Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 245
Offentligt
1259344_0001.png
1259344_0002.png
FolketingetDet Energipolitiske Udvalg1240 København KAtt.: Formand Steen Gade
07. juni 2013Sagsnr. 4462 JCDSekretær Camilla Meyer Bärnholttlf. 8743 5517 - [email protected]

Vedr.

kan en ejendom én gang fritaget fra pligt til tvangstilslutning på ny kræ-

ves tilsluttet og i givet fald under hvilke omstændigheder?

Efter tilslutningsbekendtgørelsens § 15, nr. 2, kan bygninger, der er indrettet med eksem-pelvis varmepumper, og hvor anlægget efter kommunalbestyrelsens skøn har kapacitet tilat dække mere end halvdelen af bygningens energiforbrug, ikke pålægges tilslutnings-pligt.Energistyrelsen og med den nu også flere kommuner har i det seneste års tid gentagnegange bragt det synspunkt til torvs, at fritagne ejendomme gribes af tilslutningspligten i detøjeblik, hele varmeanlægget eller i det mindste størstedelen deraf skal udskiftes.Der hersker på området en helt grundlæggende usikkerhed.Jeg vedhæfter til eksempel to udtalelser fra henholdsvis 2009 og 2012 fra styrelsen.I e-mail af 15. januar 2009 tilkendegiver styrelsen med henvisning til varmeforsyningslo-vens formålsbestemmelse, at boliger udstyret med et vedvarende energianlæg har kravpå fritagelse for tilslutningspligt.Heroverfor står styrelsens brev af 30. oktober 2012, hvorefter nyinstallation og omfattendereparationer, der kan sidestilles med nyinstallation, skal medføre bortfald af fritagelsen.Da styrelsens nyfortolkning efter min opfattelse er uden hjemmel i hverken lov eller be-kendtgørelse, og da jeg forgæves har bedt både styrelse og kommuner meddele det juri-diske grundlag for den påberåbte opfattelse, anmoder jeg herved Det Energipolitiske Ud-valg om svar.Jeg støtter min opfattelse på følgende betragtninger:
1
Idet bemærkes, at styrelsen i 2009 ikke tog forbehold for, at ejendommen sidenhenkunne blive grebet af tilslutningspligten, og at varmeforsyningslovens formålsbestem-melse i 2012 pludselig havde mistet dens betydning, begrænses begrebet fritagelseintetsteds i bekendtgørelsen til kun at gælde så længe det anlæg, der begrundede fri-tagelsen, eksisterer.Fritagelsen er ikke knyttet til en aftagepligt, hvorfor der ikke er nogen anledning til atanlægge en udvidende formålsfortolkning, der i øvrigt strider mod formålsbestemmel-sen i varmeforsyningslovens § 1.Endelig er begrebet fritagelse definitorisk uden udløbsdato, hvorimod en dispensationkan gøres tidsbestemt.
2
Styrelsens opfattelse strider for mig at se mod § 16.Efter denne bestemmelse kan ejendomme, der én gang med rette er grebet af en til-slutningspligt ikke senere kræves fritaget med henvisning til, at den i mellemtiden erbragt til at opfylde betingelserne i § 15.Modsætningsvis må reglen indebære, at en ejendom, der med rette er fritaget for til-slutningspligt, ikke senere kan pålægges tilslutningspligt, blot fordi dens opvarmnings-anlæg skal helt eller delvis udskiftes.
3 Det følger af Energiklagenævnets vedhæftede afgørelse af 16. juli 2012, at ejendommeomfattet af § 15 ikke kan pålægges tilslutningspligt.Hvis en ejendom ikke kan pålægges tilslutningspligt i og med det oprindelige tilslut-ningsprojekt, kan den som det mindre i det mere heller ikke senere på baggrund afsamme projekt pålægges tilslutningspligt blot fordi, dens opvarmningsanlæg udskifteshelt eller delvis.Hvis værk eller kommune således på et senere tidspunkt ønsker en én gang fritagetejendom pålagt tilslutningspligt, da må i det mindste et nyt projekt udarbejdes og ved-tages for ejendommen, ligesom fritagelsesmulighederne til den tid må bedømmes.Henvender jeg mig det forkerte sted, vil jeg gerne orienteres om, hvilket organ der da efterudvalgets opfattelse er det rette.Jeg imødeser udvalgets svar.
Med venlig hilsen
Jørgen Christian Dan-Weibeldir.email8743 5515[email protected]
side 2