Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 273
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg
Komitésag – Kommissionens forordning om ændring af forordning2010/2/EU og 2011/278/EU om sektorer og undersektorer, der anses somværende udsatte for en betydelig risiko for carbon leakage (CO2-lækage)
EUFUT2. juli 2013J nr. 2013-2903/ANSSA/SUNTGEnergistyrelsenJ nr. 3401/1001-6331Ref. Jtj/
1. ResuméKommissionen har d. 27. juni fremsendt forslag til ændring afforordningen angående listen over sektorer og undersektorer, der ansessom værende udsatte for en betydelig risiko for carbon leakage(2010/2/EU og 2011/2787EU). Kommissionen foreslår, at listen udvidesmed følgende sektorer og undersektorer: 1) tørrede kartoffelprodukter ifrom af mel, gryn flager, granulat og piller, 2) visse frosnekartoffelprodukter tilberedte eller konserverede, 3) visse valleprodukter,4) visse smedede jernholdige produkter samt 5) gips og 6) gipsproduktertil byggeri. Forslaget forventes sat til afstemning på et møde iKlimakomitéen d. 10. juli 2013.Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger på nuværendetidspunkt. På baggrund af tidligere ændringer af carbon leakage listenforventes der at være flertal for Kommissionens forslag. Forslagetbehandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf.art. 5a i rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmerevilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillæggesKommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørelse2006/512/EF.Forslaget vurderes ikke at have betydning for miljøbeskyttelsesniveauet.Regeringen vil arbejde for at få afstemningen af forslaget udsat medhenblik på at opnå mere tid til at verificere Kommissionens analyser.Såfremt forslaget sættes til afstemning den 10. juli, agter regeringen atstemme for forslaget.2. BaggrundKommissionens forslag vedrører ændring af Kommissionens forordninger2010/2/EU og 2011/278/EU om opstilling af en liste over, hvilke sektorerog delsektorer omfattet af Kvotedirektivet, der anses som værende
1
udsatte for en betydelig risiko for udflytning af produktion som følge afomkostninger forbundet med EU’s Kvotehandelssystem – også betegnetcarbon leakage. Virksomheder i de sektorer eller undersektorer, der eropstillet på denne liste tildeles gratiskvoter svarende til 100 pct. af etsåkaldt benchmark for emissioner i perioden 2013-2020. Kvoteomfattedevirksomheder i øvrige sektorer modtager gratiskvoter svarende til 80 pct.af et benchmark i 2013 faldende til 30 pct. i 2020. Elproduktion modtager,med visse undtagelser for Østeuropa, ingen gratiskvoter.Kommissionens carbon leakage liste af 24. december 2009 (forordning2010/2/EU) kan jf. Kvotehandelsdirektivet (2003/87/EF) art. 10a stk.13udvides årligt med sektorer eller undersektorer, der opfylder kriterierne idirektivets art. 10a stk. 14-17, og det er med hjemmel heri, atKommissionen har fremsendt forslaget. Forslaget foreligger kun påengelsk.Den i 2009 vedtagne liste omfattede 164 sektorer og undersektorer.Listen blev udvidet i 2011 med yderligere tre sektorer og igen i 2012 medtre sektorer.Kommissionens forslag indebærer udvidelse af listen med 6 nye sektorerog undersektorer: 1) tørrede kartoffelprodukter i form af mel, gryn flager,granulat og piller, 2) visse frosne kartoffelprodukter tilberedte ellerkonserverede, 3) visse valleprodukter, 4) visse smedede jernholdigeprodukter samt 5) gips og 6) gipsprodukter til byggeri.Fremstilling af ovenstående produkter opfylder ifølge Kommissionensanalyser enten de kvantitative krav jf. Kvotehandelsdirektivets art. 10astk. 15 og 16 eller de kvalitative krav jf. direktivets art. 10a stk. 17 for atblive tilføjet til carbon leakage listen. Kommissionen anvender vedvurderingen en højere kvotepris end den aktuelt gældende kvotepris.Dette følger direkte af kvotehandelsdirektivet. På den baggrund foreslårKommissionen, at alle seks sektorer og undersektorer føjes til listen. Dethar ikke været muligt at verificere resultaterne af Kommissionensanalyser.Carbon leakage listen revideres hvert 5. år. Næste revision finder sted i2014.Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren medkontrol), jf. art. 5a i rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse afde nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, dertillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådetsafgørelse 2006/512/EF. Forslaget forventes sat til afstemning på et mødei Klimakomitéen d. 10. juli 20133. Formål og indholdForslagets formål er at sikre, at sektorer eller undersektorer, der ansessom værende udsat for en betydelig risiko for udflytning af produktion
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
2
som følge af omkostninger forbundet med EU’s kvotehandelssystem,kompenseres herfor ved tildeling af gratiskvoter.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen. Europa-Parlamentetinddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmerevilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillæggesKommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørelse2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsbestemmelsen er ikke relevant, da der er taleom et forordningsudkast, som udmønter en hjemmel i direktiv2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsen af direktivettaget stilling til nærhedsprincippet.6. Gældende dansk retForordningerne 2010/2/EU og 2011/278/EU om carbon leakage listerændres ved forordningsudkastet, der træder i kraft dagen efteroffentliggørelse i EU-tidende.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserVedtagelse af forordningen vil ikke nødvendiggøre yderligere dansklovgivning, idet en forordning er umiddelbar gældende dansk ret.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDa der er tale om en udvidelse af listen over sektorer og undersektorer,der tildeles gratiskvoter, vil forslaget medføre udstedelse af fleregratiskvoter og en tilsvarende mindskelse af mængden af kvoter, dertildeles medlemsstaterne til auktionering. Det vil i sig selv medførenegative statsfinansielle konsekvenser, da provenu fra auktioneringtilfalder medlemsstaterne. Kommissionen har i forslaget ikke angivet denforventede ekstra mængde gratiskvoter, som forslaget vil medføre. Densamlede betydning på EU-niveau vil bl.a. afhænge af, hvor mange ekstraanlæg i EU, der fremover vil komme på listen over sektorer ogdelsektorer, der anses som udsatte.Kommissionens mandat til udvidelse af listen over sektorer, der modtagergratiskvoter følger direkte af kvotehandelsdirektivets art. 10a stk. 13 ogde kriterier for optagelse, der er fastsat i art. 10a stk. 14-17.Administrative konsekvenser for erhvervslivetFor virksomheder i de pågældende sektorer, der allerede er omfattet afkvotesystemet, vil der være meget begrænsede administrative byrder, daden ekstra tildeling af kvoter foretages automatisk på baggrund afreviderede beregninger.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
3
KLIMA-, ENERGI- OG
Fjernvarmeselskaber, der leverer varme til virksomheder, der ikke eromfattet af kvotehandelssystemet, men er omfattet af de pågældendesektorer, vil efter vedtagelse og offentliggørelse af forslaget selv skulleansøge om ekstra tildeling af gratiskvoter.Konsekvenser for beskyttelsesniveauetForslaget vurderes ikke at have betydning for miljøbeskyttelsesniveauet.Mængden af kvoter ændres ikke, hvorfor der ikke ændres på mængden afdrivhusgasser der kan udledes på EU-niveau.8. HøringForslaget har været i høring hos specialudvalget for klima, energi ogbygninger i perioden 2.-4. juli 2013. Der er indkommet følgendehøringssvar:Landbrug og Fødevarer opfordrer regeringen til at stemme forKommissionens forslag og anerkender arbejdet med at gøre listen overcarbon leakage-udsatte sektorer så retvisende som muligt. Landbrug ogfødevarer understreger vigtigheden af, at der anvendes en højdetaljeringsgrad i analyserne.CO Industri tilslutter sig regeringens holdning.3F støtter regeringens holdning.Vedvarende Energi er imod Kommissionens forslag om at udvide carbonleakage listen med de pågældende sektorer, da det vil reducerevirksomhedernes incitament til at reducere udledningen udoverbenchmark, f.eks. ved at omstille til vedvarende energi samt medføre etmindre provenu for den danske stat og andre EU-stater.NOAH er imod Kommissionens forslag om udvidelsen af sektorer, der kantildeles gratiskvoter gennem tilføjelse til carbon leakage listen. NOAHopfordrer til en aktiv dansk holdning mod enhver udvidelse af listen og enminimering og helst fjernelse af listen ved revisionen af listen i 2014.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget. Påbaggrund af drøftelser ved tidligere ændringer af carbon leakage listenforventes der at være flertal for Kommissionens forslag.
BYGNINGSMINISTERIET
10. Regeringens generelle holdningRegeringen har under forhandlinger om revision af kvotehandelsdirektiveti 2008 arbejdet for mere restriktive kriterier for optagelse på carbonleakage listen. Kvotehandelsdirektivet giver imidlertid Kommissionenbeføjelse til at udvide listen af sektorer efter nærmere analyser og ud fradirektivets fastsatte kriterier.4
KLIMA-, ENERGI- OG
Kommissionen har foretaget analyser i overensstemmelse medkvotehandelsdirektivet (2003/87/EF) art. 10.a stk. 13. Analyserne, derumiddelbart vurderes at være korrekte, viser, at de pågældende sektorerog undersektorer opfylder kriterierne i direktivets art. 10a stk. 14-17.Danmark har tidligere stemt for udvidelser af carbon leakage listen,såfremt Kommissionens grundlag for udvidelserne ikke har givetanledning til bemærkninger fra dansk side.Det vurderes, at nærværende forslag vil bidrage til ligebehandling afsektorer på byggevareområdet. Ved at optage gips og gipsprodukter tilbyggeri ligestilles denne sektor med mur- og teglsten, der allerede blevoptaget på carbon leakage listen i 2011.Det har på grund af den sene fremsættelse fra Kommissionen (den 27.juni) ikke været muligt at verificere resultaterne af Kommissionensanalyser. Regeringen finder den korte frist til afklaring af regeringensholdning utilfredsstillende og vil derfor arbejde for en udsættelse afafstemningen.Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag, såfremtafstemning af forslaget fastholdes til den 10. juli.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDet konkrete forslag fra Kommissionen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget. FEU har fået forelagt tidligere forslag til udvidelse aflisten.
BYGNINGSMINISTERIET
5