Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 163
Offentligt
EnhedVALG-ENH,ValgenhedenSagsbehandlerDEPMP/NNMKoordineret med
ForslagtilLov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg afdanske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale ogregionale valg(Ændring af afstemningsstedfor vælgere med handicap m.v.)§1I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 11. februar 2013, somændret ved lov nr. 158 af 20. februar 2013 og § 4 i lov nr. 647 af 12. juni2013,foretages følgende ændringer:
Sagsnr.2013-07004Doknr.124989Dato13-09-2013
1.Efter§47 indsættes:»§ 47 a.En vælgerkan efter ansøgning afgive sin stemme på valgdagen på et an-det afstemningssted i opstillingskredsen i sin bopælskommune end det, vælgeren ertilknyttet i henhold til valglisten, jf. § 18, såfremt ændringen af afstemningssted er be-grundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Stk. 2.Ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemningssted i opstillings-kredsen i bopælskommunen skal indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen tilkommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune, der træffer afgørelse om, hvor-vidt betingelserne i stk. 1er opfyldt. Hvis otte dage før valgdagen er en lørdag ellersøndag eller anden helligdag, fremrykkes ansøgningsfristen til den umiddelbart forud-gående hverdag, som ikke er en lørdag.Ansøgning kan tidligst indgives, når valget erudskrevet, og skal indgives forud for hvert valg til Folketinget.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal sørge for, aten vælger,hvis ansøgning i henholdtil stk. 1 er imødekommet, slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren op-rindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på det afstemningssted, som vælgereneroverført til.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om ændring afafstemningssted for vælgere med handicap, nedsat førlighed og lignende, herunderregler for udformning, indgivelse og behandling af en ansøgning om ændring af af-stemningssted.«2.I§ 54, stk. 4,1. pkt.,ændres »der er nævnt i stk. 1« til: »der er nævnt i stk. 2«.3.I§99, stk. 1,ændres »jf. dog stk. 2 og 3.« til:»jf. dog stk. 2-4.«4.I§ 99indsættesefter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.En vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme på afstemningsdagenpå et andet afstemningssted i sin bopælskommune, end det, vælgeren er tilknyttet i
Version: 06.09.13
henhold til valglisten, jf. § 96,såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet ivælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende. § 47 a, stk. 2-4, finder tilsvaren-de anvendelse med de ændringer, der følger af afstemningens karakter.Ansøgningkan dog tidligst indgives 4 uger før afstemningsdagen.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§2I lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelsenr. 126 af 11. februar 2013, foretages følgende ændringer:
1.I§25, stk. 1,indsættes efter »stk. 2«:»og 3«2.I§ 25indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.En vælger kan efter ansøgning afgive sin stemme på valgdagen på et an-det afstemningssted i sin bopælskommune, end det, vælgeren er tilknyttet i henhold tilvalglisten, jf. § 14, såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i vælgerenshandicap, nedsat førlighed eller lignende. § 47 a, stk. 2-4, i lov om valg til Folketingetfinder tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følger af valgets karakter. An-søgning kan dog tidligst indgives 4 uger før valgdagen.«Stk.2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.§3I lov om kommunale og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 127 af 11. februar2013, foretages følgende ændringer:1.Efter§ 53 indsættes:»§ 53 a.En vælgerkan efter ansøgning afgive sin stemme på valgdagen på et an-det afstemningssted i sin bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henhold tilvalglisten, jf. § 8, såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet i vælgerenshandicap, nedsat førlighed eller lignende.Stk. 2.Ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemningssted i bopæls-kommunen skal indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen til kommunalbestyrel-sen i vælgerens bopælskommune, der træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne istk. 1 er opfyldt. Ansøgning kan tidligst indgives 4 uger før valgdagen og skal indgivesforud for hvert valg til kommunalbestyrelser og regionsråd.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at en vælger, hvis ansøgning i hen-hold til stk. 1 er imødekommet, slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgerenoprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valglisten på det afstemningssted, som vælgeren eroverført til.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om ændring afafstemningssted for vælgere med handicap, nedsat førlighed og lignende, herunderregler for udformning, indgivelse og behandling af en ansøgning om ændring af af-stemningssted.«2.I§ 60, stk. 4,1. pkt.,ændres »der er nævnt i stk. 1« til: »der er nævnt i stk. 2«.
§4Loven træder i kraft den 1. marts 2014.2
Version: 06.09.13
Bemærkninger til forslagetAlmindelige bemærkningerIndhold
1. Indledning2. Baggrunden for lovforslaget3. Gældende regler for stemmeafgivning for vælgere med handicap, nedsatførlighed eller lignende3.1. Afstemning på afstemningsdagen3.1.1. Tilgængelige afstemningssteder3.1.2. Afgivelse af stemme umiddelbart uden for stemmelokale og hjælp tilstemmeafgivning i øvrigt.3.2. Brevstemmeafgivning for vælgere med handicap, nedsat førlighed ellerlign.3.2.1. Brevstemmeafgivning i borgerservicecentre m.v.3.2.2. Brevstemmeafgivning i visse boliger og boformer efter serviceloven ogboliglovgivningen3.2.3. Brevstemmeafgivning i vælgerens eget hjem3.3. Optagelse på valglisten og tilhørsforhold til ét bestemt afstemningssted4. Lovforslagets indhold4.1. Forslag om, at vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignendekan ændre afstemningssted efter ansøgning til bopæls- eller opholdskommunen4.1.1. Personkreds4.1.2. Hvilket andet afstemningssted kan vælgeren overføres til?4.1.3. Tidsfrister for ansøgning4.1.4 Ansøgning forud for hvert valg4.1.5. Slettelse fra den hidtidige valgliste og optagelse på en ny valgliste4.1.6. Bemyndigelsesbestemmelse4.2. Forslag om lovteknisk ændring af henvisning i reglerne ombrevstemmeafgivning i eget hjem5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
1. IndledningMed lovforslaget får vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende mulighedfor efter ansøgning at blive overført til et andet afstemningsstedend det, de er tilknytteti henhold til valglisten. Det nye afstemningssted skal ved folketingsvalg ligge i sammeopstillingskreds i kommunen og skal ved folkeafstemninger, Europa-Parlamentsvalgog kommunale og regionale valg ligge i kommunen. Ændringen af afstemningsstedskal være begrundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2014.2. Baggrunden for lovforslagetØkonomi- og Indenrigsministeriet søger til stadighed og i dialog med handicaporgani-sationerne at forbedre tilgængeligheden til valghandlingen for vælgere med handicap.Forslaget er en udmøntning af denne dialog og følger desuden op på FolketingetsKommunaludvalgs beretning til B 74, forslag til folketingsbeslutning om øget tilgænge-3
Version: 06.09.13
lighed i forbindelse med deltagelse i demokratiet, fra folketingsåret 2012/13. Udvalgetkonstaterer heri bl.a., at der fortsat er mange muligheder for at forbedre demokratiet,så det bliver mere tilgængeligt for borgere med handicap i overensstemmelse medFN's handicapkonvention, f.eks. i forhold til stemmehemmelighed og adgang til af-stemningssteder.Vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende skal så vidt muligt have mulig-hed for at afgive deres stemme på samme måde som andre vælgere.Det er imidlertid ikke alle kommuner, der råder over et tilstrækkeligt antal egnede loka-ler med handicapvenlige adgangsforhold, som kan anvendes som afstemningssteder.Kommunerne benytter derfor i dag en række lokaliteter, som ikke er handicaptilgæn-gelige. Vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende, som ikke eller kunmed stort besvær kan bevæge sig ind i stemmelokalet,har derfor mulighed forenten atafgivestemme umiddelbart uden for stemmelokalet f.eks. i en bil parkeret ved afstem-ningsstedet -en såkaldt »vognstemme« - eller for at brevstemme f.eks. i eget hjem.Der henvises til afsnit 3.1.1.Efter de gældende regler har vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignendeikke mulighed for at ændre afstemningssted, og således til- eller fravælge et afstem-ningssted på grund af særlige forhold, der gør sig gældende eller ikke gør sig gæl-dende, på dette afstemningssted.Baggrunden for lovforslaget er at give en sådan mulighed. Regeringen ønsker såledesat supplere de eksisterende muligheder for vogn- og brevstemmer med en mulighedfor, at en vælger med handicap, nedsat førlighed eller lignende selv kan vælge atstemme på det afstemningssted i kommunen, som har de bedste faciliteter og/ellerydre rammer i forhold til vælgerens behov i forbindelse med stemmeafgivningen.Der kan således være en række forhold, som gør sig gældende på ét afstemningsstedmen ikke på et andet afstemningssted, som har betydning – positivt eller negativt – forvælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende, når de skal afgive deresstemme på valgdagen. Det kan f.eks. være tilstedeværelsen på ét eller flere udvalgteafstemningssteder af et separat særlig lydtæt stemmerum, hvor bl.a. blinde og svag-synede vælgere kan afgive deres stemme, uden at der er risiko for, at andre kan høre,hvad der bliver sagt. Det kan endvidere være særligt gode lysforhold, benyttelse af ethæve/sænkebord i et særligt stemmerum til glæde for vælgere i kørestol m.v., ellertilstedeværelsen af handicaptoiletter. Kommunen vil på vælgerens forespørgsel kunneyde vejledning herom.3. Gældende regler for stemmeafgivning for vælgere med handicap, nedsat førlighedeller lignende3.1. Afstemning på afstemningsdagen3.1.1. Tilgængelige afstemningsstederDet følger af valglovgivningen, at kommunalbestyrelsen skal sørge for lokaler til af-stemningen samt det fornødne antal stemmerum og stemmekasser. Der henvisestilfolketingsvalglovens § 45, stk. 2, 1. pkt., der i kraft af henvisningsbestemmelsen ifolketingsvalglovens § 99, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeaf-stemninger og i kraft af henvisningsbestemmelseni Europa-Parlamentsvalglovens §25, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg,samt til den kommunale ogregionale valglovs § 51, stk. 2, 1. pkt.Der stillesikke i valglovgivningen krav om, at de afstemningssteder, kommunerne be-nytter ved folketingsvalg, folkeafstemninger, Europa-Parlamentsvalg og kommunaleog regionale valg, skal være indrettet med henblik på at øge den fysiske tilgængelig-hed for vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende. Ministeriet anfører4
Version: 06.09.13
imidlertid i sine vejledninger til kommunerne om afholdelse af valg og folkeafstemnin-ger, at kommunalbestyrelsen, når den udpeger de bygninger/lokaler, der skal brugestil afstemningen, skal tage hensyn til, at lokalerne så vidt muligt skal være tilgængeligefor kørestolsbrugere og andre bevægelseshæmmede.Endvidere anfører ministeriet i vejledningerne om afholdelse af valg og folkeafstem-ninger, at der på hvert afstemningssted (i hvert afstemningslokale) skal være indrettetet stemmerum, hvor der er plads til,at der ud over vælgeren kan opholde sig to hjæl-pere, når en vælger har brug for hjælp til at afgive sin stemme. Det angives endvidere,at det særlige stemmerum så vidt muligt skal være stort nok til, at der ud over to hjæl-pere er plads til en vælger i kørestol, jf. bl.a. vejledning nr. 9458 af 29. august 2013om afholdelse af kommunale og regionale valg tirsdag den 19. november 2013, afsnit7.1.1.3.1.2. Afgivelse af stemme umiddelbart uden for stemmelokale og hjælp til stemmeaf-givning i øvrigt.Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignendeikke kanbevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet,kan efter de gældende reglerforlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen. Der kan i den forbindelse ske de nød-vendige lempelser i den foreskrevne fremgangsmåde for stemmeafgivning. En vælgerskal herunder, hvis det er nødvendigt, gives mulighed for at afgive stemme umiddel-bart uden for stemmelokalet, f.eks. i en bil parkeret ved afstemningsstedet (såkaldtvognstemme).I givet fald må en stemmeseddel og en transportabel stemmekassebringes ud til vælgeren.Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende i øvrigt ikkekan foretage stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, kan forlange fornødenhjælp til stemmeafgivningen. Hjælp til stemmeafgivning ydes af to valgstyrere ellertilforordnede vælgere (eller af en valgstyrer eller tilforordnet vælger og en person derer udpeget af vælgeren selv).Der henvises til folketingsvalglovens § 49, stk. 1 og 2,der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 99, stk. 1, gældertilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbe-stemmelsen i Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, gælder tilsvarende for Euro-pa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs § 55, stk. 1.3.2. Brevstemmeafgivning for vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lign.Vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende kan brevstemme efter de al-mindelige brevstemmeafgivningsregler, hvorefter enhver vælger kan brevstemme ienhver kommune her i landet, jf. herom under afsnit 3.2.1. Endvidere gælder der nog-le særlige ordninger for brevstemmeafgivning bl.a. for vælgere, der bor eller opholdersig i en række boliger og boformer efter serviceloven og boliglovgivningen, herunder ipleje- og ældreboliger, samt for vælgere, der på grund af sygdom eller manglendeførlighed ikke vil kunne møde frem på afstemningsstedet og derfor kan søge om atbrevstemme i eget hjem, jfr. herom under afsnit 3.2.2. hhv. 3.2.3.Ved brevstemmeafgivning skal vælgere, der ønsker hjælp til at udfylde stemmesedleneller udfylde og underskrive følgebrevet elleri øvrigt ønsker hjælp til brevstemmeafgiv-ningen, ydes den fornødne hjælp af den eller de stemmemodtagere, brevstemmenafgives til. Ud over stemmemodtageren eller i stedet for den ene af disse kan vælge-ren forlange hjælp til brevstemmeafgivningen af en person, der er udpeget af vælge-ren selv. Reglerne om hjælp til brevstemmeafgivningen gælder generelt og gældersåledes bl.a. også brevstemmeafgivning i borgerservicecentre mv., brevstemmeafgiv-ning i visse boliger og boformer efter serviceloven og boliglovgivningen samt brev-stemmeafgivning i hjemmet.Der henvises til folketingsvalglovens § 61, stk. 4,der i kraftaf henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarendefor grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen iEuropa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 6, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs § 66, stk. 4.5
Version: 06.09.13
3.2.1. Brevstemmeafgivning i borgerservicecentre m.v.For så vidt angår den almindelige brevstemmeafgivning på borgerservicecentre oglignendeanfører ministeriet i sine vejledningerom afholdelse af valg og folkeafstemnin-ger, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis et eller flere af de steder i kommunerne,hvor enhver vælger kan brevstemme, er indrettet således, at lokalerne, herunder evt.stemmerum eller enkeltstående pulte, er tilgængelige for kørestolsbrugere og andrestærkt bevægelseshæmmede.Endvidere anfører ministeriet i omtalte vejledninger, at det vil være hensigtsmæssigt,hvis der på et eller flere af de steder i kommunerne, hvor enhver vælger kan brev-stemme, indrettes et stemmerum, hvor der er plads til, at tre personer kan opholde sigsamtidig. Stemmerummet skal have plads til, at der ud over vælgeren kan opholde sigto stemmemodtagere eller en stemmemodtager samt en personligt valgt hjælper, nåren vælger har brug for hjælp til at afgive sin stemme, og skal være stort nok til, at derud over de to hjælpere er plads til en vælger i kørestol, jf. for eksempel vejledning nr.9458 af 29. august 2013 om afholdelse af kommunale og regionale valg den 19. no-vember 2013, afsnit. 8.2.3.Brevstemmeafgivning på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstem-me, f.eks. på borgerservicecentrene og lignende, kan efter behov ske uden for brev-stemmeafgivningsstedets lokaler, f.eks. på parkeringspladsen ved borgerservicecen-teret, biblioteket eller lign. (»vognbrevstemme«). En vælger har dog ikke krav på atkunne brevstemme uden for brevstemmeafgivningsstedets lokaler, jf. bl.a. vejledningnr. 9458 af 29. august 2013 om afholdelse af kommunale og regionale valg den 19.november 2013, afsnit. 8.2.4.Brevstemmeafgivning på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstem-me, f.eks. på borgerservicecentrene og lignende, kan ved folketingsvalg ske de sidste3 uger før valgdagen, dog senest næstsidste søgnedag før valgdagen, jf. folketings-valglovens § 56, ved folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg ske de sidste 3måneder før afstemningsdagen, dog senest næstsidste søgnedag før afstemningsda-gen, jf. folketingsvalglovens § 100, stk. 4 og Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk.2, 1. pkt., og ved kommunale og regionale valg ske fra den 3. tirsdag i august måned ivalgåret, dog senest lørdagen før valgdagen, jf. den kommunale og regionale valglovs§ 62.3.2.2. Brevstemmeafgivning i visse boliger og boformer efter serviceloven og boliglov-givningenVælgere, som bor eller opholder sig i visse boformer og boliger efter lov om socialservice og boliglovgivningen,herunder i pleje- og ældreboliger, kan brevstemme i bo-formen eller boligen. Der henvises til folketingsvalglovens § 54, stk. 2, der i kraft afhenvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende forgrundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Eu-ropa-Parlamentsvalgloves § 26, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg,samt til den kommunale og regionale valglovs § 60, stk. 2.Bestemmelserne omfatter bl.a. plejehjem og beskyttede boliger, plejeboliger, ældrebo-liger og boformer for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særli-ge sociale problemer m.v.Brevstemmeafgivning i de nævnte boformer og boliger kanske inden for de sidste 3 uger før valgdagen, dog senest næstsidste søgnedag førvalgdagen, jf. folketingsvalglovens § 56, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i fol-ketingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeaf-stemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves §26, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, hhv. sidste lørdag før valg-dagen, jf. den kommunale og regionale valglovs § 62, 1. pkt. For en nærmere angi-vendel af disse boliger og boformer gælder dog, at kommunalbestyrelsen kan beslut-te, at brevstemmeafgivning i stedet skal ske efter reglerne om brevstemmeafgivning ihjemmet, jf. afsnit 3.2.3. nedenfor.6
Version: 06.09.13
3.2.3. Brevstemmeafgivning i vælgerens eget hjemVælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke vil kunne møde frempå afstemningsstedet, kan brevstemme i hjemmet, medmindre de har mulighed for atstemme i en af de boliger eller boformer, der er nævnt i folketingsvalglovens § 54, stk.2, jf. folketingsvalglovens § 54, stk. 4, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folke-tingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeaf-stemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves §26, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt i den kommunale ogregionale valglovs § 60, stk. 2, jf.den kommunale og regionale valglovs § 60, stk. 4.Anmodning om at brevstemme i hjemmet skal indgives til opholdskommunen senestkl. 18 tolv dage før valgdagen. Hvis tolv dage før valgdagen (ved folketingsvalg, folke-afstemninger og Europa-Parlamentsvalg) er en lørdag eller søndag, forlænges fristenfor at indgive anmodning om at brevstemme i hjemmet til førstkommende mandag kl.12. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en senere frist for indgivelsen af anmodnin-gen om at brevstemme i hjemmet, dog senest næstsidste søgnedag på valgdagen.Der henvises til folketingsvalglovens § 54, stk. 4, 2.-5. pkt., der i kraft af henvisnings-bestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovs-umiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 26, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samttil den kommunale og regionale valglovs § 60, stk. 4, 2.-5. pkt.Brevstemmeafgivning i vælgerens hjem kan ske inden for de sidste 3 uger før valgda-gen, dog senest næstsidste søgnedag hhv. sidste lørdagfør valgdagen. Der henvisestil folketingsvalglovens § 56,der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglo-vens § 100, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og ikraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 26, stk. 1, gældertilsvarende for Europa-Parlamentsvalg,hhv. til den kommunale og regionale valglovs §62, 1. pkt.3.3. Optagelse på valglisten og tilhørsforhold til ét bestemt afstemningsstedFor at udøve sin valgret, skal man være optaget på valglisten, jf. folketingsvalglovens§ 3 og § 96, stk. 1, Europa-Parlamentsvalglovens § 4 samt den kommunale og regio-nale valglovs § 2, stk. 1. Vælgerne skal med visse få undtagelser optages på valgli-sten i den kommune, hvor de er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister(CPR). Der henvises til folketingsvalglovens § 15, stk. 1, der i kraft af henvisningsbe-stemmelsen i folketingsvalglovens § 96, stk. 2, 1. pkt., gælder tilsvarende for grund-lovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 14, stk. 2, 1. pkt., gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt., og til denkommunale og regionale valglovs § 7, stk. 1, 1. pkt.Valglisten skal udarbejdes for hvert afstemningsområde i kommunen, jf. folketings-valglovens § 18, stk. 1, 2. pkt., der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalg-lovens § 96, stk. 2, 1. pkt., gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstem-ninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 14, stk.2, 1. pkt., gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale ogregionale valglovs § 8, stk. 1, 2. pkt.I hvert afstemningsområde foregår afstemningen på ét afstemningssted. Der henvisestil folketingsvalglovens § 45, stk. 1, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folke-tingsvalglovens § 99, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeaf-stemninger og i kraft af henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves §25, stk. 1, gælder tilsvarende for Europa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale ogregionale valglovs § 51, stk. 1, 2. pkt.Vælgere optages på valglisten i et bestemt afstemningsområde i kommunen og kansåledes efter de gældende regler alene afgive deres stemme på det afstemningssted,der hører til dette afstemningsområde.7
Version: 06.09.13
Det er efter de gældende regler som udgangspunkt ikke muligt at blive overført til etandet afstemningssted end det, man tilhører i henhold til valglisten. En undtagelseherfra er – for at sikre det fulde værn omkring stemmehemmeligheden - den situation,hvor der for et afstemningsområde er modtaget færre end 5 brevstemmer. I så faldskal brevstemmerne efter kommunalbestyrelsens bestemmelse overføres til et af-stemningsområde, hvor der er modtaget mindst 5 brevstemmer, og afleveres til valg-styrerne for dette afstemningsområde, der inden valghandlingen går i gang kl. 9 påvalgdagen undersøger, om brevstemmerne kan komme i betragtning. Såfremt enoverført brevstemme kan komme i betragtning, skal valgstyrerne optage den pågæl-dende vælger på valglisten, påføre valglisten en bemærkning om årsagen til optagel-sen på valglisten og i øvrigt følge den fremgangsmåde, der er angivet i valglovgivnin-gen vedrørende brevstemmer, der kan komme i betragtning. Valgstyrerne skal endvi-dere give meddelelse til valgstyrerne for det oprindelige afstemningsområde om, atden pågældende vælger skal slettes af valglisten for dette afstemningsområde, indenafstemningen begynder. På valglisten for det oprindelige afstemningsområde anføresårsagen til, at vælgeren er slettet af valglisten, og i hvilket afstemningsområde vælge-ren i stedet er blevet optaget på valglisten. Der henvises til folketingsvalglovens § 64,stk. 5, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens § 100, stk. 1,gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraft af henvis-ningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 26, stk. 1, gælder tilsvarende forEuropa-Parlamentsvalg, samt til den kommunale og regionale valglovs § 70, stk. 4.4. Lovforslagets indhold4.1. Forslag om, at vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende kan ændreafstemningssted efter ansøgning til bopæls- eller opholdskommunen4.1.1. PersonkredsDet foreslås, at vælgere med handicap, nedsat førlighed eller lignende fremover efteransøgning kan overflyttes til et andet afstemningssted i opstillingskredsen i bopæls-kommunen ved folketingsvalg henholdsvis i bopælskommunen ved folkeafstemninger,Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, end det, de er tilknyttet ihenhold til valglisten. Ændringen af afstemningssted skal være begrundet i vælgerenshandicap, nedsat førlighed eller lignende.Der er tale om en bestemmelse med et tilsigtet bredt anvendelsesområde.Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 1)samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.1.2. Hvilket andet afstemningssted kan vælgeren overføres til?Det vil med lovændringen være muligt for ovennævnte vælgergruppe at blive overførttil et andet afstemningssted i bopælskommunen for så vidt angår folkeafstemninger,Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg. For så vidt angår folketings-valg, foreslås det, at der alene kan ske overførsel til et afstemningssted inden forsamme opstillingskreds i bopælskommunen. Det skyldes, at opstillingskredsene vedfolketingsvalg har en vis betydning for kandidatudvælgelsen efter valget. Således til-deles kandidaterne ved sideordnet opstilling bl.a. partistemmer i forhold til, hvor man-ge personlige stemmer de har opnået i den pågældende opstillingskreds, ligesom denøverst anførte kandidat på stemmesedlen kan variere fra opstillingskreds til opstil-lingskreds afhængigt af, hvem partierne evt. har valgt at nominere i de forskelligekredse. Endvidere vil kandidaternes rækkefølge på stemmesedlen ved kredsvis opstil-ling med partiliste variere opstillingskredsene imellem. Det kan derfor ikke afvises, atdet kunne få en betydning – om end den vurderes til i givet fald at være af meget be-grænset omfang – for kandidatudvælgelsen, hvis et antal vælgere som følge af deforeslåede regler fik mulighed for at flytte fra en opstillingskreds til en anden, selvom8
Version: 06.09.13
det var inden for samme kommune. Det er derfor fundet mest hensigtsmæssigt, atvælgerne ved folketingsvalg alene kan vælge at flytte til et andet afstemningsstedinden forsamme opstillingskredsinden for bopælskommunen.Ved folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg samt kommunale og regionale valgfinder afstemningen sted i de samme afstemningsområder som valg til Folketinget, jf.folketingsvalglovens 95, stk. 3, Europa-Parlamentsvalglovens § 2, stk. 2, og denkommunale og regionale valglovs § 51, stk. 1, 1. pkt. De samme hensyn som til folke-tingsvalg gør sig imidlertid ikke gældende ved folkeafstemninger, hvor der ikke stem-mes på kandidater, og Europa-Parlamentsvalg, hvor de samme kandidater opstiller ihele landet, samt kommunale og regionale valg, hvor de samme kandidater opstiller ihele kommunen/regionen. Det er derfor foreslået, at vælgere til folkeafstemninger,Europa-Parlamentsvalg samt kommunale og regionale valg kan ansøge om at flytte tilet andet afstemningssted ibopælskommunen,såfremt ændringen af afstemningssteder begrundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 2)samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.1.3. Tidsfrister for ansøgningDet foreslås, at ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemningssted skalindgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen/afstemningsdagen til kommunalbesty-relsen i vælgerens bopælskommune, der træffer afgørelse om, hvorvidt betingelsernefor at skifte afstemningssted er opfyldt. Hvis otte dage før valgda-gen/afstemningsdagen (ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg eller folkeafstem-ninger) falder på en lørdag eller søndag eller anden helligdag, fremrykkes ansøg-ningsfristen til den umiddelbart forudgående hverdag, som ikke er en lørdag. Det fore-slås endvidere, at ansøgning af administrative grunde tidligst kan indgives fire uger førafstemningsdagen, ved folketingsvalg dog tidligst, når valget er udskrevet.Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at en ansøgningsfrist kl. 12 ottedage før valgdagen/afstemningsdagen sikrer kommunalbestyrelsen tilstrækkelig tid tilat behandle indkomne ansøgninger, herunder om fornødent at sørge for, at vælgerenkan rette evt. mangler ved ansøgningen og indsende den igen. Endvidere sikres det,at kommunalbestyrelsen i god tid forud for valgdagen kan give ansøgere, der opfylderbetingelserne for at afgive stemme på et andet afstemningssted, skriftlig underretningom, at deres ansøgning er imødekommet.Ansøgningsfristen er på den anden side afhensyn til de vælgere, som opfylder betingelserne for at ansøge om at blive overflyttettil et andet afstemningssted, lagt så sent, som det efter ministeriets opfattelse er mu-ligt, således at vælgerne har så lang tid som muligt at ansøge i. Dette er særlig rele-vant ved folketingsvalg, som typisk først udskrives 3 uger før valgdagen.Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 2, 1.og 2. pkt.) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.1.4 Ansøgning forud for hvert valgDet foreslås endvidere, at ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemnings-sted skal indgives forud for hvert valg til Folketinget, Europa-Parlamentet, kommunal-bestyrelser og regionalråd og hver folkeafstemning. Det skyldes, at de forhold, der iden konkrete situation bevirker, at en vælger har ønsket at skifte afstemningssted, kanændre sig fra valg/afstemning til valg/afstemning, f.eks. hvis ønsket om skiftet er be-grundet i et brækket ben eller anden forbigående tilstand. Det skyldes endvidere prak-tiske hensyn, idet det forudsættes, at kommunerne kan vælge at håndtere skiftet afafstemningssted og den derved nødvendige tilretning af valglisten ved en ren manuelproces, der vil skulle foretages forud for hvert nyt valg eller folkeafstemning, mens detikke forudsættes, at der skal ske nogen tilretning i Det Centrale Personregister (CPR).
9
Version: 06.09.13
Derhenvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 2, 3.pkt.) samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.1.5. Slettelse fra den hidtidige valgliste og optagelse på en ny valglisteDet foreslåsdesuden udtrykkeligt fastsat, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at envælger, hvis ansøgning om ændring af afstemningssted er imødekommet, slettes fravalglisten på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjes valgli-sten på det afstemningssted, som vælgeren er overført til. Det bemærkes, at de lokalevalgmyndigheder allerede i dagi et mindre omfang håndterer en procedure for overflyt-telse af vælgere fra et afstemningssted til et andet tæt på valgdagen, jf. ovenfor underafsnit 3.3. om overflytning af et mindre antal brevstemmer.Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 3)samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.1.6. BemyndigelsesbestemmelseEndelig foreslås det at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter økonomi-og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om ændring af afstemningssted forvælgere med handicap, nedsat førlighed og lignende, herunder regler for udformning,indgivelse og behandling af en ansøgning om ændring af afstemningssted.Bemyndigelsesbestemmelsen tænkes nærmere anvendt til at fastsætte procedurereg-ler for indgivelse af ansøgning til kommunerne samt for, hvordan kommunerne be-handler indkomne ansøgninger. Reglerne vil bl.a. fastlægge den nærmere ansøg-ningsprocedure og regulere, hvordan kommunerne sletter en vælger, hvis ansøgningom ændring af afstemningssted er imødekommet, fra valglisten på det afstemnings-sted, vælgeren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjer vælgeren på valglisten for det af-stemningssted, som vælgeren er overført til.Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 47 a, stk. 4)samt § 1, nr. 4, § 2, nr. 2 og § 3, nr. 1.4.2. Forslag om lovteknisk ændring af henvisning i reglerne om brevstemmeafgivningi eget hjemDer foreslås en mindre lovteknisk ændring af en forkert henvisning i reglerne om brev-stemmeafgivning i eget hjem til bestemmelsen om brevstemmeafgivning i boliger ogboformer efter serviceloven og boliglovgivningen, jf. folketingsvalglovens § 54, stk. 4,1. pkt., jf. § 54, stk. 2, der i kraft af henvisningsbestemmelsen i folketingsvalglovens §100, stk. 1, gælder tilsvarende for grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og i kraftaf henvisningsbestemmelsen i Europa-Parlamentsvalgloves § 26, stk. 1, gælder tilsva-rende for Europa-Parlamentsvalg samt den kommunale og regionale valglovs § 60,stk. 4, 1. pkt., jf. § 60, stk. 2.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og § 3, nr. 2.5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser af be-tydning for det offentlige.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10
Version: 06.09.13
7. Administrative konsekvenser for borgerneVælgere, der måtte ønske at ændre deres afstemningssted begrundet i et handicap,nedsat førlighed eller lignende, gives adgang til at søge om at afgive deres stemme iet andet afstemningsområde i opstillingskredsen i kommunen (til folketingsvalg) eller ikommunen (til Europa-Parlamentsvalg, folkeafstemninger og kommune og regionalevalg).Disse vælgerevil derved opleve en bedre tilgængelighed til valg.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen umiddelbare miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-nisationer m.v.: Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dan-ske Ældreråd, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet, Institut forMenneskerettigheder, KL, Konkurrence- og Forbrugerrådet, Landsforeningen Ældre-sagen, Landsorganisationen i Danmark, Netværket af Ungdomsråd samt Ældremobili-seringen.11. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterMeget begrænsede admi-nistrative konsekvenser,ingen økonomiske konse-kvenser.Ingen
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forstat, kommuner og regio-nerØkonomiske og admini-strative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerne
Ingen
Miljømæssige konse-
En vælger kan efter ansøg-ning afgive sin stemme påvalgdagen på et andet af-stemningssted i opstillings-kredsen i sin bopælskom-mune (til folketingsvalg) elleri bopælskommunen (til Eu-ropa-Parlamentsvalg, folke-afstemninger og kommuneog regionale valg)end det,vælgeren er tilknyttet i hen-hold til valglisten, såfremtændringen af afstemnings-sted er begrundet i vælge-rens handicap, nedsat før-lighed eller lignende. Vælge-re med handicap, nedsatførlighed m.v. vil dervedkunne opleve en bedre til-gængelighed til valghandlin-gen.Ingen
Ingen
Ingen11
Version: 06.09.13
kvenserForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Til § 47 a, stk. 1Det foreslås med indføjelsen af den nye bestemmelse i folketingsvalglovens§ 47 a,stk. 1,at en vælger efter ansøgning kan afgive sin stemme på valgdagen på et andetafstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen end det, vælgeren er tilknyt-tet i henhold til valglisten, jf. folketingsvalglovens § 18, såfremt ændringen af afstem-ningssted er begrundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Der er tale om en bestemmelse med et tilsigtet bredt anvendelsesområde. Efter be-stemmelsen vil ethvert forhold, som vedrører vælgerens handicap, nedsatte førlighedeller lignende, kunne begrunde en ændring af afstemningssted.Det vil således blandt andet være muligt for f.eks. kørestolsbrugere at blive overført tilet afstemningssted med handicapvenlige fysiske adgangsforhold. Det vil endviderevære muligt for f.eks. blinde og svagsynede vælgere, der har behov for hjælp tilstemmeafgivningen, at blive overført til et afstemningssted, hvor der er indrettet etseparat lydtæt stemmerum, hvor de kan afgive deres stemme, uden at der er risikofor, at andre kan høre, hvad der bliver sagt, eller for så vidt angår svagsynede vælge-re er stillet en særlig god lup til rådighed eller særligt gode lysforhold i stemmeloka-let/stemmerummet. Også rådigheden over et hæve/sænkebord i et særligt handicap-venligt stemmerum, længden på gardinerne i stemmerummene, handicaptoiletfacilite-ter eller lignende kan begrunde en ændring af afstemningssted.Det vil derimod ikke være muligt at ændre afstemningssted af andre årsager – f.eks.at det af rent logistiske årsager er nemmere for vælgeren at afgive sin stemme på etbestemt afstemningssted.Efter bestemmelsen er det alene muligt at blive overført til et andet afstemningssted iopstillingskredsenibopælskommunen.I en kommune, der helt eller delvist omfatterflere opstillingskredse, vil en vælger derfor alene efter ansøgning kunne afgive sinstemme på et af de afstemningssteder i bopælskommunen, som er beliggende indenfor den opstillingskreds, vælgeren tilhører.Der henvises til afsnit 4.1.1 og 4.1.2. i de almindelige bemærkninger.Til § 47 a, stk. 2Det foreslås med indføjelsen af den nye bestemmelse i folketingsvalglovens§ 47 a,stk. 2, 1. pkt.,at ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemningssted i opstil-lingskredsen i bopælskommunen skal indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagentil kommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune. Kommunalbestyrelsen træfferherefter afgørelse om, hvorvidt betingelserne for at ændre afstemningssted er opfyldt.Kommunalbestyrelsen vil efter bestemmelsen være forpligtet til at imødekomme an-søgningen, hvis betingelserne for at skifte afstemningssted er opfyldt. Kommunalbe-styrelsen skal som udgangspunkt ikke foretage nogen særskilt prøvelse af, om betin-gelserne er opfyldt, f.eks. ved at forlange fremvisning af lægeerklæring eller lignende,men vil i almindelighed kunne lægge den erklæring, som vælgeren afgiver i ansøg-ningsskemaet og underskriver under strafansvar, til grund. Kommunalbestyrelsen er12
Version: 06.09.13
dog ikke afskåret fra at foretage en nærmere prøvelse af, om betingelserne for skifteaf valgsted er opfyldt, såfremt der i den konkrete sag måtte være anledning hertil,f.eks. fordi kommunalbestyrelsen nærer begrundet mistanke om, at betingelserne ikkeer opfyldt. Kommunalbestyrelsens behandling af ansøgningerom at afgive stemme pået andet afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen foreslås nærmerereguleret ved bekendtgørelse, se bemærkningerne til § 47 a, stk. 4, nedenfor og dealmindelige bemærkninger afsnit 4.1.7.Bestemmelsen er ikke udtryk for noget delegationsforbud. Kommunalbestyrelsensafgørelseskompetence vedr. ansøgninger om ændring af afstemningssted kan i over-ensstemmelse med sædvanlige delegationsprincipper henlægges til vedkommendestående udvalg, økonomiudvalget eller til kommunens forvaltning.Det fastsættes i forslaget til lovens§ 47 a, stk. 2, 2. pkt.,at hvis otte dage før valgda-gen er en lørdag eller søndag eller anden helligdag, fremrykkes ansøgningsfristen tilden umiddelbart forudgående hverdag, som ikke er en lørdag. Hvis otte dage før valg-dagen er en søndag, rykkes ansøgningsfristen således frem til kl. 12 den umiddelbartforegående fredag.Endvidere foreslås i forslaget til lovens§ 47 a, stk. 2, 3. pkt.,at ansøgning tidligst kanindgives, når valget er udskrevet, og skal indgives forud for hvert valg.Vælgeren skal således forud for hvert folketingsvalg ansøge om at blive overflyttet tilet andet afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen. Dette gælder, uan-set om vælgeren ved hvert valg anmoder om at blive overført til det samme afstem-ningssted i kommunen, og begrundelsen for ændring af afstemningssted ved hvertvalg er den samme.Bestemmelsen hjemler således ikke, at en vælger kan ansøge om at blive overflyttettil et bestemt valgsted ved alle fremtidige (folketings)valg.Der henvises til afsnit 4.1.3. og 4.1.4 i de almindelige bemærkninger.Til § 47 a, stk. 3Det foreslås med bestemmelsen udtrykkeligt fastsat, atkommunalbestyrelsen skalsørge for, at en vælger, hvis ansøgning i henhold til bestemmelsens stk. 1 er imøde-kommet, slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var tilknyt-tet, og tilføjes valglisten på det afstemningssted, som vælgeren er overført til.Reglerom, hvordan kommunen sletter hhv. tilføjer en vælger på valglisten, hvis ansøgningom ændring af afstemningssted er imødekommet, vil blive fastsat ved bekendtgørelseimedfør af den foreslåedes bemyndigelsesbestemmelse i § 47 a, stk. 4.Der henvises til bemærkningerne til folketingsvalglovens § 47 a, stk. 4, nedenfor, samtde almindelige bemærkninger afsnit 4.1.5.Til § 47, a, stk. 4Den foreslåede bestemmelse bemyndiger økonomi- og indenrigsministeren til at fast-sætte nærmere regler om ændring af afstemningssted for vælgere med handicap,nedsat førlighed eller lignende, herunder regler om udformning, indgivelse og behand-ling af en ansøgning om ændring af afstemningssted.Efter bestemmelsen kan ministeren fastsætte nærmere regler om udformning og ind-givelse af ansøgningen om ændring af afstemningssted, herunder om hvilke oplysnin-ger ansøgningen skal indeholde, at ansøgningen skal indeholde en erklæring fra væl-geren om, at ændringen af afstemningssted er begrundet i vælgerens handicap, ned-sat førlighed eller lignende, samt om, at ansøgningen skal indsendes på et ansøg-ningsskema, der er godkendt af Økonomi- og Indenrigsministeriet.Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvordan kommunalbestyrelsen skalbehandle indkomne ansøgninger, herunder frist for, hvornår indkomne ansøgninger13
Version: 06.09.13
senest skal være behandlet, og om hvorledes vælgeren skal underrettes om kommu-nalbestyrelsens afgørelse samt frist herfor.Endvidere kan ministeren fastsætte regler om, hvordan kommunen sletter en vælger,hvis ansøgning om ændring af afstemningssted er imødekommet, fra valglisten på detafstemningssted, vælgeren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjer vælgeren valglisten pådet afstemningssted, som vælgeren er overført til, samt frist herfor.Ministeren kanherunder fastsætte regler om, hvorvidt valglisten på det nye afstemningssted skalpåføres en bemærkning om årsagen til vælgerens optagelse på valglisten, og om,hvorvidt valglisten for det oprindelige afstemningsstedskal påføres en bemærkning omårsagen til, at vælgeren er slettet af valglisten, og om,på hvilket afstemningssted væl-geren i stedet er blevet optaget på valglisten.Endelig kan ministeren fastsætte nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen erforpligtet til ved annoncering i relevante medierat sørge for, at vælgerne bliver gjortbekendt med muligheden for at afgive deres stemme på et andet afstemningsstedenddet, de er tilknyttet på valglisten, og om de nærmere betingelser herfor.Der henvises til afsnit 4.1.7. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Ændringen er af lovteknisk karakter. Ved en ændring af folketingsvalgloven gennem-ført ved lov nr. 222 af 8. april 2008 (§ 1, nr. 6) blev en henvisning i § 54, stk. 3, dermed loven blev § 54, stk. 4, til bestemmelsens stk. 1ved en fejl ikke ændret til at væreen henvisning til stk. 2 i forbindelse med, at reglerne om brevstemmeafgivning i boli-ger og boformer efter den sociale servicelov og boliglovgivningen blev rykket fra § 54,stk. 1, til § 54, stk. 2.Ved den foreslåede bestemmelse gennemføres derfor en ændring af henvisningen i §54, stk. 4, 1. pkt., så den rettelig henviser til bestemmelsens stk. 2.Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 3Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter der indsæt-te et nyt stykke efter § 99, stk. 1.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4, nedenfor.Til nr. 4Det foreslås med affattelsen af den nye bestemmelse i folketingsvalglovens§ 99, stk.2,at en vælger ved folkeafstemninger efter ansøgning kan afgive sin stemme på af-stemningsdagen på et andet afstemningssted i sinbopælskommuneend det, vælge-ren er tilknyttet i henhold til valglisten, jf. lovens § 96, såfremt ændringen af afstem-ningssted er begrundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Bestemmelsen omfatter landsdækkende grundlovsbestemte folkeafstemninger i hen-hold til grundlovens § 20, stk. 2, § 29, stk. 2, § 42 og § 88, jf. folketingsvalglovens §94, men kan ved lov også udstrækkes til at gælde de folkeafstemninger, der afholdes ihenhold til lov, jf. grundlovens § 42, stk. 6.Forslaget henviser endvidere til de foreslåede nye bestemmelser i folketingsvalglo-vens § 47 a, stk. 2-4, der finder tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følgeraf afstemningens karakter. Dog fastsættes det, at ansøgning ved folkeafstemningertidligst kan indgives 4 uger før afstemningsdagen.Der er således også hjemmel til i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i folketings-valglovens § 47 a, stk. 4, at fastsætte særskilte regler for folkeafstemninger.
14
Version: 06.09.13
Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 vedr. forslaget tilfolketingsvalglovens § 47 a, samt til afsnit 4.1. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2Til nr. 1Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter der indsæt-te et nyt stykke efter § 25, stk. 1.Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 2, nedenfor.Til nr. 2Det foreslås med affattelsen af den nye bestemmelse i Europa-Parlamentsvalglovens§ 25, stk. 2,at en vælger efter ansøgning kan afgive sin stemme på valgdagen på etandet afstemningssted i sin bopælskommune end det, vælgeren er tilknyttet i henholdtil valglisten, jf. lovens § 14, såfremt ændringen af afstemningssted er begrundet ivælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.Forslaget henviser endvidere til den foreslåede nye bestemmelse i folketingsvalglo-vens § 47 a, stk. 2-4, der finder tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følgeraf valgets karakter. Dog fastsættes det, at ansøgning tidligst kan indgives 4 uger førvalgdagen.Der er således også hjemmel til i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i folketings-valglovens § 47 a, stk. 4, at fastsætte særskilte regler for Europa-Parlamentsvalg.Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, vedr. forslaget til folke-tingsvalglovens § 47 a samt til afsnit 4.1. i de almindelige bemærkninger.
Til § 3Til nr. 1Til § 53 a, stk. 1Det foreslås med indføjelsen af den nye bestemmelse i den kommunale og regionalevalglovs§ 53 a, stk. 1,at en vælger efter ansøgning kan afgive sin stemme på valg-dagen på et andet afstemningssted i sin bopælskommune end det, vælgeren er til-knyttet i henhold til valglisten, jf. lovens § 8, såfremt ændringen af afstemningssted erbegrundet i vælgerens handicap, nedsat førlighed eller lignende.For så vidt angår bestemmelsens nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til be-mærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit 4.1. i de almindelige bemærkninger.Til § 53 a, stk. 2Det foreslås med indføjelsen af den nye bestemmelse i den kommunale og regionalevalglovs§ 53 a, stk. 2, 1. pkt.,at ansøgning om at afgive stemme på et andet afstem-ningssted i bopælskommunen skal indgives senest kl. 12 otte dage før valgdagen tilkommunalbestyrelsen i vælgerens bopælskommune, der træffer afgørelse om, hvor-vidt betingelserne for at ændre afstemningssted er opfyldt. Ansøgning skal såledesindgives senest kl. 12 mandagen otte dage før valgdagen.Det foreslås i§ 53 a, stk. 2, 2. pkt.,at ansøgning tidligst kan indgives 4 uger før valg-dagen, og skal indgives forud for hvert valg til kommunalbestyrelser og regionsråd.Vælgeren skal således forud for hvert valg til kommunalbestyrelser og regionsrådansøge om at blive overflyttet til et andet afstemningssted i sin bopælskommune. Det-te gælder uanset, om vælgeren ved hvert valg anmoder om at blive overført til det15
Version: 06.09.13
samme afstemningssted i bopælskommunen og begrundelsen for ændring af afstem-ningssted ved hvert valg er den samme.Bestemmelsen hjemler således ikke, at en vælger kan ansøge om at blive overflyttettil et bestemt valgsted ved alle fremtidige (kommunal- og regional)valg.For så vidt angår bestemmelsens nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til be-mærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit 4.1. i de almindelige bemærkninger.Til § 53 a, stk. 3Det foreslås med bestemmelsen udtrykkeligt fastsat, atkommunalbestyrelsen skalsørge for, at en vælger, hvis ansøgning i henhold til bestemmelsens stk. 1 er imøde-kommet, slettes fra valglisten på det afstemningssted, vælgeren oprindeligt var tilknyt-tet, og tilføjes valglisten på det afstemningssted, som vælgeren er overført til.Regler om, hvordan kommunen sletter hhv. tilføjer en vælger, hvis ansøgning om æn-dring af afstemningssted er imødekommet, vil blive fastsat ved bekendtgørelsei med-før af den foreslåedes bemyndigelsesbestemmelse i § 53 a, stk. 4.Der henvises til bemærkningerne til § 53 a, stk. 4 nedenfor og afsnit 4.1.7. i de almin-delige bemærkninger.Til § 53 a, stk. 4Den foreslåede bestemmelse bemyndiger økonomi og indenrigsministeren til at fast-sætte nærmere regler om ændring af afstemningssted for vælgere med handicap,nedsat førlighed eller lignende, herunder regler om udformning indgivelse og behand-ling af en ansøgning om ændring af afstemningssted.For så vidt angår bestemmelsens nærmere anvendelsesområde m.v. henvises til be-mærkningerne til § 1, nr. 1, ovenfor, samt til afsnit 4.1.7. i de almindelige bemærknin-ger.Til nr. 2Ændringen er af lovteknisk karakter. Ved en ændring af den kommunale og regionalevalglov gennemført ved lov nr. 222 af 8. april 2008 (§ 3, nr. 1) blev en henvisning i §60, stk. 3, der med lovændringen blev § 60, stk. 4, til bestemmelsens stk. 1 ved en fejlikke ændret til at være en henvisning til stk. 2 i forbindelse med, at reglerne om brev-stemmeafgivning i boliger og boformer efter den sociale servicelov og boliglovgivnin-gen blev rykket fra § 60, stk. 1, til § 60, stk. 2.Ved den foreslåede bestemmelse gennemføres derfor en ændring af henvisningen i §60, stk. 4, 1. pkt., så den rettelig henviser til bestemmelsens stk. 2.Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 4Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. marts 2014. Væl-gere vil således fra denne dato og i overensstemmelse med de tidsfrister, der i øvrigtgælder herfor, kunne indgive ansøgning om at skifte valgsted.
16
Version: 06.09.13
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1I lov om valg til Folketinget, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 128 af 11. februar 2013,som ændret ved lov nr. 158 af 20. februar2013 og § 4 i lov nr. 647 af 12. juni 2013,foretages følgende ændringer:§ 47.Valgret udøves ved personligtfremmøde på afstemningsstedet. Vælge-ren skal inden stemmeafgivningen afle-vere sit valgkort til valglisteføreren. Haren vælger ikke medbragt valgkort, ud-skrives et valgkort. Valglisteføreren skalforlange, at vælgeren giver oplysning omsin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt påforespørgsel give oplysning om sit navnog sin bopæl. Hvis der er tvivl om envælgers identitet, skal denne fastslås, omfornødent ved fremlæggelse af dokumen-tation herfor. Derefter, og når valglistefø-reren har afmærket vælgerens navn påvalglisten, udleveres en stemmeseddel tilvælgeren.1.Efter § 47 indsættes:»§ 47 a.En vælger kan efter ansøgningafgive sin stemme på valgdagen på etandet afstemningssted i opstillingskred-sen i sin bopælskommune end det, væl-geren er tilknyttet i henhold til valglisten,jf. § 18, såfremt ændringen af afstem-ningssted er begrundet i vælgerens han-dicap, nedsat førlighed eller lignende.Stk. 2.Ansøgning om at afgive stemmepå et andet afstemningssted i opstillings-kredsen i bopælskommunen skal indgi-ves senest kl. 12 otte dage før valgdagentil kommunalbestyrelsen i vælgerensbopælskommune, der træffer afgørelseom, hvorvidt betingelserne i stk. 1 eropfyldt. Hvis otte dage før valgdagen eren lørdag eller søndag eller anden hellig-dag, fremrykkes ansøgningsfristen til denumiddelbart forudgående hverdag, somikke er en lørdag. Ansøgning kan tidligstindgives, når valget er udskrevet, og skalindgives forud for hvert valg til Folketin-get.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal sørgefor, at en vælger, hvis ansøgning i hen-hold til stk. 1 er imødekommet, slettes fravalglisten på det afstemningssted, vælge-17
Version: 06.09.13
ren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjesvalglisten på det afstemningssted, somvælgeren er overført til.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministerenfastsætter nærmere regler om ændring afafstemningssted for vælgere med handi-cap, nedsat førlighed og lignende, her-under regler for udformning, indgivelseog behandling af en ansøgning om æn-dring af afstemningssted.«
§ 54.Vælgere,der er indlagt på sygehus,kan brevstemme på sygehuset.Stk. 2.Vælgere, der bor eller opholdersig i følgende boformer eller boliger, kanbrevstemme i boformen eller boligen:…Stk. 3.…Stk. 4.Vælgere, der på grund af sygdomeller manglende førlighed ikke vil kunnemøde frem på afstemningsstedet, kanbrevstemme i hjemmet, medmindre dehar mulighed for at stemme i en af deinstitutioner, boformer m.v., der er nævnti stk. 1. Anmodning om at brevstemme ihjemmet skal indgives senest kl. 18 tolvdage før valgdagen. Hvis tolv dage førvalgdagen er en lørdag eller søndag,forlænges fristen for at indgive anmod-ning om at brevstemme i hjemmet tilførstkommende mandag kl. 12. Kommu-nalbestyrelsen kan fastsætte en senerefrist for indgivelsen af anmodningen omat brevstemme i hjemmet, dog senestnæstsidste søgnedag før valgdagen.Anmodningen skal indgives til opholds-kommunen.Stk. 5.…
2.I§ 54, stk. 4, 1. pkt.,ændres»der ernævnt i stk. 1« til: »der er nævnt i stk. 2«.
§ 99.Afstemningen på afstemningsda-gen finder sted i overensstemmelse medreglerne i kapitel 7 for folketingsvalg, jf.dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Ved stemmeafgivningen sættervælgere, der stemmer for lovforslageteller loven, et kryds ved ordet »Ja« påstemmesedlen, mens vælgere, derstemmer imod, sætter et kryds ved ordet»Nej«. Ved opslag i stemmerummet skalder gives vælgerne vejledning herom.Stk. 3.Hvis der samme dag afholdesafstemning om to eller flere lovforslageller love, skal der på hvert afstemnings-sted findes særskilte stemmekasser tilbrug for hver afstemning. Vælgeren skalmodtage en stemmeseddel til hver af-stemning. Vælgeren skal tage samtligestemmesedler med ind i stemmerummetog efter stemmeafgivning lægge dem i de
3.I§ 99, stk. 1,ændres »jf. dog stk. 2 og3.« til: »jf. dog stk. 2-4.«4.I§ 99indsættes efter stk. 1 som nytstykke:»Stk. 2.En vælger kan efter ansøgningafgive sin stemme på afstemningsdagenpå et andet afstemningssted i sin bo-pælskommune, end det, vælgeren ertilknyttet i henhold til valglisten, jf. § 96,såfremt ændringen af afstemningssted erbegrundet i vælgerens handicap, nedsatførlighed eller lignende. § 47 a, stk. 2-4,finder tilsvarende anvendelse med deændringer, der følger af afstemningenskarakter. Ansøgning kan dog tidligst ind-gives 4 uger før afstemningsdagen.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.18
Version: 06.09.13
pågældende stemmekasser.
§2I lov om valg af danske medlemmer tilEuropa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørel-se nr. 126 af 11. februar 2013, foretagesfølgende ændringer:
§ 25.Afstemning på valgdagen findersted efter reglerne i kapitel 7 i lov omvalg til Folketinget med de afvigelser, derfølger af, at der ikke kan opstilles kandi-dater uden for partierne, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministerenkan fastsætte regler om, at vælgere, derhar valgret efter § 3, stk. 1, nr. 2, ikke kanafgive stemme ved personligt fremmødepå afstemningsstedet på valgdagen.Stk. 3.En kandidat må ikke som valgsty-rer eller tilforordnet vælger yde hjælp tilstemmeafgivning.
1.I§ 25, stk. 1,indsættes efter »stk. 2«:»og 3«2.I§ 25indsættes efter stk. 1 som nytstykke:»Stk. 2.En vælger kan efter ansøg-ning afgive sin stemme på valgdagen pået andet afstemningssted i sin bopæls-kommune, end det, vælgeren er tilknytteti henhold til valglisten, jf. § 14, såfremtændringen af afstemningssted er be-grundet i vælgerens handicap, nedsatførlighed eller lignende. § 47 a, stk. 2-4, ilov om valg til Folketinget finder tilsva-rende anvendelse med de ændringer, derfølger af valgets karakter. Ansøgning kandog tidligst indgives 4 uger før valgda-gen.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§3I lov om kommunale og regionale valg, jf.lovbekendtgørelse nr. 127 af 11. februar2013, foretages følgende ændringer:
§ 53.Valgret udøves ved personligtfremmøde på afstemningsstedet. Vælge-ren skal inden stemmeafgivningen afle-vere sit valgkort til valglisteføreren. Haren vælger ikke medbragt valgkort, ud-skrives et valgkort. Valglisteføreren skalforlange, at vælgeren giver oplysning omsin fødselsdato. Vælgeren skal i øvrigt påforespørgsel give oplysning om sit navnog sin bopæl. Hvis der er tvivl om envælgers identitet, skal denne fastslås, omfornødent ved fremlæggelse af dokumen-tation herfor. Derefter, og når valglistefø-reren har afmærket vælgerens navn påvalglisten, udleveres til vælgeren énstemmeseddel til kommunalbestyrelses-valget og én stemmeseddel til regions-rådsvalget.Stk. 2.Såfremt en vælger kun ønsker at19
Version: 06.09.13
benytte den ene af de udleverede stem-mesedler, skal den stemmeseddel, derikke ønskes benyttet, tilbageleveres tilden tilforordnede vælger, der registrererstemmesedlen som tilbageleveret.
1.Efter§ 53 indsættes:»§ 53 a.En vælger kan efter ansøgningafgive sin stemme på valgdagen på etandet afstemningssted i sin bopælskom-mune end det, vælgeren er tilknyttet ihenhold til valglisten, jf. § 8, såfremt æn-dringen af afstemningssted er begrundeti vælgerens handicap, nedsat førlighedeller lignende.Stk. 2.Ansøgning om at afgive stemmepå et andet afstemningssted i bopæls-kommunen skal indgives senest kl. 12otte dage før valgdagen til kommunalbe-styrelsen i vælgerens bopælskommune,der træffer afgørelse om, hvorvidt betin-gelserne i stk. 1 er opfyldt. Ansøgningkan tidligst indgives 4 uger før valgdagenog skal indgives forud for hvert valg tilkommunalbestyrelser og regionsråd.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal sørgefor, at en vælger, hvis ansøgning i hen-hold til stk. 1 er imødekommet, slettes fravalglisten på det afstemningssted, vælge-ren oprindeligt var tilknyttet, og tilføjesvalglisten på det afstemningssted, somvælgeren er overført til.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministerenfastsætter nærmere regler om ændring afafstemningssted for vælgere med handi-cap, nedsat førlighed og lignende, her-under regler for udformning, indgivelseog behandling af en ansøgning om æn-dring af afstemningssted.«
§ 60.Vælgere, der er indlagt på sygehus,kan brevstemme på sygehuset.Stk. 2.Vælgere, der bor eller opholdersig i følgende boformer eller boliger, kanbrevstemme i boformen eller boligen:…Stk. 3.…Stk. 4.Vælgere, der på grund af sygdomeller manglende førlighed ikke vil kunnemøde frem på afstemningsstedet, kanbrevstemme i hjemmet, medmindre dehar mulighed for at stemme i en af deinstitutioner, boformer m.v., der er nævnti stk. 1. Anmodning om at brevstemme ihjemmet skal indgives senest kl. 18 tors-dagen 12 dage før valgdagen. Kommu-nalbestyrelsen kan fastsætte en senerefrist for indgivelsen af anmodningen omat brevstemme i hjemmet, dog senestlørdagen før valgdagen. Anmodningenskal indgives til opholdskommunen. An-modning kan tidligst indgives tirsdagen 4
2.I§ 60, stk. 4, 1. pkt.,ændres »der ernævnt i stk. 1« til: »der er nævnt i stk. 2«.
20
Version: 06.09.13
uger før valgdagen.Stk. 5.…
§4Loven træder i kraft den 1. marts 2014.
21