Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1210811_0001.png
1210811_0002.png
EnhedFVJURA,ForvaltningsjuraSagsbehandlerDEPMKGKoordineret med
Notat til Folketingets Kommunaludvalg om indhold afændring af vederlagsbekendtgørelsenVed lov nr. 1252 af 18. december 2012 om ændring af bl.a. kommunestyrelseslovenfik økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler, der giverkommunalbestyrelserne mulighed for at beslutte at yde vederlag til næstformænd iudvalg og til anden næstformand for kommunalbestyrelsen.I forlængelse heraf har Økonomi- og Indenrigsministeriet udstedt bekendtgørelse nr.57 af 22. januar 2013 om ændring af bekendtgørelse om vederlag, diæter, pensionm.v. for varetagelsen af kommunale hverv, der udmønter de ovenfor nævnte bemyn-digelser. Ændringerne i vederlagsbekendtgørelsen indebærer følgende:1.Kommunalbestyrelserne får mulighed for at yde et særligt vederlag til næstformændforøkonomiudvalget, stående udvalg og særlige udvalg nedsat efter § 17, stk. 4 og 5, ilov om kommunernes styrelse samt for magistratsstyrede kommuner tillige for fasteudvalg.Vederlæggelse af næstformænd i udvalg skal i kommuner med almindeligt udvalgssty-re ske inden for rammerne af den eksisterende samlede pulje til udvalgsvederlag ogudvalgsformandsvederlag. I kommuner med magistratsstyre eller udvalgsstyre meddelt administrativ ledelse, hvor udvalgsformændenes vederlag er reguleret særskiltuden nogen pulje, skal vederlæggelse af næstformænd i udvalg ske inden for de eksi-sterende rammer for udvalgsvederlag til menige udvalgsmedlemmer.Vederlaget til en næstformand for et udvalg fastsættes som en procentdel af vederla-get til formanden for kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune og kan højstudgøre indtil 40 pct. af dennes vederlag. I kommuner med magistratsstyre kan veder-lag til en næstformand for et fast udvalg dog højst udgøre indtil 10 pct. af vederlaget tilformanden for kommunalbestyrelsen, hvilket svarer til det gældende maksimum forvederlag til de enkelte formænd for de faste udvalg i magistratsstyrede kommuner.Vederlag til næstformænd skal, bortset fra vederlag til næstformændfor særlige ud-valgnedsat efter § 17,stk. 4 eller 5, i lov om kommunernes styrelse, fastsættesi kom-munens styrelsesvedtægt.2.Som en konsekvens af, at der nu skabes mulighed for at beslutte at vederlægge enudvalgsnæstformand med et fast vederlag, foretages samtidig en ændring af veder-lagsbekendtgørelsens § 10, 1. pkt.Ændringen indebærer, at det fremover vil være en betingelse for, at en næstformandkan modtage funktionsvederlag som udvalgsformand, at næstformanden konstituerespå grund af formandens fravær i en periode på mindst 2 uger. Det vil altså ikke længe-re være tilstrækkeligt, at næstformanden blot fungerer som formand i en periode påmindst 2 uger. Ændringen sikrer samtidig et klarere retsgrundlag for adgangen til funk-
Sagsnr.2012-03078Doknr.56665Dato04-02-2013
tionsvederlag. Bestemmelsen føres herved indholdsmæssigt tilbage til retstilstandenfør ændringen af vederlagsbekendtgørelsen i 2005, der i praksis har givet anledning tiltvivlsspørgsmål.3.Endelig indebærer ændringerne i vederlagsbekendtgørelsen, at alle kommunerfremover får mulighed forat beslutte at yde vederlag til både første og anden vice-borgmester. I de kommuner, hvor der er valgt både en første og en anden viceborg-mester, og hvor kommunalbestyrelsen ud fra de lokale forhold finder, at de forpligtel-ser, der følger af hvervet som anden viceborgmester, berettiger til et fast årligt veder-lag, vil kommunalbestyrelsen således med forslaget få frihed til at træffe beslutningom et sådant vederlag.Eventuel vederlæggelse af anden viceborgmester skal ske inden for den eksisterendeøkonomiske ramme for vederlæggelse af første viceborgmester. Det vil være op tilden enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der lokalt er ønske om og behov forat vederlægge kommunalbestyrelsens anden viceborgmester, og i givet fald, hvordanden samlede ramme på 10 pct. af borgmestervederlaget skal fordeles mellem de toviceborgmestre.Der sker ikke nogen ændring af bestemmelsen i vederlagsbekendtgørelsen om, atBorgerrepræsentationen i Københavns Kommune kan beslutte at vederlægge bådeførste og anden viceborgmester med et vederlag til hver på indtil 15 pct. af borgmeste-rens vederlag.
2