Klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardMiljøminister Ida AukenSkatteminister Holger K. NielsenErhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetKlima-, Energi- og BygningsudvalgetMiljøudvalgetSkatteudvalgetTeori og praksis skal balancere
Dygtigt lobbyarbejde har resulteret i store økonomiske fordele til landets magtfulde vindmøllebranche.Politiske beslutningstagere og embedsværkets aktører har tilsyneladende været uvidende om reellevindmølleforhold.Derfor er således lykkedes for vindmøllebranchen med god hjælp fra bl.a. universitetsrådgivning, atmanipulere vindmøllers effektudnyttelse i forhold til opstillet kapacitet.Bl.a. derfor kunne vindmølleprojekter godkendes til langt højere el-priser, end de med reelle oplysningerville have kunnet opnå.Vel derfor har besluttende myndigheders manglende viden været årsag til, at Dong fik godkendt etvanvittigt højt prisniveau på havmølleprojekt Anholt.Den estimerede og godkendte byggesum på 10 mia. kr. bliver åbenbart kun ca. 4,5 mia., eller mindre endhalvdelen af den godkendte udgift.Det er endvidere lykkedes Dong at sælge halvparten af havmølleparken til Pension Danmark og PKA for6 mia. kr.Konklusionen må da være, at Dong kommer til at eje halvdelen af havmølleparken for en reel udgift på3,0 mia. kr.Dertil kommer den kæmpe store og garanterede indtægt, der over kommende år kan hentes ved salg afproduktionen.Havmølleparken er ved lov garanteret salg af en produktion på 20 TWh, hvilket resulterer i en indtægt på21 mia. kr., som danske el-forbrugere skal betale, når markedsprisen er over nul.I tider med negative priser vil møllerne uden tvivl blive standset.Man vil næppe betale for bortskaffelse af produceret el, hvis el-mængden indregnes i prisgaranteret kvote.En bedre forretning end opsætning af vindmøller ved Anholt kan man næppe forestille sig, når ejerne foren investering på 4,5 mia. kr. er garanteret 21 mia. kr.Frie Elforbrugere efterlyser hermed initiativer til stop for yderligere omkostninger, der medfører regulærforgyldning af pengetanke.