Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 314
Offentligt
1278911_0001.png

Forpas ikke chancen for et regeleftersyn

Af Michael H. Nielsen, direktør i Dansk ByggeriI de kommende måneder skal Energistyrelsen udarbejde en ny byggepolitisk strategi, som skalafspejle, at vi i Danmark - også når det gælder byggeri - er blevet en del af et globalt marked.Vi har gennem årene indført et væld af krav, regler og bestemmelser, som et byggeri ogbyggebranchen skal leve op til. Det gælder fx brandsikkerhed og energiforbrug, tilgængelighed,byggeskadeforsikring, nøgletal – ja listen kan fortsætte længe endnu.Det er derfor på sin plads at spørge: Hvis vi nu afregulerede byggeriet, kunne vi så få et billigere,men fortsat godt og sikkert byggeri? Ja, kunne vi ligefrem få skabt plads til udvikling af nyematerialer og måder at bygge på?I nogle af vore nabolande drøfter man allerede om byggeriet kan gøres billigere, hvis vi lemper påkravene. Det er jo oplagt at følge i samme spor i Danmark, når vi nu skal udarbejde en ny strategi.Lad mig give et par eksempler på områder, hvor regelsættet bare er vokset og vokset:Danmark har i dag et af verdens højeste krav til brandsikkerhed og brandgodkendelse- krav dertypisk er kommet til verden ved knopskydning, altså hvor eksisterende krav er blevet suppleretmed nye krav år efter år. Måske kunne en revision og bedre koordinering af kravene give et bedreog enklere regelsæt, der samtidig kunne reducere omkostninger i byggeriet.På samme måde kunne man spørge, om de høje krav til adgangsforhold, handicapregler, skalgælde for alt byggeri - eller kunne kravene nøjes med at gælde for bestemte bygningstyper elleromfatte en vis procentdel af det, der bygges. I dag er de danske og svenskekrav højere end i defleste andre lande. Fx skal en parkeringsplads for personer med handicap i Danmark fylde 10%mere i bredden - uden at man vel kan påstå, at bilerne er bredere i Danmark.Vi belaster dermed vores hjemlige byggeomkostninger ved at kræve hensyn til bestemteegenskaber eller funktioner,som ikke nødvendigvis er relevante. Og det har sin pris.På den baggrund bør vi sætte fokus på, om nogle af de mange regler og krav, der gennem tiden erudviklet og stilles til et byggeri, nu også skaber værdi for samfundet eller brugerne.Der vil heltsikkert være bestemmelser, der med fordel kunne enten fjernes eller gå fra at være universelle tilat blive stillet som særlige krav. Det vil skabe billigere byggeri og levneplads til reel innovation.For det andet vil en passende tilgang for et kritisk eftersyn være behovet for en ensretning af dekrav, der stilles til byggeri i fx Norden. Kunne vi blive enige om mere ensartede regler, ville viskabe et væsentlig større marked.Begge dele vil helt sikkert føre til et billigere byggeri – uden at der bliver gået på kompromis medkvalitet og sikkerhed.