Skatteudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 274, TRU Alm.del Bilag 317, KEB Alm.del Bilag 279
Offentligt
1270803_0001.png
1270803_0002.png

Plug-in hybridbiler – en god idé for staten, forbrugeren og miljøet

Jeg ved I bliver påvirket af mange interesseorganisationer (FDM, Dansk el-bil Alliance m.m.), men tillad miglige at komme med et indspark fra min dagligdag.Jeg kører årligt ca. 30.000 km svarende til ca. 90 km. dagligt, men med stor variation i det daglige behov (optil 600 km.), hvorfor en el-bil ikke kan dække mit behov.Jeg kan med stor glæde konstatere at store bilproducenter som Audi og Volvo kommer på markedet medplug-in hybrid modeller i løbet af det næste år som løser rækkevidde problematikken, og dermed giver migmulighed for at gøre noget for miljøet som de fleste ønsker – bare ikke for enhver pris.Udfordringen med plug-in hybridbiler er at de er meget dyrere end konventionelle benzin og diesel biler(ca. 50% dyrere inden afgifter) som illustreret i nedenstående eksempler. Afgifter er beregnet ved hjælp afSKATs beregner af registreringsafgift for 2013.1.

Diesel: A3 Sportback Ambition 1.6 TDI 105 HK 5-dørs 6 gear

koster 319.879 kr. Brændstofforbrug:26,3 km/l. CO2: 99 g/km. Samlet registreringsafgift: kr. 161.809. Afgiftspligtig værdi (tekniskberegnet): kr. 158.0702.

Benzin: A3 Sportback Ambition 1.4 TFSI 122 HK 5-dørs 6 gear

koster 341.130 kr. Brændstofforbrug:18,9 km/l. CO2: 123 g/km. Samlet registreringsafgift: kr. 184.614. Afgiftspligtig værdi (tekniskberegnet): kr. 156.5163.

Plug-in hybrid: Audi A3 e-tron Sportbackplug-in Hybrid (forventes i foråret 2014)

er drevet af en1,4 liters benziner, sammen med en elmotor på 75 kW.Audi A3 E-tron har en officielbrændstoføkonomi på 66,7 km pr. liter og et CO2-tal på blot 35 gram pr. km. Den kører 50 km påren el.Samletregistreringsafgift kr. 224.887. Afgiftspligtig værdi (teknisk beregnet): kr. 285.113. Prispå gaden kr. 510.000 (baglæns beregning ud fra en forventet pris i EU på 38.000 euro indenafgifter).Det er jo helt nødvendigt at registreringsafgiften kontinuerligt kommer i statskassen, men hvorfor ikke slå”to fluer med et smæk” og både få afgifter ind, samtidigt med at miljøet skånes (2,5 til 3,5 gange længerepå literen og 2,5 til 3,5 gange lavere CO2 udslip pr. km.) hvis man køber en hybridbil frem for enkonventionel benzin eller diesel bil.I eksemplet herover kunne man forestille sig et ”afgiftsloft” på hybrid versionen, så der maksimalt pålæggesen afgift svarende til en konventionel benzinbil altså ca. 160.000, hvorved prisen på gaden kan komme ”nedpå” ca. 445.000 kr. altså ca. 65.000 kr. billigere end med den nuværende afgiftsstruktur.Den bliver så ca. 100.000 kr. dyrere end en diesel model, men det vil nok få mig til at overveje en plug-inHybrid fremfor benzin/diesel.Hvis man kigger på den samlede økonomi over 5-7 år bliver forskellen ikke såstor, lidt afhængig af prisen på el til opladning.Kan forskellen mellem hybrid og diesel komme ned på eksempelvis 50.000 kr. er jeg sikker på at de fleste vilvælge Hybrid plug-in fremfor diesel, og det vil stadig give mange afgifter i statskassen modsat de(få)afgiftsfrie el-biler, og en mange micro biler som pga. den lave pris giver et meget lille afgiftsbidrag.
Som jeg ser det kan det blive en win-win-win situation, og noget man som politikker næsten kun kan blivesuccesfuld af at gennemføre.
Med venlig hilsenMorten Aaby JørgensenSvendgårdsvej 638330 Beder