Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 89
Offentligt
1199547_0001.png
1199547_0002.png
1199547_0003.png
G R U N D N O T AT O M
12. december 2012J.nr. 3401/1001-5110Ref. skn
Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om situationen pådet europæiske marked for CO2-kvoter i 2012 (COM(2012)652 final).1. ResuméKommissionen har d. 14. november 2012 offentliggjort en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om situationen på det europæiske marked for CO2-kvoter. Kommissionens rap-port beskriver, at overskuddet af kvoter og kreditanvendelsesrettigheder i EU's kvotehandels-system kan vokse til 2 mia. kvoter i 2013, og at kvoteoverskuddet kan fortsætte frem til efter2020. Kommissionen oplister i rapporten en række forskellige muligheder for at opstrammeEU's kvotehandelssystem. Kommissionen har den 7. december lanceret en offentlig høringmed udgangspunkt i rapporten. Regeringen finder det positivt, at Kommissionen lægger op tilen diskussion af strukturelle ændringer af kvotemarkedet. Regeringen vil vurdere de enkelteoptioner i rapporten nærmere.
2. BaggrundKommissionen er, jf. Kvotehandelsdirektivets artikel 10(5) og artikel 29, bemyndiget til i2013 at offentliggøre en rapport om det fælles europæiske kvotemarkeds funktion. På etuformelt rådsmøde i april 2012 informerede Kommissionen miljøministrene om, at rapportensoffentliggørelse ville blive fremrykket til 2012. Rådet og Europa-Parlamentet har endvidere iEnergieffektivitetsdirektivet bedt Kommissionen undersøge strukturelle muligheder for atstyrke kvotehandelssystemet og gøre det mere effektivt i perioden 2013-20.Kommissionen har på den baggrund d. 14. november 2012 offentliggjort en rapport(COM(2012) 652 final) til Rådet og Europa-Parlamentet om situationen på det europæiskemarked for CO2-kvoter i 2012.Kommissionen lancerede den 7. december en offentlig høring om strukturelle ændringer afkvotemarkedet. Høringen har frist den 28. februar 2013.
3. Formål og indholdKommissionens rapport (COM(2012) 652 final) til Rådet og Europa-Parlamentet om situatio-nen på det europæiske marked for CO2-kvoter i 2012 beskriver, at der i 2011 var opstået etoverskud af kvoter på ca. 955 mio. kvoter. En stor del af kvoteoverskuddet skyldes, at emissi-onerne har været lavere end kvotetildelingen, primært som følge af den økonomiske afmat-ning i EU. Kommissionen forventer, at overskuddet kan stige til op mod 2 mia. kvoter og kre-ditanvendelsesrettigheder i 2013. Kommissionen forventer, at kvoteoverskuddet vil forblivepå et niveau på omkring de 2 mia. kvoter og kreditanvendelsesrettigheder indtil 2020, hvoref-ter overskuddet ventes gradvist at aftage. En væsentlig årsag til den forventede yderligerestigning i kvoteoverskuddet er, at der i 2013 vil komme flere kvoter på markedet end i de fo-regående år. Størstedelen af den forventede stigning i kvoteoverskuddet kan henføres til, atkvotebelagte operatører og anlæg ventes at anvende et stort antal JI/CDM klimakreditter. Dis-Side 1
se kreditter er på det seneste faldet langt mere i pris end kvoterne. Prisen på kvoter er aktueltfaldet til under 6 euro, mens prisen på JI/CDM kreditter er faldet til under 1 euro.Kommissionen konstaterer, at der er opstået en uligevægt mellem udbud og efterspørgsel påkvotemarkedet med potentielt negative langsigtede konsekvenser. Gøres der ikke noget veddette problem, vil denne uligevægt ifølge Kommissionen stærkt påvirke kvotehandelssyste-mets evne til at bidrage til, at EU kan opfylde eventuelle nye mere langsigtede målsætningerom at reducere EU's interne drivhusgasudledning omkostningseffektivt.Med henblik på at håndtere uligevægten på kvotemarkedet mellem udbud og efterspørgsel øn-sker Kommissionen at høre berørte parters holdninger til seks muligheder for strukturelle æn-dringer af kvotemarkedet:Forøgelse af EU's reduktionsmål til 30 % i 2020. Dette kan ske ved at reducere mængden afkvoter i de kvotebelagte sektorer samt mængden af udledningsrettigheder, der tildeles med-lemslandene til at dække udledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. For de kvotebelagtesektorer kan reduktionsmålet ifølge Kommissionen øges ved permanent annullering af 1,4mia. af de kvoter, medlemsstaterne ellers skulle auktionere i perioden 2013-20. Alternativtkan man forøge den årlige aftrapningstakt for mængden af kvoter. Sidstnævnte løsning kanmedføre, at det i perioden 2013-20 ikke blot er medlemsstaterne, der skal auktionere færrekvoter, men at der også skal tildeles færre gratis kvoter til kvotebelagte virksomheder, lige-som reduktionsfaktoren fortsætter efter 2020.Permanent annullering af nogle af de kvoter, som medlemslandene ellers skulle auktionere iperioden 2013-20. Dette kan ifølge Kommissionen bidrage til at genoprette det ambitionsni-veau, der var forudset for perioden 2013-20 ved vedtagelsen af klima- og energipakken.Den årlige mængde af kvoter aftrappes jf. kvotedirektivets artikel 9 lineært fra 2013. Aftrap-ningen fortsætter efter 2020 og skal ifølge kvotedirektivets artikel 9 revideres fra 2025. IfølgeKommissionen kan denne revision fremskyndes, evt. således at aftrapningstakten kan øgesinden 2020. Da reduktionsfaktoren fortsætter efter 2020, vil en forøgelse af aftrapningstaktenbåde kunne bidrage til at genoprette ambitionsniveauet i 2020 samt øge ambitionsniveauet ef-ter 2020. Ifølge Kommissionen er det nuværende ambitionsniveau ikke i overensstemmelsemed EU's langsigtede mål om at reducere drivhusgasudledningen med 80-95 % i 2050 ift.1990.Inddragelse af flere sektorer i EU's kvotehandelssystem, eksempelvis alt energiforbrug, her-under transportsektoren. Disse sektorer reguleres i dag bl.a. via. fastsættelse af landespecifik-ke mål for begrænsning af drivhusgasudledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer.Begrænsning af adgangen til internationale klimakreditter. Ifølge Kommissionen har den til-ladte adgang til kreditter vist sig at være meget generøs. Anvendelsen af kreditter ventes afKommissionen at bidrage til tre fjerdedele af det forventede kvoteoverskud i 2020. IfølgeKommissionen kan det derfor overvejes at undlade at give yderligere tilladelser til anvendelseaf kreditter i handelsperioden efter 2020. Samtidig nævner Kommissionen, at det kan overve-jes senere at give øget adgang til kreditter i handelsperioden efter 2020, såfremt EU måtte på-tage sig mere ambitiøse reduktionsmål, eller såfremt kvoteprisen skulle vise sig at stige kraf-tigt.Side 2
Endelig nævner Kommissionen andre muligheder for at ”kontrollere” kvoteprisen, såsom en-ten en minimumspris på kvoter eller tilbageholdelse af en reserve af kvoter, som kan auktio-neres, såfremt kvoteprisen skulle vise sig at stige uventet.
Kommissionen nævner, at rapporten ikke giver et udtømmende billede af strukturelle mulig-heder for at ændre kvotehandelssystemet. Desuden nævner Kommissionen, at strukturelle æn-dringer vil kræve, at Kommissionen fremlægger lovforslag samt tilhørende konsekvensanaly-ser. Visse ændringer vil potentielt kunne gennemføres ved en beslutning om ændring af kvo-tedirektivet frem for en fuld revision af kvotedirektivet. Eventuelle ændringer til kvotedirekti-vet vil kunne vedtages i fælles beslutningsprocedure mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens rapport.
5. NærhedsprincippetNærhedsprincippet er ikke relevant ift. Kommissionens rapport.
6. Gældende dansk retKommissionens rapport har ingen konsekvenser for dansk lovgivning.
7. KonsekvenserKommissionens rapport har ingen konsekvenser for hverken statens finanser, erhvervslivet el-ler beskyttelsesniveauet, da der blot er tale om et diskussionsoplæg.
8. HøringKommissionens offentlige høring er tilgængelig påhttp://ec.europa.eu/clima/consultations.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionens rapport om kvotemarkedets funktion samt overvejelser om mulige strukturel-le ændringer af EU's kvotehandelssystem har været efterspurgt af medlemslandene ved drøf-telser i Klimakomiteen. Nogle medlemslande finder, at et aktuelt forslag fra Kommissionenom at ændre den tidsmæssige profil for auktioneringen af kvoter bør ses i lyset af mulighedenfor senere at annullere kvoter permanent og/eller i lyset af muligheden for at foretage andreopstramninger af kvotehandelssystemet frem mod 2030. Kommissionen har kort præsenteretrapportens indhold på miljørådsmødet d. 17. december 2012. Det er endnu for tidligt at vurde-re andre landes forventede holdninger til de forskellige muligheder for at opstramme kvotesy-stemet, som nævnes i rapporten.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder det positivt, at Kommissionen lægger op til en diskussion af strukturelleændringer af kvotemarkedet. Regeringen vil vurdere de enkelte optioner i rapporten nærmere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3