Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 274
Offentligt
1269803_0001.png
1269803_0002.png
1269803_0003.png
1269803_0004.png

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

4. juli 2013Ref. lho

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning,

rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af

forordning (EU) samt ledsagende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,

Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg samt Regionsudvalget om

integrering af emissioner fra søtransport i EU’s politikker vedrørende reduktion af

drivhusgasser.

KOM(2013) 480 final og KOM(2013) 479 final

1. Resumé

Kommissionen har d. 28. juni 2013 et forslag til forordning om overvågning, rapportering ogverifikation af skibes CO2-udledning som led i EU’s klimaindsats.Forslaget indebærer, at ejere af skibe på over 5000 bruttotons fra 2018 skal overvåge CO2-emissioner for hvert skib, der ankommer og afgår fra en europæisk havn og årligt rapporteredisse til Kommissionen og myndighederne i de relevante flagstater. De indsendte rapporterskal forinden verificeres af et uafhængigt akkrediteret selskab (verifikator). Medlemsstaterneskal fastsætte et sanktionssystem for manglende opfyldelse af bestemmelserne.Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.,idet overvågningen vil bibringe og synliggøre oplysninger om skibes energieffektivitet.Forslaget behandles i Rådet (miljø).Forslaget til forordning ledsages af en meddelelse, der udbygger baggrunden for forslaget.Det meddeles, at det som led i EU’s reduktionsforpligtigelse kan overvejes, at nærværendeforslag efterfølges af fastsættelsen af reduktionsmål for sektoren og afslutningsvis etablerin-gen af en markedsbaseret foranstaltning.

2. Baggrund

Kommissionen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransportog om ændring af forordning (EU) nr 525/2013. Forslaget er samtidig oversendt i dansksprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Side 1
Kommissionen henviser i forslaget til, at der globalt er enighed om at reducere de globaledrivhusgasudledninger, så temperaturen ikke øges med over 2 grader i forhold til før-industrialiseringsperioden – den såkaldte 2-gradersmålsætning. Dette indebærer, at udvikledelande skal reducere deres udledning med 80-95 pct. i 2050.Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet er enige om, at alle sektorer skal bidrage til re-duktionen af CO2-udledningen herunder international søtransport, som er den eneste trans-portform, der ikke er omfattet af en EU reduktionsforpligtigelse. Søtransport er globalt set an-svarlig for ca. 3 pct. af de samlede globale drivhusgasudledninger. Med vedtagelsen af EU’sklima- og energipakke i 2009 blev Rådet og Europa-Parlamentet enige om, at Kommissionenskulle fremsætte et forslag vedr. international søfarts CO2-udledning, med mindre der forelåen international aftale ved udgangen af 2011.Trods tiltag i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i form af bindende krav til nyeskibes energieffektivitet forventes sektorens udledninger fortsat at stige i takt med øget efter-spørgsel og samhandel.Kommissionen vurderer, at målet om reduktionsbidrag fra søtransportsektoren bedst nåsved i første omgang at fastsætte harmoniserede regler for overvågning, rapportering og verifi-cering af sektorens CO2-udledninger og herigennem kvalificere vidensgrundlaget for efterføl-gende at fastsætte reduktionsmål og endelig etablere markedsbaserede foranstaltninger.

3. Formål og indhold

Forslaget pålægger skibe over 5000 bruttotons, som udgør 60 pct. af flåden og 90 pct. af ud-ledningerne, at rapportere allerede eksisterende data, der knytter sig til skibenes CO2-udledning og energiforbrug.Til formålet skal skibsejer udarbejde en overvågningsplan med angivelse af en metode forovervågningen og rapporteringen, som inden udgangen af august 2017 skal forelægges tilgodkendelse hos en akkrediteret verifikator.Fra 2018 skal skibsejer årligt for hvert enkelt skib og for hver enkelt rute registrere oplysnin-ger som: CO2-udledning, tilbagelagte distancer og forbrug af brændstof.Fra 2019 skal skibsejer årligt indsende rapporter for det foregående kalenderår til Kommissi-onen og myndigheder i den pågældende flagstat, efter at rapporteringsformatet og de faktiskeudledninger er blevet godkendt af en akkrediteret verifikator, som udsteder en overensstem-melseserklæring. Denne skal være om bord på skibene.Forslaget fastsætter konkrete krav til verifikatoren og dennes forpligtigelser, herunder at veri-fikatoren skal være uafhængig af skibsselskabet og skal godkendes efter gældende EU-regler.Kommissionen kan ved delegerede retsakter ændre og præcisere kravene til verifikatorerne ogderes rolle.Det påhviler medlemsstaterne at sikre, at skibsejer overholder rapporteringsforpligtigelserne,herunder at det ved skibsinspektionen sikres, at overensstemmelseserklæringen foreligger.Herudover skal medlemsstaterne fastsætte sanktioner ved manglende overholdelse og sikre ensmidig informationsudveksling med de øvrige medlemsstater.Side 2
Kommissionen skal årligt offentliggøre udledningen fra de enkelte skibsejere.Kommissionen skal holde IMO og andre relevante internationale organer informeret om nær-værende regulering. Ved en international aftale om globale tiltag til reduktion af sektorens ud-ledning, skal Kommissionen revidere MRV-forordningen.Kommissionen bemyndiges til ved gennemførelsesretsakter at fastsætte nærmere regler fortekniske standarder for dataudveksling og rapporteringsformatet for overvågningsplanerne.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da harmo-niseret overvågning, rapportering og verificering forudsætter et initiativ på EU-niveau, lige-som de overordnede klimaforpligtelser fastsættes på EU-niveau. Kommissionen anfører end-videre, at foranstaltninger på EU-plan vurderes at være mere effektive end nationale foran-staltninger, samt at det vil hindre konkurrenceforvridning i det indre marked gennem ens mil-jømæssig regulering på tværs af medlemsstaterne.Nærhedsprincippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.

6. Gældende dansk ret

Der er i dag ingen danske regler for overvågning, rapportering og verificering af sektorens ud-ledninger eller sanktionsbestemmelser.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserDet følger af TEUF artikel 288, at en forordning er almengyldig og bindende i alle enkelthe-der og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget herunder behovet for sær-skilt dansk lovgivning samt eventuel ændring heraf.Administrative konsekvenser for staten.Forslaget medfører en myndighedsforpligtigelse til at sikre håndhævelse af bestemmelserne.De administrative konsekvenser for staten vedr. håndhævelse er ved at blive analyseret.Administrative konsekvenser for erhvervslivetKommissionen anfører, at de nødvendige data allerede er til rådighed, og at byrden som følgeheraf antages at ligge i rapportering og verificeringen af data.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDer vurderes umiddelbart at være beskedne statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse-kvenser for Danmark. Kommissionen anslår, at forslaget på EU-niveau medfører en samletbesparelse på 9 mia. kr. frem til 2030.BeskyttelsesniveauetSide 3
Kommissionen anfører, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.

8. Høring

Energistyrelsen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslaget i høring med høringsfrist d. 16. au-gust 2013.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes generelt opbakning til Kommissionens forslag, men det kan forventes, at enkel-te medlemsstater vil problematisere forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan principielt støtte forslaget.International skibsfart står globalt for omkring 3 pct. af verdens CO2-udledning. Regeringenfinder i det lys, at skibsfarten bør påtage sig sin del af klimaansvaret.Regeringen vurderer, at såvel branchen som klimaet er bedst tjent med en global løsning, somder ligeledes arbejdes for. Regeringen vil støtte EU-initiativer vedr. monitorering, verificeringog rapportering af CO2-udledning, der kan understøtte den globale indsats. Det er såledesogså vigtigt, at forslaget ikke underminerer arbejdet for en global løsning.Fra dansk side er der nogle grundlæggende principper, der skal efterleves for en globalregulering, herunder at en regulering skal sikre en klimagevinst, være flagneutral og ikke værekonkurrenceforvridende. De samme principper skal så vidt muligt gøre sig gældende for enEU-regulering.Fra dansk side vil man være særligt opmærksom på, at forslaget spiller konstruktivt sammenmed det igangværende arbejde i IMO. Forslaget kan danne inspiration for de videreforhandlinger i IMO, så dobbeltregulering undgås. Derudover vil man fra dansk side ogsåvære særligt opmærksom på, at de administrative og økonomiske byrder for såvel stat somredere står i forhold til, at der alene er tale om et monitoreringsprogram.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4