Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning,
rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af
forordning (EU) samt ledsagende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg samt Regionsudvalget om
integrering af emissioner fra søtransport i EU’s politikker vedrørende reduktion af
drivhusgasser.
KOM(2013) 480 final og KOM(2013) 479 final
1. Resumé
Kommissionen har d. 28. juni 2013 et forslag til forordning om overvågning, rapportering ogverifikation af skibes CO2-udledning som led i EU’s klimaindsats.Forslaget indebærer, at ejere af skibe på over 5000 bruttotons fra 2018 skal overvåge CO2-emissioner for hvert skib, der ankommer og afgår fra en europæisk havn og årligt rapporteredisse til Kommissionen og myndighederne i de relevante flagstater. De indsendte rapporterskal forinden verificeres af et uafhængigt akkrediteret selskab (verifikator). Medlemsstaterneskal fastsætte et sanktionssystem for manglende opfyldelse af bestemmelserne.Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.,idet overvågningen vil bibringe og synliggøre oplysninger om skibes energieffektivitet.Forslaget behandles i Rådet (miljø).Forslaget til forordning ledsages af en meddelelse, der udbygger baggrunden for forslaget.Det meddeles, at det som led i EU’s reduktionsforpligtigelse kan overvejes, at nærværendeforslag efterfølges af fastsættelsen af reduktionsmål for sektoren og afslutningsvis etablerin-gen af en markedsbaseret foranstaltning.2. Baggrund
Kommissionen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransportog om ændring af forordning (EU) nr 525/2013. Forslaget er samtidig oversendt i dansksprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Kommissionen anfører, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.8. Høring
Energistyrelsen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslaget i høring med høringsfrist d. 16. au-gust 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til Kommissionens forslag, men det kan forventes, at enkel-te medlemsstater vil problematisere forslaget.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan principielt støtte forslaget.International skibsfart står globalt for omkring 3 pct. af verdens CO2-udledning. Regeringenfinder i det lys, at skibsfarten bør påtage sig sin del af klimaansvaret.Regeringen vurderer, at såvel branchen som klimaet er bedst tjent med en global løsning, somder ligeledes arbejdes for. Regeringen vil støtte EU-initiativer vedr. monitorering, verificeringog rapportering af CO2-udledning, der kan understøtte den globale indsats. Det er såledesogså vigtigt, at forslaget ikke underminerer arbejdet for en global løsning.Fra dansk side er der nogle grundlæggende principper, der skal efterleves for en globalregulering, herunder at en regulering skal sikre en klimagevinst, være flagneutral og ikke værekonkurrenceforvridende. De samme principper skal så vidt muligt gøre sig gældende for enEU-regulering.Fra dansk side vil man være særligt opmærksom på, at forslaget spiller konstruktivt sammenmed det igangværende arbejde i IMO. Forslaget kan danne inspiration for de videreforhandlinger i IMO, så dobbeltregulering undgås. Derudover vil man fra dansk side ogsåvære særligt opmærksom på, at de administrative og økonomiske byrder for såvel stat somredere står i forhold til, at der alene er tale om et monitoreringsprogram.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.