Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 283
Offentligt
1272507_0001.png
13. august 2013
Prioriteringsliste til klima- og energiministeren:Regeringens nye klimaplan mangler endnu prioriteringer. Det Økologiske Råd vil gerne hjælpe klima-og energiminister Martin Lidegaard med en prioriteringsliste.Listen er lavet ud fra disse principper, som vi vil opfordre ministeren til også at følge:1. Planen skal række ud over 20202. Transporten skal med i planen3. Vi kan ikke prioritere alene ud fra kr./ton CO2-reduktion, for så er der vigtige synergieffekter,som ikke kommer med.4. Sundhedseffekter af forurening med ultrafine partikler og af mangel på motion skal regnesmed i den samfundsøkonomiske effekt af CO2-reduktioner i transportsektoren.
På denne baggrund har vi prioriteret 4 af katalogets virkemidler med størst effekt højest:Skær ned på refusionen af elafgiften i handels- og servicesektoren- 1,1 mio. t CO2Tag et større landbrugsareal ud af drift – lav græsning og plant fx skov i stedet– ca. 1,2 mio. tCO2.Indfør med det samme en ekstra afgift på 40 øre pr. l benzin/diesel – 740.000 t CO2Indfør på længere sigt roadpricing - 1,3 mio. t CO2
Andre gode forslag, som kan hjælpe Danmark på vej mod det fossilfrie samfund:Ekstra kystmøller: 500.000 t CO2Mere biogas i landbruget, ca. 140.000 t CO2Flere efterafgrøder og evt. mellemafgrøder: 150.-300.000 t CO2.Krav til offentlige indkøb skal omfattebådevarer og transportydelser. Derfor langt mere endde 42.000 t CO2, som angives i kataloget, hvor kun køb af transportydelser er medtagetCykelstrategi, herunder el-cykler (egnet til afstande på 5-20 km + ældre borgere) – effekt ikkeberegnet
Disse tiltag ville tilsammen bringe os i mål med de 4 mio. t reduktion, som kræves for at nå de 40 pct.sammen med energiaftalen. Dette på trods af at ikke alle de nævnte tiltag er beregnet. Hvis manderimod afskærer sig fra at bruge alle virkemidler, som indebærer brug af afgifter, ser det svært ud atnå de 4 mio. t.