikommunerne har indsendt i 4. og sidste ansøgningsrunde.Eventuelle forudsætninger for en godkendelse samt begrundelser for afslag angives også i oversigten. Som det fremgår af tabel 1 nedenfor, imødekommes 53ansøgninger, hvilket svarer til to tredjedele af ansøgningerne. Derudover vurderes seks forsøgsansøgninger at kunne ske inden for gældende regler, herunderbl.a. som følge af generel regelforenkling.
Tabel 1. Status for frikommunernes 83 ansøgninger i 4. ansøgningsrundeHelt eller delvistimødekommet53Kræver ikkegodkendelse6Afslag24I alt83
Oversigten indeholder desuden afgørelser på en række ansøgninger fra tidligere ansøgningsrunder.Her er yderligere fem ansøgninger helt eller delvistimødekommet, mens tre ansøgninger er givet afslag.Ved spørgsmål vedrørende forudsætninger/begrundelser for imødekommelser/afslag henvises til det ansvarlige ministerium.
Fredensborg KommuneNr.1ForsøgFlytning af enker/enkemænd fra ægteparbolig påplejecenterMulighed for flytning af enker/enkemænd fraægteparbolig til ordinær pleje/ældrebolig på sammeplejecenterAfgørelseImødekommetBegrundelse/bemærkningerIndgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at forsøget alene omfatter nyevisitationer, således at beboerne er indforstået medbetingelserne fra start, samt at der gives et varselpå minimum 6 måneder. Endvidere forudsættes, atdet altid forsøges at flytte borgeren adfrivillighedens vej først. Borgeren skal i forbindelsemed opsigelsen have tilbud om flytning til enpassende plejebolig, der har tilsvarendehuslejeniveau som boligen, der fraflyttes.Kommunen afholder udgifter forbundet medflytningen af borgeren, og borgeren kompenseresfor tab af eventuelle indskud.Forsøget omfatter kun tilfælde, hvor kommunen erbåde myndighed og leverandør.Kan ikke imødekommes, idet der på detforeliggende grundlag efter Justitsministerietsvurdering ikke er tilstrækkeligt tungvejende grundetil at fravige samtykkekravet.Runde4Ansvarligt ministeriumMinisteriet for By, Boligog Landdistrikter
2
Indhentning af oplysninger uden samtykkeIndhentning af oplysninger vedrørende personer medsindslidelser, personer med et stof- eller alkoholmisbrugog personer med særlige sociale problemer, som ikke hareller ikke kan opholde sig i egen bolig, fra tidligerebopælskommune uden samtykkeKvalitetssikring af bevilling af høreapparaterMulighed for at en kommunalt ansat hørekonsulentkvalitetssikrer bevilling af høreapparater ud fra en fagligvurdering og anviser eventuelle alternative tekniskeløsninger
Afslag
4
Justitsministeriet
3
Afslag
Forsøget er ikke længere relevant, idet Folketingetden 19. december 2012 ved lov har vedtaget atsamle myndigheds- og finansieringsansvaret påhøreapparatområdet hos regionerne. De nye reglertrådte i kraft 1. januar 2013.
4
Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse
2
4
Motivationsydelse til ungeEtablering af en motivationsydelse svarende til SU til ungekontanthjælpsmodtagere mellem 25-29 år, der ikke haren uddannelse og er vurderet uddannelsesparate
Afslag
5
Uddannelsesvejledning for de 24-29-årigeMulighed for at kommunen uden at være forpligtet til detkan tilbyde uddannelsesvejledning til unge mellem 25-29-år via Ungdommens UddannelsesvejledningFlere praktikpladser til de ungeMulighed for, at kommunen kan finansierearbejdsgiverens lønudgift i forbindelse med praktikforløbsom led i en uddannelsesaftale for ungekontanthjælpsmodtagere under 30 år, der hargennemført ét eller flere grundforløb på en erhvervsskole,men som pga. særlige forhold ikke har kunnet finde enpraktik-eller elevplads
Kræver ikkegodkendelse
Kan ikke imødekommes af retssikkerhedsmæssigeårsager.Det bemærkes, at regeringen i sit udspil til enkontanthjælpsreform lægger op til at alle ungeunder 30 år skal have ret og pligt til uddannelse,samt at kontanthjælpsydelsen til deuddannelsesparate 25-29-årige nedsættes til SU-niveau.Kan ske inden for gældende regler.
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
6
7
DelvistIndgår også i forsøgstema om nytænkning af denImødekommet aktive beskæftigelsesindsats.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes bl.a., at forsøget afgrænses til ungeunder 25 år, der har modtaget kontanthjælp i ensammenhængende periode på mere end seksmåneder efter afsluttet grundforløb, og at den ungesom følge af særlige forhold har brug for særlighjælp til at få en elevplads.Det forudsættes, at kommunen afholder alleudgifter til forsøget.Endvidere forudsættes, at EU-reglerne omstatsstøtte overholdes, jf. de minimis ordningen.Udvidet praktik er vejen til uddannelseImødekommet Kræverforsøgsbekendtgørelse.Det forudsættes, at tilbud om virksomhedspraktikMulighed for at unge på kontanthjælp i matchgruppe 1 ogfortsat gives med henblik på at afdække ellerforsikrede ledige under 30 år kan komme ioptræne personens faglige, sociale eller sprogligevirksomhedspraktik i 13 uger frem for kun 4 ugerkompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål.
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Beskæftigelsesministeriet
3
8
9
10
Imødekommet Indgår også i forsøgstema om nytænkning af denaktive beskæftigelsesindsats.Kræver forsøgsbekendtgørelse.Det forudsættes, at en udvidet virksomhedspraktiketableres med udgangspunkt i borgerens forhold,og ikke med afsæt i virksomhedens forhold,herunder hensyn til vækstskabelse.Informeret samtykke til sundhedsaftaler på skolerImødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Mulighed for informeret, generelt samtykke til et barnsDet forudsættes bl.a., at forældremyndigheds-deltagelse i sundhedsplejens generelle service iindehaveren forudgående informeres omfolkeskolen (sundhedssamtaler, syns- og høreprøver mv.)tidspunkter for sundhedssamtaler og screenings-undersøgelser samt gives mulighed for at videregiverelevante helbredsoplysninger om barnet til desundhedspersoner, som skal udføresundhedssamtaler og screeningsundersøgelser.Forenkling af kontering af 0-14 års områdeledelserAfslagKan ikke imødekommes, idet forsøget indebærer, atMulighed for en samlet kontoplan i kommunernes budget-der ikke kan tilvejebringes landsdækkendeog regnskabssystem til daginstitutioner foroplysninger om kommunerens forbrug fordelt på0-14 årige, der er samlet i én områdeinstitutionforskellige formål til brug for opfølgning på bl.a.økonomiaftalen med kommunerne.
Udvidelse af virksomhedspraktikperiode fra 4-26 ugerMulighed for at forsikrede ledige ogkontanthjælpsmodtagere kan være i praktik i op til 26uger i udvalgte vækstvirksomheder, uden at den ledigeskal leve op til de eksisterende kriterier, der er fastsat forforlængelse af praktikperioder
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse
4
Økonomi-ogIndenrigsministeriet
Fredensborg Kommune – afgørelse på forsøg fra tidligere runderNr.11ForsøgDigitale blanketter 100 %Obligatorisk brug af digitale selvbetjeningsløsninger ikontakten mellem kommune og borgereAfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde1Ansvarligt ministeriumFinansministeriet m.fl.Imødekommet Indgår i forsøgstemaet om digitalisering.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.
4
Fredericia KommuneNr.1ForsøgFleksibilitet ved pasning i daginstitutionMulighed for udvidelse af åbningstiderne idaginstitutioner via 1) inddragelse af frivillige iforældrearrangeret pasning i kommunens lokaler, 2)ansættelse af ledige i løntilskud og/eller 3) øgetegenbetaling for de forældre, der benytter de udvidedeåbningstider (som tilkøbsydelse)AfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde4Ansvarligt ministeriumMinisteriet for Børn ogUndervisning samtBeskæftigelsesministerietImødekommet Forsøget imødekommes fsva. model 1 og 3.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven fsva. model 3.Det forudsættes bl.a., at den samlede ugentligeåbningstid opgjort i timeantal som fastsat i hverenkelt institution (opgjort pr. 1. januar 2013)fastholdes som minimum under heleforsøgsperioden, samt at private daginstitutionerogså får mulighed for at udføre forsøget.Derudover forudsætter godkendelsen afmodel 1bl.a., at de ansvarlige for den forældrearrangeredepasning omfattes af reglerne om indhentelse afbørneattester samt øvrig relevant lovgivning.Desuden skalkommunalbestyrelsenstilsynsforpligtelse idagtilbudsloven § 5 iagttages og udøves ioverensstemmelse med tilsynsforpligtelsen iretssikkerhedslovens § 16, jf. også den generelletilsynspligt efter servicelovens § 146.Endvidere forudsættes godkendelsen afmodel 3,atforældrebetalingsgrundlaget opgøres efter reglernei dagtilbudsloven, samt at den 100 procentforældrebetaling skal omfattes af ret til søskende-og fripladstilskud iht. reglerne i dagtilbudsloven ogdagtilbudsbekendtgørelsen.Model 2kan ikke imødekommes, idet forsøget medansættelse af løntilskudspersoner indebærer entilsidesættelse af merbeskæftigelseskravet, der hartil formål at sikre, at ledige i løntilskud ikkefortrænger ansatte på ordinære vilkår.
5
2
International Udskoling - undervisning på engelskMulighed for at der i folkeskolen kan undervises påengelsk i flere fag end ved hidtidige forsøg medengelsksproget undervisning i visse fag i udskolingen(7. klasse og frem)
3
ÅrgangsorganiseringMulighed for fleksibel holddannelse og årgangsklasserMomsfritagelse på caféerFritagelse for moms på kommunale caféer i tilknytning tilplejecentre og aktivitetscentre
Imødekommet Indgår også i samarbejdstemaet om kommunerneog vækstdagsordenen.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes bl.a., at der ikke kan undervises påengelsk i faget Dansk, samt at eleverne undervises idansk i et sådant omfang, at de kan aflægge deobligatoriske test og afgangsprøver på dansk.Endvidere forudsættes, at lærerne beherskerengelsk på mindst linjefagsniveau, samt at elevernepå skolen skal have mulighed for at vælgefolkeskolens almindelige, dansksprogedeundervisningstilbud.Imødekommet Kopiforsøg. Godkendelsen er afsendt.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
4
Ministeriet for Børn ogUndervisningSkatteministeriet
4
5
6
Forsøget vil være i strid med EU-reglerne, jf.Skatterådets afgørelse (SKM2010.639.SR ), derfastslår, at en generel momsfritagelse af salg tilældre over 65 på kommunale plejecentre vil være istrid med momssystemdirektivets artikel 134.TilkøbImødekommet Kopiforsøg. Ansøgningen behandles aktuelt i SIMmed henblik på den konkrete godkendelse, jf.Tilkøbsydelser inden for madservice, praktisk hjælp ogfrikommunelovens særlige bestemmelser vedr.personlig plejeansøgning om forsøg med tilkøbsydelser.Differentierede muligheder for afvikling af forebyggendeImødekommet Det forudsættes, at borgere over 75 år, der aktivthjemmebesøgudtrykker ønske herom, kan få et årligtMere fleksible rammer for afvikling af forebyggendeforebyggende hjemmebesøg, samt at borgernehjemmebesøg for borgere over 75 år, herunder mulighedoplyses herom.for at samtalerne kan foregå andre steder end i borgerenshjem, samt mulighed for at aftale med borgeren, at næstebesøg finder sted efter to år frem for årligt
Afslag
4
4
Social- ogIntegrationsministeriet
4
Social- ogIntegrationsministeriet
6
7
Manglende fleksibilitet i centrene anvendelse af deImødekommet Kopiforsøg.afgiftsfrie busserUdvidet anvendelse af plejehjemmenes og ældrecentrenesafgiftsfrie/nedstolede busserManglende fleksibilitet i centrene anvendelse af deafgiftsfrie busser - udvidet modelMulighed for at kommunens afgiftsfrie busser, herundernedstolede busser, kan anvendes af alle kommunensinstitutioner, fx både ældrecentre og børnehaverAfslagKan ikke imødekommes, idet forsøget omhandlerudvidelse af registreringsafgiftslovens fritagelse forplejehjemsbusser til også at gælde øvrigeinstitutioner, hvilket indebærer en økonomisk fordelfor frikommunen på statens bekostning.
4
Skatteministeriet
8
4
Skatteministeriet
7
Gentofte* og Gladsaxe** KommunerNr.1ForsøgEtablering af sociale tilbud efter serviceloven i almeneboligerEtablering af sociale tilbud efter serviceloven i almeneboliger ved dispensation fra kravet om adskillelse mellembotilbud og boligafdeling, dispensation fra kravet omdeponering efter lånebekendtgørelsen ved indgåelse aflejemål og nærmere regulering af visse lejeretlige forhold(fastsættelse af leje, kommunen som lejer, lejlighed medfællesarealer mv.)AfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde4Ansvarligt ministeriumMinisteriet for By, Boligog Landdistrikter samtØkonomi- ogIndenrigsministerietDelvistIndgår i kommende lovforslaget om ændring af lovimødekommet om frikommuner. Kommunerne vil kunne lejelokalerne som et erhvervslejemål baseret på enbalanceleje med tillæg af den bortfaldneydelsesstøtte til boligerne. Lejeforholdet ophørerved udløb af forsøgsperioden. Forinden kankommunalbestyrelsen og udlejer aftale om etnormalt lejeforhold skal oprettes, eller om detteskal ske efter reglerne om udslusningsboliger.Forsøget kan ikke imødekommes for den del, dervedrører dispensation fra kravet om deponeringefter lånebekendtgørelsens regler, idet dette vil givefrikommunen væsentlige økonomiske fordele.AfslagKan ikke imødekommes af retssikkerhedsmæssigeårsager.
2
Udvidet mulighed for midlertidigt tilskud til husleje tilborgere i en visiteret boligMulighed for at kommunen kan yde midlertidigtøkonomisk tilskud til betaling af husleje til personer medbetydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne som ledi visitation til at nyt tilbud, fx opgangsfællesskab elleregen bolig med den nødvendige støtte
4
Social- ogIntegrationsministeriet
3
Større fleksibilitet i centres anvendelse af afgiftsfrieImødekommet Kopiforsøg.busserUdvidet anvendelse af plejehjemmenes og ældrecentrenesafgiftsfrie/nedstolede busser
4
Skatteministeriet
8
4
Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol-og stofmisbrugFritagelse fra krav om, at borgere skal kunne kommeanonymt i alkoholbehandling, således at der gælderensartede regler for ambulant behandling for alkohol- ogstofmisbrug§ 95, stk. 3 BPA-ordning med valg mellem enkeltsumeller døgnpladsMulighed for, at støtte til brugere af BPA ordning, hvornærtstående passer borger med svær psykisk eller fysiskfunktionsnedsættelse, gives som enten 1) udbetaling afenkeltsum svarende til døgninstitutionsplads inkl. relevanttilbud administreret af den nærtstående eller 2)døgninstitutionsplads inkl. relevant tilbud – efterborgerens eget valgInformeret samtykke til tandbehandlingerFritagelse fra krav om informeret samtykke tiltandundersøgelser, forebyggende og almindelig kendtesimple tandbehandlinger i børnetandplejen, herunderfyldninger, lakeringer, røntgen og flourbehandlingNye fag og nye tiderFritagelse fra kravene til timefordeling, så fag kanplaceres på andre år og med et andet timetal endministeriets timefordelingsplan samt mulighed for at slåfag sammen
Imødekommet Kopiforsøg. Det forudsættes, at borgerens ret til fritvalg af behandlingssted opretholdes.
4
Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse
5
Afslag
Kan ikke imødekommes, idet forsøget vurderes atindebære en risiko for, at nogle borgere vil blivevæsentligt underkompenseret.
4
Social- ogIntegrationsministeriet
6
7
DelvistKopiforsøg, der dog er udvidet til også at omfatteImødekommet fyldninger, lakeringer, røntgen og flourbehandling.Den udvidede version af forsøget kan ikkeimødekommes af hensyn til forældremyndigheds-indehaverens mulighed for at følge med i og udøveindflydelse på barnets tandplejemæssige forhold.Imødekommet Kopiforsøg. Godkendelse er afsendt.
4
Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
9
8
Nye prøveformerNye prøveformer i folkeskolen, således at 9. klassetrininddeles i kvartalsvise fagblokke med afsluttendeevaluering/prøve og tværfagligt samspil efterfølgende
9
Udvidet adgang til holddannelseUdvidet adgang til løbende og skiftende holddannelse ifolkeskolen (min. 2 årlige holddannelser pr. år pr. skole)baseret på fx interesser, faglige kompetencer, socialerelationer mv.
Kan ikke imødekommes, idet forsøget, hvoreleverne prøves i samtlige fag, må vurderes sommeget omfattende i forhold til, hvordanfolkeskolensafsluttende prøver tilrettelægges i dag,herunder bl.a. at en tilrettelæggelse af skoleåret, såundervisningen i bestemte fag afsluttes inden for etkvartal, markant reducerer muligheden for, ateleverne kan anvende og udbygge deres tilegnedekundskaber gennem arbejde med tværgåendeemner og problemstillinger, og der brydes dermedmed en væsentlig intention i folkeskoleloven.Forsøget vil endvidere kræve særlig håndtering vedefterfølgende optagelse på ungdomsuddannelser.Imødekommet Kopiforsøg. Godkendelse er afsendt.
Afslag
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
10
Generel tilladelse til nedsivning af overfladevand fraImødekommet Det forudsættes, at der opstilles en rækkeboliger i områder, som er velegnede til nedsivning,standardvilkår i forskriften, som sikrer mod generfastsættes i kommunalt regulativ, forskrift eller lignendefor naboer eller andre, fx dimensioneringskrav,Mulighed for, at kommunen kan fastsætte nærmereyderligere afstandskrav eller lignende.regler for generel tilladelse til nedsivning af overfladevandfra boliger i nærmere afgrænsede områder, når vissebetingelser er opfyldt, herunder fx at tagmaterialet ikkeafgiver forurenende stoffer, og at afstandskravene tilvandløb, søer mv. er overholdt
4
Miljøministeriet
10
11
Fleksibel idrætsundervisning i udskolingen*Friere rammer for idrætsundervisningen i 7.-9. klasse medøget valgfrihed, specialisering og fleksibel planlægning ogafvikling af idrætcamp med kortere intensive forløb iudvalgte idrætsgreneLokalt forankret skolebestyrelse*Lokalt forankret skolebestyrelse med inddragelse aflokalsamfundet, fx frivillige, bedsteforældre, lokalevirksomheder og ungdomsuddannelserØget fokus på individuelle læringsmål*Øget fokus på individuelle læringsmål, herunder friererammer for udarbejdelsen af elevplaner,kontaktmedarbejder i stedet for klasselærer og friererammer for anvendelse af minimumstimetalletKarakterer i alle fag fra 6. klasse*Mulighed for karaktergivning i alle fag fra 6. klasse
Imødekommet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
12
Imødekommet Kopiforsøg. Godkendelse er afsendt.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
13
Imødekommet Det forudsættes, at kommunen tager højde forsvage elevers behov og udfordringer.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
14
Imødekommet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
15
9. klasse - et afslutnings- og overgangsår*Mulighed for opdeling af 9. klasse i hhv. et afslutnings- oget overgangssemester med henblik på en bedreforberedelse af eleverne til ungdomsuddannelse,herunder at 1) afgangsprøven flyttes fra maj til januar, 2)andre faggrupper inddrages i undervisningen iovergangsåret og 3) evt. fravigelse afminimumstimetallene
Imødekommet Forsøget indgår også i forsøgstemaet om nyeløsninger i folkeskolen.Det forudsættes, at folkeskolens minimumstal ikkefraviges, samt at forsøgets samlede prøvekonceptkan godkendes af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
11
16
Lovdispensation fra tilsynsforpligtelsen i dagtilbud*Mulighed for tilsyn i dagtilbud med fokus på effekten afde pædagogiske indsatser og det enkelte barns opnåedekompetencer, herunder delegation af den nuværendekommunale forpligtelse til at føre tilsyn med fx de fysiskerammer til den enkelte dagtilbudsleder
17
Forenkling af regler om brugerbetaling formiljøgodkendelse og miljøtilsyn efter lov ommiljøbeskyttelse og lov om miljøgodkendelse mv. afhusdyrbrug*Indførelse af faste årlige gebyrer i form af enabonnementsordning for forskellige typer af gebyrpligtigevirksomheder for miljøgodkendelse og miljøtilsyn frem fornuværende timebetalingsordningUdvidelse af nærmiljøet: Store skoledistrikter*Mulighed for samling af skoledistrikter i ét stortskoledistrikt, hvor eleverne fordeles efter fastlagteobjektive kriterier, hvor forældrenes prioritering, søskendegaranti og geografisk nærhed er de bærendefordelingskriterier
18
DelvistForsøget imødekommes for den del, der vedrørerimødekommet samarbejde med forældrebestyrelsen om tilsyn medeffekten af de pædagogiske indsatser via anmeldte,uanmeldte og fokuserede tilsyn.Forsøget kan ikke imødekommes for den del, dervedrører delegation af forpligtelsen til at føre tilsynmed fx de fysiske rammer mv., idet en begrænsningaf kommunens tilsyn med det enkelte dagtilbud ikkevurderes at være foreneligt med formålet medtilsynsforpligtelsen, herunder at sikre, atkommunens tilbud gives i overensstemmelse medlovgivningen på området, og at dagtilbudsydelsen eri overensstemmelse med det serviceniveau,kommunalbestyrelsen har besluttet.DelvistForslaget kan imødekommes så vidt, at der indføresimødekommet et fast gebyr pr. godkendelse/tilsyn, hvorsammenhængen mellem ydelse og gebyrfastholdelse. En abonnementsordning, hvorvirksomhederne/husdyrtyperne betaler et fast årligtabonnement uanset om de modtager ydelser ellerej, kan ikke imødekommes, idet ordningenindebærer en fravigelse af princippet om, atforureneren betaler.Imødekommet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
4
Miljøministeriet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
12
19
Fritagelse for myndighedsbehandling jævnførnaturbeskyttelseslovens § 3 i tilfælde, hvor der alleredeforeligger en pleje- eller udviklingsplan, der beskriverindgrebet*Fritagelse for myndighedssagsbehandling efternaturbeskyttelseslovens § 3, hvor der allerede foreliggeren pleje- eller udviklingsplan, der beskriver pleje- ogdriftstiltagKommunal indgriben uden borgeres samtykke i tilfælde,hvor borger lever i egen bolig under forhold, der er tilfare for borger selv eller naboer**Mulighed for at kommunen i helt særlige tilfælde kanmidlertidigt flytte en borger fra sin bolig mod borgerensvilje, såfremt boligen eller indretningen heraf vurderes atudgøre en sundheds- eller brandrisiko for borgeren ellernaboerFravigelse af godkendelsesordningen til almeneboliger**Mulighed for at kommunens godkendelsesberegning vedanvisning af almene boliger kan baseres på etbruttolejeprincip frem for nettolejeprincippet, således atgodkendelsen baseres på den reelle husleje for lejemåletMadordning i indskolingen**Obligatorisk forældrebetalt madordning for børn i 0.-2.klasse, hvor skole og hovedparten af forældrene kanstøtte tiltaget
Imødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at miljøministeren kan fastsættenærmere krav til tilblivelsen af og indholdet ikommunens pleje- eller udviklingsplaner.Internationale naturbeskyttelsesområder (Natura2000) kan ikke omfattes af forsøget.AfslagForsøget kan ikke godkendes afretssikkerhedsmæssige årsager.Det vurderes således, at der inden for gældenderegler efter lov om byfornyelse og udvikling ermulighed for at flytte borgere fra deres bolig,såfremt kommunen vurderer, at denne udgør ensundheds- eller brandrisiko. Ministeriet for By Boligog Landdistrikter vil informere kommunen nærmereherom.Forslaget kan ske inden for gældende lovgivning.
4
Miljøministeriet
20
4
Social- ogIntegrationsministerietsamt Ministeriet for By,Bolig og Landdistrikter
21
Kræver ikkegodkendelse
4
Ministeriet for By, Boligog Landdistrikter
22
Afslag
Kan ikke imødekommes, idet forsøget kan indebærevæsentlige påtvungne merudgifter for forældrene.Forsøget vurderes således at kunne indebæreproblemstillinger ift. grundlovens § 76 om gratisundervisning.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
13
Gentofte og Gladsaxe Kommuner – afgørelse på forsøg fra tidligere runderNr.23ForsøgFælles UngestrategiMulighed for samordning af indsatsen for unge uden enungdomsuddannelse mellem bl.a. skoleområdet,socialområdet, beskæftigelsesområdet,ungdoms-uddannelserne, Ungdommens Uddannelsesvejledning,SSP, jobcentrene m.fl. herunder mulighed for udvekslingaf personoplysninger uden samtykke, samkøring af data,underretningspligt for en række aktører mv.AfgørelseAfslagBegrundelse/bemærkningerForsøget indgik i et udredningsarbejde, hvorkommunen har bidraget med supplerendeoplysninger. Det har dog ikke inden for tidsrammenværet muligt på det foreliggende grundlag atvurdere, hvad der mere konkret skal etablereshjemmel til.Runde1Ansvarligt ministeriumØkonomi- ogIndenrigsministeriet
14
Odense KommuneNr.1ForsøgFritagelse fra halvårsregnskabetForenkling af de indholdsmæssige krav til aflæggelsen afhalvårsregnskabet, herunder fritagelse for krav om, atoplysningerne skal indberettes på funktionsniveau, samtfor krav om periodiseringEtablering af frizoneMulighed for, at et specifikt erhvervsområde i Odense kanomdannes til et bolig- og serviceområde med integrationaf de eksisterende udvalgsvarebutikker i området,herunder etablering afet nyt administrationsgrundlag, dermuliggør udvidelse af eksisterende udvalgsvarebutikkerStyrket hverdagsliv via styrkelse af familie og netværkMulighed for at yde bedre støtte til nærtstående, somhjælper med at passe en plejekrævende borger og dermedreducerer de kommunale udgifter til pleje, fx i form afbefordringsgodtgørelse og evt. hotelophold for tilrejsendepårørende eller ”opladningsrejse” til ægtefællerBedre udnyttelse af botilbud og plejeboligerMulighed for at opsige beboere i botilbud og plejebolig,herunder efterlevende ægtefæller, når det vurderes, attilbuddet ikke længere matcher borgerens behov på grundaf forbedring eller forværringAfgørelseDelvistimødekommetBegrundelse/bemærkningerKopiforsøg. Det forudsættes, at kommunen tilDanmarks Statistik indberetter regnskabet opgjortpr. 30. juni, og at der til Økonomi- ogIndenrigsministeriet på overordnet niveauindberettes forventede nettoserviceudgifter ognettoudgifter til overførsler.Kan ikke imødekommes, idet forsøget indebærer,at administrationen af tilladelser til butikker kanske uden det fornødne plangrundlag. Forsøgetvurderes således at kunne have væsentlige ogblivende konsekvenser for handelslivet på Fyn, deri forvejen er forholdsvis koncentreret i OdenseKommune.Det forudsættes, at den plejekrævende borger fården nødvendige hjælp og pleje, herunder i deperioder, hvor den pårørende er forhindret i athjælp i forbindelse med fx aflastning, samt atplejeforholdet er baseret på frivillighed.Runde4Ansvarligt ministeriumØkonomi- ogIndenrigsministeriet
2
Afslag
4
Miljøministeriet
3
Imødekommet
4
Social- ogIntegrationsministeriet
4
Imødekommet
Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes bl.a., at forsøget alene omfatternye visitationer, således at beboerne er indforståetmed betingelserne fra start, samt at der gives etvarsel på minimum 6 måneder. Endvidere afholderkommunen udgifter forbundet med flytningen afborgeren, og borgeren kompenseres for tab afeventuelle indskud.Forsøget omfatter kun tilfælde,hvor kommunen er både myndighed ogleverandør.
4
Social- ogIntegrationsministerietsamt Ministeriet for By,Bolig og Landdistrikter
15
5
Elektronisk oversigt over private firmaerMulighed for på en kommunal hjemmeside at informereom private firmaer, der leverer hjælp, som ikke er omfattetaf de kommunale ydelser, herunder fx snerydning,havehjælp mv.Større fleksibilitet i anvendelsen af afgiftsfrie busserUdvidet anvendelse af plejehjemmenes og ældrecentrenesafgiftsfrie/nedstolede busserFritagelse for varighedsregler LAB §§ 34, 35 og 44 stk. 1,nr. 1Visse forsikrede ledige og kontanthjælpsmodtagere kanmodtage tilbud om vejledning mv. i op til 13 uger i førsteledighedsperiodeFritagelse for regler om tilbud - ret og pligt samtsammenhængende forløb på minimum 2 ugerFriere rammer for forsikrede ledige ogkontanthjælpsmodtageres udsendelse i aktiveringstilbud –tidspunkt og varighed, herunder fritagelse for regler omtilbud samt om sammenhængende forløb på minimum 2ugerRådighed og sanktionMulighed for at samme sagsbehandler træffer afgørelseom, at en borger skal i tilbud, og evt. afgørelse omsanktion ved udeblivelseFleksibel skolestartMulighed for løbende skolestart ved rullende indskoling ialdersintegrerede klasser, således at forældre ikke kankræve skolestart 1. august det år, barnet fylder 6 år
Kræver ikkegodkendelse
6
Imødekommet
Forsøget kan iværksættes inden for gældenderegler under forudsætning af, at der er fri og ligeadgang for alle private aktører til at bliveopskrevet på oversigten på kommunenshjemmeside for at sikre, at ordningen ikke får enkonkurrenceforvridende effekt.Kopiforsøg.
4
Erhvervs- ogVækstministeriet
4
Skatteministeriet
7
Imødekommet
Kopiforsøg. Forsøget er allerede imødekommetmed bekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2012.
4
Beskæftigelsesministeriet
8
Imødekommet
Kopiforsøg. Forsøget er allerede imødekommetmed bekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2012.
4
Beskæftigelsesministeriet
9
Imødekommet
Kopiforsøg. Forsøget er allerede imødekommetmed bekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2012.
4
Beskæftigelsesministeriet
10
Imødekommet
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
16
11
Brobygning på produktionsskolerneEtablering af brobygningsforløb til folkeskoleelever påproduktionsskolerne, herunder at produktionsskolernemodtager samme taxameterbetaling, somungdomsuddannelserne, der tilbyder brobygningsforløb
Afslag
Kan ikke imødekommes, idet forsøget vurderes atindebære merudgifter for staten.
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
OdenseKommune – afgørelse på forsøg fra tidligere runderNr.12ForsøgObligatorisk digitaliseringObligatorisk brug af digitale selvbetjeningsløsninger ikontakten mellem kommune og borgereDigital sagsgang ved indhentning af børneattester ogafgivelse af erklæringer på foreningsområdetMulighed for digital sagsgang ved indhentning afbørneattester hos RigspolitietAfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde1Ansvarligt ministeriumFinansministeriet m.fl.Imødekommet Indgår i forsøgstemaet om digitalisering.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Imødekommet Forslaget forventes imødekommet generelt for allekommuner med færdigudviklingen ogimplementeringen af Rigspolitiets igangsatte IT-projekt ”Digitale straffeattester”, der sigter på, atvirksomheder og organisationer mv. skal kunnebestille og modtage bl.a. børneattester digitalt iløbet af 2. halvår af 2013. Forsøg vurderes såledesikke relevant.Imødekommet Indgår i forsøgstemaet om digitalisering.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.
14
1
Justitsministeriet
13
Digital sagsbehandling på midlertidige og enkeltståendeydelser efter servicelovens § 83Mulighed for automatisk sagsbehandling og tildeling afmidlertidige og enkeltstående ydelser efter servicelovens§ 83 via obligatorisk digitalt ansøgningsskemaUddannelse i centrum – brug af uddannelsespålæg foralle unge under 30 årUdvidelse af målgruppen for uddannelsespålægget,således at også de 25-30-årige omfattes
3
Social- ogIntegrationsministeriet
15
Afslag
Kan ikke imødekommes af retssikkerhedsmæssigeårsager.Det bemærkes, at regeringen i sit udspil til enkontanthjælpsreform lægger op til at alle ungeunder 30 år skal have ret og pligt til uddannelse,samt at kontanthjælpsydelsen til de uddannelses-parate 25-29-årige nedsættes til SU-niveau.17
3
Beskæftigelsesministeriet
Odsherred KommuneNr.1ForsøgForsøg med fælles solcelleanlæg i Odsherred KommuneMulighed for fælles solcelleanlæg, der kan producere el tilflere matrikler, på en enkelt matrikel inden fornettomåleordningen, for fx borgere, foreninger ogkommunenAfgørelseAfslagBegrundelse/bemærkningerKan ikke imødekommes, idet forsøget vil givefrikommunen samt borgere og foreningerøkonomiske fordele på bekostning af staten. Detbemærkes, at der aktuelt er nedsat et udvalgbestående af KEBMIN, SKM og MBBL, der bl.a. skalgive mulighed for fælles solcelleanlæg ved almentboligbyggeri.Runde4Ansvarligt ministeriumSkatteministeriet
2
Fritagelse for opkrævning af byggesagsgebyr for særligeaktørgrupperFritagelse for opkrævning af byggesagsgebyr for udvalgteansøgere, fx almennyttige nonprofit foreninger somidrætsforeninger, festivaller mv.Ansættelse af dimitterede lærere til dagpengesatsMulighed for at dimitterende lærere kan ansættes ikommunen til dimittend dagpengesatsen med optjeningaf dagpengeret
Imødekommet
4
Klima-, Energi- ogBygningsministeriet
3
Afslag
Kan ikke imødekommes, idet der ikke er tale omansættelse på sædvanlige løn- ogansættelsesvilkår. Forsøget vil endvidere brydemed et helt grundlæggende princip om, at ledigeikke kan genoptjene dagpengeretten på baggrundaf støttet beskæftigelse.
4
Beskæftigelsesministeriet
18
Vejle KommuneNr.1ForsøgFritagelse fraudarbejdelse af ligestillingsredegørelserAfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde4Ansvarligt ministeriumMinisteriet for Ligestilling ogKirkeØkonomi- ogIndenrigsministerietImødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.
2
3
Enstrengede kvartalsopfølgninger for udgiftsudviklingenDelvistDet forudsættes, at kommunen påpå det specialiserede socialområdeimødekommet administrativt niveau indberetterregnskabsoplysninger mv. på det specialiseredeFritagelse for udarbejdelse af og indberetning afsociale område. Oversigter, der forelægges forenstrengede kvartalsopfølgninger for udgiftsudviklingenkommunalbestyrelsen, kan ske efterpå det specialiserede områdekommunens model.Dialog i øjenhøjde - inddragelse af borgerens netværkImødekommetMulighed for systematisk inddragelse af borgerensnetværk i drøftelsen af borgerens situation ogudarbejdelse af plan for indsatsen, herunder mulighed forat yde økonomisk kompensation til netværket iforbindelse med at afhjælpe borgerens problemTransportgodtgørelse - fra 2 til 1 regelEnsretning af reglerne om befordringsgodtgørelse for allemålgrupper omfattet af §§ 82-83 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, så godtgørelsen gives som enkilometertakst for daglig transportafstand over 12 kmmed et loft svarende til billigste offentlige transportRehabilitering - effekt frem for lov og proceskravFritagelse fra regler vedrørende rehabiliteringsteams, jf.FØP/FLEKS-reformen, herunder fritagelse fra reglerne om1) sammensætningen af deltagere irehabiliteringsteamet, fx deltagelse afsundhedskoordinator fra Regionen, samt 2) at lægefagligassistance, som fx speciallægeattester, kun kan ske viasundhedskoordinatoren i den kliniske funktion.AfslagKan ikke imødekommes, idet forsøget vedrørerborgerens ret til økonomiske ydelser.
4
4
Social- ogIntegrationsministeriet
4
4
Beskæftigelsesministeriet
5
Afslag
Forsøget indgår også i forsøgstemaet omnytænkning af den aktive beskæftigelsesindsats.Kan ikke imødekommes, idet forsøget vurderesat være modstridende med intention i reformenaf førtidspension og fleksjob om at sikre enmere hensigtsmæssig brug af sundhedsfagligeressourcer, herunder at borgerne sikres ensamlet indgang til sundhedsvæsenet.
4
Beskæftigelsesministeriet
19
6
Seniorjob i private virksomhederMulighed for etablering af seniorjob i privatevirksomheder med årligt statstilskud på ca. 130.000 kr.som supplement til kommunernes gældende forpligtelsetil at ansætte ledige i seniorjob med samme statstilskud
7
Resultatbaseret løntilskud til kontanthjælpsmodtagere iprivate virksomhedscentreGraduering af løntilskuddet til private arbejdsgivere ivirksomhedscentre, således at der i starten af et forløbydes et stort tilskud og længere i forløbet et mindretilskud
8
Iværksætterforløb i egen virksomhedMulighed for at nye iværksættere kan deltage i op tilyderligere 12 ugers individuelt iværksætterforløb efteretablering af selvstændig virksomhed, dvs. efterregistrering i CVR, hvorefter iværksætteren ellers ikkelængere er berettiget til indsatser
Imødekommet Indgår også i forsøgstema om nytænkning af denaktive beskæftigelsesindsats.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at frikommunen fortsat eradministrativ ansvarlig myndighed, herunderudbetaler det årlige statstilskud tilvirksomhederne, der har ansatte i seniorjob.Endvidere forudsættes, at EU-reglerne omstatsstøtte overholdes, jf. de minimisforordningen.Imødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at forsøget administreres ioverensstemmelse med EU-reglerne ombruttostøtteintensitet, herunder at der skalforetages en forholdsvis beregning afstøtteintensiteten, hvis ansættelsen varermindre end et år.Imødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at kommunen afholder alleudgifter til iværksætterforløbet, og at forløbetikke gives som led i en jobplan.Endvidere forudsættes, at EU-reglerne omstatsstøtte overholdes, jf. de minimisforordningen.
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Beskæftigelsesministeriet
20
9
Forenkling af godkendelseskravene ved praktik ogløntilskudsansættelser i virksomhedscentreneMulighed for at indgå partnerskabsaftaler med privateog offentlige virksomheder om etablering af et påforhånd aftalt antal beskrevne løntilskudsjob og/ellervirksomhedspraktikker, som permanent står til rådighedfor jobtræning af ledige m.fl.Uddelegering af kompetence til at sende forslag tiltillæg til spildevand i offentlig høringUddelegering af kompetence til at sende forslag til tillægtil spildevandsplan i offentlig høring fra kommunal-bestyrelsentil forvaltningen i ukomplicerede tilfældeFritagelse fra at skulle meddele dispensation til nybebyggelse som opføres som lavenergibebyggelse ifjernvarmeområderFritagelse fra kommunens pligt til at meddeledispensation fra tilslutningspligten til nylavenergibebyggelse i eksisterende fjernvarmeområdereller nye områder, hvor fjernvarmeforsyninger rentabelEt halvt års gratis opstart i eksisterende kommunaltiværksættermiljø for perspektivrige iværksættereMulighed for at kommunen kan tilbyde perspektivrigeiværksætterelokaler i kommunens eksisterendeiværksættermiljøer, hvor huslejen det første halve år ergratis
Kræver ikkegodkendelse
Forsøget indgår også i forsøgstemaet omnytænkning af den aktive beskæftigelsesindsats.Kan ske inden for gældende regler, idet detforudsættes, at partnerskabsaftalerneoverholder de eksisterende rammer ogbetingelser for virksomhedsrettede tilbud,herunder rimelighedskravet ogmerbeskæftigelseskravet.
4
Beskæftigelsesministeriet
10
Imødekommet
4
Miljøministeriet
11
Afslag
Kan ikke imødekommes, idet forsøget indebæreren pligt for borgerne til at tilslutte sigfjernvarme.
4
Klima-, Energi- ogBygningsministeriet
12
Imødekommet Forsøget indgår også i forsøgstemaet omkommunerne og vækstdagsordenen.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at EU-reglerne om statsstøtteoverholdes, jf. de minimis forordningen.
4
Erhvervs- ogVækstministeriet
21
13
Iværksætterfond med kommunale og private midlerMulighed for at kommunen sammen med privatebidragydere kan medfinansiere en iværksætterfond, deryder lån eller indskudskapital i størrelsesordenen 50-200.000 kr. til lokale iværksættere med vækstpotentiale,der ikke kan opnå finansiering via banker mv.Lånet/indskudskapitalen ledsages af rådgivning fra etkompetent panel af virksomhedsrådgivereEtablering af energilaug med henblik på fremme afenergirigtig adfærdMulighed for etablering af energilaug mellem lokalevirksomheder med ikke-afgiftsbelagt salg afoverskudsvarme med henblik på fremme af energirigtigadfærdLedige kommunale lokaler i centerbyerne skal kunneanvendes til at understøtte lokalt iværksætteriMulighed for, at kommunen i en tidbegrænset periodekan stille ledige kommunale lokaler i centerbyerne oglanddistrikterne gratis til rådighed i op til et år forperspektivrige iværksættere fra nærmiljøet i forbindelsemed afklaringsfasen eller opstart af virksomheden
Afslag
Forsøget indgår også i forsøgstemaet omkommunerne og vækstdagsordenen.Kan ikke imødekommes, idet forsøget vurderesat indebære væsentlige konkurrenceforvridendeeffekter.
4
Erhvervs- ogVækstministeriet
14
Afslag
Kan ikke imødekommes pga. EU-regler, jf. rådetsdirektiv 2003/96/EF, der indebærer enharmonisering af energiafgifterne i EU.
4
Skatteministeriet
15
Imødekommet Forsøget indgår også i forsøgstemaet omkommunerne og vækstdagsordenen.Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at EU-reglerne om statsstøtteoverholdes, jf. de minimis forordningen.
4
Erhvervs- ogVækstministeriet
22
VejleKommune – afgørelse på forsøg fra tidligere runderNr.16ForsøgFælles planer i fælles sagerMulighed for udarbejdelse af fælles planer for socialtudsatte borgere, der modtager indsats i bådevoksenservice, Familieafdelingen og påarbejdsmarkedsområdet, herunder fravigelse af reglerneom indholdet i forskellige lovpligtige planer samt om brugaf arbejdsevnemetoden – med borgerens samtykke tiludveksling af oplysningerAfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde1Ansvarligt ministeriumSocial- ogIntegrationsministeriet, samtBeskæftigelsesministerietDelvistDet forudsættes, at borgeren i det konkreteimødekommet tilfælde giver udtrykkeligt samtykke til atfællesoplysninger frit kan udveksles mellemenheder, som behandler sager i relation til enafgrænset lovgivning, herunder at oplysningerkan sammenstilles i et nyt fælles IT-system.Den del af forsøget, der vedrører udarbejdelseaf ressourceprofiler efter arbejdsevnemetoden,kan ikke imødekommes, idet dette vurderes atvære modstridende med intentionerne ireformen af førtidspension og fleksjob.
23
Vesthimmerlands Kommune – afgørelse på forsøg fra tidligere runderNr.1ForsøgFrikommune madserviceMulighed for at ældre borgere kan bestille mad frakommunens (private) madleverandør uden forudgåendevisitationAfgørelseAfslagBegrundelse/bemærkningerKan ikke imødekommes, idet forsøget vurderesat have konkurrenceforvridende effekter. Idetforsøget indebærer salg til private, herunder tilborgere, der ikke nødvendigvis modtagerpraktisk hjælp eller personlig pleje efterservicelovens § 83, vurderes forsøget heller ikkeat falde ind under forsøgsordningen medtilkøbsydelser.Runde1Ansvarligt ministeriumSocial- ogIntegrationsministeriet
24
Viborg KommuneNr.1ForsøgAfgørelseBegrundelse/bemærkningerRunde4Ansvarligt ministeriumBeskæftigelsesministerietNørremarken som socialøkonomisk virksomhedImødekommet Kræver ændring af vejledning.Det forudsættes, at EU-reglerne om forbud modMulighed for at drive specialiserede psykiatrifagligestatsstøtte overholdes.enheder med beskyttet beskæftigelse som ”socialeøkonomiske virksomheder”, dvs. som rentabel virksomhedmed fokus på at oprettet jobs på særlige vilkår for borgeremed psykosociale handicapUdvidet brobygning til unge flygtninge under 30 årMulighed for 6 ugers brobygningsforløb påerhvervsrettede ungdomsuddannelser for alle ungeflygtninge under 30 årUdvidet uddannelsespålæg til unge under 30Udvidelse af uddannelsespålægget til at omfatte alle ungeunder 30 år, herunder også mulighed for at pålæggeunge, som ikke er uddannelsesparate, at deltage i fxvirksomhedspraktik, højskoleophold, brobygningsforløbmv.AfslagKan ikke imødekommes, idet forsøget vurderesat medføre merudgifter for staten.
2
4
Ministeriet for Børn ogUndervisning
3
4
Fritagelse for fremmøde kontanthjælp uansetmålgruppeMulighed for at kontanthjælpsmodtagere kan tilmelde sigsom ledig til Jobcentret digitalt uden efterfølgendefremmøde med henblik på visitering og indplacering imatchgruppen
Kan ikke imødekommes afretssikkerhedsmæssige årsager.Det bemærkes, at regeringen i sit udspil til enkontanthjælpsreform lægger op til at alle ungeunder 30 år skal have ret og pligt til uddannelse,samt at kontanthjælpsydelsen til deuddannelsesparate 25-29-årige nedsættes til SU-niveau.Imødekommet Kræver forsøgsbekendtgørelse.Det forudsættes at kommunen selv finansiererog udvikler en it-løsning. Kommunen skalendvidere være opmærksom på, at der forsatskal indberettes data om den aktive indsats ihenhold til databekendtgørelsen (BEK nr. 33430/03/2012). Den it-løsning som kommunen vilopbygge skal derfor tage højde herfor.
Afslag
4
Beskæftigelsesministerietsamt Ministeriet for Børn ogUndervisning
4
Beskæftigelsesministeriet
25
5
Reduktion i antallet af planerUddannelsesplaner, integrationskontrakt, jobplan ogsygeopfølgningsplan afløses af system med aktuelle fakta(uddannelse, erfaring, økonomi mv.), aktuelle aftaler medborgeren og journal med baggrundsoplysninger oghistorik
6
Dispensation i forhold til forholdstallet mellem ordinærtansatte og personer i virksomhedspraktik og løntilskud ifrivillige foreningerFritagelse fra kravet om et rimeligt forhold mellemordinært ansatte og personer i virksomhedspraktik ogløntilskud i frivillige foreningerIndhentning og brug af oplysninger fra Sundhed.dk i enhelhedsorienteret indsats på tværs af sundheds- ogbeskæftigelsesområderneMulighed for at kommunen med borgerens samtykke kanindhente oplysninger på individniveau fra Sundhed.dk tilbrug for en helhedsorienteret indsats på tværs afsundheds- og beskæftigelsesområderneNye forlængelsesmuligheder - sygedagpengeNye forlængelsesmuligheder i sygedagpengesager,således at kommunen får mulighed for at udbetale enydelse til alvorligt syge personer, hvis sygedagpengeophører på grund af varighedsbegrænsningen
7
Imødekommet Det forudsættes, at kommunen selv finansiererog udvikler en it-løsning. Det forudsættes,forsøget etableres, så det kan rummes ind forden gældende vejledningslov, herunderforarbejderne til denne, samt at der forsatindberettes data om den aktive indsats ihenhold til databekendtgørelsen (BEK nr. 33430/03/2012), hvilket en it-løsningderfor skaltage højde for.Endelig forudsættes, at der ikke må behandlesfølsomme personoplysninger uden personenssamtykke.Imødekommet Kræver forsøgsbekendtgørelse.Forsøget imødekommes, således at udsatteledige kan gives mulighed for at afprøve ogudvikle kompetencer i frivillige foreninger, vedat kommunen kan give tilbud om vejledning ogopkvalificering bestående af særligt tilrettelagteforløb i frivillige foreninger.Kræver ikkeForsøget vurderes at kunne gennemføres indengodkendelse for gældende regler, dog forudsat, 1) at dettydeliggøres for borgeren, hvad der givessamtykke til, og hvordan oplysningerneanvendes, og 2) at Sundhed.dk ikke pålæggesekstra arbejde og omkostninger.
4
Beskæftigelsesministerietsamt Ministeriet for Børn ogUndervisning
4
Beskæftigelsesministeriet
4
Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse
8
Imødekommet Det forudsættes, at kommunerne afholder alleudgifter til den forlængede forsørgelsesydelse.Det forudsættes yderligere, at ydelsen holdesuden for sygedagpengesystemet.
4
Beskæftigelsesministeriet
26
9
Nye afgørelsesbreve med fokus på rehabilitering/retningImødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affor indsatsenfrikommuneloven.Mulighed for, at kommunerne i afgørelser om § 83 og §For at sikre borgerens86 hjælp i stedet for at beskrive bevilgede ydelser,retssikkerhedskalkommunalbestyrelsen bl.a.beskriver borgerens udviklingsmål ud fra borgerensredegøre for, hvordan borgeren inddrages iaktuelle og forventede tilstand samt formål med hjælpen.fastlæggelsen af egne udviklingsmål, samt forEndvidere mulighed for fravigelse af krav om skriftlighvordan det sikres, at borgeren ved en eventueloplysning ved mindre, ikke begunstigende justeringer ianke af afgørelsen kan få de fornødneydelserne, hvor borgen ikke kan forventes at opleve enoplysninger om mål, indhold og omfang af denforringelse af funktionsniveauethjælp, der er truffet afgørelse om.Fritagelse fra at foretage en konkret og individuelvurdering af, hvilken brystprotese der er bedst egnet ogbilligst, samt tilladelse til at fastsætte et tilskudsbeløb tilkøb af brystproteserFastsættelse af et fast tilskudsbeløb til køb afbrystproteser frem for at foretage en konkret ogindividuel vurdering af, 1) hvilken brystprotese der erbedst egnet og billigst, og 2) hvornår der er behov forudskiftningSygeplejersker må opbevare, medbringe og indgive ikkecpr.-bundet medicin efter en læges ordinationMulighed for at sygeplejersker kan opbevare, medbringeog indgive bestemte ikke cpr-bundet medicintyper, derkun kan gives efter en læges ordinationHjemmesygeplejersker kan ordinere håndkøbsmedicinMulighed for at hjemmesygeplejersker kan ordinere vissetyper håndkøbsmedicinImødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at kommunalbestyrelsenredegør for, hvordan forsøgsordningentilrettelægges, herunder hvordan det årligetilskud beregnes.
4
Social- ogIntegrationsministeriet
10
4
Social- ogIntegrationsministeriet
11
Afslag
Forsøget kan ikke imødekommes afpatientsikkerhedsmæssige hensyn, idet detindebærer, at sygeplejersker stiller diagnose ogigangsætter lægemiddelbehandling med depræparater, der medbringes/opbevares.Forsøget kan ikkeimødekommes afpatientsikkerhedsmæssige hensyn. Somalternativ til sygeplejerskers ordination afhåndkøbslægemidler kan lægen ordinererelevante præparater efter behov med henblikpå hjemmesygeplejens administration.
4
Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse
12
Afslag
4
Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse
27
13
Fritagelse fra at foretage en konkret og individuelvurdering af, hvilken paryk der er bedst egnet og billigst,samt tilladelse til at fastsætte et tilskudsbeløb til køb afparykFastsættelse af et fast tilskudsbeløb til køb af parykkerfrem for at foretage en konkret og individuel vurdering af,1) hvilken paryk der er bedst og billigst, og 2) hvornår derer behov for udskiftningØget rum for politisk ledelse - Fritagelse fra udarbejdelseaf kommunal kvalitetskontrakt ogopfølgningsredegørelse
Imødekommet Indgår i kommende lovforslag om ændring affrikommuneloven.Det forudsættes, at kommunalbestyrelsenredegør for, hvordan forsøgsordningentilrettelægges, herunder hvordan det årligetilskud beregnes.
4
Social- ogIntegrationsministeriet
14
Kræver ikkegodkendelse
Forsøget er imødekommet ved generelregelforenkling, idet Folketinget den 11.december 2012 ved lov har vedtaget at afskaffekravet om kommunale kvalitetskontrakter. Denye regler trådte i kraft 1. januar 2013.
4
Økonomi- ogIndenrigsministeriet
28