Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 299
Offentligt
1277032_0001.png
1277032_0002.png
1277032_0003.png
1277032_0004.png
1277032_0005.png
1277032_0006.png
1277032_0007.png
1277032_0008.png
Klimaaspekter ved en fastforbindelse over Femern Bælt5. September 2013
Agenda
CO2 regnskab for fast forbindelse
Klimaet er en af grundpillerne foren fast forbindelse på Femern BæltLov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg (2009)
”Udover de økonomiske gevinster, der er forbundet med den afkortede transporttid,vil denfaste forbindelse også bidrage til en nedbringelse af CO2-udledningen fra transportensammenlignet med fortsat færgedrift.”Transportminister (2009)
”De foreløbige miljøundersøgelser viser, at forbindelsen indebærer miljøgevinster. Det erberegnet,at der kan forventes en reduktion i udledningen af CO2med mere end200.000 t om året i forhold til en fortsat færgefart.”Ordførertaler (2009)
”Hele argumentationen for Femern-broen kan være svær at koge ned til sådan en kortordførertale her. Lad mig alligevel prøve i kort form at komme med de fem vigtigstesocialdemokratiske hovedargumenter… Punkt 3.Når broen åbner, vil vi spare 200.000 t iCO2-udslip til gavn for klimaet.Det svarer til udslippet fra en mindre dansk provinsby på20.000 indbyggere.””Samtidigskaber vi en grøn trafikkorridor imellem København og Hamborg,idetprojektetvil bidrage til nedbringelse af CO2-udledningen fra transporten, hvis visammenligner med fortsat færgedrift.”
VVM-redegørelse 2013:43.000-200.000 t i årlig CO2-besparelseSammenfattende rapport, 2013,side 14”Beregninger viser, atFemern Bælt-forbindelseni sammenligning meden situation uden en fast forbindelse(0-alternativet)vil kunne medføreen årlig reduktion af CO2-udledningen på ca. 200.000 t.Detforudsætter, at færgedriften ophørerefter åbning af Femern Bælt-forbindelsen.Hvis færgedriften fortsætter,udgør den årlige CO2-besparelseefter åbning ca. 43.000 t.”
VVM-rapport synes langt overdrevet – desuden agterScandlines at sejle videreÅrlig CO2 besparelse i ton med faktisk CO2 emission og udvikling200,000198,500 t
-53%150,000Færgersantagetemission155.000t
138,100 t128,100 t
100,000
Færgersfaktiskeemission201295.000t
Hybridfærger201485.000t
93,100 tLangsigtedemål mednuværendefærger50.000t
50,000
43,100 t
?0Femern A/S tal :2025 med færgerFemern A/S tal:2025 uden færgerMed nuværendefærgers emissionFra 2014Mål 20250-alternativet- ZeroEmissionFærger
VVM data side 1335
…og så er der lige CO2-regningen for etablering af denfaste forbindelseCO2-etableringsomkostninger og CO2-tilbagebetalingstid
>70 årsTilbagebetalingstid>45 årsTilbagebetalingstid
• Årlig CO2-besparelsebliver formentlig aldrigtilbagebetalt- Først efter 45 – 70år er en fastforbindelse break-even på CO2regnskabet- Inden for 45 – 70 årer transportsektoreni en anden liga,hvad angåremissioner
VVM data side 1334-35
I bedste fald er en fast forbindelse CO2-neutral i forholdtil fortsat færgedrift2009200.000t CO2svare til udslippetfra en mindre dansk provinsby på20.000 indbyggere.
20130t CO2/ 0 indbyggere
-FemernA/S / Transport-ministeriet:Der kan forventesen reduktion i udledningen afCO2med mere end 200.000 tom året i forhold til en fortsatfærgefart
-Scandlines: De 200.000 t CO2holder ikke, der spares ingentingpå klimaet, mest sandsynligtligger der snare en ekstra CO2regning i forhold til en fortsatfærgefart
ScandlinesProject Zeroi samarbejde med FutureShipStoring energyElectricity generated fromwindmillsUse of electricityto createhydrogen fuelWater inUsing energy onboardOnboard: electricitygenerated byhydrogen infuel cellsWater outElectricity runningpropulsion andallonboard facilities
Solar cellscovering top deck
Hydrogen fueldeposit
Flettner System

(onboard wind turbines that

can replace up to 25% of

energy needed)

BatteriesFuel cellsOverall reduction of energy consumption(schedule, hull, propellers, sub systems …)