Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 228
Offentligt
1251154_0001.png
1251154_0002.png
1251154_0003.png
1251154_0004.png
1251154_0005.png

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

6. maj 2013J.nr. 1008/1017-0021Ref. ACL/JSK/NZ

Europa-Kommissionens meddelelse om ”the Future of Carbon Capture and Storage in

Europe” til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg

og Regionsudvalget

(COM(2013) 180 final)

1. Resumé

Kommissionen har den 27. marts 2013 offentliggjort en meddelelse til Europa-Parlamentet,Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtiden foropsamling og geologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa. Kommissionens meddelelse beskri-ver, hvordan fossile brændsler også fremadrettet vil spille en vigtig rolle i den Europæiskeenergisammensætning (energy mix) og at CCS i den forbindelse kan spille en vigtig rolle forat nedbringe udledninger af CO2. Kommissionen har den 27. marts 2013 lanceret en offentlighøring med udgangspunkt i meddelelsen, hvor der efterspørges bidrag til, hvilken rolle CCSskal spille i Europa. Baseret på kommentarerne til Kommissionens høring og analysen af im-plementering af CCS direktivet i medlemsstaterne vil Kommissionen overveje behovet for atudarbejde forslag set i kontekst til dets arbejde med 2030 Energy and Climate Framework.Regeringen ser positivt på, at der afholdes en offentlig høring herom.

2. Baggrund

Der har ikke været succes med at igangsætte CCS demonstrationsprojekter i Europa. Kom-missionens meddelelse opridser status for CCS i Europa i dag, også i en global kontekst, oglister en række muligheder for at tilskynde til CCS i Europa.Kommissionen lancerede den 27. marts 2013 en offentlig høring af meddelelsen om fremtidenfor opsamling og geologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa. Høringen har frist den 2. juli2013. Kommissionens høring kan ses her:http://ec.europa.eu/energy/coal/ccs_en.htm

3. Formål og indhold

Kommissionens meddelelse (COM(2013) 180 final) til Europa-Parlamentet, Rådet, det Euro-pæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtiden for opsamling oggeologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa fremfører, at fossile brændsler også i fremtiden viludgøre en vigtig del af både den globale såvel som den Europæiske energisammensætning(energymix),og at CCS er en vigtig teknologi, som kan medvirke til at reducere CO2-udledninger.
Side 1
På baggrund af Rådets beslutning1i 2007 om at støtte op til 12 stor-skala CCS demonstrati-onsprojekter før 2015, tog Kommissionen en række skridt for at etablere en fælles ramme her-for.Der er desuden i EU etableret to finansieringsinstrumenter, som er finansieret af ETS kvoterfor at kanalisere væsentlige midler til finansiering af stor-skala demonstrationsprojekter. Detdrejer sig om det europæiske genopretningsprogram for energiområdet (genopretningspro-grammet) og NER 300 programmet. Imidlertid har man ikke opnået den forventede CO2-kvotepris på 20-30 EUR pr. ton. Dette medførte færre tilgængelige midler og forværrede øko-nomien markant for CCS projekter.Der har således ikke været succes med at igangsætte CCS demonstrationsprojekter i Europa.Dette beror til dels på de lave kvotepriser, som nævnt ovenfor, men også på, at størstedelen afde private CCS operatører, som ansøgte om NER300 midler, var meget lidt villige til selv atbidrage til finansiering af omkostningerne til projektet. Størstedelen af ansøgerne var afhæn-gige af offentlig finansiering, og resten af ansøgerne foreslog et relativt lille bidrag til finan-sieringen.Der har derudover været problemer med at få folkelig opbakning til CCS projekter, i særde-leshed, hvor lagringslokaliteterne befinder sig på land. Det fremgår af meddelelsen, at projek-ter, hvor lagringslokaliteterne befinder sig til havs, ikke har mødt modstand fra befolkningen.Kommissionen mener derfor, at mere bør gøres for at introducere CCS i den offentlige debatom Europa og medlemsstaternes indsats for at bekæmpe klimaforandringer.Kommissionen konkluderer, at det er nødvendigt hurtigt at stimulere investeringer i CCS de-monstrationsprojekter for at se om en efterfølgende brug og konstruktion af en CO2-infrastruktur er mulig. Første skridt er derfor at sikre en succesfuld demonstrering af kommer-ciel CCS i Europa, som kan bekræfte, at CCS både teknisk og økonomisk er gennemførligtsom en omkostningseffektiv måde at mindske udledning af drivhusgas i kraftværk- og indu-strisektorerne.Kommissionen efterspørger derfor bidrag til hvilken rolle CCS skal spille i Europa, især:1. Bør det kræves af medlemsstater, som på nuværende tidspunkt har en høj andel af kulog gas i deres energisammensætning (energymix)såvel som i deres industrielle pro-cesser, og som endnu ikke har udarbejdet det at:a) udvikle en klar køreplan for hvordan de kan omstrukturere deres el-produktionssektor mod ikke-CO2-udledende brændstoffer (nuklear eller vedva-rende) før 2050,b) udvikle en national strategi til at forberede brug af CCS teknologi.2. Hvordan bør kvotesystemet restruktureres, så det også kan give et meningsfuldt inci-tament til brug af CCS. Bør dette suppleres ved at bruge instrumenter baseret på auk-tionsindtægter, i stil med NER300?3. Bør Kommissionen foreslå andre støttemuligheder eller overveje andre foranstaltnin-ger for at bane vejen mod en tidligere indsættelse af CCS ved at:1
Dok 7652/1/08 af 20. maj 2008Side 2
a)b)c)d)
støtte gennem anvendelse af auktioneringsprovenu eller andre finansieringstiltagen udledningsstandard (Emission Performance Standard)et CCS certifikat-systemandre typer af foranstaltninger
4. Bør det fremover kræves af energiselskaber at installere CCS-klart udstyr for alle nyeinvesteringer (kul og potentielt også gas) så der efterfølgende kan installeres CCS?5. Bør leverandører af fossile brændsler bidrage til, at CCS demonstreres og bruges viasærlige tiltag, som sikrer yderligere finansiering?6. Hvad er den største hindring for at sikre tilstrækkelig demonstrering af CCS i EU?7. Hvordan kan offentlig accept af CCS øges?Baseret på kommentarerne til Kommissionens høring og analysen af implementering af CCSdirektivet i medlemsstaterne vil Kommissionen overveje behovet for at udarbejde forslag set ikontekst til dets arbejde med 2030 Energy and Climate Framework.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse. Europa-Parlamentet har dog besluttet parallelt med den offentlige høring af Kommissionens medde-lelse, at udarbejde en rapport om ”Developing and Applying Carbon Capture & StorageTechnology in Europe”. MEP Chris Davies er Parlamentets ordfører i sagen og udarbejderførste udkast til rapporten. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvornår rapporten vil fore-ligge.

5. Nærhedsprincippet

Nærhedsprincippet er ikke relevant i forhold til Kommissionens meddelelse.

6. Gældende dansk ret

Kommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for dansk lovgivning.

7. Konsekvenser

Kommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for hverken statens finanser, erhvervsli-vet eller beskyttelsesniveauet, da der blot er tale om en konsulterende meddelelse.

8. Høring

Kommissionens meddelelse blev sendt i national offentlig høring mandag den 8. april 2013.Høringen blev sendt ud til en bred kreds af interessenter. Høringsfristen var mandag den 22.april 2013. Energistyrelsen har modtaget to høringssvar med bemærkninger til meddelelsen.Høringssvarene er indsendt af Dansk Naturfredningsforening og Mærsk Olie og Gas A/S.Dansk NaturfredningsforeningDansk Naturfredningsforening (DN) fremfører, at EU frem for at investere flere midler i CCSbør investere i VE teknologier, der er udviklet og markedsmodnet. DN mener, at der samtidigskal investeres og satses entydigt på de VE-teknologier, som ikke er afhængige af fossilebrændsler.Side 3
Desuden mener DN, at CCS vil fastholde Danmarks energiforsyning med kul som energikildeog at der derudover stadig er en række problemstillinger forbundet med CCS, som endnu ikkeer blevet løst, f.eks. at det stadig kræver store mængder energi at transportere og pumpe CO2ned i undergrunden.DN mener desuden, at fordi kul ikke vil blive udfaset foreløbig, og da der på globalt plan fort-sat investeres i fossile energikilder og bygges nye kulkraftværker, bør der være et krav om, atalle nye kulfyrede værker skal have CCS.For så vidt angår CCS ved afbrænding af biomasse, mener DN, at det er yderst problematisk,at der i stigende grad bliver lagt op til at brænde biomasse af. DN mener, at afbrænding afbiomasse er en overgangsteknologi, som over en årrække skal udfases igen. Biomasse børifølge DN anvendes der, hvor man reducerer CO2-udledningen og udnytter energien.Mærsk Olie og Gas A/SMærsk Olie og Gas A/S (MOG) fremfører, at projekter, som kombinerer CCS og forøget olie-indvinding (EOR) kan være en vej til at sætte gang i brug af CCS i Europa. Kombinationenkan være med til at forbedre forretningsgrundlaget for sådanne projekter. MOG mener desu-den, at offshore lagring af CO2 nok er at foretrække frem for lagring på land, når der hensestil offentlighedens opfattelse/accept.MOG fremfører desuden, at spørgsmålet omkring skibstransport af CO2 og kvotesystemet børadresseres, idet fritagelsen for at tilbagelevere kvoter i medfør af CCS-direktivet ikke gælder,hvis CO2’en transporteres med skib. Dette bør der tages hånd om, så skibstransport af CO2kan blive en mulighed for potentielle CCS operatører.Derudover fremføres, at hvor transport af CO2 via rørledning er foretrukket, bør dette kunneske frit og uden retslige hindringer, så som spørgsmål om jurisdiktion i forbindelse med græn-seoverskridende rørledninger.I forbindelse med tredjepartsadgang til CO2-transportnetværk og -lagre, fremfører MOG, atder er usikkerheder i forbindelse med anvendelse af CCS-reguleringen. Reguleringen børpræciseres, således at operatøren ved kombinerede CCS/EOR-projekter har mulighed for atafvise tredjepartsadgang, hvis dette kan påvirke projektets effektivitet.For så vidt angår overdragelse af ansvar for lagringslokaliteten til staten, mener MOG at der iCCS-direktivet er usikkerheder i forbindelse med retlige forpligtelser og overførsel af data,såvel som statens ret til at trække på den finansielle sikkerhed, som operatøren skal stille. Dis-se usikkerheder kan have en negativ indvirkning på beslutninger om at benytte CCS, herunderogså kombinationsprojekter (CCS/EOR).MOG fremfører desuden, at det bør præciseres, at statsstøtte også kan gives til kombinations-projekter, og ikke blot til rene CCS-projekter. Derudover mener MOG, at der er behov for enpræcisering af medlemsstaternes mulighed for at støtte kombinationsprojekter ved at lade dis-se overtage ansvaret for lagre, enten i større udstrækning eller på et tidligere tidspunkt, endhvad der er forudset i CCS-direktivet.
Side 4
Slutteligt fremfører MOG, at der bør skabes et incitament for brug af CCS på biomasse, ved atændre kvotereguleringen, således at opsamling af CO2 ved afbrænding af biomasse også ind-går i denne regulering.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen ser positivt på Kommissionens initiativ til at afholde en offentlig høring om frem-tiden for CCS i Europa.For så vidt angår CCS i Danmark skal dog nævnes, at i forbindelse med behandlingen af detlovforslag2, som gennemførte CCS-direktivet3i dansk ret, blev det i betænkningen4til lov-forslaget fremført, at der før lagring af CO2 kan finde sted, skal der tages principiel stillinghertil ved en drøftelse i Folketingssalen, når der er flere erfaringer med teknologien fra udlan-det.Det fremførtes desuden, at injektion af CO2 i oliefelter i Nordsøen med det formål at øge olie-indvinding godt kan tillades, selvom det indeholder et element af lagring.Der er ikke for tiden planer om at tillade ren CO2 lagring i Danmark. Det kan dog ikke ude-lukkes, at dette er en teknologi, som kan benyttes i fremtiden, når der er flere erfaringer her-med. Regeringen ser positivt på, at injektion og lagring af CO2 med henblik på forøget olie-indvinding kan ske i oliefelter i Nordsøen, såfremt det kan ske sikkerheds- og miljømæssigtfuldt forsvarligt

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
23
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135766http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:140:0114:0135:DA:PDF4https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137226Side 5