Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 242
Offentligt
1259212_0001.png
1259212_0002.png
N O T AT
29. maj 2013J.nr. 3401/1001-5987Ref. PB/
Vejledende mål om energieffektivisering i henhold til EU’s energieffektiviseringsdirektivI henhold til artikel 3 og artikel 24 i energieffektiviseringsdirektivet (2012/27/EU) skal med-lemsstaterne årligt senest den 30. april underrette om det fastsatte vejledende nationale målom energieffektivitet. Samtidig skal medlemsstaterne levere en række statistiske oplysningermv. Den første indberetning skal ske senest den 30. april 2013.Der er i direktivet stor frihed for medlemslandene til at fastsætte deres energieffektivitetsmål,men medlemslandene skal (også) udtrykke målet i form af et absolut tal for primærenergifor-bruget og det endelige energiforbrug i 2020 og forklare, hvordan og på grundlag af hvilke da-ta dette er blevet beregnet. Herudover skal der indberettes en række statistiske data.Energiaftalen af 22. marts 2012 indeholder ikke mål for energieffektivisering, endeligt energi-forbrug eller bruttoenergiforbrug, men det er efterfølgende – og senest i basisfremskrivningenfra september 2012 - vurderet hvordan energiforbruget vil udvikle sig med implementeringenaf energiaftalen.Tallene for bruttoenergiforbrug og endeligt energiforbrug i 2020 i henhold til basisfremskriv-ningen er indmeldt som det vejledende danske mål.Den konkrete redegørelse til Kommissionen lyder således:Danmarks vejledende mål i henhold til artikel 3 er et absolut primært energiforbrug(bruttoenergiforbrug bortset fra forbruget til ikke-energimæssige formål) i 2020 på

744,4

PJ (17,781 Mtoe).

Der er tale om en reduktion af de primære energiforbrug med 12,6 pct.i forhold til 2006.Det tilsvarende vejledende mål for det endelige energiforbrug (ekskl. forbrug til ikke-energimæssige formål) i 2020 er

619,5 PJ (14,797 Mtoe).

Der er tale om en reduktion på7,2 pct. i forhold til 2006.De vejledende mål fremkommer som resultatet af Energistyrelsens basisfremskrivning afenergiforbrug. Denne basisfremskrivning indeholder alle de virkemidler og tiltag, somindgår i den energipolitiske aftale af 22. marts 2012.Herudover bygger Energistyrelsens fremskrivninger gennemgående på en række overord-nede økonomiske forudsætninger (erhvervenes produktion, privatforbrug, brændselspriserSide 1
m.m.), en række teknologispecifikke antagelser (hvad koster forskellige typer af anlæg oghvad er deres effektivitet m.m.) samt antagelser om, hvad energimarkedets aktører vil gørepå rent markedsmæssige vilkår. Der kan desuden indgå visse kvalitative skøn, eksempelvisvedr. planmæssige forhold.”Herudover er der indmeldt en række statiske oplysninger om energiforbrugets fordeling mv. i2011.
Side 2