Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 28
Offentligt
1169277_0001.png
1169277_0002.png
1169277_0003.png
1169277_0004.png
1169277_0005.png
1169277_0006.png
1169277_0007.png
1169277_0008.png
1169277_0009.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12Folketinget, Christiansborg1240 København KHemmet, den 19. oktober 2012
Høringssvar vedr."Lovom ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven oglov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk (Revision af værditabs- ogkøberetsordningerne m.v.),
Kære Klima– Energi– og Bygningsminister, kære Udvalg,Helt overordnet er jeg enig i mange af høringsudkastets facetter, da jeg allerede anvender flere, af de overfor udvik-lere foreslåede ændringer.Jeg bruger en meget stor del af min tid som udvikler, sammen med netop naboer og lokale, inden selve planfasenopstartes hos de lokale myndigheder. Jeg udtaler mig derfor med stor erfaring i inddragelse af naboer og lokale ivindmølleprojekter, og med erfaring fra allerede gennemførte projekter i Ringkøbing-Skjern kommune fremsendesvedhæftede kommentarer med bilag.§ 15, kan have en utilsigtet begrænsende effekt på naboers mulighed for at investere i andele§ 161.2.3.Naboer med størst visuel påvirkning / nærhed til vindmøllerne skal prioriteres yderligere - der foreslåsen ny grænse på 2 kilometerUdbuddet skal opdeles således der opnås mulighed for opkøb af 2/3 del af udbuddet indenfor 2 kilo-meter1/3 del af udbuddet skal herefter udbydes ud til 4,5 kilometer grænsen og herefter til kommunen
Mine vedhæftede eksempler på ovenstående punkter underbygger dette.Undertegnede står selvfølgelig til rådighed for Ministeren og udvalget for en gennemgang af de få, men yderst vigti-ge kommentarer. Jeg er ligeledes sikker på, at både naboer til eksisterende vindmølleparker, samt naboer til devedhæftede eksempler gerne stiller sig til Ministerens og udvalgets disposition.Med venlig hilsenLocal Energy A/S
Jens K. PedersenKirkestrædet 46893 HemmetDanmark+45 23 68 24 93
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12Folketinget, Christiansborg1240 København K
§ 15Der er i forbindelse med lovforslaget indsat en præcisering i § 15 stk. XX, hvori det fremgår, atpersoner som direkte eller indirekte ejer andele i den resterende park, ikke er berettiget til aterhverve andele omfattet af 20 % udbuddet.Det forventes her, at man ønsker at begrænse opstilleren fra køb i udbuddet af 20 % andele-ne, hvilket er helt ok. Det kan dog derudover have en begrænsende konsekvens for de nær-meste naboer.I mine projekter har følgende forkøbsret til de resterende 80 % af vindmølleparken:1.2.3.Private og erhvervsmæssige naboer samt lodsejerePrivate og erhvervsmæssige naboer i opstillingssognetPrivate og erhvervsmæssige naboer i kommunen
En evt. vedtagelse af lovforslaget kan derfor efter min vurdering have den konsekvens, at detvil begrænse naboerne private som erhvervsmæssige i projektet. Disse naboer vil i flere tilfæl-de være berettiget til en forkøbsret til de resterende vindmøller forud for udbuddet. Dette vil ef-ter min vurdering betyde, at naboerne derved ikke kan byde i udbudsrunden.Denne effekt vil efter min vurdering være uheldig, og bør omformuleres i den endelige lovtekst.
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12Folketinget, Christiansborg1240 København KHemmet, den 19. oktober 2012
§ 16Det er meget interessant og korrekt, at søge muligheder for at øge ejerskabet til vindmøller,dette må dog ikke ske på bekostning af, at begrænse netop de nærmeste naboers mulighederi at investere i vedvarende energi. Det er min erfaring, at for at fremme opstillingen af vindmøl-ler på land, skal netop de nærmeste naboer have store muligheder for at deltage, og ikke be-grænses i deres muligheder. Vælger man ved lov, at begrænse de nærmeste naboer, vil manøge modstanden mod opstilling af vindkraft.Der er i dag en begrænset utilfredshed med opstilling af vindmøller, omend denne utilfredsheder meget aktiv. Det er min erfaring, at en tidlig involvering af naboerne, samt det faktum at denærmeste naboer får muligheder i stedet for begrænsninger, medfører en meget positiv indstil-ling til opstilling af vindmøller.Jeg vedhæfter to aktuelle eksempler, hvor jeg i det ene projekt (Etablering af en testplads forvindmøller) udenfor VE-loven i samarbejde med lokale, har fundet en tilfredsstillende model tilinvolvering af de lokale, samt at skabe muligheder for alle.Det andet projekt er udvidelse af en allerede eksisterende vindmøllepark. Klima-, Energi- ogBygningsministeren besøgte denne park den 29. august i år, og ministeren kan nok selv bedreinformere udvalget om de lokales indstilling, end jeg kan beskrive den her. Fakta er, at de loka-les positive indstilling skyldes inddragelse og muligheder - ikke begrænsninger.
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...

Eksempel 1.

Etablering af testplads for to vindmøller. Det er tale om en plads til opstilling og test af prototy-pe vindmøller, med løbende udskiftning af vindmøllerne - OG med lokalt ejerskab, også selvom der er tale om prototype vindmøller.Den ene af de to testpladser vil blive tilbudt ejet af lokale i opstillingssognet, mens den andenplads vil blive ejet af udvikleren. Andelene som tilbydes vil blive udregnet efter testmøllens for-ventede årlige output i normal drift. Dette er forventeligt ca. 12 millioner kWh. Ved udskiftningaf vindmøllen med en ny prototype, vil det blive producentens ansvar at stille ejerne i minimumsamme økonomiske tilstand som for den vindmølle der tages ned. På den måde sikres ejerne iøkonomisk henseende, og producenten sikres fremtidige muligheder på pladsen, samt en sik-ring for billigst mulige måde at stille prototyper op på samme testplads, da der bliver ”flere ud-bydere af pladser”.På vedhæftede bilag 1 ses et kort, der viser hhv. 2 km grænse til vindmøllerne samt en 4,5 kmgrænse til vindmøllerne. I dette projekt vil 2/3-dele af andelene blive tilbudt til naboer med hel-årsbeboelse og beviseligt ophold på adressen minimum 12 måneder inden opstilling af vind-møllerne. Fraflytter ejeren af andele beboelsen inden 12 måneder efter idriftsættelse af vind-møllerne, skal andelene tilbydes til erhvervelsesprisen til de andre andelshavere. Dette for atundgå evt. ”vindmøllenomader”. Jeg er dog ikke i mine projekter stødt på problemet.I nærværende eksempel vil der således være 8.000 andele i tilbud til ca. 40 helårsbeboelserbeliggende indenfor en afstand af maksimalt 2 km. Der vil ikke være et maksimum af antal an-dele, og der vil blive fordelt andele i henhold til gældende bestemmelser i VE-loven såfremt alle8.000 andele vil blive ønsket købt indenfor 2 km. Meget tyder allerede nu på, at investeringsly-sten indenfor 2 km vil resultere i, at alle 8.000 andele vil blive afsat indenfor denne radius ogfordelt på et væsentligt antal investorer.De resterende 4.000 andele vil blive tilbudt indenfor en afstand af maksimalt 4,5 km., og eftersamme principper, som de første 2/3-dele af andelene. Bliver de 4.000 andele ikke solgt inden-for de 4,5 km, vil de resterende andele blive tilbudt indenfor 2km, dersom der var ”overskud” iinvesteringsønskerne her. Er dette ikke tilfældet vil de sidste andele blive tilbudt i kommunen.Antallet af mulige ejere øges betragteligt med 4,5 km grænsen. I dette eksempel kommer hele3 landsbyer med indenfor denne radius. Erfaring fra tidligere projekter tyder på, at der ikke bli-ver andele til salg udenfor 4,5 km., hvilket jeg finder som en klar succes for lokal inddragelse,lokal involvering og især nærhed til ejerskabet af vindmøller.Sommerhuse vil ikke blive tilbudt andele. For sommerhusområder gælder allerede skærpedekrav mht. lyd fra vindmøller for at respektere det rekreative i disse områder. Det er min opfattel-se, at mulighederne skal være for de personer, der lever i fordragelighed med møllerne til dag-lig.Fremgangsmåden for nærværende eksempel, vil give de nærmeste og daglige naboer storemuligheder for investering i vedvarende energi, samtidig med at rigtig mange andre også fårmulighed for at være med, men vigtigst er det, at netop de nærmeste får de største mulighe-der.
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...

Eksempel 2.

Udvidelse af allerede eksisterende vindmøllepark. Der står i dag 7 vindmøller med en totalhøj-de på 150 mtr. Dialog med nærmeste naboer, har medført en udvidelsesmulighed med op tilyderligere 13 vindmøller.Allerede nu på dette tidlige stadie i planlægningen (konkret ansøgning endnu ikke sendt tilkommunen) har mange af de nærmeste naboer indenfor en radius af 2 km af de evt. kommen-de vindmøller, udtrykt stor interesse for at deltage i investeringen i vedvarende energi. Klima–Energi– og Bygningsministeren deltog således i indvielsen af de allerede opstillede syv vind-møller og blev her præsenteret for planerne for udvidelse, som selvfølgelig allerede dengangvar blevet præsenteret for de nærmeste naboer.Der er ingen tvivl om, at den positive stemning blandt de nærmeste naboer skyldes, at de tidligti projektfasen er blevet informeret og taget med på råd, samt ikke mindst at netop de har mulig-hed for at investere, så meget som de måtte ønske.På vedhæftede bilag 2 ses et kort, der viser hhv. 2 km grænse til vindmøllerne samt en 4,5 kmgrænse til vindmøllerne. I dette projekt vil naboerne have mulighed for at investere så megetde måtte have lyst indenfor de 20 % af de evt. kommende 13 vindmøller. En gennemsnitsvind-mølle i parken vil efter opstilling af yderligere 13 vindmøller producere ca. 9,5 millioner kWh.I nærværende eksempel vil der således være 22.800 andele i tilbud. Indenfor 2 km radius afvindmøllerne er der ca. 60 helårsbeboelser. Med det nye lovforslag (forudsat at én beboer frabeboelserne i gennemsnit køber andele) vil de nærmeste naboer blive begrænset til at købemaksimalt 3.000 andele, svarende til ca. 13 % af de udbudte andele. Fulgte man i stedet frem-gangsmåden fra den måde, jeg har aftalt at gøre for de lokale ved testpladsen, ville de nærme-ste naboer i stedet få mulighed for at investere i 15.200 andele. Der er altså tale om en væ-sentlig forskel for de nærmeste naboer til vindmøllerne.Der er allerede i dette projekt en så stor efterspørgsel fra de nærmeste naboer, at jeg har ind-vilget i, at såfremt der opstilles 13 vindmøller, vil der blive sat 2,6 vindmølle til salg. De reste-rende 0,4 vindmølle for at opnå hele møller, har jeg også lagt i denne pulje, med forkøbsret tilnaboer som bor tæt på vindmøllerne.Igen er det min opfattelse og erfaring, at mulighederne skal være for de personer, der lever ifordragelighed med møllerne til daglig.Det nye lovforslag med maksimalt 50 andele pr. person, er kraftigt begrænsende overfor denærmeste naboer, og vil uden tvivl føre til en øget modstand mod vindmøller.Jeg vedhæfter 2 visualiseringer Bilag 3 og Bilag 4 fra de eksisterende vindmøller for projektet. Iloven om værditab, skal evt. taksationsmyndighed ligge vægt på det visuelle (Dominans) veden evt. erstatning. Jeg skal ikke kommentere yderligere på det, men ønsker blot at udvalgettager stilling til, om de to visuelle forskelle berettiger til samme investeringsmulighed. Det vilnetop være tilfældet, såfremt det nuværende lovforslag vedtages.
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov omfremme af vedvarende energi ...