Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 231
Offentligt
1251454_0001.png
1251454_0002.png

Talepapir – Regeringen forsigtighedsprincip

Samrådsspørgsmål W:”Hvordan hænger det sammen med regeringensforsigtighedsprincip, at regeringen vil finansiereTogfond DK med knap 28 mia. kr. fra øgetkulbrintebeskatning i Nordsøen, når pengeneikke er kommet i statskassen og det generelt erforbundet med betydelig usikkerhed at skønneover provenuet fra beskatningen afkulbrinteindvinding i Nordsøen.”Svar:Grundigt arbejde bagberegningerne
Som jeg allerede har redegjort for i mit svar påsamrådsspøgsmål U, ligger der et meget grundigtanalysearbejde bag beregningen af det provenu,der må forventes ved at lade en række tilladelsergå fra de gamle til de nye skatteregler.De metoder, som serviceeftersynet har anvendt,er de samme, der normalt anvendes ved dennetype provenuberegninger. Det gælder også for deanvendte beregningsforudsætninger.Med de nuværende forudsætninger om olieprisog indvinding medfører harmoniseringen etsamlet statsligt merprovenu på ca. 28 mia. kr.
Regeringensforsigtighedsprincip
Med merprovenuet fra harmonisering afskattereglerne i Nordsøen har regeringen såledesanvist finansiering til Togfonden DK.Det er helt i overensstemmelse med regeringens
-2-
forsigtighedsprincip, der indebærer, at der ikkeafholdes nye udgifter, uden at der er truffetbeslutning om konkrete initiativer, der skafferpengene gennem mindst lige så store indtægtereller besparelser.