Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1262428_0001.png
1262428_0002.png
Principper for samarbejde mellem parter på det offentlige arbejdsmarked ommoderniseringPrincipperne for samarbejdet mellem parterne på det offentlige arbejdsmarked om modernisering skalfremme en offentlig opgavevaretagelse og kultur med fokus på tillid, samarbejde, resultater, effektivitet,nytænkning, kvalitet og faglighed.Modernisering af den offentlige sektor er højt politisk prioriteret og har konsekvenser for borgere,medarbejdere, ledere, stat, regioner og kommuner.Den handler bl.a. om nye veje til bedre velfærd ved at frigøre midler inden for en stram økonomisk ramme.De offentlige ressourcer skal anvendes bedst muligt og på områder, hvor der er størst behov.Udgangspunktet er en demokratisk styret offentlig sektor med en høj grad af decentralisering, hvorbeslutningskompetence og ansvar for opgaveløsningen er tæt forbundne.En forudsætning for at modernisere den offentlige sektor er en sund økonomi, en klar politisk styring,kompetent offentlig ledelse samt motiverede og fagligt dygtige medarbejdere. Moderniseringen kræver etgodt og tillidsfuldt samarbejde mellem alle aktører, herunder politikere, ledere og medarbejdereSamarbejdet skal være baseret på et fælles ansvar for at opnå den bedst mulige kvalitet i den offentligeservice for de ressourcer, der er til rådighed.Det er samtidigt en vigtig ledelsesopgave at sikre, at den politiske moderniseringsdagsorden realiseres i dendaglige virksomhed. De decentrale ledere har ansvaret for at tilrettelægge opgaveløsningen på detudførende niveau, og de har dermed ansvaret for i samarbejde med medarbejderne at omsætte depolitiske målsætninger til praksis i mødet med borgerne.Der er allerede på tværs af sektorer, myndigheder og fag iværksat en bred palet afmoderniseringsinitiativer. Initiativerne handler blandt andet om regelforenkling og bedre dokumentation,øget teknologianvendelse, tillidsbaseret ledelse og effektiv arbejdstilrettelæggelse, øget brug afvelfærdsteknologi og digitalisering og brugerinddragelse. Principperne for samarbejde mellem parter pådet offentlige arbejdsmarked skal understøtte arbejdet med modernisering på alle niveauer.
Styring i den offentlige sektor skal fokusere på mål og resultaterStyringen i den offentlige sektor skal baseres på mål og resultater, frem for på regler og procedurer. Derskal i stat, regioner og kommuner skabes mest muligt rum til at løse opgaverne med udgangspunkt i lokaleog regionale forhold og behov. Det kræver gennemsigtighed i opgaveløsningen samt vilje til at stå på målfor resultaterne.1.
Dialog, åbenhed og klare mål skal være udgangspunkt for opgaveløsningenDer skal være åbenhed om prioriteringer og klare mål for opgaveløsningen på alle niveauer i den offentligesektor. Dialog om formål, resultater og dokumentation skal gøre arbejdet meningsfuldt og understøtte deønskede mål.2.
Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvarLedelse og styring skal baseres på tillid til medarbejderne, så der skabes plads og rum til, at medarbejdernekan udfolde deres faglighed og engagement. Tilliden og det faglige handlerum følges af pligt til at holdefagligheden ved lige samt af et fælles ansvar for at målene nås, at politiske prioriteringer følges og atopgaveløsningen udvikles. I sidste ende er det et politisk og ledelsesmæssigt ansvar at sikre, at dette sker.3.
Udvikling og fagligt handlerum skal bygge på velbegrundet dokumentationFrihed til at tilrettelægge arbejdet forudsætter, at der kan redegøres for indsatsen, og at opgaveløsningendokumenteres. Samtidigt er dokumentation et redskab til kvalitetsudvikling og effektiv anvendelse afressourcerne. Meningsfuld dokumentation er velbegrundet, enkel og integreret i arbejdsprocesserne. Derskal være ledelsesfokus på opfølgningen i samarbejde med medarbejderne.4.
Opgaveløsningen skal baseres på viden om, hvad der virkerUdvikling, kvalitet og god ressourceudnyttelse opnås ved at anvende viden om, hvad der virker og ved atlære af dem, som opnår bedre resultater. Metodefrihed skal anvendes til at vælge mellem de bedst muligemetoder i den givne situation, og til aktive fravalg af metoder, som ikke skaber resultater.5.
Ledelse og engagement skal fremme innovationNytænkning, innovation og teknologianvendelse forudsætter, at offentlige ledere tager ansvar for atudvikle organisationerne og skabe engagement blandt medarbejderne, så man sammen kan finde bedreløsninger. Det kræver, at der aktivt læres af både egne og andres fejl og succeser.6.
Offentlig service skal inddrage borgernes ressourcerBorgernes, de pårørendes og lokalsamfundets viden, ressourcer og engagement skal inddrages iopgaveløsningen, så det fremmer kvalitet og effektivitet. De offentlige ydelser skal fokusere på atunderstøtte borgeren i at tage ansvar for sit eget liv med afsæt i den enkeltes individuelle ressourcer ogpotentialer.7.
Regeringen, Akademikerne, Danske Regioner, FTF, KL og OAOKøbenhavn, juni 2013