Kommunaludvalget 2012-13
KOU Alm.del Bilag 119
Offentligt
3. juni 2013
Ingen smutvej til psykologfagetKL og Danmarks Lærerforening ønsker at genetablere cand.pæd.psyk-uddannelsen for at uddanne flerelærere til at varetage inklusionsopgaven i kommunerne og samtidig give adgang til generel autorisationsom psykolog. Dansk Psykolog Forening anerkender behovet for styrkede kompetencer i PPR – men adva-rer mod at oprette en utidssvarende smutvej til at blive autoriseret psykolog, som kan betyde, at læreremed en smal psykologisk overbygningsuddannelse fx kan komme til at stå for komplicerede neurologiskeudredninger.
Ja til styrkede kompetencer til inklusionsudfordringen
Dansk Psykolog Forening er meget enig i, at der er behov for styrkede kompeten cer til at håndtere denstore inklusionsudfordring, som skoleledere, lærere, psykologer, forældre og børn står overfor på skole r-ne, når børn med særlige behov skal inkluderes i almenundervisningen.Inklusionsudfordringen kræver professionelle og tværfaglige kompetencer, der rækker ud over dem, somlærerne alene besidder. En videreuddannelse af lærerne er en del af løsningen, men først og fremmest ertværfagligt samarbejde mellem lærere og psykologer i PPR afgørende – og her er der plads til forbedrin-ger.Der mangler samlede retningslinjer for organisering og kompetencefordeling i PPR - der er generelt uklar-hed om de forskellige faggruppers roller og kompetencer og lærerne har ikke tilstrækkelig og regelmæssigadgang til de vigtige psykologfaglige kompetencer, som er en forudsætning for at inklusion kan lykkes.Dansk Psykolog Forening vil meget gerne samarbejde med KL, Danmarks Lærerforening og andre aktørerom at udvikle en styrket PPR – både ved at bakke op om at lærere og pædagoger får relevant videreud-dannelseogved at udvikle gode rammer for tværfaglighed, kompetencefordeling, organisering og ledelseaf fremtidens PPR.
Ja til videreuddannelse af lærerne og til at imødekomme aftagernes behov
Uddannelsesinstitutionerne skal samarbejde med aftagerne om at udvikle de uddannelser og kompeten-cer, som er nødvendige for at løse udfordringerne i samfundet – herunder inklusionsudfordringen. KL haret berettiget behov for at de kompetencer, som inklusionsopgaven kræver, er til stede i kommunerne ogtilgængelige for skolerne – og her er en videreuddannelse af lærerne en mulighed. Men KL’s krav om, atcand.pæd.psyk-uddannelsen samtidig skal give adgang til fuld autorisation som psykolog er irrelevant forden lærerfaglige del af selve inklusionsopgaven - og ikke mindst fagligt stærkt betænkelig, da autorisatio-nen giver adgang til opgaveløsninger mange andre steder end i PPR.
Nej til psykologer uden tidssvarende kompetencer
Psykologfaget har udviklet sig ganske markant i løbet af de sidste årtier og psykologer arbejder i dag i et
meget bredt felt og løser komplekse opgaver på højt niveau i alle sektorer - fra de mere klassiske psyko-logydelser som samtale, observation, diagnostisk udredning og supervision til komplekse neurologiske u d-redninger, lederudvikling og rekruttering af medarbejdere til store virksomheder. Det fordrer en høj gradaf professionalisme og specialisering – og det siger sig selv, at fagligheden skal være i orden, når man fore-tager indgreb i menneskers hjerner og følelsesliv og i større virksomheders HR-strategi, arbejdsmiljø ogorganisatoriske udvikling. Den faglighed opnår psykologer i dag gennem en bred grunduddannelse og enautorisation via Psykolognævnet under Socialministeriet.Derfor undrer det, at KL og Danmarks Lærerforening argumenterer for at ge netablere cand.pæd.psyk-uddannelsen, som kan give lærere med en smal psykologisk overbygningsuddannelse målrettet inklus i-onsopgaverne i folkeskolen mulighed for at praktisere som psykologer - også uden for det børnefagligeområde - uden at have de fornødne faglige kompetencer.Cirka 60 procent af cand.pæd.psyk’erneharnemlig brugt uddannelsen til at forlade lærerfaget og detkommunale børne- og ungeområde og har nedsat sig som privatpraktiserende psykologer eller i andrepsykologstillinger. Hvis cand.pæd.spyk-uddannelsen genoprettes og giver adgang til autorisation, vil detbetyde, at mennesker med angst eller depression, hjerneskade eller alvorlige livskriser kan risikere at blivebehandlet af psykologer, som udelukkende er uddannet til at have med børn og unges læring og udviklingi regi af folkeskolen at gøre.Cand.pæd.psyk uddannelsen blev nedlagt i 2004 netop af faglige grunde, fordi den blev vurderet uti l-strækkelig til at kvalificere til titel og autorisation som psykolog. Dette i lighed med andre ud dannelser,som gennem tiderne er blevet nedlagt eller grundlæggende udvidet og ændret, når forudsætningerne forderes eksistens ikke længere har været til stede.Derfor mener Dansk Psykolog Forening i lighed med den psykologiske fagkundskab på universitete rne, atdet hverken er fagligt eller etisk forsvarligt at genetablere en cand.pæd.psyk-uddannelse, hvis forudsæt-ninger er forældede, og dermed devaluere den kvalitet som autorisationen som psykolog dækker over -og som modtagerne af psykologydelser forventer og fortjener.