Kirkeudvalget 2012-13
KIU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Thomas Jacob LarsenFra:Sendt:Til:Emne:Thomas Jacob Larsen17. januar 2013 11:02'[email protected]'VS: Høringssvar, Digitaliseringsstyrelsen vedr. udkast til forslag til lov om ændring afforskellige love som følge af indførelse af obligatorisk digital selvbetjening
Hermed fremsendes til orientering kopi af Den katolske Kirkes høringssvar til Digitaliseringsstyrelsen vedr. udkast tilforslag til lov om ændring af forskellige love som følge af indførelse af obligatorisk digital selvbetjening i høring.Kopi af høringssvar er desuden sendt til Kirkeudvalget via udvalgets hjemmeside.Med venlig hilsenThomas LarsenAdministrationschefDen katolske Kirke, AnsgarstiftelsenGl. Kongevej 15, 1610 København VTelefon 3355 6010, mobil 2166 4162
Med brev af 19. december 2012, j.nr. 2012-6235-006, har Digitaliseringsstyrelsen sendt udkast til forslag til lov omændring af forskellige love som følge af indførelse af obligatorisk digital selvbetjening i høring.Uanset, at Den katolske Kirke i Danmark som anerkendt og ministerialbogsførende trossamfund har opgaver iforbindelse med civilregistreringen, har Kirken ikke modtaget høringsbrevet, men er beklageligvis først sent og mereeller mindre ved en tilfældighed blevet opmærksom på høringen, som Kirken ikke desto mindre ønsker at give svarpå.I den udtalelse, som Danske Kirkers Råd indsendte som svar på Kirkeministeriets høringsskrivelse af 2. september2010 vedrørende det da foreliggende udkast til bekendtgørelse om anmeldelse af fødsler m.v., pegede rådet på, atde anerkendte trossamfund er forpligtede til at indrapportere registreringer vedrørende deres medlemmersnavngivelser, navneændringer og vielser til CPR. På daværende tidspunkt skete indrapporteringen viapapirblanketter, der sendtes til et kirkekontor eller et folkeregister, ligesom indhentningen af de fornødneoplysninger fra Personregistreringen/CPR var baseret på papirblanketter, der sendtes med posten. I den forbindelsemindede Danske Kirkers Råd om, at der var udtrykt ønske om en bedre adgang til information iPersonregistrering/CPR og en digital løsning på indrapporteringen. Rådet henstillede på denne baggrund, atfremsendelse af fødselsoplysninger kunne ske elektronisk til anerkendte trossamfund i takt med, at disse ønskede atgå over til digitalisering af ministerialbogsføringen, hvilket er tilfældet for Den katolske Kirkes vedkommende.Danske Kirkers Råd så derfor gerne, at de igangværende drøftelser mellem Kirkeministeriets og de anerkendtetrossamfund, som havde vist interesse herfor, blev fremmet mest muligt, ligesom rådet gerne så sig taget med påråd, når blanketter m.v. skal udformes.Desværre må det i dag konstateres, at ingen af de anførte ønsker er blevet imødekommet, og at de nævntedrøftelser mellem Kirkeministeriet og de anerkendte trossamfund synes at være gået i stå, uden at dette kantilskrives trossamfundene. Den katolske Kirke henstiller derfor, at disse drøftelser genoptages, og at der i forbindelsemed den videre gennemførelse af digitaliseringspolitikken bliver taget højde for, at også samspillet mellemanerkendte trossamfund og Personregistrering/CPR kan foregå digitalt.1
Med venlig hilsenThomas LarsenAdministrationschefDen katolske Kirke, AnsgarstiftelsenGl. Kongevej 15, 1610 København VTelefon 3355 6010, mobil 2166 4162
2