Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 317
Offentligt
1279720_0001.png
1279720_0002.png
design: essensen
Foto: dong energy
uddybning af de 10 anbefalinger (1-5)Forslag der skal medvirke til at sikreet velfunge-rende og gennemsigtigt detailmarked for naturgasdansk energi gas har udarbejdet et Code of Conduct, der indeholder10 retningslinjer for god markedsadfærd på gasmarkedet. retningslin-jerne omhandler forhold vedr. bl.a. markedsføring, leverandørskift, af-talegrundlag mv. af hensyn til forbrugeren bør der sikres et fornuftigtsamspil mellem lovgivning og regler på gasmarkedet samt princippernei dansk energi gas Code of Conduct.en gasforbruger, der har valgt leverandør på det frie marked, modtageri dag to regninger – en fra netselskabet og en fra gasleverandøren. doger der samfakturering, hvis selskaberne er koncernforbundne. Fremoverbør det sikres, at forbrugeren altid kun modtager én regning – uansetvalg af leverandør. På elområdet er det besluttet at indføre en engros-model, hvorved leverandøren overtager det fulde kundeforhold, herun-der opkrævning af afgifter og nettariffer. På baggrund af erfaringerne fraelområdet samt en analyse af de væsentligste forskelle mellem el- oggasmarkedet, bør engrosmodellen indføres på gasområdet for at sikrede konkurrencemæssige fordele herved.et leverandørskifte indebærer overførsel af en række kundeoplysnin-ger mellem henholdsvis ny og gammel leverandør og det pågældendenetselskab. For at sikre en velfungerende konkurrence er det afgøren-de, at processen for leverandørskift ikke unødigt hindrer et potentieltskifte. På elområdet har man fra politisk side vedtaget at etablere endatahub, hvor udveksling af data kan ske centralt. med udgangspunkti erfaringerne fra elområdet og en analyse af forskellene mellem el- oggasmarkedet, bør et lignende tiltag indføres på gasområdet.Fra regeringens side er der lagt op til, at der skal findes et nyt mar-kedsdesign for detailmarkedet for gas i forbindelse med udløb afforsyningspligtbevillingerne pr. 1. maj 2016. en modernisering af for-syningspligtreguleringen vil indebære, at alle leverandører får lige ad-gang til nye forbrugere, der træder ind på markedet, og at forbrugerneselv vælger deres leverandør. den øgede konkurrence medfører på sigtlavere priser og innovative produkter, der afspejler forbrugernes indivi-duelle præferencer og behov.gasprisguiden er en prisportal på nettet, hvor forbrugere har mulighedfor at sammenligne produktpriser og -vilkår på tværs af leverandører.gasprisguiden har i dag ikke stor opmærksomhed, og derfor udnyttesguidens konkurrencefremmende potentiale ikke tilstrækkeligt. udoveret løbende fokus på at øge guidens forbrugervenlighed, bør det væreen målsætning at opnå et bredere kendskab til guiden.
uddybning af de 10 anbefalinger (6-10)Forslag der skal medvirke til at skaBeet grønnereenergisystem med gas i en central rollegrøn gas – eller såkaldt ve-gas – udgør endnu kun en begrænset an-del af det samlede gasforbrug i danmark, men med energiforliget fra2012 er der skabt fokus på øget anvendelse af grøn gas i fremtiden.For en grøn omstilling af gassektoren er det afgørende, at der er til-strækkelige incitamenter til at føre grøn gas ind i det landsdækkendegasnet. i 2050 forventes gasnettet udelukkende at transportere grøngas, og for at fremme denne udvikling bør der udarbejdes en certifika-tordning på tværs af landegrænser.udlægning af forsyningsområder til naturgas eller fjernvarme skal skepå baggrund af samfundsøkonomiske beregninger. i dag er det kom-munalbestyrelsen, der skal godkende projektforslag. kommunernesejerskab af fjernvarmeselskaberne giver dem derfor en potentiel dob-beltrolle, der kan være med til at skabe usikkerhed om validiteten i desamfundsøkonomiske beregninger. Beslutningskompetencen bør over-føres til energistyrelsen, som får til opgave at sikre konsistens mellemen national energiplan og de kommunale projekter.vejtransporten udgør ca. 25 pct. af danmarks samlede Co2-udledning.særligt for den tunge transport vil anvendelse af naturgas og ikke mindstbiogas kunne medvirke til at nedbringe de klimamæssige skadevirknin-ger. gas til transport er en velafprøvet teknologi, som samtidig har denfordel, at den kan udnytte den eksisterende infrastruktur. anvendelseaf gas i transportsektoren kræver et afgiftssystem, der ikke modvirkerde privatøkonomiske incitamenter til at investere i gasdrevne køretøjer.innovation og udvikling af nye teknologier er kernen til at opnå de kli-mapolitiske målsætninger for energiområdet. i danmark bør der sæt-tes fokus på bl.a. udvikling og rensning af forskellige former for ve-gasog opgradering til anvendelse i gasnettet. niveauet for den offentligestøtte til udvikling af ny energiteknologi bør løftes til at udgøre 0,12 pct.af BnP svarende til en fordobling af det nuværende støtteniveau til ca.2 mia. kr. det er oplagt, at en andel heraf bør anvendes på gasområdet.Flere eksperter har vurderet, at udvinding af skifergas – både i usa menogså i europa – har potentiale til at sikre den globale energiforsynings-sikkerhed mange år frem. Fra andre sider lyder det, at potentialet i euro-pa er betydeligt lavere end først antaget. derudover kritiseres skifergasfor at udgøre en miljømæssig risiko, som endvidere vil forsinke dengrønne omstilling. i danmark er der planlagt efterforskningsboringer, derskal afdække det reelle potentiale. På baggrund heraf bør der formuleresen langsigtet strategi for en eventuel anvendelse af skifergas i danmark.
10 anbEFalingERtil et velFungerende gasmarked i danmark
1.
lovgivning og REgEl·sætning sKal unDER·støttE Et vElFungEREnDEnatuRgasmaRKED mEDFoKus på FoRbRugEREn
6.
RammEvilKåREnE FoRhanDEl mED gRøn gassKal FoRbEDREs
2.
FoRbRugEREn sKalmoDtagE én REgning
7.
bEslutningsKompE·tEnCEn FoR pRojEKtERom KollEKtiv vaRmE·FoRsyning sKalovERFøREs tilEnERgistyRElsEn
3.
DER sKal siKREs goDEvilKåR FoR Et smiDigtlEvERanDøRsKiFtE
8. En omlægning aFaFgiFtssystEmEt sKalinDDRagE mulighEDEnFoR at FREmmEanvEnDElsEn aF gas tiltung tRanspoRt
9.4.FoRsyningspligt·REgulERingEn sKalmoDERnisEREs
DER sKal sKabEs bEDREvilKåR FoR FoRsKninginDEn FoR gasomRåDEt
5.
gaspRisguiDEns Kon·KuRREnCEFREmmEnDEpotEntialE sKaluDnyttEs til FulDE
10. DER sKal FoRmulEREsEn langsigtEt stRatEgiFoR anvEnDElsEn aFsKiFERgas
Få mere at videKontaKt//
thomas Kroghafdelingschef, markedt: 35 300 420[email protected]
Dansk EnergiRosenørns allé 91970 Frederiksberg Cwww.danskenergi.dk
10 anbEFalingERtil et velFungerende gasmarked i danmark
antal leverandørskiftPCT, ANDEL AF GASFORBRUGERE DER HAR SKIFTET LEVERANDØR8,0%7,0%6,0%5,0%4,0%3,0%2,0%1,0%0,0%
10 anBeFalingergas kommer til at sPille envæsentlig rolle i det Fremtidigedanske energisystem1. lovgivning og REglER sKal unDERstøttEEt vElFungEREnDE natuRgasmaRKED mEDFoKus på FoRbRugEREndette kan med fordel ske via et fornuftigtsamspil med principperne i dansk energi gasCode of Conduct.6. RammEvilKåREnE FoR hanDEl mED gRøngas sKal FoRbEDREsFor at fremme en grøn omstilling af gassektorenbør der udover tilstrækkelige økonomiske incita-menter til indfødning af grøn gas i det landsdæk-kende gasnet udarbejdes en certifikatordning påtværs af landegrænser.
2008
2009
2010
2011
2012
et velfungerende og gennemsigtigt detailmarked for naturgassiden 2010 er antallet af leverandørskift på naturgasmarkedet mere end syvdoblet – og for de små forbru-gere er der tale om mere end en tidobling til i alt cirka 30.000 leverandørskift i løbet af 2012. konkurrencen pånaturgasmarkedet er hård, men for yderligere at understøtte udviklingen af et velfungerende detailmarkedmed øget gennemsigtighed og sikkerhed for forbrugeren, anbefales det at indføre datahub og engrosmodelsamt modernisere forsyningspligtreguleringen på gasområdet.
2. FoRbRugEREn sKal moDtagE én REgning,uansEt hvilKEn gaslEvERanDøRFoRbRugEREn haR valgtdette kan opnås ved at indføre en engrosmodel,hvor leverandøren overtager det fulde kunde-forhold.
7. bEslutningsKompEtEnCEn FoR pRojEK·tER om KollEKtiv vaRmEFoRsyning sKalovERFøREs til EnERgistyRElsEnderved sikres konsistens mellem en national ener-giplan og de kommunale projekter.
det fremtidige energisystem
elnet
i energiaftalen er der vedtaget en målsætning omknap 50 pct. vindkraft i det danske energisystemallerede i 2020. efterhånden som vindenergiensandel stiger, vil der som følge af udsvingene i vind-produktionen blive skabt et øget behov for backup-produktion og i den forbindelse udgør gassen ensærdeles fleksibel energikilde.gassystemet er i stand til at lagre en betydeligtstørre energimængde end alle andre kendte syste-mer, og netop lagring af energi er en væsentlig for-udsætning for en primær energiproduktion, der erbaseret på fluktuerende energikilder som vind, solog bølger. endvidere vil udviklingen inden for de så-kaldt grønne gasser, som fx biogas produceret pågylle eller syntesegas produceret af overskydende
vindenergi, medvirke til, at gassystemet vil blive enintegreret del af den grønne omstilling. gas er der-for vigtig – også i fremtiden.Forbrugerne er ligeledes vigtige for den grønneomstilling – også i forhold til gasområdet. der er iomegnen af 400.000 danske gasforbrugere, som idag anvender gas som opvarmningskilde i boligeneller til proces i industrien. disse forbrugere vil in-den for en kort årrække opleve, at der kommer mereog mere grøn gas ind i nettet – gas der i sidste endebliver anvendt hos den enkelte forbruger. energiaf-talen har givet gode incitamenter til at opgraderebiogas til naturgasnettet, hvilket vil medvirke til atforstærke gassens rolle som brobygger frem modfossil uafhængighed.
3. DER sKal siKREs goDE vilKåR FoR Et smiDigtlEvERanDøRsKiFtEen datahub, hvor udveksling af kunde-oplysninger kan ske centralt, vil kunne medvirketil, at processen ikke unødigt hindrer etpotentielt skifte.
8. En omlægning aF aFgiFtssystEmEt sKalinDDRagE mulighEDEn FoR at FREmmEanvEnDElsEn aF gas til tung tRanspoRtFor at opnå samfundsøkonomiske fordele vedlavere Co2-udledning, kræver det et afgifts-system, der ikke modvirker de privatøkonomiskeincitamenter til at investere i gasdrevne tungekøretøjer.
elproduktion+ ¶elektrolysekraftvarmeproduktion
opvarmning
4. FoRsyningspligtREgulERingEn sKalmoDERnisEREsHerved opnås øget konkurrence, som på sigtmedfører lavere priser og innovative produkter,der afspejler forbrugernes individuelle præferen-cer og behov.
gas-systemettransport
9. FoR at FREmmE DEn gRønnE omstillingsKal DER sKabEs bEDRE vilKåR FoRFoRsKning inDEn FoR gasomRåDEtder bør bl.a. sættes fokus på udvikling og rens-ning af forskellige former for ve-gas og deresopgradering til anvendelse i gasnettet.
biogas

dansk energi gas

dansk energi gas er en del af dansk energi. Foreningen samler aktørerne på det danske marked for naturgas,dvs. de virksomheder, som handler med gas distribueret gennem naturgasnettet til kunder i danmark.dansk energi gas består af følgende medlemmer: tre-For, energi nord, e.on danmark, sydfyns elforsyning,ok, energi danmark, dong energy, se, dCC energi
5. gaspRisguiDEns KonKuRREnCEFREmmEnDEpotEntialE sKal uDnyttEs til FulDEudover et løbende fokus på at øge forbruger-venligheden, bør det være en målsætning atopnå et bredere kendskab til guiden.
naturgas
import / eksportlager
10. DER sKal FoRmulEREs En langsigtEtstRatEgi FoR anvEnDElsEn aF sKiFERgasi DanmaRKdenne bør afspejle eksperternes vurdering af,om skifergas har potentiale til at sikre forsy-ningssikkerheden eller hovedsageligt udgør enmiljømæssig risiko og endvidere forsinker dengrønne omstilling.
et fremtidigt grønnere energisystem med gas i en central rolleHvis målsætningen om et energisystem uafhængigt af fossile brændsler skal realiseres, kan det i praksiskun lade sig gøre, hvis gassen fortsat udgør en central del af energiforsyningen. gassens centrale rolle vilbåde bestå i udviklingen af markedet for grøn gas men også som et effektivt brændsel til at producerestrøm, når vinden ikke blæser – og på længere sigt som lagring af overskydende vindenergi i de perioder, hvorproduktionen overstiger forbruget.