Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 301
Offentligt
1277160_0001.png
1277160_0002.png
1277160_0003.png
1277160_0004.png
1277160_0005.png
1277160_0006.png
1277160_0007.png
1277160_0008.png
1277160_0009.png
Intelligent ressourceudnyttelseCO2reduktion fra bioethanol i benzin og diesel,og dansk produktion af proteinfoder
Indhold
Forslag til virkemiddel til yderligere CO2reduktion (6% puljen).Konsekvens af regeringens ILUC forslag for biobrændstof.Nyt ILUC forslag fra DBH Technology A/S.Projekt Hveiti´s CO2reduktionsværdi.Beskæftigelses- og samfundsøkonomisk værdi.Fordele ved fermenteret protein og ”pipeline” for den videre udvikling.
2
26 % af de manglende 4 mio tons CO2 eq kan hentes itransport og landbrug gennem en dansk bioraffinering
Transportsektoren:Fra 2016 iblandes 10 % bioethanol i alt benzin - E10.Årlig CO2reduktion fra 2016 = 447.000 tons.(70 % reduktionsværdi - Hveiti)
Landbrugssektoren:Erstatning af importeret soja protein med dansk producerethvedeprotein.Årlig CO2reduktion = 610.000 tons.*
Forslaget fra DBH Technology repræsenterer 26 % (1.057.000 tons) afde 6 % af 2020 målet for Danmark.
* Kilde: Concito, Klimabelastning og import af Soya”, 22. februar 2012
3
ILUC - det danske bidragDe danske kommentarer til ILUC, juli 2013:---Kun 4 % afgrødebasseret biobrændstof fra 2020 (VE 2009 oprindelig 10%).Dobbelt og firedobbelt tælling for affalds- og restproduktproduceret ethanolog biodiesel.ILUC certificering fra 2014.
Vi foreslår:-----Højere loft på afgrødebasseret biobrændstof (7-8 %), fortsættelse ogyderligere krav til CO2reduktionsevne efter 2020.Frirum til 2.G biobrændstof med 1 % tvungen iblanding - også efter 2020.CO2reduktionsværdien skal inkludere CO2fortrængningen ved produktionaf protein, og sættes til minimum 60 % reduktion fra 2016.Indførelse af (revideret) ILUC certificering fra 2016.Fastholdelse af brændstofkvalitetsdirektivet (1 % CO2reduktion pr. år), ogforlængelse til 2030.4
Produktionskoncept: ”raffineret” udnyttelse af helehvedekernens værdi
HvedekernensstrukturStivelseAleurone
Massebalance1.000 tons
InputFoderhvedeEnzymer, gærVand544824679816146229135117985
Output
GlutenFibre
BioethanolProteinfoder (vådt)Fibre (fødevare)Ren CO2Urenheder
CO2-reduktionsværdier ved ethanol fra Hveiti i forhold tileuropæisk standard ethanol og fossilt brændstof (benzin)Udslip af CO2 (g pr. MJ brændstof)BenzinBioethanol(standard).1Bioethanol fraHveiti.2Kilder: 1. Klimapåvirkningen fra biomasse og andre energikilder, CONCITO 1. juli 20132. Carbon Footprint of a Danish DBH Technology EtOH Pland, Deutsches BiomasseForschungsZentrum, August 2011.Klimabelastning og import af Soya, CONCITO, 22. februar 2012
CO2 reduktionsfaktor i forhold til benzin (%)74239
9224-127
6
Nationaløkonomiske nøgletal
Mio. DKK
Gennemsnit pr. år de 4 førstedriftsår1.131-1.403-847144462508
Forøget bruttonationalproduktMindre import (soja og benzin)Mindre eksport (hvede)Forbedret betalingsbalanceForbedret løbende offentlig saldoAntal fuldtidsbeskæftigede(fortrinsvis på Djursland)
Kilde: Rapport om nationaløkonomiske konsekvenser af etablering af bio-raffinaderi i Grenaa, Videncentret for Landbrug, august 2012
7
Fordele ved fermenteret protein, og ”pipeline” for denvidere udvikling
Fordele ved fodring med fermenteret protein:• Mindre udslip af methan fra køer.• Bedre og mindre energiforbrug ved fordøjelse.• Velegnet til køer, svin og fisk.Fremtidige udviklingsmuligheder og synergier:• Mulighed for integrering af 2.G og biogasproduktion.• Kombination af overskydende vind-el og CO2(methanisering) tilbiomethanol.• Omdannelse af bioethanol til diesel (Haldor Topsøe). Anvendes i størremotorer i busser, lastbiler og skibe.• Anvendelse af CO2til fødevareformål.
8
DBH Technology A/SKattegatvej 38500 GrenaaDanmarkTlf.: +45 8630 1755[email protected]www.hveiti.dkwww.facebook.dk/hveiti
9