Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 84
Offentligt
12. december 2012Ref. skn/rzs
GRUNDNOTAT om
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutningom midlerti-dig undtagelse fra direktiv 2003/87/EF af Europa-Parlamentets og Rådets direk-tiv om en ordning for handel med kvoter inden for Fællesskabet (kvotedirekti-vet).COM(2012) 6971. ResuméKommissionen har d. 20. november fremsat et forslag til midlertidig afvigelse fra kvotedirek-tivet, hvorefter direktivets regler om rapportering af CO2-udledninger og returnering af kvo-ter ikke vil blive håndhævet for så vidt angår CO2-udledninger til og med 2012 fra flyvningermellem EU og tredjelande. Kommissionen forventer, at forslaget kan bidrage positivt til for-handlingerne i FNs organisation for civil luftfart, ICAO.Forslaget er en reaktion på en række tredjelandes kraftige modstand mod EU’s kvoteregule-ring af luftfart, og skal understøtte de fremskridt der er gjort i FN’s luftfartsorganisationICAO for at fastlægge rammerne for global regulering af luftfartens CO2-udledninger.Forslaget vil formentlig have begrænset miljøeffekt, da undtagelsen kun gælder i 2012.Forslaget er sat på dagsordenen til miljørådsmødet d. 17. december 2012 som et evt. punkt,hvor Kommissionen ventes at præsentere forslaget.Regeringen noterer Kommissionens forslag og undersøger konsekvenser af forslaget nærme-re.
2. BaggrundEn række tredjelande har gennem længere tid ytret kraftig modstand mod EU’s kvoteregule-ring af luftfart. Blandt andet har 23 lande, heriblandt USA, Kina, Rusland og Indien i Moskvavedtaget en fælles erklæring, der opfordrer til, at samtlige underskrivende lande overvejer eneller flere af de foreslåede modforanstaltninger mod ETS, herunder at indføre forbud mod atdet pågældende lands luftfartsselskaber deltager i ETS, genåbne bilaterale luftfartsaftaler mel-lem EU-lande og tredjelande, revurdere implementering af og forhandlinger om såkaldte ’ho-risontale luftfartsaftaler’ mellem EU og tredjelande, indføre særlige skatter eller afgifter forEU's luftfartsselskaber samt en række andre tiltag.
Side 1
Kina og Indien har konkret forbudt deres luftfartsselskaber at rapportere CO2-udledninger tilEU, mens præsident Obama den 27. november 2012 har underskrevet en lov, der bemyndigerUSA's transportminister til at forbyde amerikanske luftfartsselskaber at deltage i ETS, såfremtet sådant forbud vurderes at være i offentlighedens interesse.Som baggrund for det fremsatte beslutningsforslag anfører Kommissionen, at der på et møde iFN’s luftfartsorganisation ICAO den 9. november 2012 blev gjort signifikante fremskridt iretning af at fastlægge rammerne for global regulering af luftfartens CO2-udledninger.Kommissionen anfører endvidere, at en midlertidig fritagelse fra kvotedirektivets regler omrapportering af CO2-udledninger og returnering af kvoter for så vidt angår CO2-udledningertil og med 2012 fra flyvninger mellem EU og tredjelande, vil kunne give positive fremskridt ide videre forhandlinger i ICAO om markedsbaseret regulering af CO2-emissionerne fra inter-national luftfart.Såfremt der opnås klar og tilstrækkelig fremgang på ICAOs generalforsamling i september2013, agter Kommissionen at fremlægge yderligere lovforslag. Kvotedirektivets artikel 25amuliggør ændringer til direktivet, i tilfælde af at tredjelande påtager sig klimaforpligtelser.Såfremt der ikke opnås klar og tilstrækkelig fremgang på ICAOs generalforsamling i septem-ber 2013, vil luftfartsoperatørerne skulle leve op til kvotedirektivets bestemmelser om CO2-udledninger fra og med 2013.Kommissionen opfordrer Rådet og Europa-Parlamentet til at vedtage forslaget hurtigt, ideeltset i marts 2013.
3. Formål og indholdKommissionen foreslår en midlertidig afvigelse fra kvotedirektivet, hvorefter direktivets reg-ler om rapportering af CO2-udledninger og returnering af kvoter ikke vil blive håndhævet forså vidt angår CO2-udledninger til og med 2012 fra flyvninger mellem EU og tredjelande.Konkret foreslås det, at der ikke vil blive effektueret sanktioner imod luftfartsoperatører, somikke opfylder kvotedirektivets forpligtelser til rapportering af CO2-udledning samt returneringaf kvoter i relation til flyvninger mellem EU og tredjelande som opstår før 1. januar 2014.Undtagelsen betinges af, at luftfartsoperatørerne ikke i 2012 har modtaget gratis kvoter, ellerhar returneret gratis tildelte kvoter, relateret til flyvninger mellem EU og tredjelande.Luftfartsoperatørerne har fortsat mulighed for at rapportere CO2-emissioner relateret til flyv-ninger til tredjelande og dermed beholde retten til de gratis kvoter.Undtagelsen gælder ikke flyvninger mellem EU-lufthavne eller flyvninger til og fra områder,som deler EU's engagement ift. at modgå klimaændringer. Undtagelsen gælder således ikkeflyvninger til og fra EFTA-stater, lande som har undertegnet en tiltrædelsestraktat med EU ogterritorier knyttet til EØS-medlemsstater, herunder eksempelvis Grønland og Færøerne. Ope-ratørerne skal derfor fortsat leve op til direktivets forpligtelser for så vidt angår disse flyvnin-ger.Berørte kvoter, som enten ikke er udstedt, eller som er returneret fra luftfartsoperatørerne,skal annulleres af medlemsstaterne.Side 2
Kommissionen forventer, at vedtagelsen af forslaget kan bidrage positivt til forhandlingerne iFNs organisation for civil luftfart, ICAO.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.Forslaget er fremsat i medfør af artikel 192(1) i Lissabon-Traktaten, hvorefter Europa-Parlamentet inddrages efter den almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget vedtages der-med i fælles beslutningsprocedure mellem Rådet (hvor der kræves kvalificeret flertal) og Eu-ropa-Parlamentet.
5. NærhedsprincippetForslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet derved, at en midlertidig udtagelsefor CO2-udledninger relateret til luftfart mellem EU og tredjelande fra EU's fælles harmonise-rede kvotehandelssystem bør træffes på EU-niveau og gælde ens i hele EU.
6. Gældende dansk retDirektiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet)er gennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter. En vedtagelse af forslaget vil nød-vendiggøre en ændring af denne lovgivning.
7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserVedtagelse af forslaget vil nødvendiggøre ændring af kvoteloven.Administrative konsekvenser for staten.Forslaget vil medføre ekstra administrative opgaver forbundet med at ændre kvoteloven samtekstra opgaver ift. administrationen af de luftfartsoperatører som administreres af Danmark.Omvendt vil man potentielt kunne undgå ekstra administrative opgaver forbundet med hånd-hævelse af eventuelle sanktioner, såfremt der måtte være luftfartsoperatører, som ikke leverop til deres forpligtelser i medfør af kvotedirektivet til og med 1. januar 2014 for så vidt angårflyvninger mellem EU og tredjelande. Evt. administrative omkostninger vil jf. gældende bud-getvejledning skulle afholdes indenfor det relevante ressortministeriums eksisterede ramme.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vil medføre, at luftfartsoperatørerne ikke vil opleve sanktioner, såfremt de undladerat rapportere deres CO2-udledning frem til og med 2012 relateret til flyvninger mellem EU ogtredjelande. Dette kræver dog, at luftfartsoperatørerne returnerer gratis modtagne kvoter tildisse aktiviteter til medlemsstaterne. De hertil knyttede administrative konsekvenser for luft-fartsoperatørerne vurderes at være beskedne.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDer vil være statsfinansielle konsekvenser ved forslaget derved, at der vil blive auktioneretfærre luftfartskvoter i 2012 med et lavere provenu til statskassen til følge.Kommissionen har på et møde i Klimakomiteen d. 15. november 2012 oplyst et foreløbigtskøn. Ifølge Kommissionen kan den samlede mængde af luftfartskvoter til auktionering påEU-niveau blive reduceret fra ca. 32 mio. til ca. 8 mio. i 2012. Ved den p.t. gældende kvote-Side 3
pris på ca. 50 kr. vil den danske stats forventede provenu fra kvotesalget dermed blive reduce-ret med ca. 20 mio. kr. i 2012. Dette er et meget usikkert skøn, da man ikke kan vide om alleluftfartsoperatørerne agter at udgå af ordningen. Danmarks andel af luftfartskvoterne i 2012 erfastsat til ca. 1,66 pct., men dette tal kan formentlig blive ændret som følge af forslaget.BeskyttelsesniveauetEn vedtagelse af forslaget vil medføre, at CO2-emissioner fra luftfart til og fra tredjelandeundtages fra kvotehandelssystemet i 2012. Forslaget kan således nå at få betydning for opera-tørernes CO2-udledning i perioden fra forslagets fremsættelse d. 20. november 2012 til ogmed december 2012. I praksis forventes forslagets betydning for beskyttelsesniveauet at væremeget beskeden.
8. HøringEnergistyrelsen har d. 19. november 2012 informeret luftfartsoperatører administreret afDanmark om Kommissionens forslag.Energistyrelsen har d. 29. november 2012 sendt forslaget i teknisk høring hos luftfartsoperatø-rer administreret af Danmark med høringsfrist d. 2. januar 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionen annoncerede forslaget d. 12. november 2012.Der har, forud for forslagets offentliggørelse d. 20. november 2012, været en indledende drøf-telse af forslagets forventede indhold på et møde i Klimakomitéen d. 15. november 2012. Påmødet oplyste Kommissionen, at samtlige EU landes ressortansvarlige ministre på forhåndvar blevet adviseret om forslaget af Klimakommissæren, og at forslaget var blevet modtaget ien positiv ånd.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen noterer sig Kommissionens forslag og undersøger konsekvenser af forslaget nær-mere.Regeringen ser gerne, at der kommer skred i forhandlingerne om et internationalt markedsba-seret virkemiddel til reduktion af CO2-udledningen fra international luftfart.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4