Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 136
Offentligt
1263058_0001.png

SFI: ”Blinde børn – integration eller isolation?”

Hovedtendenser i undersøgelsen:Det overordnede billede er, at de blinde børn i undersøgelsen trives godt og at de somsådan ikke har flere problemer end andre børn. Der er dog en række bekymrendefaresignaler, idet der ikke er overensstemmelse mellem blinde børns ønsker/forventningerog den fremtid, der venter dem og som de allerede er på vej ind i.De blinde børn ønsker:at leve et liv på lige fod med deres seende klassekammerater og dele deres verdenmed arbejde, familieliv og fritidsaktiviteterunder ingen omstændigheder at isolere sig i en ”blindeverden”at deres støttelærer indgår som en naturlig del af klassen og også hjælper de andreelever, når der er behov herfor.Hvad er det, reelt der sker:i teenageårene får de seende flere og flere interesser, hvor de blinde børn ikke kanvære medde blinde børn skaber langdistancevenskaber ved hjælp af telefon/skype til andreblinde børn, mens relationerne til deres seende venner har det med at ebbe ud iteenageårenede voksne tænker mest på, at det blinde barn trives nu og her og at han/hun har engod barndomlivet hos forældrene skærmer både børn og voksne fra at se den virkelighed, der erunder udviklingden teknologiske udvikling skaber ikke øget integration mellem blinde børn ogseende børn, da det tager tid at mestre anvendelsen af de mange forskellige – ogustandseligt skiftende - brugerflader til f.eks. de sociale medier.Hvad har det af konsekvenser:de blinde børn isolerer sig i blindemiljøer stik mod deres egne ønsker ogforventningerde blinde børn får ikke de fornødne redskaber og ikke mindst de helt nødvendigeskub, der skal til for at de i voksenlivet kan begå sig på lige fod med deres seendejævnaldrende.Hvad kan der gøres:de har brug for at blive forberedt til et voksenliv, som for dem vil blive langtvanskeligere end for de fleste andre. Det skal man tænke mere på, når mantilrettelægger deres liv som store børn.
12. oktober 2010/MAR