Kirkeudvalget 2012-13
KIU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Dok. nr. 52741
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. og lovom folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde(Brug af folkekirkens kirker til ikke kirkelige formål og nedsættelse af udvalg om kirkegårde m.v.)§1I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 24. juni 2013,foretages følgende ændringer:1.I§ 5indsættes efterstk. 1som nyt stykke:”Stk. 2.Med biskoppens tilladelse kan menighedsrådet stille kirken til rådighed til brug for ikke kirke-lige formål. Det er en forudsætning for biskoppens tilladelse, at den påtænkte aktivitet ikke stridermod kirkerummets karakter.”Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.2.I§ 19, stk. 3,ændres ”§§ 13 og 14” til ”§ 5, stk. 2, og §§ 13 og 14”.3.I§ 24, stk. 2,ændres ”§ 5, stk. 2” til ”§ 5, stk. 3”.
§2I lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 77 af 2. februar 2009,foretages følgende ændring:1. Efter § 18 indsættes:”§ 18 a.Ministeren for ligestilling og kirke nedsætter et udvalg bestående af repræsentanter fra Aka-demiraadet, Det særlige Bygningssyn og Nationalmuseet samt en person med særlig sagkundskab omkirkegårdsanlæg.Stk. 2.Forinden en kirkegård nedlægges, skal stiftsøvrigheden indhente en udtalelse fra udvalget.Stk. 3.Udvalget afgiver udtalelse på baggrund af en kategorisering af folkekirkens kirkegårde i:1. Umistelige kirkegårde2. Bevaringsværdige kirkegårde3. Mindre bevaringsværdige kirkegårde4. Andre kirkegårdeStk. 4.En kirkegård, som er umistelig, jf. stk. 3, nr. 1, må ikke nedlægges.
Stk. 5.Ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmere regler om udvalgets opgaver og virksom-hed. Udvalget sekretariatsbetjenes af Ministeriet for Ligestilling og kirke.”
§3Loven træder i kraft den 1. april 2014.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningLovforslaget har til formål at skabe mulighed for, at et menighedsråd med biskoppens tilladelse kanbeslutte at stille kirken til rådighed til brug for ikke kirkelige formål.Det er endvidere et formål med lovforslaget, at der ikke sker nedlæggelse af kirkegårde, der anses forat være umistelige.
2. BaggrundI efteråret 2011 nedsatte kirkeministeren en arbejdsgruppe (arbejdsgruppen om folkekirkens kirker,der helt eller delvis tages ud af brug), som blandt andet fik til opgave at beskrive de forskellige pro-blemstillinger i forbindelse med lukning af kirker og foretage en grundig belysning af de særlige om-stændigheder, som knytter sig til folkekirkens kirkebygninger.Arbejdsgruppen har i den forbindelse set på, om et alternativ til en kirkelukning kan være, at der åb-nes for muligheden for, at kirkerummet kan anvendes til andre aktiviteter end de rent kirkelige samti-dig med, at kirken stadig anvendes til gudstjenester og kirkelige handlinger. Arbejdsgruppen anbefale-de en lovændring således, at der åbnes for, at folkekirkens kirker fremover også kan anvendes til ikkekirkelige formål.Endvidere har arbejdsgruppen set nærmere på, hvad der skal ske med kirkegården, hvis en kirke ned-lægges. Arbejdsgruppen har overvejet, hvordan det kan sikres, at de kirkegårdsanlæg, som må ansesfor at være af uvurderlig kulturhistorisk betydning, kan sikres mod nedlæggelse. Arbejdsgruppen an-befalede, at der nedsættes et sagkyndigt udvalg bestående af repræsentanter fra Akademiraadet, Detsærlige Bygningssyn og Nationalmuseet samt repræsentanter, der besidder særlig sagkundskab omkirkegårdsanlæg. Endvidere anbefalede arbejdsgruppen, at det sagkyndige udvalg skal høres i forbin-delse med en påtænkt nedlæggelse af en kirkegård, og det sagkyndige udvalg skal kunne erklære enkirkegård for umistelig med den konsekvens, at kirkegården ikke kan nedlægges.Arbejdsgruppens rapport blev offentliggjort i april 2013 og offentliggørelsen blev markeret ved enkonference på Nationalmuseet den 22. april 2013.Lovforslaget er en udmøntning af de ovenfor omtalte anbefalinger i arbejdsgruppens rapport.
3. Lovforslagets udformning3.1 Brug af folkekirkens kirker3.1.1. Gældende retAf § 5, stk. 1, i lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. fremgår det, at kirken af menig-hedsrådet eller med dettes samtykke kan anvendes til andre kirkelige formål end gudstjenester og3
kirkelige handlinger. Til afholdelse af kirkekoncerter, opførelse af kirkespil og lignende kræves dogtillige tilladelse fra biskoppen, såfremt et mindretal i menighedsrådet forlanger dette.Kirkerummet må således kun anvendes til kirkelige formål. Andre af kirkens lokaler kan anvendes tilarrangementer af såvel kirkelig som ikke kirkelig karakter under forudsætning af, at der tages tilbør-ligt hensyn til, at det drejer sig om lokaler i en kirkebygning.I kirkerummet kan der afholdes gudstjenester, herunder ekstraordinære gudstjenester som fx særligealtergangsgudstjenester, dåbsgudstjenester, liturgiske gudtjenester og lignende.Endvidere danner kirkerummet rammen om de kirkelige handlinger, det vil sige dåb, konfirmation,vielse, kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab og begravelse/bisættelse.Ifølge lovens § 16, stk. 2, bestemmer menighedsrådet, i hvilket omfang der er adgang til kirken udenfor de tider, hvor kirken er i brug, og hvorvidt der skal betales for adgangen. Menighedsrådet kan såle-des beslutte at holde åbent for fx andagtssøgende eller turister.Betaling for brug af kirken ved særskilte kirkelige handlinger, kirkelige møder m.v. fastsættes i en ved-tægt, der udfærdiges af menighedsrådet og godkendes af provstiudvalget, jf. lovens § 19, stk. 1, 1. pkt.Herudover indeholder bestyrelses- og brugsloven forskellige bestemmelser om brug af folkekirkenskirker, herunder om valgmenigheders adgang til at benytte kirken, om medlemmer af kristne trossam-funds adgang til brug af kirkerne samt om evangelisk-lutherske frimenigheders og andre kristne tros-samfunds faste brug af kirkerne. Adgangen omfatter alene afholdelse af gudstjenester og kirkeligehandlinger.Valgmenigheder betaler for brug af kirken et beløb svarende til den merudgift til kirkens opvarmning,belysning, rengøring m.m., som valgmenighedens brug af kirken medfører. Betalingen fastsættes afprovstiudvalget efter forhandling med menighedsrådet og valgmenighedens bestyrelse, jf. lovens § 19,stk. 2.Medlemmer af kristne trossamfund, evangelisk-lutherske frimenigheder og andre kristne trossamfundbetaler for brug af kirken. Betalingen fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med menigheds-rådet, jf. lovens § 19, stk. 3.Da folkekirkens kirker ifølge lovgivningen kun må anvendes til kirkelige formål, er det således udeluk-ket at anvende en kirke til andre formål, herunder rent kulturelle formål. Kirken må heller ikke anven-des til ikke kirkelige handlinger som fx borgerlige begravelser eller borgerlige vielser.Herudover indeholder bestyrelses- og brugsloven særlige bestemmelser vedrørende brug af kirkerne.Det fremgår således af § 17, at kirkesproget er dansk. Biskoppen kan tillade anvendelse af fremmedesprog ved gudstjenester og kirkelige handlinger.Af lovens § 18, stk. 1, fremgår, at i kirken skal almindelig sømmelighed iagttages, og der må intet fore-tages, som strider mod rummets særlige karakter. Af § 18, stk. 2, fremgår, at ved gudstjenester og kir-kelige handlinger skal de anvisninger, som gives af præsten, efterkommes.3.1.2. Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslagI rapporten om folkekirkens kirker, der helt eller delvis tages ud af brug, konstaterer arbejdsgruppen,at bestyrelses- og brugslovens bestemmelser om kirkerummets anvendelse ikke giver menighedsrådetmulighed for at anvende en kirke til andet end kirkelige formål.Arbejdsgruppen anfører, at kompetencen til at foretage en vurdering af, hvilke aktiviteter der – udover gudstjenester og kirkelige handlinger – falder ind under begrebet kirkelige formål, som udgangs-4
punkt er menighedsrådets, medmindre et mindretal i menighedsrådet forlanger biskoppens tilladelseindhentet.Da vurderingen af, hvorvidt der er tale om et kirkeligt formål, således sker på lokalt niveau, antagerarbejdsgruppen, at der er en betydelig variation i karakteren af og indholdet i de kirkelige arrange-menter, som afholdes, og arbejdsgruppen formoder, at der i et vist omfang afholdes arrangementer,som ud fra en nærmere undersøgelse vil vise sig at mangle elementet af kirkeligt formål.I rapporten drøfter arbejdsgruppen, om et alternativ til en kirkelukning kan være, at der åbnes op formuligheden for, at kirkerummet kan anvendes til andre aktiviteter end alene de rent kirkelige. I dissedrøftelser har arbejdsgruppen forudsat, at kirken i et eller andet omfang fortsat anvendes til kirkeligeformål og dermed vedbliver at være omfattet af den kirkelige lovgivning. Er der tale om en kirkebyg-ning, hvor det konstateres, at det kirkelige aktivitetsniveau er for nedadgående, kan udleje til andreformål eventuelt være med til at bære en del af de faste driftsomkostninger ved bygningsdriften. Detkan heller ikke udelukkes, at en ændret anvendelse af kirkebygningen omvendt kan medvirke til at øgeinteressen for de kirkelige aktiviteter.På den baggrund har arbejdsgruppen anbefalet en lovændring således, at biskoppen kan tillade, atmenighedsrådet stiller kirken til rådighed til brug for ikke kirkelige formål.I tilslutning til anbefalingen har arbejdsgruppen præciseret følgende:For det første er der forholdet til bygningsfredningsloven. Mellem Kulturministeriet og Ministeriet forLigestilling og Kirke er der enighed om, at så længe en kirke er i anvendelse som kirke, det vil sige bru-ges til gudstjenester og kirkelige handlinger, vil kirken være omfattet af lov om folkekirkens kirkebyg-ninger og kirkegårde og dermed undtaget fra bygningsfredning. Der er således ikke fastsat en nedregrænse for den folkekirkelige brug. Kun hvis kirkebygningen alene anvendes til andre kirkelige formålend gudstjenester og kirkelige handlinger, kan den eventuelt blive omfattet af bygningsfredningsloven,såfremt bygningen har fredningsværdi.I relation til bygningsfredningsloven er det uden betydning, hvem der ejer bygningen. Derfor kan enkirkebygning, som bliver bygningsfredet, fortsat være under bestyrelse af et menighedsråd. Omvendter der ikke noget til hinder for, at en bygningsfredet kirke, hvis den igen ønskes taget i brug som kirke,overgår til at blive omfattet af lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde.For det andet kan det ikke udelukkes, at et menighedsråd, som benytter sig af muligheden for at udlejeeller udlåne kirkebygningen til ikke kirkelige formål, efterhånden må konstatere, at kirkebygningen iovervejende grad anvendes til ikke kirkelige formål og kun sjældent anvendes til gudtjenester og kir-kelige handlinger. I den situation bør menighedsrådet overveje situationen, jf. menighedsrådslovens §1, stk. 1 og 2:”§ 1.Sognets kirkelige og administrative anliggender styres af menighedsrådet, medmindre andet ersærligt hjemlet i lovgivningen.Stk. 2.Det påhviler menighedsrådet at virke for gode vilkår for evangeliets forkyndelse.”Arbejdsgruppen finder, at brugen af en kirke til ikke kirkelige aktiviteter ikke må blive af et sådantomfang, at hovedformålet – at danne rammen om menighedens gudstjenester, de kirkelige handlingerog andre kirkelige aktiviteter - med kirkebygningen forsvinder.For det tredje skal de indtægter, som kirkekassen får ved udleje af kirkebygningen, afspejle de om-kostninger, som menighedsrådet har ved udlejningen.5
Endelig må det være en forudsætning for biskoppens tilladelse, at en ændret anvendelse må ske medrespekt for kirkerummets karakter og inventar, ligesom en ændret anvendelse må respektere, at kir-kens aktiviteter, som de fastlægges af menighedsrådet, må have første prioritet. Den endelige afgørelseaf eventuelle tvivlsspørgsmål skal henhøre under biskoppen.Ministeriet for Ligestilling og Kirke kan tilslutte sig arbejdsgruppens forslag med arbejdsgruppenspræciseringer. Lovforslagets § 1 er udformet i overensstemmelse hermed.
3.2. Nedlæggelse af kirkegårde3.2.1. Gældende retIfølge § 9, stk. 1, i lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde sørger menighedsrådet for, atkirkegården vedligeholdes, og at der er tilstrækkelig begravelsesplads for sognets beboere.En kirkegård indvies, før den tages i brug, jf. lovens § 9, stk. 4.Ifølge § 9, stk. 2, fastsætter ministeren for ligestilling og kirke nærmere regler om anlæggelse, udvidel-se, nedlæggelse, indhegning, indretning, beplantning og vedligeholdelse af kirkegårde samt om opfø-relse, ombygning, nedrivning og istandsættelse af bygninger til brug for kirken eller kirkegården.Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens kirkebygnin-ger og kirkegårde. Af bekendtgørelsens § 14 fremgår det, at anlæggelse, udvidelse og nedlæggelse afkirkegårde og parkeringspladser til brug for kirken eller kirkegården skal godkendes af stiftsøvrighe-den.Sognets beboere har ret til at blive begravet på kirkegården i det sogn, hvor de bor, jf. lovens § 14, stk.1. Denne ret omfatter erhvervelse af brugsret for en fredningsperiode til et gravsted med en gravplads,hvis der er en efterlevende ægtefælle dog med to gravpladser, jf. lovens § 15, stk. 1, 1. pkt. Af lovens §13 fremgår det, at fredningsperioden er den periode, i hvilken et gravsted ikke kan nedlægges, jf. lo-vens § 17, stk. 1, hvoraf fremgår, at et gravsted ikke kan nedlægges, forinden fredningsperioden efterden seneste begravelse i gravstedet er udløbet.Når brugsretten til et gravsted udløber, kan den kræves fornyet mod et i vedtægten herfor fastsat ve-derlag, jf. lovens § 17, stk. 3.Til gennemførelse af en af provstiudvalget godkendt reguleringsplan kan et gravsted dog inddrageshelt eller delvis, når fredningstiden efter den seneste begravelse er udløbet, jf. § 18, stk. stk. 1. Rettentil at foretage yderligere begravelse i et gravsted, der er omfattet af en godkendt reguleringsplan, op-hører, når der er forløbet en fredningsperiode efter den senest forud for planens godkendelse foretag-ne begravelse, uanset om brugsretten til gravstedet måtte være erhvervet for et længere tidsrum, jf. §18, stk. 2.Lovens kapitel IV indeholder bestemmelser om registrering af gravminder. Når et gravminde er regi-streret må det ikke af menighedsrådet eller kirkegårdsbestyrelsen fjernes fra kirkegården, jf. § 22, stk.1. Ministeren for ligestilling og kirke kan tillade, at registrerede gravminder anbringes andre stederend på kirkegården, jf. § 22, stk. 2.Der er andre gravsteder, som nyder særlig beskyttelse. Det gælder de danske frihedskæmpergrave,som ikke må nedlægges uden samtykke fra Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Endvidere er der mel-lem den danske stat og det britiske statssamfund indgået en overenskomst om fredning af og tilsynmed krigsgrave. Endelig er der mellem Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland indgået en over-enskomst om tyske krigsgrave i Danmark fra anden verdenskrig.6
Når en kirkegård nedlægges, sker der ingen særlig markering heraf. En nedlagt kirkegård er ikke læn-gere omfattet af den kirkelige lovgivning, og arealet kan overgå til anden anvendelse.Hvis en kirke nedlægges, vil bygningen, hvis den er opført før 1536, være automatisk fredet efter byg-ningsfredningslovens § 4. Nedlægges en kirke, som er opført efter 1536, kan kirkebygningen fredesved beslutning, jf. bygningsfredningslovens § 3, hvorefter bygninger af væsentlig arkitektonisk ellerkulturhistorisk værdi, som er over 50 år gamle, kan fredes. Uanset deres alder kan bygninger og selv-stændige landskabsarkitektoniske værker dog fredes, når det er begrundet i deres fremragende værdieller i andre særlige omstændigheder.En bygningsfredning kan omfatte bygningens umiddelbare omgivelser i form af blandt andet pladser,haver, parkanlæg og lignende i det omfang, det er en del af den beskyttelsesværdige helhed, jf. byg-ningsfredningslovens § 3, stk. 2.En kirkegård, som ligger i umiddelbar tilknytning til en kirke, kan, hvis den nedlagte kirkebygningbygningsfredes, blive omfattet af bygningsfredningen, såfremt kirkegården udgør en del af den beskyt-telsesværdige helhed.Hvis kirkebygningen bygningsfredes – uanset om dette sker automatisk, fordi bygningen er fra før1536 eller ved beslutning – fredes kirkegården ikke automatisk. Det kræver en særlig beslutning.Kirkegården kan enten fredes i tilknytning til fredning af kirkebygningen eller som et solitært land-skabsarkitektonisk værk, såfremt der ikke længere gennemføres begravelser på stedet eller påhvilerøvrige forpligtelser i relation til gravsteder. Krigergrave mv. kan beskyttes efter bestemmelserne imuseumsloven.Herudover indeholder bygningsfredningsloven og museumsloven forskellige beskyttelsesbestemmel-ser, som kan være relevante i forbindelse med nedlæggelse af en kirkegård. Det kan være i relation tileventuelle sten- og jorddiger, konkrete gravminder og eventuelle fortidsminder, som befinder sig påkirkegården.3.2.2. Ministeriet for Ligestilling og Kirkes overvejelser og forslagI rapporten om folkekirkens kirker, der helt eller delvis tages ud af brug, konstaterer arbejdsgruppen,at der på grund af fredningstider og erhvervede gravstedsrettigheder samt andre omstændighedersom fx registrerede gravminder er et langt tidsperspektiv, hvis en kirkegård skal nedlægges helt.Arbejdsgruppen anfører blandt andet, at nedlæggelse af kirkegårde er et følsomt emne. Der er derforgod grund til at udvise de nødvendige hensyn, når en kirkegård skal nedlægges.Det anføres, at de senere års fokus på folkekirkens lokale økonomi blandt andet har indebåret, at allekirkegårdstakster er blevet genberegnet således, at taksterne nu afspejler de faktiske omkostninger,som kirkegårdene har ved at producere ydelserne. Den øgede opmærksomhed på kirkegårdsøkonomi-en sammenholdt med, at danskerne foretrækker kremering fremfor begravelse i kiste, indebærer, atmange kirkegårde har for meget plads.Disse udfordringer betyder, at der allerede i dag sker en vis tilpasning af kirkegårdsanlæggene. Selvomreguleringer på kirkegårdene sker over længere tid, er der tale om dynamiske anlæg. Derfor kan manoverveje, om der fortsat er grund til at opretholde en kirkegård, hvis der ikke længere - eller kun medmange års mellemrum - bliver foretaget begravelser eller urnenedsættelser på kirkegården. En kirke-gård, hvor ingen længere bliver begravet, risikerer at have mere karakter af en kulisse end et anlæg ibrug. Dette vil i særlig grad gøre sig gældende, hvis kirken også er taget helt ud af brug.
7
Hertil kommer, at sognets beboere altid har ret til at blive begravet på kirkegården i det sogn, hvor debor. Det kan nogle gange føre til det paradoks, at en kirkegård i et provsti med mange små sogne måansøge om en kirkegårdsudvidelse, uanset at der er rigeligt med begravelsesplads på de øvrige kirke-gårde i provstiet. Problemstillingen knytter sig til den folkekirkelige struktur og er ikke drøftet nær-mere i arbejdsgruppen, da overvejelser om strukturforhold ikke indgår i arbejdsgruppens kommisso-rium.Arbejdsgruppen finder, at det er vigtigt, at der fortsat værnes om de kulturhistoriske værdier, som erknyttet til folkekirkens kirkegårde. Samtidig er det et faktum, at kirkegårdsanlæggene til stadighed erunder forandring, og at det derfor som hidtil kan være nødvendigt at nedlægge kirkegårde.Arbejdsgruppen har derfor overvejet, hvordan det fremadrettet kan sikres, at de kirkegårdsanlæg, sommå anses for at være af uvurderlig kulturhistorisk betydning og dermed kan karakteriseres som umi-stelige, kan sikres mod nedlæggelse.Arbejdsgruppen finder, at det kan ske ved, at der nedsættes et sagkyndigt udvalg, som skal inddrages ibeslutninger om nedlæggelse af kirkegårde, og anbefaler, at der nedsættes et sådant udvalg, hvis op-gave det bliver at formulere nogle kriterier, der skal danne grundlag for udvalgets kategorisering afkirkegårdene i fire grupper:1. Umistelige kirkegårde2. Bevaringsværdige kirkegårde3. Mindre bevaringsværdige kirkegårde4. Andre kirkegårde.Det sagkyndige udvalg skal bestå af repræsentanter fra Akademiraadet, Det særlige Bygningssyn ogNationalmuseet samt en person, der besidder særlig sagkundskab om kirkegårdsanlæg.Ønsker om at nedlægge en folkekirkeligt bestyret kirkegård skal af stiftsøvrigheden forelægges detsagkyndige udvalg, som skal udtale sig i den enkelte sag herunder foretage en vurdering af, i hvilkenkategori den konkrete kirkegård skal placeres.Betydningen af, at en kirkegård vurderes at være umistelig, skal være, at kirkegården ikke kan ned-lægges, selv om kirken nedlægges.Konsekvensen heraf bliver, at kirkegården fremdeles skal vedligeholdes af folkekirken. Arbejdsgrup-pen har vurderet, at det alene vil være et relativt beskedent antal kirkegårde fx 10-15, der vil blivevurderet som umistelige, da bevaringskriterierne forudsættes at ligge på et højt niveau. Bevaringskri-terierne kan tage udgangspunkt i de kriterier, som er formuleret i Verdensarvkonventionen.Arbejdsgruppen forudsætter, at det sagkyndige udvalg også er opmærksom på eventuelle bygningerpå kirkegården, fx ligkapeller, gravkapeller, kirkelader m.v., der indgår som en del af kirkegårdsanlæg-get.Arbejdsgruppen forudsætter, at eventuelle merudgifter som følge af at en kirkegård udpeges som umi-stelig, kan indgå i udligningsordningen under folkekirkens fællesfond. Det indebærer, at umisteligekirkegårde indgår som et kriterium ved fastlæggelsen af udligningstilskuddets størrelse.Ministeriet for Ligestilling og Kirke kan tilslutte sig arbejdsgruppens forslag med følgende bemærk-ninger:Bestemmelsens anvendelsesområde bør ikke alene gælde for kirkegårde, der ligger ved kirker, somplanlægges nedlagt. Ministeriet finder således, at bestemmelsens anvendelsesområde skal gælde allesager om nedlæggelse af folkekirkeligt bestyrede kirkegårde.8
Ministeriet finder endvidere, at det sagkyndige udvalgs sekretariatsfunktion skal varetages af Ministe-riet for Ligestilling og Kirke.Lovforslagets § 2 er udformet i overensstemmelse hermed.Udvalget skal formulere nogle kriterier, der skal danne grundlag for udvalgets kategorisering af kirke-gårdene i fire grupper. Herefter vil udvalget afholde møder efter behov, når der skal afgives udtalelseri sager om nedlæggelse af kirkegårde. Udgifterne til udvalgets virksomhed, som skønnes at udgøremaksimalt 50.000 kr. årligt, afholdes af fællesfonden.Arbejdsgruppen har foreslået, at eventuelle merudgifter, som følge af at en kirkegård udpeges somumistelig, kan indgå i udligningsordningen således, at umistelige kirkegårde indgår som et kriteriumved fastlæggelse af udligningstilskuddets størrelse.I følge § 13, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi kan der efter ministerens bestemmelse af fællesfon-den ydes et udligningstilskud til nedsættelse af det kirkelige ligningsbeløb i kommunen. Det samledebeløb, der anvendes på denne måde, må ikke overstige 120 mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt fraog med 2007 efter pris- og lønudviklingen. Ministeren for ligestilling og kirke fastsætter bestemmelserom, hvordan beløbet fordeles blandt kommunerne.Formålet med udligningsordninger er at yde tilskud til økonomisk svage ligningsområder. Aktuelt ud-gør udligningstilskuddet 105 mio. kr. Udligningstilskuddet beregnes ud fra følgende kriterier: Såfremtudskrivningsgrundlaget pr. kirke opgjort på kommunerne udgør mindre end 60 pct. af landsgennem-snittet, udbetales et tilskud svarende til 35 pct. af differencen mellem på den ene side kommunensudskrivningsgrundlag i procent af landsgennemsnittet for udskrivningsgrundlag pr. kirker og på denanden side grænsen på de 60 pct. af landsgennemsnittet. Der er fastsat en bagatelgrænse, således atder ikke udbetales tilskud under 100.000 kr.Hvis umistelige kirkegårde skal indgå som et kriterium i fordelingen af udligningstilskuddet, indebæ-rer det, at tilskuddet forlods skal reduceres med merudgiften hertil. Konsekvensen heraf vil være, atder, da det ikke vides i hvilke ligningsområder, de umistelige kirkegårde er beliggende, kan ydes til-skud til ligningsområder, som ikke vil være omfattet af udligningsordningens kriterier, jf. ovenfor. Un-der hensyntagen til formålet med udligningsordningen kan ministeriet derfor ikke gå ind for arbejds-gruppens forslag om finansiering af merudgifterne.I 2011 udgjorde folkekirkens udgifter til kirkegårdsdrift ca. 1,7 mia. kr. ekskl. andele af fællesudgifterog indtægterne ca. 0,7 mia. kr. Hvis underskuddet på ca. 1 mia. kr. fordeles på landets ca. 2000 kirke-gårde, kan det ud fra et konservativt skøn lægges til grund, at en gennemsnitspris for at drive en kirke-gård er ca. 0,5-1 mio. kr.Det forudsættes, at antallet af umistelige kirkegårde bliver relativt beskedent 10-15 stk. Da de umiste-lige kirkegårde ikke kan nedlægges, vil disse kirkegårde fortsat være i drift og således kunne oppebæ-re indtægter ved driften. Størrelsen af driftsunderskuddet for den enkelte kirkegård vil bero på kon-krete regnskabsoplysninger for den pågældende kirkegård. Ud fra den ovenfor skønnede beregning vildet samlede beløb for 15 kirkegårde udgøre ca. 7,5-15 mio. kr.Ud fra ønsket om at menighedsråd med umistelige kirkegårde holdes skadesløse og ud fra en betragt-ning om, at dette er en fælles folkekirkelig opgave, finder ministeriet, at udgiften hertil kan afholdes affolkekirkens fællesfond, jf. § 11, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi.
9
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget indebærer en ændring på et mindre sagsområde. Derfor vurderes det, at lovforslaget ikkehar økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, region eller kommuner. For folkekirkenindebærer lovforslaget, at udgifter til det sagkyndige udvalgs virksomhed samt udgifter vedrørendeumistelige kirkegårde afholdes af fællesfonden.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende organisationer og myndigheder m.v.:[xx]
10
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgereForholdet til EU-rettenIngen
Negative konsekvenser/ mer-udgifterIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Ifølge gældende ret kan folkekirkens kirkebygninger alene anvendes til kirkelige formål. Kirken kan afmenighedsrådet eller med dettes samtykke anvendes til andre kirkelige formål end gudstjenester ogkirkelige handlinger. Til afholdelse af kirkekoncerter, opførelse af kirkespil og lignende kræves dogtillige tilladelse fra biskoppen, såfremt et mindretal i menighedsrådet forlanger dette. Ifølge gældenderet er det således udelukket at anvende en kirke til andre formål, herunder rent kulturelle formål.Det forslås, at der i lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. § 5 indsættes et nytstk. 2,således at et menighedsråd med biskoppens tilladelse kan stille kirken til rådighed til brug for ikkekirkelige formål. Det er en forudsætning for biskoppens tilladelse, at den påtænkte aktivitet ikke stri-der mod kirkerummets karakter.Så længe kirken er i anvendelse som kirke, det vil sige bruges til gudstjenester og kirkelige handlinger,vil kirken være omfattet af lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og dermed undtaget frabygningsfredningslovgivningen.11
Den foreslåede ændring indebærer, at der åbnes for, at kirkerummet kan anvendes til andre aktivite-ter end de rent kirkelige samtidig med, at kirken stadig anvendes til gudstjenester og kirkelige hand-linger. Det forudsættes, at brugen af kirken til ikke kirkelige aktiviteter ikke bliver af et sådant omfang,at hovedformålet – at danne rammen om menighedens gudstjenester, de kirkelige handlinger og andrekirkelige aktiviteter – med kirkebygningen forsvinder.Det vil være en forudsætning for biskoppens tilladelse, at en ændret anvendelse af kirken sker medrespekt for kirkerummets karakter og inventar, ligesom en ændret anvendelse må respektere, at kir-kens aktiviteter, som de fastlægges af menighedsrådet, må have første prioritet. Den endelige afgørelseaf eventuelle tvivlsspørgsmål henhører under biskoppen.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 3.1.2.Til nr. 2.I følge gældende ret fastsættes betaling for brug af kirken ved særskilte kirkelige handlinger, kirkeligemøder m.v. i en vedtægt, der udfærdiges af menighedsrådet og godkendes af provstiudvalget.Herudover indeholder bestyrelses- og brugsloven forskellige bestemmelser om brug af folkekirkenskirker, herunder om valgmenigheders adgang til at benytte kirken, om medlemmer af kristne trossam-funds adgang til brug af kirkerne samt om evangelisk-lutherske frimenigheders og andre kristne tros-samfunds faste brug af kirkerne. Adgangen omfatter alene afholdelse af gudstjenester og kirkeligehandlinger.Valgmenigheder betaler for brug af kirken et beløb svarende til den merudgift til kirkens opvarmning,belysning, rengøring m.m., som valgmenighedens brug af kirken medfører. Betalingen fastsættes afprovstiudvalget efter forhandling med menighedsrådet og valgmenighedens bestyrelse, jf. lovens § 19,stk. 2.Medlemmer af kristne trossamfund, evangelisk-lutherske frimenigheder og andre kristne trossamfundbetaler for brug af kirken. Betalingen fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med menigheds-rådet, jf. lovens § 19, stk. 3.Den foreslåede ændring indebærer, at der skabes hjemmel til, at der for brug af kirken til ikke kirkeligeformål ydes en betaling, som fastsættes af provstiudvalget efter forhandling med menighedsrådet.Til nr. 3.Forslaget er en konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nytstk.2 i bestyrelses- og brugslo-vens § 5.
Til § 2Til nr. 1.I følge gældende ret fastsætter ministeren for ligestilling og kirke nærmere regler om anlæggelse, ud-videlse, nedlæggelse, indhegning, indretning, beplantning og vedligeholdelse af kirkegårde samt omopførelse, ombygning, nedrivning og istandsættelse af bygninger til brug for kirken eller kirkegården,jf. lovens § 9, stk. 2.Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1238 af 22. oktober 2007 om folkekirkens kirkebygnin-ger og kirkegårde. Af bekendtgørelsens § 14 fremgår det, at anlæggelse, udvidelse og nedlæggelse af12
kirkegårde og parkeringspladser til brug for kirken eller kirkegården skal godkendes af stiftsøvrighe-den.Hvis en kirke nedlægges, vil bygningen, hvis den er opført før 1536, være automatisk fredet efter byg-ningsfredningslovens § 4. Nedlægges en kirke, som er opført efter 1536, kan kirkebygningen fredesved beslutning, jf. bygningsfredningslovens § 3, hvorefter bygninger af væsentlig arkitektonisk ellerkulturhistorisk værdi, som er over 50 år gamle, kan fredes. Uanset deres alder kan bygninger og selv-stændige landskabsarkitektoniske værker dog fredes, når det er begrundet i deres fremragende værdieller i andre særlige omstændigheder.En bygningsfredning kan omfatte bygningens umiddelbare omgivelser i form af blandt andet pladser,haver parkanlæg og lignende i det omfang, det er en del af en beskyttelsesværdig helhed, jf. bygnings-fredningslovens § 3, stk. 2.En kirkegård, som ligger i umiddelbar tilknytning til en kirke, kan, hvis den nedlagte kirkebygningbygningsfredes, blive omfattet af bygningsfredningen, såfremt kirkegården udgør en del af den beskyt-telsesværdige helhed. Hvis kirkebygningen bygningsfredes – uanset om dette sker automatisk, fordibygningen er fra før 1536 eller ved beslutning – fredes kirkegården ikke automatisk. Det kræver ensærlig beslutning.Med henblik på at sikre at de kirkegårdsanlæg, som må anses for at være af uvurderlig kulturhistoriskbetydning, kan sikres mod nedlæggelse, foreslås det, at der indsættes en ny § 18 a i loven. Forslaget til§ 18 a, stk. 1indebærer, at ministeren for ligestilling og kirke skal nedsætte et sagkyndigt udvalg be-stående af repræsentanter fra Akademiraadet, Det særlige Bygningssyn og Nationalmuseet samt enperson med særlig sagkundskab om kirkegårdsanlæg.I bestemmelsensstk. 2foreslås det, at forinden en kirkegård nedlægges, skal stiftsøvrigheden indhenteen udtalelse fra udvalget. Bestemmelsen finder anvendelse for alle folkekirkens kirkegårde, der plan-lægges nedlagt.I bestemmelsensstk. 3foreslås det, at det sagkyndige udvalg afgiver udtalelse på baggrund af en kate-gorisering af folkekirkens kirkegårde i fire grupper:1. Umistelige kirkegårde2. Bevaringsværdige kirkegårde3. Mindre bevaringsværdige kirkegårde4. Andre kirkegårdeBetydningen af, at en kirkegård vurderes at være umistelig, er, at kirkegården ikke kan nedlægges, jf.bestemmelsensstk. 4.Konsekvensen heraf bliver, at kirkegården fremdeles skal vedligeholdes. Dettevil også gælde, selv om kirken nedlægges. Det forudsættes, at det er et relativt beskedent antal kirke-gårde 10-15 stk., der vil blive vurderet som umistelige, da bevaringskriterierne vil tage udgangspunkt ide kriterier, som er formuleret i Verdensarvkonventionen, og dermed forudsættes at ligge på et højtniveau.Endelig foreslås det i bestemmelsensstk. 5,at ministeren for ligestilling og kirke fastsætter nærmereregler om udvalgets opgaver og virksomhed, og at det sagkyndige udvalg skal sekretariatsbetjenes afMinisteriet for Ligestilling og Kirke.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 3.2.2.
13
Til § 3I bestemmelsen foreslås det, at loven træder i kraft den 1. april 2014.
Til § 4Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer, at lovenikke gælder for Færøerne og Grønland.
14
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirkerm.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 24. juni2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 5indsættes efterstk. 1som nyt stykke:”Stk. 2.Med biskoppens tilladelse kan menigheds-rådet stille kirken til rådighed til brug for ikkekirkelige formål. Det er en forudsætning for bi-skoppens tilladelse, at den påtænkte aktivitetikke strider mod kirkerummets karakter.”Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
Stk. 3.For brug af kirken efter §§ 13 og 14 ydesen betaling, som fastsættes af provstiudvalgetefter forhandling med menighedsrådet.
2.I§ 19, stk. 3,ændres ”§§ 13 og 14” til ”§ 5, stk.2, og §§ 13 og 14”.
§2I lov om folkekirkens kirkebygninger og kirke-gårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 77 af 2. februar2009, foretages følgende ændring:1. Efter § 18 indsættes:”§ 18 a.Ministeren for ligestilling og kirke ned-sætter et udvalg bestående af repræsentanter fraAkademiraadet, Det særlige Bygningssyn og Nati-onalmuseet samt en person med særlig sagkund-skab om kirkegårdsanlæg.Stk. 2.Forinden en kirkegård nedlægges, skalstiftsøvrigheden indhente en udtalelse fra udval-get.Stk. 3.Udvalget afgiver udtalelse på baggrund afen kategorisering af folkekirkens kirkegårde i:1. Umistelige kirkegårde15
2. Bevaringsværdige kirkegårde3. Mindre bevaringsværdige kirkegårde4. Andre kirkegårdeStk. 4.En kirkegård, som er umistelig, jf. stk. 3, nr.1, må ikke nedlægges.Stk. 5.Ministeren for ligestilling og kirke fastsæt-ter nærmere regler om udvalgets opgaver ogvirksomhed. Udvalget sekretariatsbetjenes afMinisteriet for Ligestilling og Kirke.”§3Loven træder i kraft den 1. april 2014.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
16