Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 322
Offentligt
1280527_0001.png
1280527_0002.png
1280527_0003.png
1280527_0004.png
1280527_0005.png
1280527_0006.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGK O M I T E S AG
11. september 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietRammenotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning der implementererdirektiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til produkter til lokalrumopvarmning

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energi- og miljøkrav til produkterberegnet til lokal rumopvarmning (komitésag). Forslaget er et led i udmøntningen afecodesigndirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energirelateredeprodukters miljøpåvirkning og nedbringe deres energiforbrug. Forslaget forventes sat tilafstemning i en komité efter forskriftprocedure med kontrol den 24. september 2013.Forslaget stiller krav til produkternes energieffektivitet og til den maksimale udledning afhenholdsvis partikler, organiske gasser, kulilte og kvælstofilter (NOx). Produkter beregnet tillokal rumopvarmning omfatter brændeovne, olie- og gaskaminer, elvarmepaneler oggulvvarmemåtter baseret på el. Forslaget medfører begrænsede merudgifter for staten,vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre envæsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringen er generelt positiv overforKommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 16. juli 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordning omkrav til produkter beregnet til lokal rumopvarmning, som markedsføres for første gang på detindre marked. Forordningen stiller krav til produkternes maksimale energiforbrug, og til deresmaksimale udledning af partikler (PM), af kulilte (CO), af kvælstofforbindelser (NOx) og aforganiske gasser, når de anvendes under standardbetingelser.Forslaget omfatter krav til brændeovne og pejse. Produkter, der udelukkende er beregnet tilafbrænding af ikke-træformig biomasse er undtaget. Også ovne og pejse, der opbygges ellersamles på brugsstedet er undtaget med mindre de er solgt som samlesæt. Forslaget omfatterbåde flytbare og fastmonterede elvarmepaneler samt ”elvarmemåtter” beregnet til gulvvarme.Kommissionen oplyser, at energibesparelsen for de produkter, som er omfattet af forslaget i2030 tal forventes at udgøre 182 PJ årligt fra 2020.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitetden 24. september 2013.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21.oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesigndirektivet) specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret påTraktatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken afgennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf. bestemmelserne iartikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF. Vedtagelse af forslaget i den regulerendekomite for energieffektivitet kræver kvalificeret flertal.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til rumopvarmning og at nedbringebrændeovnes og pejses udledning af partikler, organiske gasser, kulilte og kvælstofilter(NOx). Kommissionen anfører, at forordningsforslaget sammen med forslaget omenergimærkning af de samme produkter bortset fra elvarmepaneler og el-produkter tilgulvvarme vil reducere energiforbruget til opvarmning med brændeovne og lignende i heleEU i 2020 med 182 PJ. Forordningsforslaget og det tilsvarende energimærkningsforslag vildesuden reducere udledningen af partikler, organiske gasser, og kulilte i hele Europa.Kommissionen har ikke opgjort reduktionen for de enkelte medlemslande, men da ca. 90 % afde solgte brændeovne i Danmark er svanemærkede, må det forventes, at effekten af forslagetpå den danske emission af partikler (PM) og kulilte (CO) er meget beskeden, men der vil dogvære en betydelig effekt på den danske luftkvalitet, da ca. 75 % af partiklerne i luften iDanmark kommer fra udlandet. For de uforbrændte organiske gasser er grænseværdien iforslaget 33 % lavere end den grænse, som svanemærket har. Det kan derfor forventes, atforordningsforslaget vil give en markant reduktion af i den danske udledning af organiskegasser fra brændeovne.Kommissionen anfører i sine begrundelser for forslaget, at det også vil understøttemedlemslandenes opfyldelse af direktiv 2001/81/EC om nationale emissionslofter for visseluftforurenende stoffer og af Gøteborgprotokollen under den internationale konvention omgrænseoverskridende luftforurening. Direktivet indeholder krav til de maksimale udledningeraf bl.a. organiske gasser, og Gøteborgprotokollen indeholder desuden krav til maksimaludledning af bl.a. partikler. Mere energieffektive og mere miljøvenlige brændeovne, pejsemv. vil mindske forureningen herfra og gøre det nemmere for landene at overholdebestemmelserne i direktivet og protokollen.For en række af de europæiske producenter af de produkter, som bliver omfattede afforordningsforslaget, vil en overholdelse af kravene kræve større teknologiske ændringer afderes produkter. Derfor indeholder forslaget en bestemmelse om at kravene først får virkning4 år efter forordningens ikrafttræden.Forslagets kravSide 2
Der stilles krav om minimum energieffektivitet for elradiatorer på 38 % og for elektriskgulvvarme på 38,5 %. For brændeovne på 70 %, for olie- og gaskaminer 72 % og forpilleovne 79 %.Der stilles krav om maksimale emissioner af forbrændingsprodukter. For brændeovne,pejseindsatse og tilsvarende tillades maksimalt en udledning af partikelmasse (PM) på 40mg/Nm3(milligram stof pr normalkubikmeter røggas). For de organiske gasser (OGC) ergrænseværdien 80 mg/Nm3, for kulilte (CO) er grænseværdien 1.500 mg/Nm3, forkvælstofilter (NOx) er grænseværdien 200 mg/Nm3. For pillebrændeovne, der på grund afderes virkemåde generelt har lettere ved at opnå en renere forbrænding, er grænseværdien forpartikelmasse på 20 mg/Nm3, for de organiske gasser 40 mg/Nm3, for kulilte 250 mg/Nm3.For kvælstofilter har pillovne samme grænseværdi som brændeovne og lignende.Yderligere stilles der krav om maksimale udledninger af kvælstofilter fra olie- og gaskaminerog fra visse infrarød strålevarmearmaturer.I Danmark har der hidtil, i medfør af Brændeovnsbekendtgørelsen, BEK 1432/2007 om kravtil den maksimale udledning af partikler fra brændeovne, pejse mv. der fyres med fastbrændsel, kun været grænseværdi for partikelmasse.Beregning af virkningsgrad og udledningerKommissionens forslag er udarbejdet med udgangspunkt i to studier, som en gruppekonsulenter har udført for Kommissionen. Den afgørende faktor på energiområdet erprodukternes (energi)virkningsgrad, dvs. forholdet mellem produktets leverede ydelse og dentilførte energimængde. Forslaget bygger på målinger og beregninger af produkternesårsvirkningsgrad korrigeret med en række kompensationsfaktorer for evt. varmelagring, evt.termostatsstyring, evt. egetforbrug af strøm og evt. energiforbrug til opretholdelse af enpilotflamme.Virkningsgraden for elektriske varmepaneler er som udgangspunkt 40 %, hvortil kommer etfast fradrag på 10 % og med mulighed for tillæg/fradrag i form af kompensationsfaktorerne.InformationskravForslaget indeholder et specielt informationskrav, som kun skal gælde produkter, somudnytter el som energikilde. Ifølge forslaget skal alle pejse og elprodukter forsynes med enadvarsel til køberne: ”Dette produkt er ikke egnet til at fungere som den primære varmekilde”.Advarslen skal placeres både på produktets indpakning, på brugsanvisningens forside og påen frit tilgængelig hjemmeside, som fabrikanten forpligtes til at etablere.RevisionForslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionen senest 5 årefter forordningens ikrafttræden, dvs. senest 1. kvartal 2019, 1 år efter, at kravene har fåetvirkning, skal fremlægge resultater af en evaluering af forordningen. Evalueringen skalinkludere en vurdering af:--Om der bør fastsættes strengere energi- og/eller emissionskrav,Om de tolerancer, som foreskrives i forbindelse med myndigheders stikprøvekontrolaf produkternes overholdelse af kravene, bør modificeres.Side 3
OvergangsbestemmelserForslaget giver medlemslandene mulighed for, at opretholde nationale krav tilrumopvarmeprodukter, som er gældende på det tidspunkt, hvor forordningen træder i kraft, ogde kan gælde frem til den dato, hvor de fælles EU-krav får virkning. Det indebærer, atDanmark vil kunne opretholde miljøkravene i brændeovnsbekendtgørelsen, bekendtgørelsenr. 1432 af 11. december 2007 om regulering af luftforurening fra brændeovne ogbrændekedler samt visse faste anlæg til energiproduktion. Denne bekendtgørelse er underrevision, og det er planen, at en revideret version vil være udstedt inden forordningen træder ikraft.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure behandle forslagetefter, at komitéen har stemt om forslaget.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til dentype af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til depågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser ogprocedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere ibarrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger forerhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelsemed nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDansk lovgivning indeholder ikke energieffektivitetskrav til produkter omfattet af forslaget.Brændeovnsbekendtgørelsen, BEK 1432/2007 indeholder krav til den maksimale udledning afpartikler fra brændeovne, pejse mv. der fyres med fast brændsel. Bekendtgørelsen vil, hvisforslaget vedtages, skulle ændres senest 1. januar 2018.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet ogEuropaparlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansklovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning ogkontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslaget vil ikke medføre energibesparelser af betydning i Danmark og påvirker derfor ikkedet statslige afgiftsprovenu.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Side 4
Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattede af dette forslag, skal dokumentere, at deresprodukter overholder forslagets bestemmelser. Forordningen vil kun medføre mindre løbendeadministrative byrder for de danske virksomheders tidsforbrug, da virksomhederne allerede eromfattet af kravene i brændeovnsbekendtgørelsen. Flere af virksomhederne lader deresprodukter følge kravene i de frivillige mærkningsordninger svanemærket og DIN Plus-ordningen. Det skønnes, at kun omkring 10 danske fremstillingsvirksomheder vil blive berørt,hvis forslaget gennemføres.Erhvervsøkonomiske konsekvenserEn del af de dansk fremstillede pejse og brændeovne afsættes i andre EU-lande. Produkternefra disse virksomheder er generelt energieffektive og størstedelen overholder allerede eller vilefter justering af designet kunne overholde forslagets energi- og miljøkrav. En danskvirksomhed fremstiller elektriske gulvvarmemåtter og afsætter disse produkter på det indremarked. Produkterne vil uden problemer kunne overholde de kommende energikrav.Det vurderes, at alle de berørte danske virksomheder vil have kommerciel fordel af fælleseuropæiske regler for produkternes energimæssige ydelser og for produkternes emission afmiljøskadelige stoffer, som partikler, kulilter, kvælstofilter og organiske gasser.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget forventes ikke at medføre væsentlige energibesparelser i Danmark. Elvarmepanlerog elvarmemåtter er allerede tæt på den teoretiske øvre grænse for elbaserede produktersenergieffektivitet. Forslagets grænseværdi for brændeovnes energieffektivitet er kun marginalthøjere end kravet i den frivillige tyske mærkningsordning DIN Plus og kravet i Svanemærket.Mange af de danske brændeovne og pejse, som i dag markedsføres overholder Svanemærketsenergikrav og/eller energikravene i DIN Plus.Forslagets krav til maksimale emissioner af partikler, kulilte og kvælstofilter er på niveau medSvanemærkets krav og kravene i DIN Plus-mærkningsordningen. Forslagets krav tilemissionen af organiske gasser er 2/3 af det niveau, som Svanemærket og DIN Plus har i dag.9 ud af 10 solgte brændeovne på det danske marked er i dag svanemærkede og overholderderfor allerede disse krav. Forslaget forventes derfor kun at medføre et begrænset bidrag tilreduktionen af luftforureningen fra brændeovne og pejse i Danmark.Forordningsforslaget forventes dog alligevel at have en positiv effekt på niveauet afluftforurening i Danmark, da 75 % af partiklerne i luften herhjemme kommer med vinden fraudlandet. Kommissionen har estimeret, at omkring en tredjedel af EU’s samledepartikelemission kommer fra brændeovne og brændekedler.Samfundsøkonomiske konsekvenserDer vurderes ikke at være væsentlige omkostninger for erhvervslivet forbundet med forslaget.Da de danske fremstillingsvirksomheder opnår en konkurrencefordel på det indre marked,ogda miljøbeskyttelsen øges, vurderes de samlede samfundsøkonomiske konsekvenser afforslaget som positive.
Side 5
8. HøringForslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspolitik medfrist den 30. august 2013. Der er indkommet bemærkninger fra organisationen VedvarendeEnergi, som i sit svar har tilkendegivet, at organisationen støtter, at der efter en 4-årigovergangsperiode indføres ecodesignkrav til produkter beregnet til lokal rumopvarmning, ogat organisationen støtter Kommissionens forslag om en obligatorisk tekst på elvarmere om, atdisse ikke skal bruges som primær varmekilder. Vedvarende Energi finder, at dette kravallerede bør gælde om to år, og peger på, at alternativet til en sådan tekst kunne være at kræveenergimærkning af elvarmeprodukterne. Organisationen anbefaler, at energieffektivitets-kravene til transportable elvarmere bør strammes, således at kun elvarmere med elektronisktermostat tillades, svarende til kravene for de fastmonterede elvarmepaneler. El-gulvvarmebør ledsages af et krav om isolering. Endelig finder organisationen, at Kommissionensgrænsedragning, mellem hvad der betragtes som fastbrændselskedler til centralvarmeanlæg,og hvad der betragtes som brændeovne til lokal rumopvarmning, er forkert.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEnkelte lande har tilkendegivet, at de anser forslagets krav for alt for ambitiøse. Det gælderspecielt emissionskravene. Formentlig vil flere lande forud for eller på mødet den 24.september 2013 fremkomme med lignende synspunkter. Det er derfor muligt, atKommissionen bliver nødt til at sænke kravene, for at sikre tilstrækkelige opbakning framedlemslandene.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, fordi det i Europa som helhedmedfører energi- og CO2-besparelser og fordi de skadelige emissioner af partikler mv.reduceres væsentligt.Regeringen vil dog arbejde for, at forordningens ikrafttræden udskydes 6 måneder for at givetilstrækkelig tid til den igangværende revision af brændeovnsbekendtgørelsen. Denne revisionkræver notifikation af bekendtgørelsen overfor Kommissionen. Regeringen vil desudenforeslå, at der stilles samme energieffektivitetskrav til flytbare elvarmere, som der stilles tilfastmonterede elvarmere.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 6