Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 152
Offentligt
Økonomi- og IndenrigsministerietKommunaljuraJ.nr. 2013-08456Dok. nr.130209
Dato: 22. august 2013
Forslag til
lov om ændring af regionsloven
(Regioners nedsættelse af stående udvalguden forudgående godkendelse)§1
I lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, HovedstadensUdviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab (regionsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 972 af 25. juli 2013, foretages følgende ændringer:1.I
§ 11, stk.2,udgår ”af midlertidig karakter”.
2.
I§ 36, stk. 2, 1.pkt.,ændres ”herunder om, at den umiddelbare forvaltning kanhenlægges til stående udvalg” til: ”jf. dog §§ 36 a-c”.
3.
Efter§ 36indsættes:”§36 a.
Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at der tilvaretagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender afregionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. For enregion, der har truffet en sådan beslutning, finder reglerne i kapitel III i lov omkommunernes styrelse, bortset fra § 17, stk. 5, tilsvarende anvendelse i stedet for§§ 13-15 i denne lov. Økonomiudvalget varetager endvidere de funktioner, der iøvrigt i denne lov er tillagt forretningsudvalget.Stk. 2.Regionsrådet kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, atøkonomiudvalget i stedet benævnes forretningsudvalget.§ 36 b.
Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten træffe beslutning om, atøkonomiudvalget og stående udvalg nedsat i henhold til § 36 a ikke eller kun indenfor visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionensanliggender, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Økonomiudvalget skal varetage de opgaver, som efter § 18, stk. 2-4, i lovom kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, samt de opgaver, som efter §18 og § 23, stk. 1 og 2, i denne lov er tillagt forretningsudvalget.§ 36 c.
Bestemmelse om, at en region skal styres efter § 36 a eller § 36 b, træffesforud for eller i løbet af regionsrådets valgperiode. Har et regionsråd i løbet afvalgperioden truffet bestemmelse om en ændret styreform, er denne bindende forden resterende del af valgperioden.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om styrelsenaf regioner, der styres efter § 36 a eller § 36 b, herunder om vederlag m.v.
Side 2
Økonomi- og indenrigsministeren kan i den forbindelse træffe bestemmelse om defravigelser af denne lovs indhold, som styreformen efter § 36 a eller § 36 bnødvendiggør eller gør ønskelig.”
§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Dispensationer meddelt i henhold til § 36, stk. 2, i regionsloven til, atregionsrådet i styrelsesvedtægten for valgperioden 2014-17 kan træffe bestemmelseom, at den umiddelbare forvaltning kan henlægges til stående udvalg, gælder forvalgperioden 2014-17.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundMed regionsloven (lov nr. 537 af 24. juni 2005) indførtes et såkaldt fleksibeltforretningsudvalgsstyre som regionernes styreform. Det fleksibleforretningsudvalgsstyre indebærer bl.a., at regionsrådet alene nedsætter etforretningsudvalg, og at regionsrådet afgør, om den umiddelbare forvaltning afregionens anliggender skal henlægges til regionsrådet eller forretningsudvalget.Regionsloven indeholdt hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kunnegodkende, at et regionsråd træffer beslutning om en anden styreform. I dettilgrundliggende lovforslag til regionsloven (lovforslag L 65, FT2004-2005, 2.samling)var det imidlertid udtrykkeligt anført, at denne dispensationsadgang ikkekunne anvendes til at godkende en styreform, der svarer til det almindeligeudvalgsstyre.Ved lov nr. 586 af 18. juni 2012 blev regioners adgang til med økonomi- ogindenrigsministerens godkendelse at træffe beslutning om en anden styreformudvidet. Efter lovændringen kan økonomi- og indenrigsministeren såledesgodkende, at et regionsråd træffer beslutning om at etablere et udvalgsstyresvarende til det udvalgsstyre, som er den almindelige styreform for kommuner efterden kommunale styrelseslov.Lovændringen giver alene adgang til at meddeledispensation til almindeligt udvalgsstyre og ikke til den såkaldte Skanderborg-model. Efter Skanderborg-modellen kan kommunalbestyrelsen træffe beslutningom nedsættelse af stående udvalg, som ikke eller kun delvis har den umiddelbareforvaltning af kommunens opgaver.Baggrunden for lovændringen var, at det var regeringens opfattelse, at regionerneselv burde have frihed til at gøre sig nogle erfaringer med, om arbejdet i denenkelte region kunne tilrettelægges mere hensigtsmæssigt, og at et regionsrådderfor skulle have mulighed for at afprøve en styreform, hvor regionsrådspolitikerepå de enkelte fagområder blev mere involveret i den umiddelbare politiskeforvaltning af et område.Økonomi- og indenrigsministeren meddelte på baggrund af ovennævnte ændring afregionsloven og Region Hovedstadens anmodning herom ved brev af 20.september 2012 dispensation til, at regionsrådet etablerede et udvalgsstyre forperioden 1. oktober 2012-31. december 2013. Økonomi- og Indenrigsministeriethar ikke modtaget ansøgninger fra andre regioner om godkendelse til at nedsættestående udvalg.I den rapport, som udvalget vedrørende evaluering af kommunalreformen harafgivet i marts 2013 om evalueringen, har udvalget anbefalet, at regionerne udenforudgående godkendelse fra økonomi- og indenrigsministeren får mulighed for atgøre sig erfaringer med at nedsætte stående udvalg såvel med som uden del i denumiddelbare forvaltning af regionens anliggender.
Side 4
Regeringen er enig i udvalgets anbefalinger, der vil give regionerne mere frihed iorganiseringen af det regionale styre. Dette er udmøntet i den del af aftalen af 26.juni 2013 om rammer for justering af kommunalreformen, der vedrører mere frihedi det regionale styre, som regeringen har indgået med Enhedslisten og LiberalAlliance.Lovforslaget har på den baggrund til formål, dels at ophæve kravet om økonomi-og indenrigsministerens godkendelse som betingelse for et regionsrådsbestemmelse om at nedsætte stående udvalg, dels i forlængelse heraf at skabehjemmel til, at et regionsråd også kan træffe beslutning om at nedsætteøkonomiudvalg og stående udvalg, som ikke eller kun inden for visse af deresområder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender (denovenfor nævnte Skanderborg-model).
2. Gældende regler2.1 Regionernes styreform og vederlagDet fleksible forretningsudvalgsstyre efter § 13 i regionsloven indebærer somanført ovenfor under afsnit 1, at regionsrådet afgør, om den umiddelbareforvaltning af regionens anliggender skal henlægges til regionsrådet ellerforretningsudvalget, som således har karakter af et stående udvalg. Ved et udvalgsudøvelse af umiddelbar forvaltning forstås udvalgets afgørelse af alle sædvanlige,løbende sager inden for det pågældende område, samtudvalgets forberedelse afregionsrådets beslutninger. Forretningsudvalget skal dog under alleomstændigheder varetage de funktioner, der efter lov om kommunernes styrelse ertillagt økonomiudvalget, jf. regionslovens § 13, stk. 1 og 2. Endvidere skalforretningsudvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der forelæggesregionsrådet til beslutning, jf. § 13, stk. 1, sidste pkt.Regionsrådet har tillige mulighed for at nedsætte særlige udvalg til varetagelse afbestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner forforretningsudvalget eller regionsrådet svarende til de udvalg, der kan nedsættesefter § 17,stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 13, stk. 6.Disse udvalg har ikke del i den umiddelbare forvaltning, som kun kan henlægges tilregionsrådet eller forretningsudvalget.Regionsrådet kan i henhold til regionsloven § 11, stk. 2, alene beslutte at ydeudvalgsvederlag for medlemskab af forretningsudvalget og særlige udvalg afmidlertidig karakter. Ved særlige udvalg af midlertidig karakter forstås i henhold tilbekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af regionalehverv (bekendtgørelse nr. 1460 af 19. december 2005 som senest ændret vedbekendtgørelse nr. 1096 af 25. november 2009) et særligt udvalg, der nedsættes foren periode på højst to år (tidsmæssigtmidlertidighedskrav)til varetagelse afbestemte opgaver af midlertidig karakter (opgavemæssigtmidlertidighedskrav).
Side 5
Summen af de vederlag, der kan ydes regionsrådsmedlemmer for medlemskab afforretningsudvalget, kan efter vederlagsbekendtgørelsen højst udgøre 100 pct. afvederlaget til formanden for regionsrådet. Summen af de årlige vederlag, der kanydes regionsrådsmedlemmer for medlemskab af særlige udvalg af midlertidigkarakter, kan ligeledes højst udgøre 100 pct. af vederlaget tilregionsrådsformanden.2.2 Dispensationsbestemmelsen i regionslovens § 36Efter § 36, stk. 2, jf. stk. 3, i regionsloven kan økonomi- og indenrigsministerengodkende, at et regionsråd i styrelsesvedtægten træffer bestemmelse om en andenstyreform end den i regionslovens § 13 nævnte, herunder om, at den umiddelbareforvaltning kan henlægges til stående udvalg. Bestemmelse herom træffes forud foreller i løbet af regionsrådets valgperioden. Hvis regionsrådet har truffet beslutningom ændret styreform i løbet af valgperioden, er denne bindende for den resterendedel af valgperioden.Som nævnt ovenfor i afsnit 1 blev muligheden for at få dispensation til at nedsættestående udvalg indført ved lov nr. 586 af 18. juni 2012.Et regionsråds beslutning om udvalgsstyre efter indhentelse af dispensation fraøkonomi- og indenrigsministeren efter bestemmelsen indebærer, at denumiddelbare forvaltning af regionens opgaver varetages af forretningsudvalget ogstående udvalg. Forretningsudvalget har fortsat opgaver svarende til de opgaver,som et økonomiudvalg har i kommunerne, samt, i det omfang regionsrådetbeslutter det, tillige den umiddelbare forvaltning af opgaver, som ikke er henlagt tilde stående udvalg. Regionsrådet kan herefter ikke længere varetage denumiddelbare forvaltning af regionens opgaver, som kun kan henlægges tiløkonomiudvalg, stående udvalg og forvaltningen.Regionsrådet har endvidere ligesom efter det fleksible forretningsudvalgsstyreadgang til at nedsætte særlige udvalg, jf. regionslovens § 13, stk. 6, jf. § 17, stk. 4, iden kommunale styrelseslov.En forudsætning for godkendelse af et regionalt udvalgsstyre er, at summen af deårlige vederlag, der ydes til regionsrådsmedlemmer for medlemskab af etforretningsudvalg, stående udvalg og eventuelle særlige udvalg samlet højst udgør200 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet. Det svarer til den pulje på100 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter de almindeligeregler kan ydes til forretningsudvalgsmedlemmer, sammenlagt med den pulje påligeledes 100 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter dealmindelige regler kan ydes til medlemmer af særlige udvalg af midlertidigkarakter.Efter den gældende § 36, stk. 3, i regionsloven fastsættes de nærmere vilkår forgodkendelse af en regional styreform med stående udvalg, herunder med hensyn tilvederlæggelse af medlemmer af forretningsudvalget og de stående udvalg,aføkonomi- og indenrigsministeren i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Side 6
Der er ikke hjemmel i regionslovens § 36, stk. 2, til, at økonomi- ogindenrigsministeren godkender, at en region etablerer en styreform, hvor ståendeudvalg og økonomiudvalget (forretningsudvalget) ikke eller kun inden for visse afderes områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender (densåkaldte Skanderborg-model).
3. Lovforslagets indhold3.1. Ophævelse af kravet om, at økonomi- og indenrigsministeren skal godkenderegionsrådets beslutning om almindeligt udvalgsstyreLovforslagets§ 1, nr. 2,indebærer, at kravet om, at økonomi- ogindenrigsministeren skal godkende regionsrådets beslutning om almindeligtudvalgsstyre ophæves, idet et regionsråd efter lovforslagets§ 1, nr. 3 (§ 36 a)fårhjemmel til at træffe beslutning herom uden ministerens godkendelse.Lovforslagets§1, nr. 3 (forslaget til affattelse af 36 a)indebærer således, at etregionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe beslutning om en styreform, der svarertil det såkaldte udvalgsstyre, som efter gældende ret er den almindelige styreform ikommunerne. Økonomi- og indenrigsministeren skal således ikke længeregodkende et regionsråds beslutning om at nedsætte stående udvalg, der varetagerden umiddelbare forvaltning af regionens anliggender.For en region, der har truffet beslutning om udvalgsstyre efter § 36 a, gælderbestemmelserne i den kommunale styrelseslovs kapitel III, der finder anvendelse istedet for regionslovens §§ 13-15.Dette indebærer, at den umiddelbare forvaltning af regionens opgaver varetages afet eller flere stående udvalg og et økonomiudvalg, som efter regionsrådetsbestemmelse i stedet kan benævnes forretningsudvalget.Økonomiudvalget skalvaretage opgaversvarende til de opgaver, som et økonomiudvalg har i kommunerneefter kapitel III i den kommunale styrelseslov. Økonomiudvalget har såledesindseende med de økonomiske og almindelige administrative forhold inden forsamtlige regionens administrationsområder, og udvalgets erklæring skal indhentesom enhver sag, der vedrører disse forhold, inden sagen forelægges regionsrådet tilbeslutning. Endvidere varetager økonomiudvalget den umiddelbare forvaltning afanliggender, der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- ogpersonaleforhold, og økonomiudvalget forestår eller samordner regionensplanlægning.Økonomiudvalget skal herudover varetage de opgaver, der iregionsloven i øvrigt er henlagt til forretningsudvalget, det vil sige udarbejdeforslag til regionens årsbudget, aflægge regionens årsregnskab til regionsrådet,samt afgive en udtalelse om revisionens bemærkninger til årsregnskabet.Endelig varetager økonomiudvalget, i det omfang regionsrådet beslutter det, tilligeden umiddelbare forvaltning af opgaver, som ikke er henlagt til de stående udvalg.Regionsrådet vil herefter ikke længere kunne varetage den umiddelbare forvaltningaf regionens opgaver, jf. dog nedenfor om lovforslagets forslag til affattelse af § 36b. Regionsrådet vil fortsat være det øverste ansvarlige organ i regionen.Relationerne mellem regionsrådet, økonomiudvalget og de stående udvalg villigeledes svare til de relationer, som gælder efter den kommunale styrelseslov
Side 7
mellem kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget og de stående udvalg. Endelig vilder fortsat være adgang til at nedsætte særlige udvalg, jf. den kommunalestyrelseslovs § 17, stk. 4, (som svarer til regionslovens § 13, stk. 6). Lovforslagetindebærer ikke ændringer i opgavefordelingen mellem regionen og andremyndigheder.3.2. Adgang for regionsråd til at beslutte, at stående udvalg og økonomiudvalgetikke varetager den umiddelbare forvaltning inden for visse af eller alle udvalgenesområder (Skanderborg-modellen)Lovforslagets§1, stk. 3 (forslaget til affattelseaf § 36 b)skaber hjemmel til, at etregionsråd i styrelsesvedtægten kan træffe beslutning om, at stående udvalg ogøkonomiudvalget (forretningsudvalget) nedsat i henhold til § 36 a ikke eller kuninden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning afregionens anliggender, jf. dog § 36b, stk. 2. Bestemmelsen svarer til§ 64 b i denkommunale styrelseslov, der giver hjemmel til etablering af denne styreform, derkaldes Skanderborg-modellen.Når regionsrådet træffer beslutning efter den foreslåede bestemmelse om, atøkonomiudvalget og de stående udvalg ikke varetager den umiddelbare forvaltningaf regionens anliggender inden for visse af eller alle udvalgenes områder, henhørerden umiddelbare forvaltning af de områder, som beslutningen omfatter, underregionsrådet. Udvalgene vil herefter ikke være den regionale myndighed, der somudgangspunkt afgør alle sædvanlige sager inden for udvalgets sagsområder. Dennemyndighed vil derimod være regionsrådet.Økonomiudvalget skal dog under alle omstændigheder varetage de opgavervedrørende regionens økonomiske og administrative forhold samt de opgavervedrørende forslag til regionens årsbudget og udarbejdelse af årsregnskab, som erhenlagt til økonomiudvalget efter regionernes almindelige udvalgsstyre, jf.nærmere den foreslåede § 36b, stk.2.Baggrunden herfor er, at disse opgaver ikke er knyttet til administrationen af etenkelt område under regionen, men i modsætning til de stående udvalgsumiddelbare forvaltning af regionens anliggender er opgaver, som først ogfremmest vedrører tilvejebringelsen af regionensmidler og bevarelsen af densaktiver, og som har generel og koordinerende karakter.For så vidt angår det nærmere indhold af den styreform, der foreslås lovfæstet,henvises til bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 3.3.3. Adgang til vederlæggelse af særlige udvalg, uanset om de har midlertidigkarakter eller ejEndelig foreslås det gældende krav i regionslovens § 11, stk. 2, om, at der kun kanske vederlæggelse af særlige udvalg, når disse har midlertidig karakter, ophævet, jf.herved lovforslagets§ 1, nr. 1.Det bemærkes herved, at det gældende krav tilmidlertidighed har til hensigt at understøtte det særlige forretningsudvalgsstyre i
Side 8
regionerne, hvorefter der ikke er adgang til at nedsætte stående udvalg. Nårregioner fremover får en generel adgang til at bestemme, at regionens styreform eralmindeligt udvalgsstyre, findes der uanset regionens konkrete valg af styreformikke grundlagforat opretholde denne generelle betingelse om midlertidighed.Regionsrådet vil herefter uanset valg af styreform kunne yde vederlag tilmedlemmer af eventuelle særlige udvalg uden krav om, at udvalgene har enmidlertidig karakter. Vederlæggelsen af medlemmer i bådeforretningsudvalget/økonomiudvalget, stående udvalgogisærlige udvalg skal skeinden for de gældende rammer for vederlæggelse af udvalgsmedlemmer iregionen.En forudsætning for et regionalt udvalgsstyre er således, at summen af deårlige vederlag, der ydes til regionsrådsmedlemmer for medlemskab af etforretningsudvalg/økonomiudvalg, stående udvalg og eventuelle særlige udvalgsamlet højst udgør 200 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet. Det svarertil den pulje på 100 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter dealmindelige regler kan ydes til forretningsudvalgsmedlemmer, sammenlagt medden pulje på ligeledes 100 pct. af vederlaget til formanden for regionsrådet, somefter de almindelige regler kan ydes til medlemmer af særlige udvalg af midlertidigkarakter.Det gælder uanset valg af styreform, jf. herved tillige bemærkningernenedenfor til lovforslagets§ 1, nr. 3.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMed lovforslaget fastsættes, at et regionsråd uden dispensation fra økonomi- ogindenrigsministeren kan vælge en styreform, hvor den umiddelbare forvaltninghenlægges til et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg. Endvidere kanregionsrådet uden dispensation fra økonomi- og indenrigsministeren vælge densåkaldte Skanderborg-model som styreform. Som anført ovenfor forudsættesvederlæggelse at ske inden for de gældende økonomiske rammer.Lovforslaget har ikke administrative og økonomiske konsekvenser for kommuner,regioner eller staten.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, AkademikernesCentralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Dansk Sygeplejeråd, DanskeHandicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Side 9
Datatilsynet, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,Forbrugerrådet, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, FOA, FSR – DanskeRevisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut forMenneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,Landsorganisationen i Danmark,Offentlige Ansattes Organisationer,Stats- ogKommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsforvaltningen,Sundhedskartelletog Ældremobiliseringen.
10. Sammenfattende skemaØkonomiske ogadministrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske ogadministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenPositive konsekvenserIngenNegative konsekvenserIngen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Side 10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Bestemmelsen indebærer, at det gældende krav i regionslovens § 11, stk. 2, om, atregionsrådet alene kan beslutte at yde udvalgsvederlag for medlemskab af særligeudvalg, når disse har midlertidig karakter, ophæves. Det bemærkes herved, at detgældende krav til midlertidighed har til hensigt at understøtte det særligeforretningsudvalgsstyre i regionerne, hvorefter der ikke er adgang til at nedsættestående udvalg. Når regioner fremover får en generel adgang til at bestemme, atregionens styreform er almindeligt udvalgsstyre, findes der uanset det enkelteregionsrådskonkrete valg af styreform ikke grundlag for at opretholde dennegenerelle betingelse om midlertidighed.Regionsrådet vil herefter uanset valg af styreform kunne yde udvalgsvederlag tilmedlemmer af eventuelle særlige udvalg, uanset om udvalgene har midlertidigkarakter eller ej. Vederlæggelsen af medlemmer af særlige udvalg vil fortsat skulleske inden for de gældende økonomiske rammer for vederlæggelse afudvalgsmedlemmer i regionen. Se herved tillige bemærkningerne til lovforslagets§1, nr. 3.Vederlagsbekendtgørelsen vil blive ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 2Bestemmelsen indebærer, at kravet om, at økonomi- og indenrigsministeren skalgodkende et regionsråds beslutning om at nedsætte stående udvalg, der varetagerden umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, ophæves.Et regionsråds beslutning i styrelsesvedtægten om, at regionens styreform skalvære et almindeligt udvalgsstyre, kan i overensstemmelse med nærværende forslagtil affattelse af § 36 aherefter træffes uden ministerens godkendelse.Et regionsråd kan endvidere uden økonomi- og indenrigsministerens godkendelsetræffe bestemmelse i styrelsesvedtægten om, at regionens styreform skal være densåkaldte Skanderborg-model, jf. nærværende forslag til affattelse af § 36 b.Hvis et regionsråd ønsker, at regionen skal styres efter andre styreformer end detfleksible forretningsudvalgs styre, jf. regionslovens § 13, og de i nærværendeforslag til affattelse af § 36 a og § 36 b nævnte styreformer, kræver det fortsatøkonomi-og indenrigsministerens godkendelse efter regionslovens § 36.Til nr. 3Ad § 36 a
Side 11
Bestemmelsen indebærer, at et regionsråd i styrelsesvedtægten kan træffebestemmelse om, at regionens styreform eret almindeligt udvalgsstyre, der svarertil det, som gælder for kommuner efter den kommunale styrelseslov, jf. denne lovskapitel III.Efter§ 36 a, stk. 1, 1. pkt.,kan et regionsråd i styrelsesvedtægten træffebestemmelse om, at der til varetagelsen af den umiddelbare forvaltning afregionens anliggender af regionsrådet nedsættes et økonomiudvalg og et eller flerestående udvalg. Det er regionsrådet og ingen andre organer, der foretagernedsættelsen af de nævnte udvalg, og bestemmelse herom skal træffes i regionensstyrelsesvedtægt uden forud indhentet godkendelse fra økonomi- ogindenrigsministeren, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2.Efter§ 36 a, stk. 1, 2. pkt.,finderde regler, der gælder for et kommunaltudvalgsstyre efter kapitel III i den kommunale styrelseslov, ”tilsvarendeanvendelse” for et regionalt udvalgsstyre.Med ordene ”tilsvarende anvendelse”menes, at de beføjelser, der i dette kapitel er tillagt kommunalbestyrelsen,borgmesteren, økonomiudvalg, stående udvalg og særlige udvalg samt dissesformænd vedrørende kommunens anliggender, udøves af henholdsvis regionsrådet,regionsrådets formand, økonomiudvalget, stående udvalg og særlige udvalg samtdisses formænd vedrørenderegionens anliggender.Det forhold, at kapitel III i den kommunale styrelseslov finder anvendelse forregioner, der etablerer et almindeligt udvalgsstyre efter § 36 a, stk. 1, indebærerfølgende:Regionsrådet skal nedsætte et økonomiudvalg og et eller flere stående udvalgtilvaretagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender, jf. denkommunale styrelseslovs § 17, stk. 1. Efter bestemmelsen skal der nedsættesmindst ét stående udvalg, men bortset herfra bestemmer regionsrådet selv antalletaf stående udvalg. Økonomiudvalgets og de stående udvalgs medlemstal skal væreulige og kan ikke overstige halvdelen af regionsrådets medlemstal.Økonomiudvalgets og de stående udvalgs sammensætning og opgaveområderfastsættes i regionens styrelsesvedtægt.Bestemmelsen indebærer endvidere, at økonomiudvalget og de ståendeudvalgvaretager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender. Heri ligger,atudvalgene bestyrer de anliggender, der er underlagt dem, inden for rammerne afdet vedtagne årsbudget i forbindelse med regionsrådets vedtagelser og ioverensstemmelse med de reglementer m.v., der er udstedt af regionsrådet, jf. denkommunale styrelseslovs § 21, stk. 1.Bestemmelsen indebærer, at udvalgene ertillagt en betinget kompetence til at handle på regionsrådets vegne. I det omfangregionsrådet ikke træffer nærmere bestemmelse, påhviler det derfor udvalgene attræffe de beslutninger, der er et nødvendigt eller naturligt led i forvaltningen af detsagsområde, der er henlagt til udvalget. Derimod er udvalgene ikke i medfør afloven bemyndiget til at træffe beslutninger, der rækker herudover, dvs.beslutninger der ikke har et sådant forvaltnings- eller bestyrelsespræg. I sådannetilfælde må udvalgene forelægge sagerne for regionsrådet. Ved udvalgenes
Side 12
varetagelse af den umiddelbare forvaltning forstås således, at de afgør allesædvanlige sager inden for deres sagsområder, medmindre andet følger aflovgivningen eller af regionsrådets beslutning.Udvalgenes umiddelbare forvaltning indebærer også, at regionsrådets beslutningersom udgangspunkt forberedes ved udvalgsbehandling i det eller de relevanteudvalg, således at der skal foreligge en udvalgsindstilling, inden regionsrådettræffer afgørelse. Udvalgene skal efter den kommunale styrelseslovs § 21, stk. 2,inddrage og forhandle med andre stående udvalg, når de forberederforanstaltninger, der er af væsentlig betydning for disse udvalg.Udvalgene har tillige pligt til inden for deres område at føre budgetkontrol, jf. denkommunale styrelseslovs § 21, stk. 1, og til efter den kommunale styrelseslovs §21, stk. 3, at bidrage til økonomiudvalgets budgetforslag inden for deres område.De stående udvalg vælger selv deres formand, og ethvert udvalgsmedlem erforpligtet til at modtage valg, jf. den kommunale styrelseslovs § 22, stk. 1.Regionsrådets formand er dog født formand i økonomiudvalget, jf. den kommunalestyrelseslovs § 18, stk. 1, 2. pkt.Økonomiudvalgets og de stående udvalgsmedlemmer vælges blandt regionsrådets medlemmer, jf. den kommunalestyrelseslovs § 18, stk. 1, og § 19.Økonomiudvalget har i modsætning til de stående udvalg den umiddelbareforvaltning af en række lovbundne opgaver, som ikke kan overlades til ståendeudvalg, jf.den kommunale styrelseslovs § 18, stk. 2-4. Efter disse bestemmelser harøkonomiudvalget således indseende med de økonomiske og almindeligeadministrative forhold inden for samtlige regionens administrationsområder, ogøkonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører disseforhold, inden sagen forelægges regionsrådet til beslutning, jf. den kommunalestyrelseslovs § 18, stk. 2. Endvidere varetager økonomiudvalget den umiddelbareforvaltning af anliggender, der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen ogløn- og personaleforhold, og økonomiudvalget forestår eller samordner regionensplanlægning, jf. den kommunale styrelseslovs § 18, stk. 3 og 4.Økonomiudvalgets lovbundne opgaver er således er i modsætning til de ståendeudvalgs umiddelbare forvaltning af regionens anliggender ikke knyttet tiladministrationen af et enkelt område under regionen, men er opgaver, som først ogfremmest vedrører tilvejebringelsen af regionens midler og bevarelsen af densaktiver. De fleste af disse funktioner er dermed af tværgående og koordinerendekarakter.Udover de ovenfor beskrevne regler finder de øvrige bestemmelser i denkommunale styrelseslovs kapitel III – bortset fra § 17, stk. 5, om udvalgvedrørende det tyske mindretal i Sønderjylland, jf. forslagets § 36 a, stk. 1, 2. pkt. –tilsvarende anvendelse for regioner med udvalgsstyre. Det vil blandt andet sigereglerne om valg af medlemmer til udvalg (§ 17, stk. 2-3), nedsættelse af særligeudvalg (§ 17, stk. 4), pligt til at modtage valg (§ 17, stk. 6), indretning af
Side 13
administrationen (§ 17, stk. 7), om udvalgenes mødevirksomhed (§ 20),udvalgsformandens virksomhed (§ 22), standsningsret (§ 23), valgmåde og valg afudvalgsmedlemmer (§§ 24-27), om besættelse af udvalgspladser ved et medlemsudtræden og ved midlertidigt forfaldm.v. (§ 28) samt regler omudvalgsmedlemmers habilitet (§ 29).Også reglen i § 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter etudvalgsmedlem ikke mod betaling må levere nogen ydelse til den gren afforvaltningen, der forestås af udvalget, med mindre det sker efter forudgåendeoffentlig licitation, eller hvor forholdene særligt taler derfor efter regionsrådetsvedtagelse, finder anvendelse.Også bestemmelserne om generel inhabilitet i denkommunale styrelseslovs § 29, stk. 2 og 5, ved medlemskab af stående udvalg ogaf økonomiudvalget gælder i tilfælde, hvor det omhandlede forvaltningsområdeefter styrelsesvedtægten henhører under udvalget.Det bemærkes, at de bestemmelser i den kommunale styrelseslovs kapitel III, der erknyttet til særlige kommunale styreformer, som ikke findes for regioner, herundermagistratsstyre eller delt administrativ ledelse, efter deres indhold ikke finderanvendelse for regioner, jf. f.eks. de særlige inhabilitetsregler i den kommunalestyrelseslovs § 29, stk. 4 og stk. 5, litra c.Om det nærmere indhold af reglerne i kapitel III i den kommunale styrelseslovhenvises til lovbemærkningerne til de enkelte bestemmelser i den kommunalestyrelseslov.Det anførte i § 36 a, stk. 1, 2. pkt., om, at kapitel III i den kommunale styrelseslovfinder anvendelse i et regionalt udvalgsstyre i stedet for regionslovens §§ 13-15,betyder blandt andet, at regionslovens § 13, stk. 1, 2. pkt., om, atforretningsudvalgets erklæring skal indhentes i enhver sag, der forelæggesregionsrådet til beslutning, ikke gælder i en region, hvor der er truffet beslutningom udvalgsstyre efter nærværende forslags § 36 a. I et regionalt udvalgsstyre vildet derimod være såvel økonomiudvalget som de stående udvalg, som forberederregionsrådets beslutninger, jf. det ovenfor anførte om de stående udvalgsindstillinger til regionsrådet, samt det anførte om den kommunale styrelseslovs §18, stk. 2, som indebærer, at økonomiudvalgets erklæring skal indhentes om enhversag vedrørende de økonomiske og almindelige administrative forhold inden forsamtlige regionens administrationsområder, inden sagen forelægges regionsrådet tilbeslutning.Endvidere er spørgsmålet om såvel økonomiudvalgets som de stående udvalgsmedlemstal reguleret af den kommunale styrelseslovs § 17, stk. 1, 2. pkt., hvilketindebærer, at udvalgenes medlemstal skal være ulige og ikke kan overstigehalvdelen af regionsrådets medlemstal. Udvalgene kan således have maksimalt 19medlemmer, jf. regionslovens § 8, hvorefter regionsrådets medlemstal er 41. Dergælder i modsætning til regionslovens § 13, stk. 3, 3. pkt.,hvorefterforretningsudvalget skal have mindst 11 medlemmer, endvidere ikke et tilsvarendekrav om et mindste antal medlemmer i udvalg i regioner, der har truffet beslutningom udvalgsstyre i henhold til § 36 a.
Side 14
Iforslaget til affattelse af§36 a, stk. 1, 3. pkt.,er det fastsat, at økonomiudvalgetendvidere varetager de funktioner, der i øvrigt er tillagt forretningsudvalget iregionsloven, dvs. efter alle andre bestemmelser i regionsloven end regionslovens§§ 13 - 15, der erstattes af henvisningen til den kommunale styrelseslovs kapitelIII, jf. § 36 a, stk. 1, 2. pkt.Det betyder blandt andet, atøkonomiudvalget i etregionalt udvalgsstyre efter regionslovens § 18 udarbejder forslag til regionensårsbudget og budgetoverslag for en flerårig periode, der forelægges forregionsrådet. Som nævnt ovenfor har de stående udvalg pligt til at bidrage tiløkonomiudvalgets budgetforslag inden for deres område, jf. den kommunalestyrelseslovs § 21, stk. 3.Endvidere aflægger økonomiudvalget årsregnskab tilregionsrådet og afgiver bemærkninger til revisors bemærkninger til årsregnskabetefter § 23 i regionsloven. Økonomiudvalget kan endvidere bemyndiges afregionsrådet til at meddele tillægsbevillinger i tilfælde, hvor beløb ønskes overførtfra en driftsbevilling til en anden driftsbevilling eller fra en anlægsbevilling til enanden anlægsbevilling, jf. regionslovens § 21, stk. 4, jf. den kommunalestyrelseslovs § 40, stk. 2, sidste pkt. Disse kompetencer kan ligesomøkonomiudvalgets lovbundne opgaver ikke overlades til et stående udvalg.Forslaget til affattelseaf § 36 a indebærer endvidere, at alle andre bestemmelser iregionsloven end de i §§ 13-15 nævnte – som finder anvendelse for regionerne,medmindre andet er særligt hjemlet i anden lovgivning, jf. regionslovens § 2 –ogsåfinder anvendelse i en region, der har udvalgsstyre efter § 36 a. Det betyder, atregionslovens bestemmelser vedrørende udvalg i almindelighed og vedrørenderegionale myndigheder også finder anvendelse for stående udvalg i en region medudvalgsstyre efter § 36 a.Det gælder således eksempelvis regionslovens § 12, jf. den kommunalestyrelseslovs § 11, stk. 1, 2. pkt., om, at udvalgene i enhver henseende erundergivet kommunalbestyrelsens (her regionsrådets) beslutninger,ogregionslovens § 16, jf. den kommunale styrelseslovs § 31 a, om borgmesterens(her regionsrådets formands) koordinerende beføjelser i forhold til udvalg. Dissebestemmelser finder også anvendelse i forhold til stående udvalg i en region medudvalgsstyre efter § 36 a.Det følger af § 23, stk. 2, i regionsloven, at revisionens bemærkninger tilårsregnskabet skal forelægges regionsrådet gennem økonomiudvalget og – for såvidt angår bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den forvaltning, der hørerunder økonomiudvalget – tillige den pågældende regionale myndighed tilbesvarelse. Som en naturlig følge af, at de stående udvalg ved udvalgsstyre efterregionslovens § 21, stk. 1, bestyrer deres umiddelbare forvaltningsområder indenfor rammerne af det vedtagne budget, og påser, at de bevilgede beløb ikkeoverskrides, forudsættes det herved, at vedkommende regionale myndighedsbesvarelse af revisionens bemærkninger afgives gennem det pågældende ståendeudvalg.Den adgang til sanktionsanvendelse og anden form for reaktion overudvalgsbeslutninger i sager, der ikke kan indbringes for regionsrådet, som
Side 15
dekommunale tilsynsmyndigheder har tilsvarende over for regioner, gælder også iforhold til regionale økonomiudvalg og stående udvalg. De kommunaletilsynsmyndigheder har således samme reaktionsmuligheder i forhold tiløkonomiudvalg og stående udvalg, der er nedsat af regionsrådet i en region medudvalgsstyre efter § 36 a, som de kommunale tilsynsmyndigheder har inden for detkommunale udvalgsstyre, jf. den kommunale styrelseslovs § 50 a, stk. 2,(annullation og suspension) § 50 b, stk. 3, (tvangsbøder), § 50 c, stk. 4, (anlæggelseaf erstatningssag) og § 51, stk. 2 (anlæggelse af anerkendelsessøgsmål), jf. dengenerelle henvisning til reglerne i den kommunale styrelseslovs kapitel VI og VII iregionslovens § 31.For så vidt angår spørgsmålet om vederlæggelse henvises til bemærkningernenedenfor til § 36 c, stk.2.Regionsrådets beslutning om, at regionens styreform skal være et almindeligtudvalgsstyre i stedet for et fleksibelt forretningsudvalgsstyre, skal ske i form afændring af regionensstyrelsesvedtægt,jf. regionslovens § 3, stk. 3. Istyrelsesvedtægten skal det anføres, at regionens styreform er et udvalgsstyre, jf.reglerne i den kommunale styrelseslovs kapitel III. I forlængelse heraf skal det istyrelsesvedtægten anføres, hvilke stående udvalg regionsrådet skal nedsætte, oghvilke opgaveområder der henhører under de enkelte udvalg, jf. § 17, stk. 1, i denkommunale styrelseslov. Hvis økonomiudvalget skal varetage den umiddelbareforvaltning af regionale opgaver udover de i den kommunale styrelseslovs § 18,stk. 2-4, nævnte, jf. § 18, stk.5, skal dette tillige anføres i styrelsesvedtægten.Endvidere skal styrelsesvedtægten indeholde regler om antallet af medlemmer i deenkelte udvalg samt bestemmelser om vederlag. Styrelsesvedtægten må ikkeindeholde bestemmelser om delegation til udvalg mv., idet dette vil stride modprincippet om, at regionen har fri adgang til delegation til udvalg og forvaltningen.Beslutning om ændring af styrelsesvedtægten, således at styreformen i regionen eret almindelig udvalgsstyre, træffes i overensstemmelse med de almindelige reglerherom, det vil sige ved en almindelig flertalsbeslutning og efter to behandlingermed 6 dages mellemrum i regionsrådet, jf. § 3, stk. 3, og § 12 i regionsloven, jf. §11, stk. 3, i den kommunale styrelseslov.Regionsrådets bestemmelse om almindeligt udvalgsstyre træffes forud for eller iløbet af regionsrådets valgperiode.Hvis regionsrådet i løbet af valgperioden hartruffetbestemmelse om en ændret styreform, er den bindende for den resterende delaf valgperioden, jf. forslaget til affattelse af § 36 c, stk. 1.Efter forslaget til affattelse af§ 36 a, stk. 2,kan økonomiudvalget i regioner, derstyres efter § 36 a, stk. 1, benævnes forretningsudvalget. Baggrunden herfor er, atbetegnelsen ”forretningsudvalget” er et indarbejdet begreb i regionerne, og atforretningsudvalget i det fleksible forretningsudvalgsstyre varetager tilsvarendeopgaver som økonomiudvalget i et udvalgsstyre.Et økonomiudvalg eller etforretningsudvalg, der varetager andre opgaver end de lovbestemte efter denkommunale styrelseslovs § 18, stk. 5, kan benævnes i overensstemmelse hermed istyrelsesvedtægten, jf. styrelseslovens § 18, stk. 6. Det indebærer, at udvalget kanbenævnes for eksempel økonomi- og miljøudvalget eller forretnings- og
Side 16
miljøudvalget, hvis udvalget er tillagt den umiddelbare forvaltning af regionensmiljøopgaver, jf. regionslovens § 5, stk. 1, nr. 6.Hvis regionsrådet træffer beslutning om, at økonomiudvalget skal benævnesforretningsudvalget, jf. § 36 a, stk. 2, eller at økonomiudvalget betegnes ioverensstemmelse med en beslutning herom efter den kommunale styrelseslovs §18, stk. 6, jf. stk. 5, skal dette fremgå af styrelsesvedtægten.Lovforslaget indebærer ikke ændringer iopgavefordelingenmellem regionen ogandre myndigheder. Der sker således ikke som følge af lovforslaget ændringer i debeføjelser, som er henlagt til udvalg m.v. nedsat i henhold til anden lovgivning.
Ad § 36 bBestemmelsen, der svarer til § 64 b i den kommunale styrelseslov, lovfæster enadgang for regionen til ved bestemmelse herom i styrelsesvedtægten at indføre enstyreform, hvor der i henhold til nærværende forslags § 36 a oprettes etøkonomiudvalg og et eller flere stående udvalg, men hvor disse ikke eller kuninden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning afregionens anliggender, jf. forslaget til affattelse af§ 36 b, stk. 1.§ 64 b i den kommunale styrelseslov blev indført ved lov nr. 228 af 8. april 2008om ændring af den kommunale styrelseslov(lovforslag L 19, FT 2006-2007, 2.samling).Denne styreform – den såkaldte Skanderborg-model – indebærer, at denumiddelbare forvaltning, i det omfang regionrådet har truffet beslutning herom ihenhold til forslagets § 36 b, henhører under regionsrådet.Regionsrådet kan dog ikke gøre indskrænkninger i de af økonomiudvalgetsopgaver, der er nævnt i forslaget til affattelse af § 36 b, stk. 2, jf. bemærkningernetil denne bestemmelse nedenfor.Når regionsrådet træffer beslutning efter den foreslåede § 36 b, stk. 1, om, atøkonomiudvalget og de stående udvalg ikke varetager den umiddelbare forvaltningaf regionens anliggender inden for visse af eller alle udvalgenes områder, henhørerden umiddelbare forvaltning af de områder, som beslutningen omfatter, underregionsrådet, jf. herved § 3, stk. 1, i regionsloven, hvorefter regionens anliggenderstyres af regionsrådet. Udvalgene vil herefter ikke være den regionale myndighed,der som udgangspunkt afgør alle sædvanlige sager inden for udvalgetssagsområder. Denne myndighed vil derimod være regionsrådet.Opgaverne vil herefter være omfattet af den frie ret til delegation, der somudgangspunkt gælder inden for det regionale styre. Regionsrådet vil således – medmindre noget andet følger af lovgivningen eller af en sags beskaffenhed – kunneoverlade opgaverne til det stående udvalg, under hvis område opgaven efterregionens styrelsesvedtægt hører, til økonomiudvalget, hvis opgaven efterstyrelsesvedtægten henhører under dette, eller til forvaltningen.
Side 17
En styreform efter § 36 b indebærer, at udgangspunktet om, at regionsrådetsbeslutninger skal forberedes af vedkommende stående udvalg, ikke længeregælder.Regionsrådets beslutning efter den foreslåede bestemmelse vil endvidereindebære en fravigelse af reglerne i § 21, stk. 1 og 3, i lov om kommunernesstyrelse, som ellers gælder for regioner med udvalgsstyre efter § 36 a, jf. denforeslåede bestemmelse i regionslovens § 36 a, stk. 1, 2. pkt. I det omfangregionsrådet træffer bestemmelse efter den foreslåede § 36 b, stk. 1, varetagerudvalgene således ikke de beføjelser, der er nævnt i den kommunale styrelseslovs §21, stk. 1, 1. pkt., hvorefter udvalgene bestyrer de anliggender, der er underlagtdem, inden for rammerne af det vedtagne årsbudget i forbindelse med regionsrådetsvedtagelser og i overensstemmelse med de reglementer m.v., der er udstedt afregionsrådet. Udvalgene har således ikke den betingede kompetence til at handle påregionsrådets vegne, som følger af disse beføjelser. Pligten til at påse, at bevilgedebeløb inden for deres område ikke overskrides, og at foretage indstilling omeventuelle tillægsbevillinger, jf. den kommunale styrelseslovs § 21, stk. 1, 2. pkt.,påhviler i så fald heller ikke udvalgene. Heller ikke pligten til at fremkomme medbidrag til økonomiudvalget til årsbudgettet og til flerårige budgetoverslag, jf. denkommunale styrelseslovs § 21, stk. 3, gælder. Regionsrådet vil dog som ovenforanført kunne beslutte, at de nævnte beføjelser eller nogle af dem alligevel skalvaretages af udvalget.Det følger af § 23, stk. 2, i regionsloven, at revisionens bemærkninger tilårsregnskabet skal forelægges regionsrådet gennem økonomiudvalget og – for såvidt angår bemærkninger, der ikke umiddelbart angår den forvaltning, der hørerunder økonomiudvalget – tillige den pågældende regionale myndighed tilbesvarelse. Som en naturlig følge af, at de stående udvalg ved udvalgsstyre efterregionslovens § 21, stk. 1, bestyrer deres umiddelbare forvaltningsområder indenfor rammerne af det vedtagne budget, og påser, at de bevilgede beløb ikkeoverskrides, forudsættes det herved, at vedkommende regionale myndighedsbesvarelse af revisionens bemærkninger afgives gennem det pågældende ståendeudvalg. Dette gælder ikke i det omfang, regionsrådet efter den foreslåede § 36 b,stk. 1, har bestemt, at udvalget ikke varetager den umiddelbare forvaltning. I såtilfælde må vedkommende regionale myndigheds bemærkninger, dvs.vedkommende forvaltningsgrens eller eventuelt en institutions bemærkninger,afgives til regionsrådet gennem økonomiudvalget alene, jf. herved den foreslåede §36 b, stk. 2. Regionsrådet vil dog også på dette punkt kunne beslutte, at de ståendeudvalg, uagtet de ikke varetager den umiddelbare forvaltning, tillige medøkonomiudvalget skal have revisionens bemærkninger forelagt.Den fravigelse af reglerne i lov om kommunernes styrelse, der sker ved, atregionsrådet træffer beslutning om en ændret styreform efter den foreslåedebestemmelse, vedrører alene det forhold, at udvalgene inden for visse eller alleudvalgenes områder ikke varetager den umiddelbare forvaltning. De øvrige regler ikapitel IIIi lov om kommunernes styrelse samt regionsloven om udvalgenesnedsættelse og virkemåde gælder fortsat, jf. § 36 a, stk. 1.Der skal således i henhold til nærværende forslags § 36 a nedsættes etøkonomiudvalg og stående udvalg, hvis sammensætning og myndighedsområdeskal fastsættes i styrelsesvedtægten, jf. § 17, stk. 1, 1. pkt. Alle regionaleanliggender skal på denne måde være henlagt til et udvalg.
Side 18
Endvidere gælder de regler i den kommunale styrelseslov, hvortil der er henvist iregionsloven, herunder om vederlæggelse mv. og om udvalg i kapitel III, herunderom valg af medlemmer og formand, om forpligtelsen til at modtage valget, ommødevirksomhed, om medlemmernes standsningsret og andre rettigheder og ombesættelse af udvalgspladser ved et medlems udtræden og ved midlertidigt forfald.Bestemmelsen i § 21, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter et udvalginden iværksættelsen af foranstaltninger, der er af væsentlig betydning for et andetudvalg, skal forhandle med det pågældende udvalg og efter omstændighederneinddrage regionsrådets formand, gælder også, når et udvalg, der ikke har del i denumiddelbare forvaltning, iværksætter foranstaltninger inden for sit område, der eraf væsentlig betydning for et andet udvalg.Også reglen i § 29, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvorefter etudvalgsmedlem ikke mod betaling må levere nogen ydelse til den gren afforvaltningen, der forestås af udvalget, med mindre det sker efter forudgåendeoffentlig licitation, eller hvor forholdene særligt taler derfor efter regionsrådetsvedtagelse, finder anvendelse, jf. den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 36a, stk. 1, 2. pkt. Det bemærkes herved, at selv, hvor udvalget ikke har denumiddelbare forvaltning af et opgaveområde, vil udvalget normalt efterregionsrådets nærmere beslutning have væsentlig indflydelse på områdetsforvaltning, når området efter styrelsesvedtægten henhører under udvalget. Ogsåbestemmelserne om generel inhabilitet i den kommunale styrelseslovs § 29, stk. 2og 5, ved medlemskab af stående udvalg og af økonomiudvalget gælder i tilfælde,hvor det omhandlede forvaltningsområde efter styrelsesvedtægten henhører underudvalget, selv om regionsrådet for så vidt angår det pågældende område har truffetbestemmelse efter den foreslåede § 36 b, stk. 1.Endvidere gælder bestemmelserne i regionslovens § 31 a om regionsrådetsformands rettigheder i forbindelse med udvalgsmøder og udvalgenessagsbehandling fuldt ud for udvalgene, uanset om udvalgene ikke varetager denumiddelbare forvaltning.De kommunale tilsynsmyndigheders tilsyn med lovligheden af kommunaledispositioner og undladelser efter kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse– som finder tilsvarende anvendelse i forhold til regioner, jf. regionslovens § 31–gælder også for beslutninger truffet af et udvalg, der som følge af en beslutningefter den foreslåede § 36 b, stk. 1, ikke varetager den umiddelbare forvaltning afdet område, beslutningen vedrører. De kommunaletilsynsmyndigheders adgang tilsanktionsanvendelse og anden form for reaktion over for udvalgsbeslutninger isager, der ikke kan indbringes for regionsrådet, vil heller ikke blive berørt.Regionsrådet har efter den foreslåede bestemmelse alene adgang til at træffebeslutning om, at udvalgene inden for visse af eller alle udvalgenes områder ikkevaretager den umiddelbare forvaltning. Regionsrådet kan ikke på anden mådetræffe bestemmelse om ændring af udvalgenes opgaver.Regionsrådet kan således ikke bestemme, at udvalgene inden for visse af eller alleudvalgenes områder kun varetager nogle af de beføjelser, der er knyttet til denumiddelbare forvaltning. Regionsrådet kan alene bestemme, om udvalget varetagereller ikke varetager den umiddelbare forvaltning af et givet område. De beføjelser
Side 19
efter lov om kommunernes styrelse, som er omfattet af begrebet den umiddelbareforvaltning, herunder den betingede kompetence til at handle på regionsrådetsvegne, som dette omfatter, må ses som et sådant sammenhængende hele, at de ikkekan deles mellem regionsrådet og udvalget ved en bestemmelse istyrelsesvedtægten.Den adgang, regionsrådet har efter den foreslåede bestemmelse til at træffebeslutning om, at udvalgene inden for visse eller alle af udvalgenes områder ikkeskal varetage den umiddelbare forvaltning, skal vedtages ved en ændring afstyrelsesvedtægten, dvs. efter to behandlinger i regionsrådet med mindst seks dagesmellemrum, jf. § 3, stk. 3, i regionsloven. Styrelsesvedtægten skal som anførtfortsat indeholde bestemmelser om de stående udvalgs sammensætning ogmyndighedsområder, jf. forslaget til affattelse af § 36 a, stk. 1, og den kommunalestyrelseslovs § 17, stk. 1, 1. pkt., ligesom det skal fremgå af styrelsesvedtægten,inden for hvilke opgaveområder hvert udvalg varetager den umiddelbareforvaltning.I§ 36 b, stk. 2,fastsættes, at økonomiudvalget uanset regionsrådets beslutning efterden foreslåede § 34 b, stk. 1, skal varetage de opgaver, som efter § 18, stk. 2-4, ilov om kommunernes styrelse samt efter regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2,påhviler dette udvalg.De nævnte lovbestemte opgaver vedrører regionens økonomiske og administrativeforhold samt regionens budget og regnskab og er således ikke knyttet tiladministrationen af et enkelt område under regionen. Derimod er det i modsætningtil de stående udvalgs umiddelbare forvaltning af regionens anliggender opgaver,som først og fremmest vedrører tilvejebringelsen af regionens midler og bevarelsenaf dens aktiver, og som har generel og koordinerende karakter.Det følger af bestemmelsen, at regionsrådet ikke ved beslutning efter § 36 b, stk. 1,kan fratage økonomiudvalget de nævnte opgaver. Uanset en beslutning, hvorefterøkonomiudvalget ikke har del i den umiddelbare forvaltning, har økonomiudvalgetsåledes indseende med de økonomiske og almindelige administrative forhold indenfor samtlige regionens administrationsområder, og økonomiudvalgets erklæringskal indhentes om enhver sag, der vedrører disse forhold, inden sagen forelæggesregionsrådet til beslutning, jf. § 18, stk. 2 i lov om kommunernes styrelse.Endvidere varetager økonomiudvalget den umiddelbare forvaltning af anliggender,der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, ogøkonomiudvalget forestår eller samordner regionens planlægning, jf. denkommunale styrelseslovs § 18, stk. 3 og 4. Videre udarbejder økonomiudvalgetforslag til regionens årsbudget og budgetoverslag for en flerårig periode, derforelægges for kommunalbestyrelsen, jf. regionslovens § 18. I det omfang destående udvalg ikke efter styrelsesvedtægten varetager den umiddelbare forvaltningaf deres områder, er disse udvalg derimod ikke efter loven forpligtede til at bidragetil budgetproceduren, jf. herved bemærkningerne til den foreslåede § 36 b, stk. 1,om § 21, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Endelig aflæggerøkonomiudvalget regionens regnskab til regionsrådet ligesom revisionensbemærkninger skal forelægges økonomiudvalget til besvarelse, forindenregionsrådet træffer afgørelse herom, jf. regionslovens § 23, stk. 1 og 2. Derimodskal revisionens bemærkninger i det omfang de stående udvalg ikke varetager denumiddelbare forvaltning af deres områder, ikke tillige fremsendes gennem
Side 20
vedkommende stående udvalg, jf. herved bemærkningerne til den foreslåede § 36b, stk. 1, om lovens § 23, stk. 2.For så vidt angår økonomiudvalgets andre opgaver end dem, der efter denkommunale styrelseslovs § 18, stk. 2-4, og regionslovens § 18 og § 23, stk. 1 og 2,påhviler økonomiudvalget, vil regionsrådet efter den foreslåede § 36 b, stk. 1,kunne træffe tilsvarende beslutning som for de stående udvalg om, atøkonomiudvalget ikke har del i den umiddelbare forvaltning. Regionsrådet vilsåledes også kunne beslutte, at det af styrelsesvedtægten skal fremgå, at visseområder henhører under økonomiudvalget, men at udvalget ikke varetager denumiddelbare forvaltning af disse eller af nogle af dem. I så fald vil regionsrådet vedalmindelig delegation kunne beslutte, hvilke opgaver økonomiudvalget skalvaretage på regionsrådets vegne inden for disse områder. Om regionsrådetsmulighed for uden for styrelsesvedtægten at delegere til udvalgene og attilbagekalde sådan delegation henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 36b, stk. 1.I det omfang regionsrådet træffer beslutning om, at økonomiudvalget ikke skalvaretage den umiddelbare forvaltning af de områder, som efter styrelsesvedtægtenhenhører under udvalget, indebærer dette, at udgangspunktet om, at regionsrådetsbeslutninger skal forberedes af udvalget, fraviges. Endvidere fravigesbestemmelserne i § 21, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises tilbemærkningerne til den foreslåede § 36 b, stk. 1.Den fravigelse af reglerne i lov om kommunernes styrelse, der sker ved, atregionsrådet efter den foreslåede § 36 b, stk. 1, for så vidt angår økonomiudvalgettræffer beslutning om en ændret styreform, vedrører alene det forhold, atøkonomiudvalget inden for visse eller alle udvalgets områder ikke varetager denumiddelbare forvaltning. De øvrige regler i lov om kommunernes styrelse og iregionsloven, der vedrører økonomiudvalget, herunder dem, der gælder bådeøkonomiudvalget og de stående udvalg, gælder fortsat. Der henvises tilbemærkningerne til den foreslåede §§ 36 a, stk. 1, og36 b, stk. 1.Endvidere berøres bestemmelsen i § 20, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse,hvorefter økonomiudvalget kan tillade andre kommunalbestyrelsesmedlemmer atdeltage i dets afsluttende behandling af forslaget til kommunens budget og flerårigebudgetoverslag, ikke af en sådan beslutning, idet bestemmelsen vedrører udvalgetsfunktion efter regionslovens § 18.Videre bemærkes, at § 29, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse om generelinhabilitet i forbindelse med medlemskab af økonomiudvalget gælder uagtet enbeslutning efter den foreslåede § 36 b, stk. 1. Der henvises herved til, atbaggrunden for den generelle inhabilitet efter bestemmelsen skal findes iøkonomiudvalgets generelle og koordinerende funktioner, som netop ikke berøresaf regionsrådets beslutning, jf. den foreslåede § 36 b, stk. 2.Ad § 36 c, stk. 1Regionsrådets bestemmelse om almindeligt udvalgsstyre træffes forud eller i løbetaf regionsrådets valgperiode. Hvis regionsrådet i løbet af valgperioden hartruffetbestemmelse om en ændret styreform, er den bindende for den resterende delaf valgperioden, jf. forslaget til affattelse af § 36 c, stk. 1.
Side 21
Da bestemmelse om ændret styreform skal træffes i styrelsesvedtægten, kan detnyvalgte regionsråd ikke på det konstituerende møde træffe bestemmelse omændret styreform.Adgangen til i løbet af valgperioden at træffe bestemmelse om en ændret styreformgælder kun, hvis regionsrådet ikke forinden i løbet af samme valgperiode hartruffet bestemmelse herom.Ad § 36 c, stk. 2Det er hensigten, at økonomi- og indenrigsministeren i henhold til den foreslåedebestemmelse i § 36 c, stk. 2, vil fastsætte bestemmelser om vederlag til medlemmeraf stående udvalg i regioner, der har truffet beslutning i medfør af §§ 36 a-b somaffattet ved dette lovforslag, dvs. bestemmelser der afviger fra reglerne iregionslovens § 11 og de bestemmelser, der for nuværende er udstedt i medførheraf.Økonomi- og Indenrigsministeriet forudsætter i den forbindelse, at bestemmelserom vederlag til regionsrådets medlemmer af økonomiudvalget/forretningsudvalget,stående udvalg og eventuelle særlige udvalg fastsættes med respekt for dengældende samlede økonomiske ramme for vederlæggelse af udvalgsmedlemmer iregionen. Det bemærkes herved, at et regionsråds bestemmelse om, at regionensstyreform skal være almindeligt udvalgsstyre eller Skanderborg-modellen, ikkeindebærer ændrede opgaver til regionen.Det foreslås således, at økonomi- og indenrigsministeren fastsætter regler forregioner, derhar truffet beslutning i medfør af §§ 36 a-b som affattet ved dettelovforslag, om, at summen af de årlige vederlag, der kan ydes tilregionsrådsmedlemmer for medlemskab af økonomiudvalget/forretningsudvalget,stående udvalg og eventuelle særlige udvalg samlet højst kan udgøre 200 pct. afvederlaget til formanden for regionsrådet. Det svarer til den pulje på 100 pct. afvederlaget til formanden for regionsrådet, som efter de almindelige regler kan ydestil forretningsudvalgsmedlemmer, sammenlagt med den pulje på ligeledes 100 pct.af vederlaget til formanden for regionsrådet, som efter de gældende regler kan ydestil medlemmer af særlige udvalg af midlertidig karakter. Regionsrådet vil såledesselv kunne træffe beslutning om fordeling af vederlag til de enkelte udvalg,herunder om fordeling af vederlag mellem økonomiudvalg/forretningsudvalg,stående udvalg og eventuelle særlige udvalg, samt om fordelingen af vederlagmellem medlemmer og formænd. Vederlæggelse af formænd for stående udvalg ogeventuelle særlige udvalg i regionerne skal ske i overensstemmelse med de reglerherom, der gælder for udvalgsstyrede kommuner, som indebærer, at vederlaget fordet enkelte hverv højst kan udgøre indtil 40 pct. af vederlaget til formanden forregionsrådet. Det bemærkes i den forbindelse, at regionsrådsformanden er fødtformand for økonomiudvalget/forretningsudvalget. Det forventes endvidere, atøkonomi- og indenrigsministeren fastsætter regler om administrationen af sådannevederlagsbeslutninger, herunder om tidspunkt for og virkning af beslutning omudvalgsvederlag.Der findes som anført i de almindelige bemærkninger afsnit 3.3og ibemærkningerne til nærværende lovforslags § 1, nr. 1, ikke grundlag for at
Side 22
opretholde bestemmelsen i regionslovens § 11, stk. 2, om, at der kun kan ydesvederlag til medlemmer af særlige udvalg, når sådanne udvalg har midlertidigkarakter. Dette gælder uanset regionsrådets konkrete valg af styreform.
Til § 2Ad stk. 1Det foreslås, at bestemmelsen træder i kraft den 1. januar 2014.Det pr. 1. januar 2014 nyvalgte regionsråd vil fra og med denne dato kunne træffebeslutning om en styreform efter forslagets § 36 a eller § 36 b og med virkning forden resterende del af valgperioden, jf. forslagets § 36 c.Ad stk. 2Bestemmelsen fastsætter, at en dispensation til et regionsråds nedsættelse afstående udvalg, som indenrigs- og økonomiministeren har meddelt i henhold til dennugældende § 36, stk. 2, for valgperioden 2014-2017, gælder for valgperioden2014-2017. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at et regionsråd valgt for perioden2014-2017 i løbet af valgperioden træffer beslutning om en styreform i henhold til§ 36 b for den resterende del af valgperioden. En sådan beslutning er bindende forden resterende del af valgperioden, jf. forslagets § 36 c, stk. 1.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen gælderloven ikke for Færøerne og Grønland.
Side 23
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1
I lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, HovedstadensUdviklingsråd og HovedstadensSygehusfællesskab (regionsloven), ), jf.lovbekendtgørelse nr. 972 af 25. juli2013, foretages følgende ændringer:
§ 11. …
Stk. 2.For medlemskab afforretningsudvalget og særlige udvalg afmidlertidig karakter kan regionsrådetbeslutte at yde udvalgsvederlag.
1.I
§ 11, stk. 2,udgår ” af midlertidigkarakter”.
§ 36. …
Stk. 2.Et regionsråd kan med økonomi-og indenrigsministerens godkendelsetræffe bestemmelse i styrelsesvedtægtenom en anden styreform end den i § 13nævnte, herunder om, at denumiddelbare forvaltning kan henlæggestil stående udvalg. Bestemmelse heromtræffes forud for eller i løbet afregionsrådets valgperiode og erbindende for den resterende del afvalgperioden.Stk. 3. …
2.
I§ 36, stk. 2, 1.pkt.,ændres”herunder om, at den umiddelbareforvaltning kan henlægges til ståendeudvalg” til: ”jf. dog §§ 36 a-c”.
3.
Efter§ 36indsættes:”§36 a.
Et regionsråd kan istyrelsesvedtægten træffe bestemmelseom, at der til varetagelsen af denumiddelbare forvaltning af regionensanliggender af regionsrådet nedsættes etøkonomiudvalg og et eller flere ståendeudvalg. For en region, der har truffet ensådan beslutning, finder reglerne ikapitel III i lov om kommunernesstyrelse, bortset fra § 17, stk. 5,tilsvarende anvendelse i stedet for §§
Side 24
13-15 i denne lov. Økonomiudvalgetvaretager endvidere de funktioner, der iøvrigt i denne lov er tillagtforretningsudvalget.Stk. 2.Regionsrådet kan istyrelsesvedtægten træffe bestemmelseom, at økonomiudvalget i stedetbenævnes forretningsudvalget.§ 36 b.
Et regionsråd kan istyrelsesvedtægten træffe beslutningom, at økonomiudvalget og ståendeudvalg nedsat i henhold til § 36 a ikkeeller kun inden for visse af deresområder varetager den umiddelbareforvaltning af regionens anliggender, jf.dog stk. 2.Stk. 2.Økonomiudvalget skal varetagede opgaver, som efter § 18, stk. 2-4, ilov om kommunernes styrelse er tillagtøkonomiudvalget, samt de opgaver, somefter § 18 og § 23, stk. 1 og 2, i dennelov er tillagt forretningsudvalget.§ 36 c.
Bestemmelse om, at en regionskal styres efter § 36 a eller § 36 b,træffes forud for eller i løbet afregionsrådets valgperiode og erbindende for den resterende del afvalgperioden.Stk. 2.Økonomi- ogindenrigsministeren kan fastsættenærmere regler om styrelsen afregioner, der styres efter § 36 a eller §36 b, herunder om vederlag m.v.Økonomi- og indenrigsministeren kan iden forbindelse træffe bestemmelse omde fravigelser af denne lovs indhold,som styreformen efter § 36 a eller § 36b nødvendiggør eller gør ønskelig.”
§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2014.Stk. 2.Dispensationer meddelt i henholdtil § 36, stk. 2, i regionsloven til, atregionsrådet i styrelsesvedtægten forvalgperioden 2014-17 kan træffe
Side 25
bestemmelse om, at den umiddelbareforvaltning kan henlægges til ståendeudvalg, gælder for valgperioden 2014-17.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
.