Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 273
Offentligt
1268699_0001.png
1268699_0002.png
1268699_0003.png
1268699_0004.png
N O T AT TI L FOL KETI NG E TS E U ROP AU D V AL G
4. juli 2013Energistyrelsen:Ref. BheJ.nr. 3401/1001-6331Departementet: EUFUTRef. ANSSA/SUNTGSagsnummer: 2013-2903
Komitésag - Kommissionens forslag til forordning om fastsættelse af kreditrettigheder ihenhold til Europaparlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF om kvotehandel.

1. Resumé

Kommissionen har den 6. juni 2013 fremsendt et forslag til Kommissionsforordning om fast-sættelse af kreditlofter for kvoteomfattede virksomheder i henhold til direktiv 2003/87/EF (detsåkaldte Kvotehandelsdirektiv). Kvotehandelsdirektivet fastsætter mindste lofter for anvendel-se af JI/CDM kreditter i perioden 2013-2020. Kommissionens forslag er en implementering afdirektivets bestemmelser. Forslaget indebærer, at virksomheder får det minimumsloft, de harkrav på ifølge direktivet uden udvidelse af kreditloftet. Forslaget er blevet sat til afstemningpå et møde i Klimakomiteen den 10. juli jf. artikel 23.3 i kvotedirektivet (forskriftproceduremed kontrol, artikel 5a, stk. 1-4 og artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF).Forslaget medfører ikke ændrede konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet, da mind-stesatserne for kreditanvendelse er givet i Kvotehandelsdirektivet.Regeringen er positivt stemt ift. forslaget, idet adgangen til at anvende kreditter begrænses tilet minimum i overensstemmelse med regeringens holdning om et højere ambitionsniveau forreduktioner af drivhusgasudledninger i EU. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.

2. Baggrund

Kvotehandelsdirektivet (2003/87/EF) indeholder bestemmelser om, hvor mange internationalekreditter (JI/CDM) kvotebelagte anlæg må anvende i perioden 2013-2020 som minimumslof-ter. Samtidig indeholder direktivet et maksimumsloft på 50 % af reduktionerne i perioden2008 – 2020 i forhold til udledninger i 2005. Ifølge kvotehandelsdirektivet skal der derfor gi-ves ekstra adgang til anvendelse af kreditter i perioden 2013-20 udover den adgang, der alle-rede er tildelt i de nationale allokeringsplaner for perioden 2008-12.I forslaget fra Kommissionen lægges op til at fastlægge de kvotebelagte anlægs adgang til atanvende klimakreditter. Procentsatserne for de enkelte anlæg varierer i forhold til de kreditret-tigheder eksisterende virksomheder allerede er tildelt i perioden 2008-12 i de nationale alloke-ringsplaner og tildeles i øvrigt på forskellig vis mellem virksomheder, der har udvidet produk-tionskapaciteten, nye stationære anlæg samt luftfartsoperatør. De præcise procentssatser skalvedtages ved gennemførelsesforanstaltninger.Forslaget skal ses som et forsøg på at begrænse antallet af kvoter og kreditter og skal ses isammenhæng med forslaget om udvidelse af listen over sektorer i risiko for CO2-lækage, derligeledes er til afstemning på mødet i Klimakomiteen den 10. juli.Side 1

3. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at fastsætte de præcise procentsatser for de kvotebelagte virksom-heders anvendelse af JI/CDM kreditter i perioden 2013-2020. Forslaget begrænser adgangentil at anvende kreditter til de minimumskrav, som direktivet giver til kvoteomfattede virksom-heder. Udover at fastsætte loftet på det mindste niveau, som fastsat i direktivet, undladerKommissionen at benytte muligheden for at tildele et højere loft for visse virksomheder, somikke havde fået gratiskvoter i 2008-2012.Kommissionen har ikke rundsendt analyser eller baggrundsmateriale sammen med forslaget.Når forordningen er endeligt vedtaget tre måneder efter vedtagelse på Klimakomitémøde, harmedlemsstaterne en måned til at udarbejde en tabel med kreditlofter for de enkelte virksomhe-der.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen. Europa-Parlamentet inddrages i overensstemmel-se med forskriftsproceduren med kontrol, jf. art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 omfastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillæggesKommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF..

5. Nærhedsprincippet

Kvotedirektivet medfører, at kvotesektoren reguleres på EU-niveau. Da der er tale om en im-plementering af kvotedirektivet, er nærhedsprincippet overholdt.

6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet)er gennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter. En vedtagelse af forslaget vil ikkenødvendiggøre yderligere dansk lovgivning.

7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-

telsesniveauet

Da direktivet fastsætter mindstegrænser for, hvor mange kreditter, virksomheder kan anvende,kan denne mængde være indregnet i kredit- og kvotepriserne. Den yderligere begrænsning afmængden af kreditter, som forslaget indebærer, vurderes ikke at give store udslag i kvotepri-sen givet det store overskud af kvoter fra perioden 2008-2012. Derfor forventes der ikke atvære væsentlige negative statsfinansielle konsekvenser i forhold til provenuet fra salg af kvo-ter.Forslaget medfører ingen ændringer for danske kraft- og kraftvarmevirksomheder, som behol-der de tildelte kreditlofter for perioden 2008 -2012, som kan anvendes frem til 2020. Forslagetmedfører heller ingen ændringer for luftfartsoperatører. Andre danske virksomheder vil få enforøgelse af kreditlofterne op til mindstegrænsen på 11 % af 2008 -2012 kvoteallokeringen(op fra 6.5 %). Da virksomhedernes kreditadgang er fastsat i Kvotehandelsdirektivet, forven-tes forslaget ikke at medføre ændrede konsekvenser for samfundsøkonomien.
Side 2
Med vedtagelsen af Kvotehandelsdirektivet i 2009 følger det, at de kvotebelagte anlægs ad-gang til at anvende klimakreditter øges i perioden 2008-20 ift. de kreditlofter, der allerede vartildelt i de nationale allokeringsplaner for perioden 2008-12. Indeværende forslag udmønterdenne beslutning. Forslaget medfører ikke ændrede konsekvenser for miljøet og beskyttelses-niveauet, da mindstesatserne for kreditanvendelse er givet i Kvotehandelsdirektivet.

8. Høring

Rammenotatet har været sendt i høring i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg iperioden 2. juli til 4. juli 2013. Der er indkommet følgende høringssvar:Landbrug & Fødevarer tager Kommissionens forslag om fastsættelse af kreditrettigheder ihenhold til Europaparlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF om kvotehandel til efterret-ning, og vi har ikke yderligere bemærkninger hertil på nuværende tidspunkt. Landbrug & Fø-devarer finder dog, at den såkaldte lave kvotepris modsvarer den begrænsede efterspørgsel ef-ter udledningstilladelser, hvilket i høj grad kan forklares med aktuelle udfordringer for den eu-ropæiske industriproduktion. Kvotesystemet lever imidlertid fuldt op til sit formål, idet driv-husgasudledningerne begrænses inden for det aftalte loft. Landbrug og Fødevarer mener der-for ikke, at bemærkningerne om begrænset initiativ til at investere i klimateknologier er rele-vante i denne sammenhæng.3F støtter indstillingerne.VedvarendeEnergi støtter vedtagelse af den foreslåede forordning om fastsættelse af kreditlof-ter for kvoteomfattede virksomheder i henhold til direktiv 2003/87/EF (Kvotehandelsdirekti-vet), idet det forventes, at den begrænser de eksterne (CDM) kreditter mest mulig i EU's kvo-tehandelssystem. Det er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for at få et velfunge-rende kvotehandelssystem. Der er behov for yderligere reduktioner af kvotemængden i kvote-handelssystemet for at få et velfungerende kvotemarked, der giver en pris på drivhusgasudslip,som står mål med behovet for reduktioner af drivhusgasser. Derfor foreslår VedvarendeEner-gi, at den danske stat stiller forslag om at mængden af eksterne kvoter begrænses yderligereved en ændring af Kvotehandelsdirektivet, samt at gamle kvoter ikke kan overføres med fuldværdi til senere år. Det sidste kan f.eks. gennemføres ved at indføre en devaluering af kvoterved udgangen af 2014, så ubrugte kvoter fra 2014 og før kun kan erstatte 1/3 (33 %) af nyekvoter fra og med 2015.CO-industri kan ikke støtte forslaget, idet en begrænsning af antallet af kvoter og kreditter, altandet lige, vil øge omkostningerne for danske produktionsvirksomheder og derved reducerebeskæftigelsen. Kvoternes nuværende lave pris skyldes i stort omfang den økonomiske krise,som har reduceret produktionen, ikke kun i Danmark, men også i mange andre EU lande. Denfaldende produktion medfører naturligt en lavere efterspørgsel efter kvoter og den lavere efter-spørgsel medfører faldende kvotepriser. Forsøg på kunstigt at hæve kvotepriserne, risikerer atskade den danske og europæiske beskæftigelsessituation.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslagets indhold er blevet præsenteret på et møde i Klimakomiteen d. 18. juni 2013. Trelande er kommet med tekniskekommentarer, der indebærer præciseringer af forslaget, som erblevet indarbejdet i et revideret forslag. Forslaget skal diskuteres på arbejdsgruppemøde underKlimakomiteen d. 9. juli med henblik på vedtagelse dagen efter. Der forventes ikke at værestørre indvendinger mod forslaget.
Side 3

10. Regeringens generelle holdning

Regeringen arbejder for, at EU unilateralt hæver sit drivhusgasreduktionsmål i 2020 fra20 pct. til 30 pct., set ift. 1990 og en strukturel reform af EUs kvotehandelsstystem, som kanbidrage til at styrke systemet både før og efter 2020.Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at der er opstået et stort overskud af kvoter og udled-ningsrettigheder i EUs kvotehandelssystem med en lav kvotepris til følge. Den lave kvoteprisgiver kun et relativt beskedent incitament til at investere i klimateknologier.Regeringen er umiddelbart positivt stemt ift. forslaget, idet der ved forslaget søges at mindsketildelingen af yderligere kreditanvendelserettigheder mest muligt, jf. Kvotedirektivets be-stemmelser.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4