Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 288
Offentligt
DatoRefSide
21. august 2013msk1 af 2
FolketingetsKlima-, Energi- og Bygningsudvalg
Klimaplan kan forværre konkurrenceevnen14. august offentliggjordesRegeringens klimaplan: På vej mod et samfund uden drivhusgasser.Supplerende blev fremlagt et virkemiddelkatalog udarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe,hvori indgår i alt 78 potentielle klimatiltag, der dog ifølge det anførte ikke er udtryk for regeringensholdning. Af de 78 tiltag er 31 tiltag på landbrugsområdet, og heraf er økonomiske effekter beregnetfor 19 af tiltagene.Hvis de foreslåede tiltag gennemføres, vil det ramme landbrugs- og fødevareerhvervet i Danmarksærdeles hårdt. Det må formodes, at en del af produktionen vil lukke eller udflages, og det harderfor negativ effekt på økonomi, vækst og beskæftigelse ikke bare i erhvervet selv, men ogsåsamfundet generelt. En udflytning vil endvidere øge den globale udledning af drivhusgasser.Landbrugets udledninger af drivhusgasser i Danmark er reduceret med 23 pct. i perioden fra 1990til 2011. I samme periode er produktionen af fødevarer steget med knap 20 pct. Reduktionen sersket dels via anvendelsen af ny teknologi, dels som følge af produktionsbegrænsende byrder. Tiltagudover dem, der allerede er taget i brug, vil derfor være meget byrdefulde. Yderligere reduktionerskal derfor ske gennem forbedrede incitamentsordninger for landmænd og virksomheder, og ikkegennem nye krav og byrder. Det fremgår desuden af fremskrivningerne i klimaplanen, at landbrugetallerede med de i dag vedtagne tiltag forventes at reducere udledningerne yderligere frem til 2020.Fødevareproduktionen i Danmark er blandt de mest klimavenlige i verden. Denne konklusionfremgår bl.a. af internationale forskningsresultater og kan også læses i udredningerne i forbindelsemed Natur- og Landbrugskommissionen. Pålægges dansk landbrug og fødevareindustri nye byrdersom følge af en ensidig dansk klimapolitik, er der derfor stor risiko for, at produktionen flytter ud tillande, hvor drivhusgasudledningen er betydeligt højere per produceret enhed. Hermed øges denglobale udledning af drivhusgasser, hvilket bør være stik imod målet for en visionær danskklimapolitik. Reelt vil det derfor være meget mere effektivt i forhold til de globaledrivhusgasudledninger atøgelandbrugsproduktionen i Danmark frem for at sænke den. Det vilogså have positive effekter for eksporten, væksten og beskæftigelsen i Danmark.Udover at øge den klimavenlige fødevareproduktion i Danmark, så ønsker erhvervet, at der satsespå intelligente løsninger i forhold til det biobaserede samfund, herunder forbedrede incitamenter tildyrkning af flerårige afgrøder samt anvendelse af affalds-og restprodukter. Det er helt afgørende, atder nu kommer gang i udbygningen med biogas, jf. energiaftalen fra marts 2012. Det vil kunne givebetydelige klimaeffekter. Der bør også satses på at nedbryde barriererne for optagelse afmiljøvenlig teknologi i landbruget. Eksempelvis sætter de langsommelige sagsbehandlingstider ikommuner en bremseklods for miljøgodkendelser, hvorfor produktion vedbliver unødigt længe iældre anlæg frem for at flytte til nye højeffektive staldsystemer med klart mindre klimabelastningper produceret enhed.
Side 2 af 2
Landbrugs- og fødevareerhvervet agerer i meget tæt international konkurrence. Det er derfor heltafgørende, at erhvervet i Danmark ikke pålægges politiske byrder eller omkostninger, der overstigertilsvarende i vores nærmeste konkurrentlande.Vi har hæftet os ved, at regeringens klimaplan lægger vægt på konkurrenceevnen. Ogsåstatsministeren har pointeret, at der ikke skal lægges nye generelle skatter og afgifter påerhvervslivet. Det er en helt rigtig prioritering, der er i tråd med forårets brede politiske vækstaftalerog kurs, som må og skal fastholdes. Det er samtidigt vigtigt at understrege, at ikke kun direkteskatter og afgifter, men også nye krav, byrder og normreduktioner, der påfører erhvervslivetomkostninger, skader konkurrenceevnen. Også den indirekte belastning af virksomhederne skalderfor undgås.Dansk lovgivning skal derfor så vidt muligt flugte med den europæiske regulering. Vi undrer osderfor over, at klimaplanen ikke peger på muligheden for at arbejde for, at tiltag med endokumenteret klimaeffekt indarbejdes i den europæiske miljøregulering. Dette ville have langtstørre effekt på den samlede drivhusgasreduktion end danske særbyrder – samtidigt med atdanske landmænds konkurrenceevne bevares, eller måske endda styrkes. Det europæiske spor erderfor helt afgørende, og det bør prioriteres mindst lige så højt på landbrugs- og fødevareområdet,som det i den fremlagte plan er tilfældet i energi- og transportsektoren.Landbrug & Fødevarer har anmodet Klima-, Energi- og Bygningsministeriet om at få indsigt i alleberegningsforudsætninger bag de enkelte tiltag i klimaplan og virkemiddelkatalog. Vi har endnuikke haft held til at se de økonomiske antagelser, der anvendes i vurderingen af tiltagene pålandbrugsområdet. Det finder vi meget utilfredsstillende.Når materialet foreligger, vil vi med henblik på at kvalificere den videre politiske proces på ny tagekontakt til udvalgene med vores præcise vurderinger af realisme, effekt og konsekvenser af deenkelte tiltag.Tilsvarende brev er dags dato sendt til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøudvalgetog Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Med venlig hilsen