Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 77
Offentligt
1191646_0001.png
1191646_0002.png
1191646_0003.png
1191646_0004.png
1191646_0005.png
1191646_0006.png
1191646_0007.png
1191646_0008.png
1191646_0009.png
1191646_0010.png
1191646_0011.png
1191646_0012.png
UDKAST 05122012Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsy-ningsanlægI medfør af § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, § 5, § 9, stk. 1, § 15, § 20, stk. 2, § 26 a, stk. 1, nr. 1 og 2, og §34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december 2011, som æn-dret ved lov nr. 577 af 18. juni 2012, samt efter forhandling med de kommunale organisationer,fastsættes:Kapitel 1Anvendelsesområde og definitioner§ 1.Bekendtgørelsen omfatter kommunalbestyrelsens planlægning for varmeforsyningen, forud-sætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlægog kommunalbestyrelsens behandling af sager efter §§ 3, 4 og 9 i lov om varmeforsyning.§ 2.I denne bekendtgørelse forstås ved:1)Kollektivt varmeforsyningsanlæg:Virksomhed, der driver et anlæg, jf. § 2, i lov om varmefor-syning, herunder distributionsnet til fremføring af naturgas.2)Centralt kraft-varme-anlæg:Anlæg, der er omfattet af § 12 i bekendtgørelse om betingelser ogprocedurer for meddelelse af tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentligeændringer i bestående anlæg.3)Blokvarmecentral:Varme- eller kraft-varme-central, der er etableret i forbindelse med et størrebyggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et forudbestemt antal brugere med energitil bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand.4)Produktionsform:Varme- eller kraft-varme-produktion.5)Forsyningsform:Fjernvarme eller individuel naturgasforsyning.6)Energiform:Brændsel eller anden energikilde.7)Samfundsøkonomiske analyser:Beregninger foretaget på grundlag af Energistyrelsens vejled-ning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet med de dertil hørende på tidspunktet foransøgning om projektgodkendelse senest opdaterede forudsætninger for samfundsøkonomiskeanalyser på energiområdet.8)Fjernvarmeforsyningsvirksomhed:Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager virksom-hed til fremføring af opvarmet vand eller damp, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om varmeforsyning.9)Naturgasdistributionsselskab:Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager distributions-funktionen, jf. § 6, nr. 4, i lov om naturgasforsyning.§ 3.Et projekt for et kollektivt varmeforsyningsanlæg, der er omfattet af bilag 1, skal forelæggeskommunalbestyrelsen til godkendelse. Tilsvarende gælder vedligeholdelses- og reparationsarbejderpå et kollektivt varmeforsyningsanlæg, der i væsentlig grad indebærer en forbedring af anlæggetsdrifts- og energiøkonomi eller levetid.Stk. 2.Retlige eller faktiske dispositioner til gennemførelse af et projekt må først foretages, efterprojektets godkendelse.
Kapitel 2Den kommunale varmeplanlægning§ 4.Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for varmeforsyningen i kommunen, bl.a. tilbrug for kommunalbestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for kollektive varmeforsy-ningsanlæg. Denne varmeplanlægning skal ske i samarbejde med forsyningsselskaber og andre be-rørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og varmebehov eller med særlige mulighederfor at foretage el- og varmeproduktion,Stk. 2.Det påhviler kommunalbestyrelsen1) at planlægge varmeforsyningen og den omlægning af eksisterende produktionsanlæg fastsat i §9 i lov om varmeforsyning,2) at drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf. § 8 i lov om varmeforsyning,3) at behandle og godkende projekter, der opfylder gældende betingelser m.v., og4) at påse, at projekter gennemføres inden for de gældende frister, eventuelt i form af påbud.§ 5.Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlægningen efter § 4 inddrages i forbindelsemed den fysiske planlægning, region-, kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i forbindelse medrevisioner eller ændringer af kommuneplaner eller vedtagelser af lokalplaner, og at varmeplanlæg-ningen i øvrigt er koordineret med denne lovgivning herunder reglerne om vurdering af større an-lægs virkning på miljøet (VVM) og anden lovgivning, især byggeloven og lov om miljøbeskyttelse.Kapitel 3Kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg§ 6.Kommunalbestyrelsen skal for et projekt for et kollektivt varmeforsyningsanlæg, der er om-fattet af § 3, anvende bestemmelserne i dette kapitel, herunder bl.a. sørge for, at projektet, i over-ensstemmelse med § 1 i lov om varmeforsyning, ud fra en konkret vurdering er det samfundsøko-nomisk mest fordelagtige projekt, jf. § 25 i denne bekendtgørelse.Projekter for distributionsnet og transmissionsnet§ 7.Et projekt for naturgasdistributionsnet eller fjernvarmedistributionsnet kan kun godkendes afkommunalbestyrelsen, hvis projektet ikke ændrer områdeafgrænsningen mellem naturgasforsynin-gen og fjernvarmeforsyningen, jf. dog stk. 2-8.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt, der er omfattet af stk. 1, og som ændrer etområdes forsyningsform fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme, hvis fjernvarmeforsy-ningsvirksomheden og naturgasdistributionsselskabet indgår en aftale om en økonomisk kompensa-tion, som beregnes efter stk. 5 og bilag 2, jf. dog stk. 6. .Stk. 3.Der betales kompensation for hver ejendom, som naturgasdistributionsselskabet forsynerpå det tidspunkt, hvor projektet modtages af kommunalbestyrelsen til godkendelse, og som indenfor 3 år efter opsigelse af naturgasleverancen skifter til fjernvarme. Kompensation betales såvel forejendomme, der er beliggende i selve området, der har ændret forsyningsform, som for ejendomme,der kan nås med en stikledning fra fjernvarmenettet i dette område.Stk. 4.Kompensation beregnes fra det tidspunkt, hvor opsigelsen af naturgasleverancen får virk-ning. Fjernvarmeforsyningsvirksomheden betaler naturgasdistributionsselskabet kompensationenved indgåelse af fjernvarmeleverancen til den pågældende ejendom.Stk. 5.Naturgasdistributionsselskabet og fjernvarmeforsyningsvirksomheden skal give hinandende nødvendige oplysninger for beregning og betaling af kompensation.
Stk. 6.Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt, der er omfattet af stk. 2, uden økonomiskkompensation, hvis1) projektet vedrører et område uden etableret naturgasdistributionsnet,2) naturgasdistributionsselskabet ikke ønsker kompensation eller3) projektet er modtaget af kommunen til godkendelse efter den 31. december 2020.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etablering af individuel naturgasforsyning i eksi-sterende mindre bysamfund uden for kollektivt forsynede områder. Disse byer skal friholdes tilbiomassebaseret fjernvarme, kraft-varme eller tilsvarende miljøvenlig forsyning.Stk. 8.Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende et projekt for naturgasdistributionsnet, som erforelagt kommunalbestyrelsen fra og med den 1. januar 2013, hvis projektet vedrører et område,hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen, hvorved forstås det opvarmede antal kvadratmeter, eromfattet af forbuddet mod installation af naturgasfyr i bygningsreglementet. Denne bestemmelsegælder ikke for projekter for distributionsnet, der transporterer VE-gas.§ 8.Et kollektivt varmeforsyningsanlægs ret til at forsyne et område som følge af godkendelse afet projekt efter § 7 medfører fra tidspunktet for projektgodkendelsen forsyningspligt oven for deejendomme, der er beliggende i området, jf. dog stk. 2-3.Stk. 2.Forsyningspligten indebærer, at anlægget skal forsyne en ejendom,1) når der er forsyningsmulighed fra anlægget, og2)senest 5 årefter kommunalbestyrelsens godkendelse af projektet.Stk.3.Stk. 1 gælder ikke i områder, hvorkommunalbestyrelsen har pålagt tilslutningspligt.§ 9.Et projekt for transmissionsnet kan godkendes af kommunalbestyrelsen uanset områdeaf-grænsningen.Stk. 2.Ved etablering af en transmissionsledning mellem et fjernvarmenet, der er forsynet af etbiomassebaseret varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarmenet, der drives af en virksomhed, jf. bilag3, skal kommunalbestyrelsen uanset kravene i § 6 og § 25, stk. 2, godkende projektet, hvis de pro-duktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand til det sidstnævnte fjernvarmenet, sam-menlagt ikke leverer mere til dette net end 8000 MWh årligt.Projekter for varme- og kraft-varme-produktionsanlægProduktionsform§ 10.Kommunalbestyrelsen kan kun godkende et projekt for et produktionsanlæg med en varme-kapacitet over 1 MW, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg, under forudsætning af, atdenne produktionsform er samfundsøkonomisk mest fordelagtig. Hvis et varmeproducerende anlæger samfundsøkonomisk mere fordelagtigt, kan der etableres et varmeproduktionsanlæg.Stk. 2.Et projektforslag efter stk. 1 skal dimensioneres til en dækningsgrad på 90 pct. af værketssamlede årlige varmeproduktion, medmindre en anden dækningsgrad er samfundsøkonomisk merefordelagtig.§ 11.Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af et projekt for et eksisterende biomassebase-ret varmeproduktionsanlæg stille krav om, at anlægget omstilles til biomassebaseret kraft-varme,hvis omstillingen ud fra en teknisk og økonomisk vurdering vil være hensigtsmæssig, herunder atvarmeprisen på biomassebaseret kraft-varme ikke adskiller sig væsentligt fra varmeprisen på denforsyning, som fjernvarmenettet har adgang til.
§ 12.Ved etablering af et produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW til levering af op-varmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kankommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg, jf.dog § 13.§ 13.Ved etablering af spids- og reservelastkapacitet til levering af opvarmet vand eller damp tilfjernvarmenet efter §§ 10-12 kan kommunalbestyrelsen godkende anlæg, der kun kan producerevarme. For brændsler henvises til §§ 14 og 18.BrændslerKollektive varmeforsyningsanlæg§ 14.Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller produkter, der kan anvendes som fødeva-rer, herunder fiske- og rapsolie, overskudssmør, korn o. l., som brændsel til et kollektivt varmefor-syningsanlæg.Kraft-varme-anlæg§ 15.Ved et projekt for et kraft-varme-anlæg kan kommunalbestyrelsen godkende projektet, hvisder anvendes et eller flere af følgende brændsler:1) Naturgas.2) Biomasse.3) Biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse. 4)Affald.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal indpasse biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomassetil kraft-varme-produktion i den kommunale varmeforsyning, hvis1) der er lokalt ønske herom og2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris, der ikke adskiller sig væsentligt fra prisenpå den forsyning, som anlægget ellers har adgang til.Varmeproduktionsanlæg§ 16.Ved etablering af et nyt varmeproduktionsanlæg eller udvidelse af et eksisterende varme-produktionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af eteksisterende decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkendeprojektet, hvis det opfylder kriterierne i stk. 2-7. Etablering af en transmissionsledning til et eksiste-rende varmeproduktionsanlæg, der anvender et brændsel nævnt i § 17, betragtes ikke som etableringaf et nyt varmeproduktionsanlæg, såfremt det eksisterende produktionsanlægs kapacitet ikke udvi-des.Stk. 2.Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen kun god-kende brændslerne naturgas og mineralsk olie, jf. dog stk. 3-7.Stk. 3.Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen godkendebiogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse forudsat, at brændslet anvendes på en kraft-varme-producerende produktionsenhed baseret på et af disse brændsler.Stk. 4.Stk. 1, 2 og 3 anvendes tilsvarende ved etablering af varmeproduktionsanlæg til levering afopvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et naturgasbaseret varmeanlæg, hvisdet handler om et tidligere decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, der har nedlagt kraft-varme-anlægget.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan ved etablering af udvidet varmeproduktionskapacitet, som ernødvendiggjort af et øget varmebehov, godkende anvendelse af brændslerne nævnt i § 17, hvis an-
lægget alene er dimensioneret til at dække et øget varmebehov, der ikke kan dækkes af den eksiste-rende produktionskapacitet.Stk. 6.Ved etablering af et varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand til et fjernvar-menet efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen uanset kravene i § 6 og § 25, stk. 2, godkende et pro-jekt, hvis1) fjernvarmenettet drives af en virksomhed, jf. bilag 3, og2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret opvarmet vand til det pågældende fjernvar-menet, sammenlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh årligt, jf. dog stk. 7.Stk. 7.Hvis det biomassebaserede varmeproduktionsanlæg skal drives af en virksomhed, jf. bilag3, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget har en kapacitet på maksimalt 1MW.§ 17.Ved et projekt for et varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet vand eller damp til etfjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, kan kommunalbesty-relsen godkende projektet, hvis der anvendes et eller flere af følgende brændsler:1) Biomasse.2) Biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse.3) Affald.§ 18.Ved etablering af spids- og reservelastkapacitet til levering af opvarmet vand eller damp tilet fjernvarmenet efter § 17 kan kommunalbestyrelsen tillige godkende brændslerne mineralsk olieeller naturgas.Stk. 2.Ved etablering af spids- og reservelastkapacitet til et fjernvarmenet, der forsynes af et cen-tralt kraft-varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende alle brændsler, jf. dog § 14.Projekter for blokvarmecentraler§ 19.Når en blokvarmecentral er beliggende i eller i nærheden af et fjernvarmeforsynet område,kan kommunalbestyrelsen kun godkende et projekt, hvis blokvarmecentralen forsynes med fjern-varme, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Ved afgørelsen af, om en blokvarmecentral er beliggende i nærheden af et fjernvarmefor-synet område, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om samfundsøkonomiske hensyn efter en kon-kret vurdering taler for at udvide forsyningsområdet.§ 20.Når en blokvarmecentral er beliggende i eller i nærheden af et område med individuel natur-gasforsyning, kan kommunalbestyrelsen kun godkende et projekt, hvis blokvarmecentralen forsynesmed naturgas, medmindre anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg og jf. dog stk. 2.Stk. 2.Ved afgørelsen af, om en blokvarmecentral er beliggende i nærheden af et område med in-dividuel naturgasforsyning, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om samfundsøkonomiske hensynefter en konkret vurdering taler for at udvide forsyningsområdet.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan for en blokvarmecentral med en varmekapacitet over 3 MW, derer forsynet med naturgas, kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen indrettes som et kraft-varme- anlæg, under forudsætning af, at denne produktionsform er samfundsøkonomisk mest for-delagtig. Hvis et varmeproducerende anlæg er samfundsøkonomisk mere fordelagtigt, kan der etab-leres et varmeanlæg.§ 21.Nåren blokvarmecentral er beliggende uden for et kollektivt forsynet område, kan kommu-nalbestyrelsen godkende alle typer brændsler, jf. dog § 14.
Stk. 2.Ved etablering af en blokvarmecentral med en varmekapacitet over 1 MW kan kommunal-bestyrelsen pålægge blokvarmecentralen som led i projektbehandlingen at belyse mulighederne foranvendelse af biobrændsel.Kapitel 4Projektforslag for kollektive varmeforsyningsanlæg§ 22.Ansøgning om godkendelse af et projekt (projektforslag) for et kollektivt varmeforsynings-anlæg skal være skriftlig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er nødvendigt forkommunalbestyrelsens vurdering af projektet:1) den eller de ansvarlige for projektet,2) forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsyningsforhold og varmekilder, jf. § 4, samt tilkommune- og lokalplan,3) forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning,4) fastlæggelse af forsyningsområde, varmebehov samt fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, her-under ledningsnet, der påtænkes etableret samt anlæggets kapacitet, forsyningssikkerhed og an-dre driftsforhold samt for affaldsforbrændingsanlæg forholdet mellem forbrændingskapacitetenog affaldsgrundlaget, jf. regler i eller i medfør af § 50 b i lov om miljøbeskyttelse,5) tidsplan for etableringen,6) arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med grundejere m.v., der er nødvendige for anlæg-gets gennemførelse,7) redegørelse for projektansøgers forhandlinger med, herunder evt. udtalelser fra berørte forsy-ningsselskaber, virksomheder m.fl.,8) økonomiske konsekvenser for brugerne,9) energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger, og10) samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier. For projektforslag, der vedrører etableringeller udvidelse af et kollektivt forsyningsnet, anses individuel forsyning for et relevant scenari-um.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan på grundlag af projektforslagenes forskellige karakter og bag-grund bestemme, at oplysninger om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-9 og nr. 10, 1. pkt.,ikke skal foreligge, såfremt oplysningerne skønnes at være af uvæsentlig karakter for projektforsla-get, ligesom kommunalbestyrelsen kan kræve yderligere oplysninger. For kommunalbestyrelsensgodkendelse af ansøgninger efter § 8, stk. 2, eller § 16, stk. 6 eller 7, skal der ikke foreligge oplys-ninger om forhold nævnt i stk. 1, nr. 10, 1. pkt.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan træffe bestemmelse om en faseopdeling af projektbehandlingen,således at der kan foretages en mere overordnet behandling før den tekniske behandling. En sådanfremgangsmåde kan f.eks. anvendes i forbindelse med et projekt, der berører flere kommuner.Kapitel 5Godkendelse af projektforslag§ 23.Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen koordineres med den fysi-ske planlægning, region-, kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt projekt indgår vedrevision af kommuneplan og udarbejdelse af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunal-bestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for et projekt, der vedrører et affaldsforbræn-dingsanlæg, koordineres med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affaldsgrundlaget forelægges tilgodkendelse efter § 50 b i lov om miljøbeskyttelse.
§ 24.Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette berørte forsyningsselskaber, kommuner ogregionplanmyndigheder samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut, om projekt-forslaget med henblik på, at eventuelle bemærkninger til projektforslaget kan fremsendes til kom-munalbestyrelsen inden for 4 uger. Ved ændringaf områdeafgrænsningen i forhold til det hidtidigeplangrundlag, skal de berørte forsyningsselskaber m.v. inddrages. Kommunalbestyrelsen kan tilsva-rende underrette andre, f.eks. virksomheder og told- og skatteforvaltningen.§ 25.Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse, skal kommunalbestyrelsen fore-tage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Vurderingenskal ske på baggrund af1) planlægningen efter kapitel 2,2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i 22, stk. 1, nr. 11, og4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 24.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse, at projektet ud fra en konkret vurderinger det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt.Stk. 3.Forudsætter projektet anvendelse af de regler, der er nævnt i § 6, stk. 3, og § 7 i lov omvarmeforsyning, skal kommunalbestyrelsen vurdere reglernes anvendelse i forhold til projektetsøkonomi og opfyldelsen af energipolitiske målsætninger m.v.§ 26.Godkendelse omfatter følgende punkter, der er relevante for projektforslaget:1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og produktionsform.2) Forsyningsform.3) Energiform.4) Forsyningsområdet.5) Tidsfølge for anlæggets etablering.6) Grundlag for beslutning om anvendelse af reglerne i § 6, stk. 3, §§ 7 og 11-13 i lov om varme-forsyning.Stk. 2.Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrørende anlæggets etablering og drift, f.eks.om:1) Tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejdet og tidsbegrænsning af godkendelsen.2) Forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med anlægget om energileverancer og om salgaf de ydelser (varmt vand, damp, gas eller el), som anlægget vil producere.3) Opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag.4) Lavtemperaturdrift.§ 27.Der skal gives underretning om godkendelsen til projektansøger og til de berørte forsy-ningsvirksomheder og kommuner samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut,med oplysning om klageadgang og klagefrist.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt oplysninger om beslutninger, der vedrører pro-jekter omfattet af bilag 1, punkt 3.1, og som er truffet den 1. januar 2012 eller derefter. Indberetnin-gen skal ske til registret på PlansystemDK, jf. § 1 i cirkulære nr. 68 af 6. september 2006 om detdigitale planregister – PlansystemDK – og om kommunalbestyrelsens indsendelse af planer og plan-forslag m.v. med tilhørende planoplysninger til registret. Indberetningen skal ske i overensstemmel-se med datamodellen PlanDK3 for kollektiv varmeforsyning, som ligger på hjemmesidenwww.plansystem.dk.§ 28.Energistyrelsen kan i særlige tilfælde bestemme, at afgørelse om projektgodkendelse træffesaf styrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 6Dispensation§ 29.Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvisved et udviklings- eller demonstrationsprojekt.Kapitel 7Klage m.v.§ 30.Afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan påklages til Energiklagenævnet.Stk. 2.Klagefristen til Energiklagenævnet er 4 uger fra afgørelsens meddelelse til den klageberet-tigede. Energiklagenævnet orienterer den pågældende myndighed om klagen. Orienteringen, her-under fremsendelse af en kopi af klagen, sker hurtigst muligt og senest 7 dage efter klagen er mod-taget.§ 31.Afgørelse truffet af Energiklagenævnet i henhold til § 30 kan ikke indbringes for anden ad-ministrativ myndighed.Kapitel 8Straf§ 32.Med bøde straffes den, der1) undlader at indhente godkendelse efter § 3,2) overtræder § 3, eller3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i en godkendelse.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-vens 5. kapitel.Kapitel 9Ikrafttræden m.v.§ 33.Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2013, jf. dog stk. 2-5.Stk. 2.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 795 af 12. juli 2013 om godkendelse af projekter forkollektive varmeforsyningsanlæg, jf. dog stk. 3.Stk. 3.En ansøgning efter denne bekendtgørelse om projektgodkendelse, dispensation m.v., somer modtaget før den 1. februar 2013 færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.Stk. 4.For en ansøgning om godkendelse efter § 16, stk. 5 eller 6, der er sendt eller afleveret tilkommunalbestyrelsen før den 1. januar 2013, fastsættes frist for fremsendelse af eventuelle be-mærkninger, jf. § 24, samt klagefrist, jf. § 30, stk. 2, til 2 uger.Stk. 5.En biomassebaseret blokvarmecentral, der er etableret eller godkendt senest den 14. juni1990, kan uanset kravene i § 19, stk. 1, og § 20, stk. 1, fortsætte med biomasseanvendelsen på detpågældende anlæg.
Bilag 1Godkendelsespligtige projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 3, stk. 1Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 2 i lov om varmeforsyning, er godkendelses-pligtige. Der er mere specifikt tale om følgende kategorier af projekter:1.1.11.21.31.41.52.2.1Produktionsanlæg, herunder kraft-varme-anlægOpførelse, udvidelse og nedlæggelse af produktions- og behandlingsanlæg for by-gas, LPG (flaskegas), biogas, lossepladsgas, geotermisk energi m.v.Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmeproduktionsanlæg, herunder forbræn-dingsanlæg for affald, træ, halm m.v.Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af blokvarmecentraler.Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af kraft-varme-anlæg/centraler, herunder for-brændingsanlæg for affald, træ, halm m.v., med en eleffekt op til 25 MW.Ændring af energiform på et godkendelsespligtigt kollektivt varmeforsyningsanlæg,jf. 1.1-1.4.Transmissions- og fordelingsledningerEtablering eller bortfald af anvendelsen af transmissions- og fordelingsledningermed tilhørende tekniske anlæg (pumper, stationer, varmeveksler m.v.) for fjern-varme, naturgas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.).Forstærkning af transmissionsledninger/fordelingsledninger for fjernvarme, natur-gas eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.), som øgerkapaciteten.Distributionsnet og forsyningsområderEtablering, udvidelse, indskrænkning eller bortfald af distributionsnet eller forsy-ningsområder.
2.2
3.3.1
Bilag 2Kompensation ved ændring af forsyningsform, jf. § 7, stk. 21. Der betales kompensation for hver naturgasforsynet ejendom, som inden for 3 år efter opsi-gelse af naturgasleverancen skifter til fjernvarme. Kompensation betales såvel for ejendom-me, der er beliggende i selve området, der har ændret forsyningsform, som for ejendomme,der kan nås med en stikledning fra fjernvarmenettet i dette område.2. I tabel 1 er der fastsat 7 kategorier af ejendomme, opgjort efter årsforbrug af naturgas.Kompensationsbeløbet per ejendom er afhængigt af ejendommens gennemsnitlige årsfor-brug af gas over de seneste tre naturgasafregningsår, regnet fra projektforslagets dato. Hvisejendommen har været tilsluttet naturgasdistributionsselskabet i mindre end tre år, skal dertages udgangspunkt i det gennemsnitlige årsforbrug af gas over den periode, hvor ejendom-men har været tilsluttet.3. Tabel 1 indeholder kompensationsbeløb for de forskellige kategorier af ejendomme i HMNNaturgas I/S’, DONG Gas Distribution A/S’ og Naturgas Fyn Distribution A/S’ forsynings-områder. Beløbene er opgjort i 2011-niveau. Beløbene skal fra og med 2012 årligt først re-duceres med 5 pct. og derefter reguleres efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisin-deks i det forrige kalenderår.4. Hvis et område, som ændrer forsyningsform, ikke forsynes af et naturgasdistributionssel-skab, der er nævnt i tabel 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren efter ansøgningfra kommunen kompensationsbeløbene for de forskellige kategorier af ejendomme.5. Kompensationen beregnes fra det tidspunkt, hvor opsigelsen af naturgasleverancen får virk-ning. Fjernvarmeforsyningsvirksomheden betaler naturgasdistributionsselskabet kompensa-tionen ved indgåelse af fjernvarmeleverancen til den pågældende ejendom.6. Der betales kun kompensation for et projekt, der ændrer et områdes forsyningsform, hvisprojektet er modtaget af kommunen til godkendelse før 1. januar 2021.
Tabel 1. Kompensationsbeløb per ejendom(Gennemsnitligt årligtnaturgasforbrug)HMN Naturgas I/S6.000 m3og mindre776 kr.6.001 - 12.000 m�0,39 kr./m312.001 - 45.000 m�0,37 kr./m345.001 - 110.000 m�0,32 kr./m3110.001 - 200.000 m�0,25 kr./m3200.001 - 1.000.000 m�0,12 kr./m31.000.001 - 10.000.000 m30,09 kr./m3
DONGGas Distribution A/S8.450 kr.4,23 kr./m34,08 kr./m33,47 kr./m32,68 kr./m31,33 kr./m30,99 kr./m3
Naturgas FynDistribution A/S6.509 kr.3,25 kr./m33,15 kr./m32,69 kr./m32,07 kr./m31,02 kr./m30,71 kr./m3
Bilag 3De virksomheder, der er omfattet af § 9, stk. 2, og § 16, stk. 6, nr. 1De i alt 35 virksomheder, der driver fjernvarmenet, der enten har varmepris blandt de 30 højeste pr.8. december 2010, jf. Energitilsynets varmeprisstatistik, eller blandt de 30 højeste i gennemsnit, jf.Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2009, 2010 og 2011, er følgende:1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.18.19.20.21.22.23.24.25.26.27.28.29.30.31.32.33.34.35.A.Hjortekær.Østermarie Fjernvarmenet.Veddum-Skelund-Visborg Kraftvarmeværk.Skævinge Kommunes Fjernvarmeforsyning.Kelleris Hegn.Slagslunde Fjernvarme.Meløse-St. Lyngby Energiselskab.Hvalpsund Kraftvarmeværk.Gassum-Hvidsten Kraftvarmeværk.Gørløse Fjernvarme.Ørslev-Terslev Kraftvarmeforsyning.Sandved-Tornemark Kraftvarmeværk.Blenstrup Kraftvarmeværk.Brøns Kraftvarme.Hyllinge-Menstrup Kraftvarme.Ådum Kraftvarmeværk.Ulbjerg Kraftvarme.Sdr. Herreds Kraftvarmeværker.Rostrup Kraftvarmeværk.Annebergparken.Sønderholm VarmeværkMellerup Kraftvarme..Oue Kraftvarmeværk.Hvam Gl. Hvam Kraftvarmeværk.Præstbro Kraftvarmeværk.Præstø Fjernvarme.Rejsby Kraftvarme.Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk.Øster Hurup Kraftvarme.Ejsing Fjernvarmeforsyning.Astrup Kraftvarmeværk.Øland Kraftvarmeværk.Lendum Kraftvarmeværk.Mørkøv Kraftvarmeværk.Thorshøj Kraftvarmeværk.Hvis en af de ovennævnte 35 virksomheder er eller bliver overtaget af en anden virk-somhed, vil muligheden for at kunne få godkendt forsyning af fjernvarmenettet fra etbiomassebaseret varmeproduktionsanlæg overgå til den nye ejer.
B.
Kravet om maksimumkapaciteten på 1 MW, nævnt i § 16, stk. 6, nr. 2, gælder detfysiske fjernvarmenet. Hvis en af ovennævnte virksomheder driver flere net, der fy-sisk ikke er forbundne med hinanden, kan der således for hvert af disse net etablereset biomassebaseret produktionsanlæg på maksimalt 1 MW. Det gælder dog kun net,hvis priser er indgået i de varmeprisstatistikker, der har dannet grundlag for udvæl-gelsen af virksomhederne.