Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 267
Offentligt
1266274_0001.png
1266274_0002.png
1266274_0003.png
1266274_0004.png
1266274_0005.png
1266274_0006.png
1266274_0007.png
H Ø R I N G S N O T AT
25. juni 2013J.nr. 2594/1885-0011Ref. HLI/KHS/MIB/JEV
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om tilskud til fremme af vedvarendeenergi i virksomheders produktionsprocesserEt udkast til bekendtgørelse om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders pro-duktionsprocesser har været sendt i høring i perioden 28. maj til den 17. juni 2013.Energistyrelsen har modtaget 25 høringssvar på baggrund af denne høring. 14 har ikke haftbemærkninger. 3F bemærker dog, at de kan støtte forslaget om tilskud til fremme af vedva-rende energi i virksomheders produktionsprocesser. Forbrugerrådet gør opmærksom på, at deaf ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til udkastet og Datatilsynethenviser til deres høringssvar af 26. februar til lovforslaget om tilskud til fremme af vedva-rende energi i virksomheders produktionsprocesser.Brancheforeningen for Biogas, Bio Energipark Tønder, Dansk Energi, DI, DONG EnergyA/S, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, KL, Land-brug & Fødevarer, Tekniq og VedvarendeEnergi har afgivet bemærkninger til lovforslaget.Nedenfor redegøres der for de væsentligste punkter i høringssvarene:Dansk Energianbefaler helt overordnet, at tilskudsordningen sørger for, at tilskud prioriterestil de mest samfundsøkonomiske projekter. Det undrer derforDansk Energi,at den sam-fundsøkonomiske effekt ikke vægtes i tilskudsordningen. Derudover menerDansk Energi,atdet er vanskeligt at vurdere, hvordan ”den størst mulige” klima- og energieffekt vurderes. Datilskudsordningen behandler ansøgninger efter ”først til mølle” princippet er der ingen garantifor, at det er de projekter, der har den størst mulige klima- og energieffekt, der tildeles støtte.Dansk Energiopfordrer til, at der igangsættes en kortlægning af hvordan industrien i en sam-fundsøkonomisk kontekst bedst omstilles til vedvarende energi med fokus på kollektiv energi-forsyning kontra individuel.Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen henviser til bemærkningerne til lov nr. 607 af 12. juni 2013 om tilskud tilfremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, som er hjemlen til oven-nævnte bekendtgørelse. Af bemærkningerne til lovens § 1 fremgår, bl.a. at ”tilskud kun kangives til gennemførelse af foranstaltninger og aktiviteter, der har en klima- og energieffekt, ogsom kan bidrage til energieffektiviseringer herunder reduktion i CO2-udledningen”. Dissekriterier vil Energistyrelsen lægge vægt på ved vurderingen af en konkret ansøgning om til-skud.Side 1
Energistyrelsen vil i vejledningen til tilskudsordningen nærmere beskrive tildelingskriteriernei forhold til den konkrete vurdering.Spørgsmålet om fremtidig forsyningsform indgår i et analysearbejde, der er nedsat som op-følgning på energiaftalen af 22. marts 2012. Anbefalinger herfra vil indgå i den videre udvik-ling af ordningen, der skal evalueres i 2015.Foreningen for Slutbrugere af Energihilser ordningen velkommen, men bemærker, at ret-ningslinjerne for tildelingen af tilskud bør udfærdiges, så de bliver så konkrete som muligt,således at uklarhed om vurderingskriterierne i virksomhederne undgås.DIser frem til, at ordningen træder i kraft, da ordningen er en vigtig del af udmøntningen afenergi-aftalen af 22. marts 2012. Derudover opfordrerDItil, at der i bekendtgørelsen angivesså eksakt information som muligt, da det er vigtigt med klare og objektive kriterier.Landbrug & Fødevarerer overordnet set meget tilfredse med etableringen af ordningen, derfremmer den grønne omstilling af danske produktionserhverv. I forhold til bekendtgørelses-udkastet savnerLandbrug & Fødevareren nærmere definition af kvalifikationen ”i rimeligtforhold til udgifterne” i § 2, stk. 2. Den nuværende formulering forekommer upræcis og medet vidt rum for Energistyrelsens fortolkning.Energistyrelsens bemærkninger:Vilkårene for tildeling af tilskud fremgår bl.a. af bekendtgørelsens § 2, stk. 2, som skal læses isammenhæng med § 2, stk. 1, hvorefter Energistyrelsen skal sikre, at kun de projekter, der op-fylder tildelingskriterierne modtager støtte, dette for at sikre en så stor klima- og energieffektpr. tilskudskrone som muligt. Denne målsætning er konkretiseret ved, at der højst kan tildeleset anlægstilskud på 23 kr. pr. konverteret GJ set over en 10-årig periode for et konverteretanlæg. Endvidere kan henvises til, at tildelingskriterierne uddybes i vejledningen til tilskuds-ordningen.TEKNIQfinder generelt at tilskuds-set-uppet i bekendtgørelsen er enkelt og rimeligt og sæt-ter pris på at følgeinvesteringer i energieffektivisering er inddraget så konsekvent.TEKNIQer dog bekymrede for, om de relativt omfattende dokumentationskrav kan afholde især småvirksomheder fra at bruge ordningen, selvom udarbejdelse af ansøgning m.v. er en støtteberet-tiget aktivitet.TEKNIQanbefaler derfor, at der udvælges en række standardløsninger, der au-tomatisk, ydes tilskud til.Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen henviser til, at formålet med tilskudsordningen er, at fremme energieffektivanvendelse af vedvarende energi i virksomhedernes produktionsprocesser. Alle virksomhederuanset størrelse kan søge og få tilskud til projekter, der erstatter fossile brændsler med ved-varende energi eller fjernvarme samt energieffektiviseringer i direkte tilknytning til disse kon-verteringsprojekter.Energistyrelsen har ved udarbejdelsen af ansøgningsmaterialet (vejledning og ansøgnings-skema) tilstræbt, at det er lettilgængeligt og brugervenligt, dog således at Energistyrelsen fårde oplysninger om f.eks. ansøgningens klima- og energieffekter, som er nødvendige til vurde-ring af ansøgningen.
Side 2
Når ordningen har været drift og der tegner sig et grundmønster i ansøgningerne, vil stan-dardløsninger blive overvejet.Brancheforeningen for Biogashenviser til, at der i bekendtgørelsesudkastet ikke er åbnet opfor den mulighed, at ministeren i henhold til lovens § 4, stk. 2, kan fastsætte bestemmelserom, at der er mulighed for at yde tilskud efter denne lov samtidig med, at der ydes driftsstøttefor biogas efter VE-lovens § 43c.Brancheforeningentager det for givet, at bekendtgørelsens§ 3 vil blive ændret, når den igangværende EU notificeringsproces er afsluttet.DImener, at bekendtgørelsen bør indeholde en bestemmelse som udmønter lovens § 4, stk. 2.Energistyrelsens bemærkninger:I lovens § 4, stk. 2, pkt. 2, er der indsat en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte nærmereregler om, at det skal være muligt både at kunne opnå investeringsstøtte og driftsstøtte (pris-tillæg) efter § 43c i lov om fremme af vedvarende energi. Der er i medfør af energiaftalennedsat en Biogas-Taskforce, som vil afrapportere til forligskredsen om bl.a. finansiering afden fremtidige biogasudbygning ultimo 2013, og på det grundlag vil der evt. kunne fastsættesnærmere vilkår for at yde både investeringsstøtte og driftsstøtte til biogas. Bekendtgørelsenvil i givet fald først blive ændret efter afrapporteringen og når en evt. løsning er godkendt afEU-Kommissionen efter statsstøttereglerne. Energistyrelsen skal i øvrigt nævne, at driftsstøtteefter VE-lovens § 43 c er ved at blive behandlet af EU-Kommissionen efter EU’s statsstøtte-regler.Foreningen Danske Kraftvarmeværkergør opmærksom på, at når varme fra et biogasan-læg føres ind i en kollektiv varmeforsyning, vil den fortrænge afgiftsbelagt brændsel (typisknaturgas). Hvis den samme varme ledes til en virksomhed med tung proces, vil staten ikkehave et afgiftstab, da tung proces er fritaget for afgift. I denne situation vil staten tjene heleafgiften. Naturgasafgiften kunne også gives som et tilskud til virksomheden og dermed støttevirksomheden med udvidelse af arbejdspladser til følge m.v. Samtidig ville det være provenu-neutral for staten og biogasanlægget vil få flere aftagemuligheder. Dermed opstår en win-winsituation.Energistyrelsens bemærkninger:Spørgsmålet om kombineret investeringsstøtte og pristillæg indgår i udredningen fra Biogas-Taskforcen jf. ovenfor.Bio Energipark Tønderforeslår, at de støtteberettigede vedvarende energikilder oplistet ibekendtgørelsens § 1, stk. 4, udvides til også at omfatte ”syngas”.Energistyrelsens bemærkninger:De vedvarende ikke-fossile energikilder der med hjemmel i § 1, stk. 3, i lov om tilskud tilfremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser kan gives statsstøtte til erifølge EU-Kommissionens forordning om visse former for støttes forenelighed med fællesmar-kedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning) følgen-de: ”vind, sol, geotermisk varme, bølge- og tidevandsenergi, vandkraftanlæg, biomasse, gasfra deponeringsanlæg, gas fra rensningsanlæg og biogas.”.Tilskudsordningen yder investeringsstøtte til anlæg, som udnytter de vedvarende energikildertil procesformål i virksomheden.Side 3
Bio Energipark Tønderforeslår, at definitionen på biomasse i bekendtgørelsesudkastets § 1,stk. 4, udvides til at omfatte ”farligt affald (shredderaffald) som ligger på de danske deponiersom på denne måde kan nyttiggøres”.DONG Energybemærker angående biomassedefiniti-onen, at den er markant anderledes end den definition, der anvendes i anden lovgivning. Bl.a.henviserDONG Energytil, at der i VE-loven henvises til definitionen på biomasse i biomas-seaffaldsbekendtgørelsen.Energistyrelsens bemærkninger:I bekendtgørelsens § 1, stk. 4, defineres biomasse. Definitionen er lig med definitionen i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendel-sen af energi fra vedvarende energikilder (VE-direktivet) hvilket Energistyrelsen mener, er ioverensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Direktivets definition af biomasse fremgår afartikel 2e, ”biomasse: den nedbrydelige del af produkter, affald og restprodukter af biologiskoprindelse fra landbrug (herunder vegetabilske og animalske stoffer), skovbrug og tilknyttedeindustrier, herunder fiskeri og akvakultur, samt den bionedbrydelige del af industriaffald ogkommunalt affald”.KLanfører i høringsvaret, at det ikke tydeligt fremgår af bekendtgørelsen om varmepumperer omfattet af støttemulighederne.KLanbefaler derfor, at varmepumper specifikt fremgår pålinje med de allerede nævnte teknologier.Derudover foreslårDansk Energi,at varmepumper tilføjes til støtteberettigede vedvarendeenergikilder, da det ikke er klart om varmepumper, der trækker energi fra lokal kilde (jord,spildevand etc.), der anvendes til produktion af procesenergi, også er omfattet af ordningen.Energistyrelsens bemærkninger:Med hensyn til tilskud til varmepumper præciseres dette i bekendtgørelsens § 1, stk. 4,1. pkt.,som ændres til også at omfatte ”geotermisk varme” og ved en tilføjelse af definitionen herpå i4. pkt. ”Ved geotermisk varme forstås energi produceret via varmepumpe, der udnytter enoverfladenær varme under jorden.”.KLanfører, at det med fordel kan overvejes om der til støtte for tilskudsordningen kan øre-mærkes midler til vejledning af virksomheder i mulighederne for støtte, da flere kommunerfrivilligt medvirker til en sådan vejledning i deres tekniske forvaltninger, eller virksomheds-centre, og dermed understøtter lokale virksomheder i en energieffektivisering. En måde at un-derstøtte kommunernes vejledning vil være et økonomisk incitament, fx ved at kommunernefår en ”dusør” pr. virksomhed, der ansøger om støtte.Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen forestår på nuværende tidspunkt vejledningen af alle parter og har i forbin-delse med tilskudsordningens opstart været i dialog med mange virksomheder og til mangemøder med virksomheder rundt om i landet for at orientere om ordningens muligheder, her-under også til møder i samarbejde med kommuner og regioner.VedvarendeEnergimener, at det er vigtigt at få åbnet støtteordningen, som kan give et væ-sentligt bidrag til Danmarks omstilling til vedvarende energi.VedvarendeEnergier derforuenig i forslaget om, at der ved tilskud over 7,5 mio. euro kan fås op til 60 % støtte til pro-jektomkostningerne, hvorimod mindre projekter kun kan få op til 45 % eller 20 %, da dette vilSide 4
favorisere større virksomheder og gøre det mindre attraktivt for små- og mellemstore virk-somheder at omstille til vedvarende energi.VedvarendeEnergiforeslår, at projekter af allestørrelser kan opnå op til 50 % støtte (i særlige tilfælde op til 60-70 %).DImener, at bekendtgørelsens §§ 8, stk. 2, og 9, stk. 2, bør præciseres, om det er 20 pct. rela-tivt set eller 20 procentpoint.Energistyrelsens bemærkninger:Tilskud vil blive givet i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Støtte under 7,5 mio.euro til projekter skal hovedsageligt tildeles efter reglerne i EU’s gruppefritagelsesforordning(Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttesforenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88). For tilskud deroverstiger 7,5 mio. euro skal ifølge EU’s miljørammebestemmelser (Kommissionens medde-lelse om EF-retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse af 1. april 2008), til forskel fortilskud under 7,5 mio. euro først anmeldes til og godkendes særskilt af Kommissionen indenEnergistyrelsen kan meddele tilsagn. En sådan anmeldelse tager tid og kan resultere i at pro-jektet ikke godkendes.Derudover kan der være forskelle på hvordan de støtteberettigede omkostninger opgøres altefter projektet er omfattet af enten EU’s gruppefritagelsesforordning eller EU’s miljøramme-bestemmelser. Eksempelvis skal driftfordele og –ulemper i 5 år indgå i støtteberettigede om-kostninger efter miljørammebestemmelserne, hvilket i praksis betyder, at der ikke er væsentli-ge forskelle mellem regelsættene.De maksimale støtteintensiteter følger EU’s statsstøtteregler, hvor små og mellemstore virk-somheder har mulighed for at få højere støtte end store virksomheder.Dansk Energiopfordrer til, at det i bekendtgørelsens § 10 tydeligt præciseres, at tilskudsord-ningen ikke afskærer muligheden for, at besparelser herfra kan indgå i opfyldelsen af energi-selskabernes energiforpligtelse.Dansk Energiforeslår derfor, at det i § 10 tilføjes, at energi-effektiviseringsdelen af et projekt kan betragtes uafhængigt af konverteringsdelen, således aten virksomhed kan vælge ikke at søge tilskud til effektiviseringsdelen, men skaffe finansie-ring ad anden vej eksempelvis via energiselskabernes energispareforpligtelse.Energistyrelsens bemærkninger:Det er ikke en forudsætning for at opnå tilskud til konverteringsprojekter, at der samtidigtgennemføres energieffektiviseringer i energianlægget.Formålet med bekendtgørelsens § 10 er, at opliste de omkostninger, som en ansøger kan fåstøtte til som gælder for både konverteringsdelen og energieffektiviseringsdelen. Energistyrel-sen mener ikke, at bekendtgørelsen er det rette sted, at gøre opmærksom på, at ansøgeren og-så kan få støtte til energieffektiviseringer hos andre end Energistyrelsen, men en nærmereforklaring om tilskud til energieffektiviseringer er vejledningsstof.DIbemærker, at der bør være mulighed for, at omkostninger til arbejde med intern arbejds-kraft kan indgå i det støtteberettigede projekt evt. under forudsætning af, at det er specificeretog særligt prissat i ansøgningen.Energistyrelsens bemærkninger:Side 5
Af bekendtgørelsens § 10, stk. 3, fremgår det, at omkostninger til arbejde som udføres af in-dehavere eller ansatte i den virksomhed, der modtager tilskuddet ikke kan indgå i de støttebe-rettigede omkostninger, medmindre særlige forhold taler herfor. Dermed er der allerede mu-lighed for, at Energistyrelsen i særlige tilfælde kan godkende, at omkostninger til installation,udført af ejer eller ansatte i virksomheden kan medtages i de støtteberettigede omkostninger.Landbrug & Fødevarerspørger til, hvorvidt omkostningerne til en statsautoriseret eller regi-streret revisor jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 4, er tilskudsberettigede på lige fod som omkost-ningen til krævet revision af regnskab, jf. § 10, stk. 1, nr. 7?Energistyrelsens bemærkninger:Energistyrelsen mener, at formuleringen af § 14, stk. 4 er i overensstemmelse med § 10, stk. 1,nr. 7, hvoraf det fremgår, at en krævet revision af regnskab er en del af de støtteberettigedeomkostninger.DIstiller spørgsmål til om et projekts afslutning er den tekniske afslutning eller den økonomi-ske afslutning, og om det er muligt at forlænge den korte frist for ansøgning om udbetaling aftilskud. Derudover menerDI,at det bør fremgå af bekendtgørelsens § 25, hvor lang tid eftergodkendelse af projekt der må gå, inden udbetaling finder sted.Energistyrelsens bemærkninger:Med hensyn til projektets afslutningsdato så vil datoen tydeligt komme til at fremgå i Energi-styrelsens tilsagnsbrev. For så vidt angår den korte frist, så ændrer Energistyrelsen bekendt-gørelsens § 19, stk. 2, så fristen for ansøgning om udbetaling af tilskud forlænges til to måne-der. Derudover vil Energistyrelsen bestræbe sig på, at udbetale tilskuddet så hurtigt som mu-ligt.VedvarendeEnergiforeslår, at tilskudsmodtagere skal lave en plan for hvordan virksomhe-den vil omstille til 100 % vedvarende energi indtil 2030 på den mest økonomiske måde.Ved-varendeEnergimener generelt, at alle virksomheder skal omstille til 100 % vedvarende ener-gi frem til 2030, men det kan i første omgang kræves at tilskudsmodtagere i denne ordning.Energistyrelsens bemærkninger:Baggrunden for denne bekendtgørelse er at udmønte en del af aftalen om den danske energi-politik 2012-2020 af 22. marts 2012, med fokus på, at yde tilskud til projekter, der erstatterfossile brændsler med vedvarende energikilder i procesvirksomheder. Tilskuddene forventes i2020 at have en effekt på:En reduktion af fossil energi med ca. 16 Peta Joule, en forøgelse af andelen af vedvarendeenergi med ca. 1,1 pct. point, og en reduktion i CO2-udledningen med ca. 1,5 pct./1 mio.tons/årligt (1990). Spørgsmålet om den langsigtede omstilling indgår i analysearbejdet, derer nedsat som opfølgning på energiaftalen af 22. marts 2012. Anbefalinger herfra vil indgå iden videre udvikling af ordningen.Dansk Energianfører at tilskudsordningen bør bidrage til at modne udvikling af teknologieraf vedvarende energi, da problemet med innovative nye teknologier, som bidrager til system-integration, er dyre, derfor vil valget fra virksomhedernes side naturligt falde på biomasseked-ler, som er en økonomisk og klimamæssig fornuftig løsning for virksomhederne, men ikkeSide 6
nødvendigvis er den bedste løsning for samfundet på den lidt længere bane.Dansk Energifo-reslår, at en del af midlerne afsættes som ”kampagne” til nye teknologier, som i fremtiden kanvære medvirkende til en bedre systemintegration.Energistyrelsens bemærkninger:Ordningen skal først og fremmest sikre en VE-omstilling af danske virksomheder. Derudoverforventes det, at tilskudsordningen vil skabe en betydelig efterspørgsel, hvor afprøvede tekno-logier vil få adgang til et stort marked for løsninger til danske virksomheder.Når der er tale om støtte til fremme af innovative helt nye løsninger, som endnu ikke er kom-met på markedet, så findes der markedsmodningsprogrammer under bl.a. EnergistyrelsensEUDP-program og Erhvervsstyrelsens Markedsmodningsfond, der støtter op om disse løsnin-gerDet må dog understreges, at tilskudsordningen ikke lægger hindringer i vejen for at støtte opom innovative, nye løsninger. De danske procesvirksomheder kan derfor frit vælge den tekno-logiløsning, der passer dem bedst. Det er således muligt at få støtte til nye teknologier, da lo-ven ikke har til hensigt at diskriminere nye teknologier i forhold til kendte. Alle ansøgningervil blive vurderet i forhold til deres energi- og klimaeffekt, og hvor omkostningseffektive de er.VedvarendeEnergianfører, at det er vigtigt, at installationer kan fungere i tilstrækkelig langtid. Det er derfor vigtigt, at anlæg leverer til produktionsanlæg, der forventes at fungere i dekommende 10 år eller som vil blive erstattet af nye anlæg, der vil fungere i mindst 10 år fraprojektets afslutning.Energistyrelsens bemærkninger:Anlæggets levetid indgår i Energistyrelsens vurdering af ansøgningen i forhold til energief-fektivitet.
Side 7